למה כבלים עושים הבדל ולא רק-מחקר מעניין באונ' בר אילן על מוליכות

  • פותח הנושא gds
  • פורסם בתאריך

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,926
מעורבות
2,941
נקודות
113
הכוונה ב"נאמנות למקור" היא למקור המוקלט ולא למציאות בה התרחשה ההקלטה .
אני יודע, רק שאם הההקלטה אינה דומה למקור, מה הטעם לרדוף אחרי הנאמנות להקלטה?? נראה לי סתם מטופש.

מממ...אולי , אבל סלח לי אם זה נראה לי תמוה שכל אותם "מהנדסים שיודעים בדיוק מה כדאי למדוד" תמיד עובדים בחברות הבוטיק האקזוטיות
כתבתי במפרש שמדובר גם בגדולות וגם בקטנות. הידע אצל בני אדם, שעוברים ממקום למקום, לא דווקא אצל חברות.

אחרת משתמע מדבריך שהם יודעי תורת הנסתר הנעלמה מעיני כל הקהיליה המדעית
ה"קהיליה המדעית" אינה מעורבת בתהליכי העבודה של אף מהנדס נתון שאינו עוסק בפירסומים מדעיים.

אם נרחיב את האמירה "למדידות מוכרות אין שום מיתאם" לכל רכיב אודיו , יקר כזול , משתמע מכך שאין שום סיבה להעדיף דווקא מוצרים ממיתוג מסוים אבל לא זה המצב בפועל
אין צורך להעדיף לפי המיתוג, יש צורך להעדיף לפי האוזן. היה לי טרנספורט+ממיר רב-ערוצי של EMM Labs שהמחירון שלו היה $22,000 (למזלי שלימתי הרבה פחות), ולאחריו באיזשהו שלב קניתי Oppo BDP-105D משודרג, ב-$3,000, שנשמע לי טוב יותר, ומכרתי את ה-EMM. יאיר תמם מ-Magico, ששמע אצלי את ההשוואה, אמר שהוא לא מופתע, כי בדיגיטאל יש משמעות לשנת התיכנון והביצוע, כי הטכנולוגיה מתקדמת כל הזמן. ה-Oppo הנ"ל נשמע לי גם טוב יותר מ-EAR Acute 3 שיקר ממנו בהרבה. בהמשך קניתי Oppo UDP-205, שהמחירון שלו $1,300, שנשמע טוב יותר מה-105D המשודרג.

כלומר האפשרות היחידה להעדפה גורפת של כל מה שמכונה "היי אנד" היא שמתכנני ציוד כזה מסתירים משהו שלא ידוע לכל השאר ומה לעשות שזה לא נראה לי סביר והמשמעות היא שאולי המדידות הידועות דווקא כן נותנות אינדיקציה להתנהגות של ציוד
לא ברורה לי האובססיה הזו עם הי-אנד ומיתוגים. למה שאתה קורא "חברות בוטיק" אין יתרון מהותי על חברות גדולות, אלא אם עובד אצלם איזשהו "כוכב" שמצליח לתכנן מכשירים טובים מהממוצע. ההבדל העיקרי בין החברות הגדולות ל"בוטיקיות" הוא בעיקר סוגי המכשירים, שפונים לשווקים שונים. למשל, רוב החברות הגדולות לא יתעסקו עם הגברת class A, שהיא גם יקרה, וגם המכשירים מתחממים, מה שלא נוח לבני תמותה רגילים, אבל קוסם לאודיופילים. רוב החברות הגדולות עוסקות ברסיברים, בעוד שהקטנות מתעסקות במכשירים נפרדים, וכד'.

חוצמזה, יש כמובן לא מעט חברות "בוטיק" שה"כוכב" שלהם אינו המהנדס אלא איש השיווק.

במחשבה נוספת, לאור מה שכתבתי בבוקר, יש מצב שאולי אין מדידות מיוחדות, אלא מתכננים ובונים מכשירים לפי המדידות הסטנדרטיות, בתקווה שיצא טוב גם במצבים המסובכים, ובחברות היותר רציניות, גם נותנים לקבוצת מאזינים לחוות דעה ומתקנים בהתאם לפידבק שקיבלו. סביר שאצל המתכננים היותר טובים יוצא טוב יותר מאצל אחרים, לאו דווקא בגלל שהם בחברות בוטיק, וסביר שאם מתקנים לפי קבוצת האזנה, מקבלים תוצאות טובות יותר מאשר בלי.
 

נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,926
מעורבות
2,941
נקודות
113
אם היית קורא את המדידות לפני ההחלפה לפחות היית יודע טיפה למה לצפות ;)
למה לדעתך המלומדת אפשר לצפות מה-specs הבאים?

906 (דף הנתונים כאן, אם אתה רוצה נתונים נוספים):
  • Frequency response (+/- 3dB) 55Hz - 28kHz
  • Low frequency point - 6dB 47Hz
  • Sensitivity (2.83V / 1m) 89.5dB
926 (דף הנתונים כאן):
  • Frequency response (+/- 3dB) 45Hz - 28kHz
  • Low frequency point - 6 dB 37Hz
  • Sensitivity (2.83V / 1m) 91.5dB
האם היית יכול לנבא לפי ההבדל בנתונים את ההבדל בהתנהגות?
אם כן, נקרא לך אליהו הנביא מכאן והלאה.
 

ארז_וחני

חבר משקיען
הודעות
3,863
מעורבות
988
נקודות
113
למה לדעתך המלומדת אפשר לצפות מה-specs הבאים
אתה באמת חושב שתקבל תשובה עניינית ?....
ואיפה בא לידי ביטוי ההתאמה החדר ?
הרי לירן סיפר שהיה לו את ה 906, רצה לשפר עם ה 926 ויצא מקלקל....

ארז
 

ארז_וחני

חבר משקיען
הודעות
3,863
מעורבות
988
נקודות
113
אתה יודע מה בוא נראה
המדפיים היו focal aria 906
הרצפתי אותה סדרה רק 926
תראה לי מדידות של שניהם ואיך היית יודע שלרצפתי יש המון באס
מה קרה לך לירן ? ;)
ה 926 יורדים ל 45 הרץ ב +-3 די בי לעומת 55 הרץ של ה 906.
ברור שזה יפוצץ לך את החדר עם באס, כמו כל רמקול אחר שיורד ל 45 הרץ ב +-3 די.בי....
הנתונים הרי לא משקרים...

