זו נקודה שבהחלט שווה דיון.למעט אולי שאלה לגבי עקומת הרמאן:
להבנתי:
כלומר אנשים אוהבים להאזין להקלטות לא כפי שהן, אלא בהדגשה משמעותית של הבאס והנחתה בגבוהים.
- ה-FR של רמקולים טובים בחדר סביר דומה לעקומה הזו
- גם אם מצליחים להגיע ל-flat בערת RC למשל, הרבה אוהבים ליישם (apply) על לזה target curve של עקומת הארמאן.
איך זה מסתדר עם "טבעי"?
ראשית, לא מדובר על הדגשת הבאס והנחתה בגבוהים כלשהן, אלא על שיפוע די עדין ושטוח שנמתח מהבאס ומטה.
רק בשביל הטרמינולוגיה, כשאובייקטיביסט הארד-קור, כזה ששורץ כל היום בASR וכבר נזרק מ-3 פורומים סובייקטיביסטים, בהנחה שהוא לא clueless מתחיל - כשהוא אומר flat - לזה הוא מתכוון.
זה "טבעי" משני טעמים:
1. זה בערך מה שקורה בטבע - כשמשטחים רוטטים יוצרים קול - התדרים הגבוהים יתפשטו באלומה צרה יותר מהגבוהים. היות והם פוגשים קירות במידה פחותה ככל שעולה התדר, והיות ואנו שומעים סכום של הישיר והמוחזר - מתקבל שיפוע בFR. אם תזמין אותי לשיר אצלך בסלון (לא מומלץ כי ברגע שאפצח בזמר עשויים ליפול פגרי ציפורים מהשמיים) - גם הקול שלי יהיה כפוף לאותו אפקט. אפשר כמעט לומר שמה שטבעי פה היא הדרך שבה אנחנו שומעים קירות...
2. במשך ההיסטוריה הלא קצרה של הפקת מוסיקה המיועדת להשמעה באמצעים מלאכותיים - התקיימה הנחת העבודה שהמוסיקה תשוחזר דרך אלקטרוניקה שאינה מתערבת דרמטית ב-FR (כתבתי דרמטית וב-FR - לא להציק פה ) וע"י רמקולים שתוכננו סביב פרדיגמה שכיוונה להיות פלאט על הציר (מאוד בערך ובהתעלמות מהחדר), כאשר הרמקולים הנ"ל אכן מוצבים בחדר וכפופים לעקרון האקוסטי הנ"ל.
זוהי הנחת עבודה מובלעת ולאו דווקא מודעת - במישור המודע יותר מוסיקה הוקלטה בסיוע אמצעי ניטור שונים ומשונים, שלקחו בחשבון כל מיני גישות - זו של לשמוע כמו המשתמש - בדגש על מגבלותיו, זו של מקסימום שקיפות, זו של הרגלי טכנאי הסאונד והעדפותיו, המון וריאציות, מ-Auratone ועד 801 שאף אחת מהן לא הייתה פטורה מלעבור דרך המשפך הזה. סביר שההיסטוריה הזאת תמכה באותה "טבעיות" נסיבתית השקולה ל"אי התערבות" לכאורה. זו השערה כמובן - קשה מאוד להוכיחה.