אם היית שואל אותי לפני ההחלפה אז הייתי ממליץ לך לשדך את ה 906 עם סאב מתאים, לא סאב "בום בום".
אגב, באיזה גודל חדר מדובר ?
ארז
 

liranbh

חבר משקיען
הודעות
1,819
מעורבות
903
נקודות
113
מה קרה לך לירן ? ;)
ה 926 יורדים ל 45 הרץ ב +-3 די בי לעומת 55 הרץ של ה 906.
ברור שזה יפוצץ לך את החדר עם באס, כמו כל רמקול אחר שיורד ל 45 הרץ ב +-3 די.בי....
הנתונים הרי לא משקרים...

אם היית שואל אותי לפני ההחלפה אז הייתי ממליץ לך לשדך את ה 906 עם סאב מתאים, לא סאב "בום בום".
אגב, באיזה גודל חדר מדובר ?
ארז
בסוף זה בדיוק מה שעשיתי
הוספתי סאב של rel
חלל של 4.5 על 5
בכל מקרה כבר הוחלפו פעמיים מאז
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,926
מעורבות
2,941
נקודות
113
מה לגבי החלמאים שהמדע אומר להם X וזה לא ניתן לערעור בכלל והם אומרים מה פתאום זה בכלל Y כי ככה האוזן שלי אמרה לי, למרות שהאוזן היא הדבר הכי לא מדויק וסובייקטיבי בעולם וכל אדם בעולם שומע אחרת?
זה מזכיר לי את "חוות החיות" של אורוול, שצועקות את המנטרה "ארבע רגליים טוב, שתי רגליים רע!!!" ומחרישות כל דיון אחר.

אז כאן זה "מדיד ואובייקטיבי טוב, בלתי מדיד וסובייקטיבי רע!!!", ממש קצר מחשבתי שמוביל את החשיבה לאותו בור מכל מצב שהוא.

ה"מדע" לא אומר כלום לאף אחד שלא מתעסק בו ומתעניין בו, ואם הם אומרים שהם שמעו, אז או שהם שמעו דבר אמיתי או מדומיין, אבל זה בכלל לא משנה ולא מעניין אם זה כך או כך, לכל היותר להיפך, והפוסט על האודיופילים והאמת האבסולוטית מסביר למה. אז לצעוק שזה לא אמיתי בגלל המדע מעניין אולי את אלה שמתעניינים במדע, אבל לגמרי לא רלוונטי לאלה שמתעניינים בהנאה, וזה לא לעניין לנסות להכריח אותם להסכים.

בסוף יוצא שקבוצת חכמים וצודקים בעיני עצמם מנסים לכפות את השקפתם על קבוצה שרוצה להיות חכמה ולא צודקת, ולעסוק בהנאה ולא במרדף אחר ה"אמת" שלא מעניינת אותם.

והמנטרה "מדיד ואובייקטיבי טוב, בלתי מדיד וסובייקטיבי רע!!!" בכלל מטופשת, כי היא לא לוקחת בחשבון שהסובייקטיבי הוא העיקר והמטרה. האובייקטיבי והמדיד יכולים לשמש כשלבים לצורך השגת המטרה, כמו לאפשר בניית מכשירים שנותנים הנאה, אבל הם לא המטרה עצמה.

למעט אצל קבוצה של מטורפים, שטוענים שהדמיון התיאורטי להקלטה שבכלל אינה מייצגת את הצלילים המקוריים חשוב יותר מליהנות מהצלילים.

בלשון העם: מה אני יגיד? שיבושם להם! (ורד)
 
נערך לאחרונה ב:

ארז_וחני

חבר משקיען
הודעות
3,863
מעורבות
988
נקודות
113
בסוף זה בדיוק מה שעשיתי
הוספתי סאב של rel
חלל של 4.5 על 5
בכל מקרה כבר הוחלפו פעמיים מאז
:בעד:
לפי הרשום באתר ה 926 מתאימים לחדר שגודלו החל מ 20 מ"ר וממרחק האזנה של 3 מטר לפחות.
היה אמור לעבוד מצוין בחדר שלך אבל, מה לעשות, יש פער בין התיאוריה לפרקטיקה.
ארז
 

liranbh

חבר משקיען
הודעות
1,819
מעורבות
903
נקודות
113
:בעד:
לפי הרשום באתר ה 926 מתאימים לחדר שגודלו החל מ 20 מ"ר וממרחק האזנה של 3 מטר לפחות.
היה אמור לעבוד מצוין בחדר שלך אבל, מה לעשות, יש פער בין התיאוריה לפרקטיקה.
ארז
בדיוק
יש רהיטים, חלונות, ....
חובה לשמוע בחדר לפני שקונים
 

clip99

חבר משקיען
הודעות
958
מעורבות
129
נקודות
43
גם אני חשבתי קצת (הרבה) על העניין מאז התכתובת האחרונה והבנתי שהדיון הוסט למחוזות שונים ממה שכיוונתי . אמרת שאין משמעות לנתוני יצרן ומדידות סטנדרטיות , שאין לך מידע לגבי מדידות עצמאיות , ושאולי יש כאלה שכן אפשר להבין דרכן איך מכשיר נשמע אבל אתה לא יודע גם מה המדידות האלה , אם הן קיימות בכלל כמשתמע מהדברים , כי הן בחזקת "מידע פנימי" . לכן ניתן להסיק 2 מסקנות מתוך ההצהרה הזו :

1 - אם אין חשיבות למדידות ואין מתאם לביצועים אז מה טעם להעדיף ציוד מסגמנטים שונים בכלל , וכזה שעונה על ההגדרה המקובלת כאן ל"היי אנד" בפרט ? נעזוב את המיתוג כי הבנתי שזה בעייתי בעיניך , אך האובססיה לא שלי אלא של אלו שטוענים לעליונות של ציוד כזה. מסקנה - ניתן להשיג אותו דבר ואולי יותר טוב , תמורת פחות , והרבה פחות במקרים מסוימים . על פניו זה התרחיש הסביר יותר כי למרות הסלידה האוטומטית של קהל היעד מכל אזכור של מדידות וגרפים , גם הוא מבין שבסופו של דבר הכל מדיד .

2 - אם כן יש חשיבות , או אז ניתן לבדוק אם אמת יש באותה טענה לעליונות אודיופילית של ציוד מסוים - פוטנציאל הרסני לקונספציה שהשתרשה בקהל היעד לאורך שנים של התניה מצד אותן מחלקות שיווק ב"תעשייה האודיופילית" , שכן אז הם עלולים להיווכח שאותו מתאם נדד מהציוד העממי לציוד היוקרתי - אם אפשר להשליך מנתוני יצרן , כי למרות שמדובר במדידה של מצב נתון בודד הם בכל מקרה נותנים תמונת מצב שהיא זהה פחות או יותר בשני סוגי המוצרים האלה , ואנו מצפים לראות את ההבדל שאולי יתגלה במדידות ה"נסתרות" גולש גם למדידות הסטנדרטיות . היעדר גישה/ידע למדידות כאלה זה רק עניין טכני ולא מהותי .


אי לכך , עצם הדיון במתודות כאלה או אחרות לכשעצמן לא רלוונטי לצורך ההבהרה של אותה פצצה אליה כיוונתי , כי האימפקט קיים בכל אחד מהמקרים . המשמעות מעשית ולא תיאורטית או פילוסופית - ככלל , כאשר ברור שיש יוצאים מהכלל .


כל הנאמר לעיל נכון להיבט הצרכני של התחום . אני מסכים איתך 100 אחוז עם מה שאמרת בשרשור "אודיופילים והאמת האבסולוטית" - יש כאלה שקונים חווייה ונהנים מפלצבו וזה לגיטימי לחלוטין , המטרה מקדשת את האמצעים . אבל זה לא נכון לכולם , ולא נושא הדיון ; מדובר במצב בו אדם יודע , או לפחות לא מתכחש , לעובדה זו - ולא במצב בו אדם מתעקש לייחס את הערך המוסף לאיזה נעלם מסתורי ובאותה נשימה להתעלם מהפלצבו המדובר , מה שנכון למקומותינו .

אם כבר נכנסנו לטכניקה של מדידות ש*כן* יודעות לחזות אז ודאי ידועה לך מדידת הספינורמה , שעיקר בשורתה טמון ביכולתה לחזות ברמה סבירה של דיוק ביצועי רמקול בחדר נתון . ודאי ידוע לך גם שערכו מבחן עיוור דרכו הצליחו להצביע על העדפה לרמקול שנמדד FLAT בפיזור הספקטרלי שלו (לא מבחן מושלם כמו שכתבתי בזמנו ליבגני , אבל בהחלט כזה שגרם גם לי לחשוב פעמיים) . אולי אתה גם מכיר את מדידת הפאזה של רמקול , שמתארות את המצב היציב והארעי של המערכת (ביצועים בפועל!) ע"י שילוב תגובות המופע והמשרעת - מצויין לצורך ביצועי תגובות ארעיות! וזה משהו שלא תקבל מהיצרן שמתמקד בתגובת משרעת בלבד. מדידת מופע גורפת לתגובת הרמקול לצליל ארעי , שמהווה שילוב של סינוסים רבים , תראה אם יחס הזמן בין גלי הסינוס תקין ואם הם ישתלבו שוב ליצירת גל אקוסטי זהה לצליל הארעי המקורי. אבל כל זה לא חשוב לעניין הכוונה המקורית .

אני יודע, רק שאם הההקלטה אינה דומה למקור, מה הטעם לרדוף אחרי הנאמנות להקלטה?? נראה לי סתם מטופש.


עניין הנאמנות להקלטה , אותו אתה מכנה מטופש ומטורף , חשוב לאנשים מסוימים שביודעין מוכנים להקריב הנאה עבור הידיעה שהם שומעים את ההקלטה ללא עיוותים . ההנאה בידיעה זו לגיטימית באותה מידה לחוויה והפלצבו האודיופילי , ואת זה אני אומר בתור מי שגם לא מסכים על "אידיאל" כזה , והיה לי ויכוח ארוך על זה עם יבגני בHT .

כתבתי במפרש שמדובר גם בגדולות וגם בקטנות. הידע אצל בני אדם, שעוברים ממקום למקום, לא דווקא אצל חברות.ה"קהיליה המדעית" אינה מעורבת בתהליכי העבודה של אף מהנדס נתון שאינו עוסק בפירסומים מדעיים.

חוצמזה, יש כמובן לא מעט חברות "בוטיק" שה"כוכב" שלהם אינו המהנדס אלא איש השיווק.

מממ.. ואותו מהנדס שאינו טורח לפרסם , הוא דווקא זה שאוחז בסט המדידות הנכסף , שנשאר אצלו ולא עובר לאף אחד אחר? מצטער , לא מקבל. לא הגיוני . אבל אני אגיד לך מה כן סביר : שהמדידות דווקא ידועות והיצרן לא מפרסם אותן , לא כי הן סוד מסחרי אלא פשוט שתוצאותיהן לא מראות שינוי מאותן מדידות על ציוד עממי .

במחשבה נוספת, לאור מה שכתבתי בבוקר, יש מצב שאולי אין מדידות מיוחדות, אלא מתכננים ובונים מכשירים לפי המדידות הסטנדרטיות, בתקווה שיצא טוב גם במצבים המסובכים, ובחברות היותר רציניות, גם נותנים לקבוצת מאזינים לחוות דעה ומתקנים בהתאם לפידבק שקיבלו. סביר שאצל המתכננים היותר טובים יוצא טוב יותר מאצל אחרים, לאו דווקא בגלל שהם בחברות בוטיק, וסביר שאם מתקנים לפי קבוצת האזנה, מקבלים תוצאות טובות יותר מאשר בלי.

לא יודע . אולי , אבל יש לי בעיה קטנה אחת : אם זה נכון גם לתחום ההיי אנד והמוצרים מפוצצי הפוזה והמחיר ,ועושים רק מדידות תקניות כדבריך , אז בעצם הדבר היחיד שמבדל את היצירה האודיופילית מסתם מוצר סופרמרקט זה פידבק של מאזינים ? מה שמעלה תהיות נוספות : האם מה שנדרש להתאים ביצועים של מוצר , שאחרת היה יכול להיחשב עממי , להעדפות של מאזינים חייב לעלות כל כך הרבה כסף ? האם צרכנים של ציוד כזה קונים אותו בהתאם להעדפות המאזינים שעיצבו אותו , שיכולות להיות שונות מאלו שלהם ובכלל שונות מאדם לרעהו , או בהתאם למיצוב והמיתוג שלו - ואז דרך הטיות מתבקשות מייחסים לו סופרלטיבים משלהם?
סתם מחשבה .
 

sharon100

מושעה
הודעות
404
מעורבות
41
נקודות
28
גם אני חשבתי קצת (הרבה) על העניין מאז התכתובת האחרונה והבנתי שהדיון הוסט למחוזות שונים ממה שכיוונתי . אמרת שאין משמעות לנתוני יצרן ומדידות סטנדרטיות , שאין לך מידע לגבי מדידות עצמאיות , ושאולי יש כאלה שכן אפשר להבין דרכן איך מכשיר נשמע אבל אתה לא יודע גם מה המדידות האלה , אם הן קיימות בכלל כמשתמע מהדברים , כי הן בחזקת "מידע פנימי" . לכן ניתן להסיק 2 מסקנות מתוך ההצהרה הזו :

1 - אם אין חשיבות למדידות ואין מתאם לביצועים אז מה טעם להעדיף ציוד מסגמנטים שונים בכלל , וכזה שעונה על ההגדרה המקובלת כאן ל"היי אנד" בפרט ? נעזוב את המיתוג כי הבנתי שזה בעייתי בעיניך , אך האובססיה לא שלי אלא של אלו שטוענים לעליונות של ציוד כזה. מסקנה - ניתן להשיג אותו דבר ואולי יותר טוב , תמורת פחות , והרבה פחות במקרים מסוימים . על פניו זה התרחיש הסביר יותר כי למרות הסלידה האוטומטית של קהל היעד מכל אזכור של מדידות וגרפים , גם הוא מבין שבסופו של דבר הכל מדיד .

2 - אם כן יש חשיבות , או אז ניתן לבדוק אם אמת יש באותה טענה לעליונות אודיופילית של ציוד מסוים - פוטנציאל הרסני לקונספציה שהשתרשה בקהל היעד לאורך שנים של התניה מצד אותן מחלקות שיווק ב"תעשייה האודיופילית" , שכן אז הם עלולים להיווכח שאותו מתאם נדד מהציוד העממי לציוד היוקרתי - אם אפשר להשליך מנתוני יצרן , כי למרות שמדובר במדידה של מצב נתון בודד הם בכל מקרה נותנים תמונת מצב שהיא זהה פחות או יותר בשני סוגי המוצרים האלה , ואנו מצפים לראות את ההבדל שאולי יתגלה במדידות ה"נסתרות" גולש גם למדידות הסטנדרטיות . היעדר גישה/ידע למדידות כאלה זה רק עניין טכני ולא מהותי .


אי לכך , עצם הדיון במתודות כאלה או אחרות לכשעצמן לא רלוונטי לצורך ההבהרה של אותה פצצה אליה כיוונתי , כי האימפקט קיים בכל אחד מהמקרים . המשמעות מעשית ולא תיאורטית או פילוסופית - ככלל , כאשר ברור שיש יוצאים מהכלל .


כל הנאמר לעיל נכון להיבט הצרכני של התחום . אני מסכים איתך 100 אחוז עם מה שאמרת בשרשור "אודיופילים והאמת האבסולוטית" - יש כאלה שקונים חווייה ונהנים מפלצבו וזה לגיטימי לחלוטין , המטרה מקדשת את האמצעים . אבל זה לא נכון לכולם , ולא נושא הדיון ; מדובר במצב בו אדם יודע , או לפחות לא מתכחש , לעובדה זו - ולא במצב בו אדם מתעקש לייחס את הערך המוסף לאיזה נעלם מסתורי ובאותה נשימה להתעלם מהפלצבו המדובר , מה שנכון למקומותינו .

אם כבר נכנסנו לטכניקה של מדידות ש*כן* יודעות לחזות אז ודאי ידועה לך מדידת הספינורמה , שעיקר בשורתה טמון ביכולתה לחזות ברמה סבירה של דיוק ביצועי רמקול בחדר נתון . ודאי ידוע לך גם שערכו מבחן עיוור דרכו הצליחו להצביע על העדפה לרמקול שנמדד FLAT בפיזור הספקטרלי שלו (לא מבחן מושלם כמו שכתבתי בזמנו ליבגני , אבל בהחלט כזה שגרם גם לי לחשוב פעמיים) . אולי אתה גם מכיר את מדידת הפאזה של רמקול , שמתארות את המצב היציב והארעי של המערכת (ביצועים בפועל!) ע"י שילוב תגובות המופע והמשרעת - מצויין לצורך ביצועי תגובות ארעיות! וזה משהו שלא תקבל מהיצרן שמתמקד בתגובת משרעת בלבד. מדידת מופע גורפת לתגובת הרמקול לצליל ארעי , שמהווה שילוב של סינוסים רבים , תראה אם יחס הזמן בין גלי הסינוס תקין ואם הם ישתלבו שוב ליצירת גל אקוסטי זהה לצליל הארעי המקורי. אבל כל זה לא חשוב לעניין הכוונה המקורית .




עניין הנאמנות להקלטה , אותו אתה מכנה מטופש ומטורף , חשוב לאנשים מסוימים שביודעין מוכנים להקריב הנאה עבור הידיעה שהם שומעים את ההקלטה ללא עיוותים . ההנאה בידיעה זו לגיטימית באותה מידה לחוויה והפלצבו האודיופילי , ואת זה אני אומר בתור מי שגם לא מסכים על "אידיאל" כזה , והיה לי ויכוח ארוך על זה עם יבגני בHT .





מממ.. ואותו מהנדס שאינו טורח לפרסם , הוא דווקא זה שאוחז בסט המדידות הנכסף , שנשאר אצלו ולא עובר לאף אחד אחר? מצטער , לא מקבל. לא הגיוני . אבל אני אגיד לך מה כן סביר : שהמדידות דווקא ידועות והיצרן לא מפרסם אותן , לא כי הן סוד מסחרי אלא פשוט שתוצאותיהן לא מראות שינוי מאותן מדידות על ציוד עממי .



לא יודע . אולי , אבל יש לי בעיה קטנה אחת : אם זה נכון גם לתחום ההיי אנד והמוצרים מפוצצי הפוזה והמחיר ,ועושים רק מדידות תקניות כדבריך , אז בעצם הדבר היחיד שמבדל את היצירה האודיופילית מסתם מוצר סופרמרקט זה פידבק של מאזינים ? מה שמעלה תהיות נוספות : האם מה שנדרש להתאים ביצועים של מוצר , שאחרת היה יכול להיחשב עממי , להעדפות של מאזינים חייב לעלות כל כך הרבה כסף ? האם צרכנים של ציוד כזה קונים אותו בהתאם להעדפות המאזינים שעיצבו אותו , שיכולות להיות שונות מאלו שלהם ובכלל שונות מאדם לרעהו , או בהתאם למיצוב והמיתוג שלו - ואז דרך הטיות מתבקשות מייחסים לו סופרלטיבים משלהם?
סתם מחשבה .
תגובה לפנתיאון:שתוי::אצבע מורמת
 

ארז_וחני

חבר משקיען
הודעות
3,863
מעורבות
988
נקודות
113
אצלך, קליפ 99, החיים פשוטים:
מה במרצדס יודעים שביונדאי לא יודעים?
על איכות חומרים שמעת ?
כולם משתמשים באותם החומרים ?
אצל כולם הנדסת המוצר זהה ?
הבדלי איכויות בין מרצדס ליונדאי מתקבלים בהבנה.
הבדלי איכויות בין יצרני אודיו ? מה פתאום. כולם יודעים הכל והכל זהה.
כמה החיים פשוטים בשבילך.

תפסת טרמפ על המינוח פלצבו שעמיר זרק לדיון, לדעתי זו אמירה שאיננה במקומה שמבטלת כל אפשרות לדיאלוג בין 2 הגישות.
מי שמעוניין להוכיח לך שלא מדובר בפלצבו, שיבושם לו.
מאחל לך המשך הנאה מציוד עממי.
 

ארז_וחני

חבר משקיען
הודעות
3,863
מעורבות
988
נקודות
113
1 - אם אין חשיבות למדידות ואין מתאם לביצועים אז מה טעם להעדיף ציוד מסגמנטים שונים בכלל , וכזה שעונה על ההגדרה המקובלת כאן ל"היי אנד" בפרט ? .

בגלל שזה ציוד איכותי שבאמצעותו האזנה יותר מהנה.
אפשר להאזין לדיסקים עם נגן DVD שעלה בזמנו בסופרמרקט באזור ה 100 שח ואפשר להאזין עם נגן איכותי יותר.
אם אתה לא שומע הבדל, אז קנה את הזול והפשוט ותהנה.
אבל זה שאתה לא שומע הבדל אין בזה משום הוכחה שאחרים קנו את המוצר האיכותי בגלל אפקט פלסבו ועכשיו "שיוכיחו לך אחרת".
אם את זה אתה מסרב לקבל אז אין אפשרות לדיאלוג.
 

avile7

אוהב את התחום
הודעות
169
מעורבות
34
נקודות
28
מה זה נאמן למקור?
אם יש חוליה חלשה בדרך אין נאמנות למקור.מהי?
החיפוש והשדרגת שקיימים כאן מעידים על כך.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,926
מעורבות
2,941
נקודות
113
גם אני חשבתי קצת (הרבה) על העניין מאז התכתובת האחרונה והבנתי שהדיון הוסט למחוזות שונים ממה שכיוונתי . אמרת שאין משמעות לנתוני יצרן ומדידות סטנדרטיות , שאין לך מידע לגבי מדידות עצמאיות , ושאולי יש כאלה שכן אפשר להבין דרכן איך מכשיר נשמע אבל אתה לא יודע גם מה המדידות האלה , אם הן קיימות בכלל כמשתמע מהדברים , כי הן בחזקת "מידע פנימי" . לכן ניתן להסיק 2 מסקנות מתוך ההצהרה הזו :

1 - אם אין חשיבות למדידות ואין מתאם לביצועים אז מה טעם להעדיף ציוד מסגמנטים שונים בכלל , וכזה שעונה על ההגדרה המקובלת כאן ל"היי אנד" בפרט ? נעזוב את המיתוג כי הבנתי שזה בעייתי בעיניך , אך האובססיה לא שלי אלא של אלו שטוענים לעליונות של ציוד כזה. מסקנה - ניתן להשיג אותו דבר ואולי יותר טוב , תמורת פחות , והרבה פחות במקרים מסוימים . על פניו זה התרחיש הסביר יותר כי למרות הסלידה האוטומטית של קהל היעד מכל אזכור של מדידות וגרפים , גם הוא מבין שבסופו של דבר הכל מדיד .

2 - אם כן יש חשיבות , או אז ניתן לבדוק אם אמת יש באותה טענה לעליונות אודיופילית של ציוד מסוים - פוטנציאל הרסני לקונספציה שהשתרשה בקהל היעד לאורך שנים של התניה מצד אותן מחלקות שיווק ב"תעשייה האודיופילית" , שכן אז הם עלולים להיווכח שאותו מתאם נדד מהציוד העממי לציוד היוקרתי - אם אפשר להשליך מנתוני יצרן , כי למרות שמדובר במדידה של מצב נתון בודד הם בכל מקרה נותנים תמונת מצב שהיא זהה פחות או יותר בשני סוגי המוצרים האלה , ואנו מצפים לראות את ההבדל שאולי יתגלה במדידות ה"נסתרות" גולש גם למדיhttp://www.dtown.co.il/forum/threads/למה-כמעט-כל-ההקלטות-אינן-משמרות-את-המציאות.61023/דות הסטנדרטיות . היעדר גישה/ידע למדידות כאלה זה רק עניין טכני ולא מהותי .


אי לכך , עצם הדיון במתודות כאלה או אחרות לכשעצמן לא רלוונטי לצורך ההבהרה של אותה פצצה אליה כיוונתי , כי האימפקט קיים בכל אחד מהמקרים . המשמעות מעשית ולא תיאורטית או פילוסופית - ככלל , כאשר ברור שיש יוצאים מהכלל .


כל הנאמר לעיל נכון להיבט הצרכני של התחום . אני מסכים איתך 100 אחוז עם מה שאמרת בשרשור "אודיופילים והאמת האבסולוטית" - יש כאלה שקונים חווייה ונהנים מפלצבו וזה לגיטימי לחלוטין , המטרה מקדשת את האמצעים . אבל זה לא נכון לכולם , ולא נושא הדיון ; מדובר במצב בו אדם יודע , או לפחות לא מתכחש , לעובדה זו - ולא במצב בו אדם מתעקש לייחס את הערך המוסף לאיזה נעלם מסתורי ובאותה נשימה להתעלם מהפלצבו המדובר , מה שנכון למקומותינו .

אם כבר נכנסנו לטכניקה של מדידות ש*כן* יודעות לחזות אז ודאי ידועה לך מדידת הספינורמה , שעיקר בשורתה טמון ביכולתה לחזות ברמה סבירה של דיוק ביצועי רמקול בחדר נתון . ודאי ידוע לך גם שערכו מבחן עיוור דרכו הצליחו להצביע על העדפה לרמקול שנמדד FLAT בפיזור הספקטרלי שלו (לא מבחן מושלם כמו שכתבתי בזמנו ליבגני , אבל בהחלט כזה שגרם גם לי לחשוב פעמיים) . אולי אתה גם מכיר את מדידת הפאזה של רמקול , שמתארות את המצב היציב והארעי של המערכת (ביצועים בפועל!) ע"י שילוב תגובות המופע והמשרעת - מצויין לצורך ביצועי תגובות ארעיות! וזה משהו שלא תקבל מהיצרן שמתמקד בתגובת משרעת בלבד. מדידת מופע גורפת לתגובת הרמקול לצליל ארעי , שמהווה שילוב של סינוסים רבים , תראה אם יחס הזמן בין גלי הסינוס תקין ואם הם ישתלבו שוב ליצירת גל אקוסטי זהה לצליל הארעי המקורי. אבל כל זה לא חשוב לעניין הכוונה המקורית .




עניין הנאמנות להקלטה , אותו אתה מכנה מטופש ומטורף , חשוב לאנשים מסוימים שביודעין מוכנים להקריב הנאה עבור הידיעה שהם שומעים את ההקלטה ללא עיוותים . ההנאה בידיעה זו לגיטימית באותה מידה לחוויה והפלצבו האודיופילי , ואת זה אני אומר בתור מי שגם לא מסכים על "אידיאל" כזה , והיה לי ויכוח ארוך על זה עם יבגני בHT .





מממ.. ואותו מהנדס שאינו טורח לפרסם , הוא דווקא זה שאוחז בסט המדידות הנכסף , שנשאר אצלו ולא עובר לאף אחד אחר? מצטער , לא מקבל. לא הגיוני . אבל אני אגיד לך מה כן סביר : שהמדידות דווקא ידועות והיצרן לא מפרסם אותן , לא כי הן סוד מסחרי אלא פשוט שתוצאותיהן לא מראות שינוי מאותן מדידות על ציוד עממי .



לא יודע . אולי , אבל יש לי בעיה קטנה אחת : אם זה נכון גם לתחום ההיי אנד והמוצרים מפוצצי הפוזה והמחיר ,ועושים רק מדידות תקניות כדבריך , אז בעצם הדבר היחיד שמבדל את היצירה האודיופילית מסתם מוצר סופרמרקט זה פידבק של מאזינים ? מה שמעלה תהיות נוספות : האם מה שנדרש להתאים ביצועים של מוצר , שאחרת היה יכול להיחשב עממי , להעדפות של מאזינים חייב לעלות כל כך הרבה כסף ? האם צרכנים של ציוד כזה קונים אותו בהתאם להעדפות המאזינים שעיצבו אותו , שיכולות להיות שונות מאלו שלהם ובכלל שונות מאדם לרעהו , או בהתאם למיצוב והמיתוג שלו - ואז דרך הטיות מתבקשות מייחסים לו סופרלטיבים משלהם?
סתם מחשבה .
אני מתרשם שמה שאתה עוסק בו הוא עניין החברות והציוד ה"רגילים" לעומת האודיופיליים, החל בתימחור וכלה בסודות המקצועיים ובכלל.

יכול להיות שאני לא מתחבר לכל ההתפלספויות בנדון כי ההשקפה שלי לגבי מה זה "אודיופילי" היא שונה. מבחינתי, "אודיופילי" הוא מה שגורם לצליל להישמע טוב יותר, ללא תלות באיזו חברה ייצרה אותו וללא תלות במחיר.

לדעתי, חברות מסויימות הגיעו ל"מעמד אודיופילי" בעקבות זה שהן יצרו מוצרים טובים יותר מחברות אחרות, ואז התחילו להעלות מחירים, ויש כאלה שהתחילו במחירים גבוהים והגיעו לסטטוס באמצעות שיווק טוב ומהנדסים פחות. בכל מקרה, אין לזלזל בשיווק ובהשפעתו על בני אדם, ובהטיית השיפוט עקב כך.

אני לא מכיר את בדיקת הספינורמה, אולי אציץ בזה בהמשך. אני גם מתקשה לקרוא טקסט שכתוב עם המושגים העבריים במקום הלועזיים ולא בטוח איזו מילה לועזית תורגמה לעברית, כמו "מופע" (pulse?) ו"ארעי" (transient?).

בכל מקרה, כשאנחנו מדברים על מדידות, לא כל כך מעניין לדבר על איזה מדידות אפשריות, אלא רק מדידות שמגיעות לצרכן ושהוא אמור להבין אותן ולהשתמש בהן לבחירות מושכלות -- אם הן רלוואנטיות, מה שהמדידות הרגילות לא. זה שאיזה מהנדס או מדען עשה לו בדיקה מעניינת זה נחמד, אבל לא שייך לדיון שלנו.

לגבי השטות של "קרוב למקור" כתבתי פוסט ארוך, כאן.
 

sharon100

מושעה
הודעות
404
מעורבות
41
נקודות
28
אני מתרשם שמה שאתה עוסק בו הוא עניין החברות והציוד ה"רגילים" לעומת האודיופיליים, החל בתימחור וכלה בסודות המקצועיים ובכלל.

יכול להיות שאני לא מתחבר לכל ההתפלספויות בנדון כי ההשקפה שלי לגבי מה זה "אודיופילי" היא שונה. מבחינתי, "אודיופילי" הוא מה שגורם לצליל להישמע טוב יותר, ללא תלות באיזו חברה ייצרה אותו וללא תלות במחיר.

לדעתי, חברות מסויימות הגיעו ל"מעמד אודיופילי" בעקבות זה שהן יצרו מוצרים טובים יותר מחברות אחרות, ואז התחילו להעלות מחירים, ויש כאלה שהתחילו במחירים גבוהים והגיעו לסטטוס באמצעות שיווק טוב ומהנדסים פחות. בכל מקרה, אין לזלזל בשיווק ובהשפעתו על בני אדם, ובהטיית השיפוט עקב כך.

אני לא מכיר את בדיקת הספינורמה, אולי אציץ בזה בהמשך. אני גם מתקשה לקרוא טקסט שכתוב עם המושגים העבריים במקום הלועזיים ולא בטוח איזו מילה לועזית תורגמה לעברית, כמו "מופע" (pulse?) ו"ארעי" (transient?).

בכל מקרה, כשאנחנו מדברים על מדידות, לא כל כך מעניין לדבר על איזה מדידות אפשריות, אלא רק מדידות שמגיעות לצרכן ושהוא אמור להבין אותן ולהשתמש בהן לבחירות מושכלות -- אם הן רלוואנטיות, מה שהמדידות הרגילות לא. זה שאיזה מהנדס או מדען עשה לו בדיקה מעניינת זה נחמד, אבל לא שייך לדיון שלנו.

לגבי השטות של "קרוב למקור" כתבתי פוסט ארוך, כאן.
אתה טועה בקטע של כן קיימים סטים של מדידות( ספינורמה) שנותנות לך אינדיקציה די טובה לגבי איך רמקול ישמע, דבר שני לגבי הנאמנות למקור
בשבילי זה כל המהות של האודיופיליה.
אני לא רוצה אות ששונה כדי להשמע טוב נעים ו"חם"
אני רוצה אותו כמה שיותר קרוב להקלטה המקורית שטכנאי הסאונד שומע באולפן וזה ניתן להשגה כל ידי רמקולים שהם flat וDAC מדויק שלא מוסיף או גורע שום דבר מהאות המקורי(כמו מנורות רחמנא לצלן) וכו וכו
שוב, כשאתה צופה בסרט אתה רוצה לראות אותו בדיוק כמו שהבמאי התכוון ולא דרך פילטר של אינסטגרם שעושה הכל לנעים, נעים - אבל לא קרוב בכלל למקור ולכן לא שווה דבר מבחנתי.
לא רוצה מידריינג' חם ומלטף, ולא רוצה גבוהים שהם rolled off, רוצה שיקרעו לי את עור התוף במידה וככה הם נשמעים בהקלטה המקורית
 

לני

חבר משקיען
הודעות
695
מעורבות
275
נקודות
63
מתוך שינה חשבתי על הסיבות לכך שמדידות לא משקפות את מה ששומעים לגבי מגברים ורמקולים.

הבעיה העיקרית היא שכל המדידות נעשות ב-steady state, על סינוסים קבועים, ועל מעגלים פתוחים או עם אימפדנס התנגדותי קבוע בלבד, למרות שמעורבים גם סלילים, גם קבלים, גם טרנזיסטורים וגם מאסה עם התנגדות מיכאנית וגם עם התנגדות אלאסטית שאינה קבועה אלא תלויה בהיסט הממברנה יחסית למרכז.

כל דרייבר של רמקול בעצם מכיל גם סליל, גם ממברנה+מגנט בעלי התמדה, שהתזוזה שלהם גורמת למתיחה של הממברנה או חומרים אלאסטיים מסביבה --תופעה שאינה ליניארית ככל שמתרחקים מהמרכז, ויכולה להיות "אינסופית" כשמגיעים לנקודה שממנה והלאה הממברנה לא יכולה לצאת או להיכנס. זה אומר שהשפעת המגבר על הממברנה אינה מיידית אלא בעיכוב, היא לא ליניארית, וגם תלויה בכל רגע במידת ההיסט של הממברנה מהמרכז, שזה אומר שהיא תלויה בהיסטוריה, במה שקרה לפני רגע. לזה נוסף העניין שלא רק המגבר מזרים זרם דרך הרמקול, אלא גם להיפך. כמוכן, כל מה שקורה משתנה עם התדר.

כל הסיבוך הזה מתאר רק מה שקורה עם דרייבר בודד, אבל יש כמה דרייברים, שכל אחד מתנהג אחרת בכל אחד מהאספקטים הנ"ל, ובדרך יש עוד מעגל של קרוסאובר עם התנהגות משלו.

כל זה לגבי רמקולים דינמיים, אבל יש גם אלקטרוסטאטים וריבונים ופלזמה ושאר ירקות, שכל אחד מתנהג אחרת לגמרי.

כך שלגמרי ברור שכל רמקול שונה מאוד מרעהו, כך שאין רמקול ספציפי שמייצג את כולם.

ןלזה יש להוסיף שבכל רגע הקלט למערכת משתנה, גם בתדר וגם באמפליטודה.

אז, כשחושבים על זה, האם זה מפתיע מישהו שמה שמודדים עבור גל סינוס בתדר ואמפילטודה קבועים, על אימפדנס התנגדותי קבוע, אינו מייצג שום דבר במציאות, אפילו אם המדידה אובייקטיבית ואינה תלוייה במאזין?


אני שמח שלמדת מה זו מערכת לינארית
 

אהרון66554

אוהב את התחום
הודעות
252
מעורבות
90
נקודות
28
אתה טועה בקטע של כן קיימים סטים של מדידות( ספינורמה) שנותנות לך אינדיקציה די טובה לגבי איך רמקול ישמע, דבר שני לגבי הנאמנות למקור
בשבילי זה כל המהות של האודיופיליה.
אני לא רוצה אות ששונה כדי להשמע טוב נעים ו"חם"
אני רוצה אותו כמה שיותר קרוב להקלטה המקורית שטכנאי הסאונד שומע באולפן וזה ניתן להשגה כל ידי רמקולים שהם flat וDAC מדויק שלא מוסיף או גורע שום דבר מהאות המקורי(כמו מנורות רחמנא לצלן) וכו וכו
שוב, כשאתה צופה בסרט אתה רוצה לראות אותו בדיוק כמו שהבמאי התכוון ולא דרך פילטר של אינסטגרם שעושה הכל לנעים, נעים - אבל לא קרוב בכלל למקור ולכן לא שווה דבר מבחנתי.
לא רוצה מידריינג' חם ומלטף, ולא רוצה גבוהים שהם rolled off, רוצה שיקרעו לי את עור התוף במידה וככה הם נשמעים בהקלטה המקורית

ואיך אתה יודע מה היה בהקלטה? ולאחר מכן בשלב המיקס? ולסוף גם במאסטר?

"אני רוצה אותו כמה שיותר קרוב להקלטה המקורית שטכנאי הסאונד שומע באולפן" - איך אתה יודע מה הטכנאי שמע באולפן, וגם זה הוא ששמע את זה.. ודרך מערכת מסויימת...
בקיצור, "נאמן למקור" זה ביטוי בעייתי.
 

clip99

חבר משקיען
הודעות
958
מעורבות
129
נקודות
43
מה במרצדס יודעים שביונדאי לא יודעים?
על איכות חומרים שמעת ?
כולם משתמשים באותם החומרים ?
אצל כולם הנדסת המוצר זהה ?
הבדלי איכויות בין מרצדס ליונדאי מתקבלים בהבנה.
הבדלי איכויות בין יצרני אודיו ? מה פתאום. כולם יודעים הכל והכל זהה.
כמה החיים פשוטים בשבילך.

תפסת טרמפ על המינוח פלצבו שעמיר זרק לדיון, לדעתי זו אמירה שאיננה במקומה שמבטלת כל אפשרות לדיאלוג בין 2 הגישות.

זה לא אותו דבר . נכון , גם אוטו ורכיב שמע יכולים להישפט על פי אותם קריטריונים מדידים של עיצוב ,ביצועים , איכות חומרים אבל הקריטריון הבודד לצורך קביעת איכות באודיו הוא ביצועי המכשיר , או לפחות כך עולה מתוכן הדיונים בכל פורום בתחום , כאשר ההתייחסות לשאר מאפיינים כמעט לא קיימת - לפחות לא בקשר לבחירה באותו רכיב . חוץ מזה בתחום הרכב יש עוד הרבה מאפיינים שלא רלוונטים לשמע . לכן אם נצמדים לביצועים צריך לדעת לגבות את ההעדפה בנתונים אובייקטיבים שבתחום הזה מה לעשות הם זניחים עד לא קיימים בניגוד למרצדס ויונדאי שם יש הבדלים ברורים ומדידים . חוץ מזה אני מבין שאתה מותח ביקורת על עמיר? זה חדש.. אבל לצערך פלצבו הוא בדיוק המונח שמסביר הרבה (לא הכל) למה המקבילה בתחומנו למרצדס נשמעת כמו מרצדס , ויונדאי נשמע כמו יונדאי . ברור שזה מבטל דיאלוג , כי הכרה באפקט הזה משול ללהישיר מבט למראה שהצד הנגדי מחזיק .


אפשר להאזין לדיסקים עם נגן DVD שעלה בזמנו בסופרמרקט באזור ה 100 שח ואפשר להאזין עם נגן איכותי יותר.
אם אתה לא שומע הבדל, אז קנה את הזול והפשוט ותהנה.
אבל זה שאתה לא שומע הבדל אין בזה משום הוכחה שאחרים קנו את המוצר האיכותי בגלל אפקט פלסבו ועכשיו "שיוכיחו לך אחרת".
אם את זה אתה מסרב לקבל אז אין אפשרות לדיאלוג.

הפלסבו נוצר לאחר הקניה , בעת ההאזנה . מה שקדם לקניה זו אמונה מקדימה , הטיה , שעוצבה ע"י ההתניה לה נחשפנו לאורך זמן דרך חשיפה לדעות של אחרים, תכנים שיווקיים , מיצוב ומיתוג במקרה הטוב , ופרסומי פסאודו מדע במקרה הפחות טוב . ואני לא מבקש מאף אחד הוכחה , רק משקף את הבעייתיות באמונה שתמיד ובהכרח האיכות תשתפר עם העליה במחיר / מיתוג .
 

matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,160
מעורבות
1,626
נקודות
113
לא מצליח כבר להבין על מה השרשור. השרשור הוא על פילסוף לצורך הפילסוף? על שרלטנות חברות האודיו? על כך שהכל מדיד?

קליפ99 ועמיר הם שני כימיקלים ריאקטיביים ביותר שמייצרים תגובות קיצוניות כשמערבבים אותם זה עם זה.

עמיר וקליפ99 ביחד יוצרים משהו כזה:
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,926
מעורבות
2,941
נקודות
113
אתה טועה בקטע של כן קיימים סטים של מדידות( ספינורמה) שנותנות לך אינדיקציה די טובה לגבי איך רמקול ישמע, דבר שני לגבי הנאמנות למקור
בשבילי זה כל המהות של האודיופיליה.
אני לא רוצה אות ששונה כדי להשמע טוב נעים ו"חם"
אני רוצה אותו כמה שיותר קרוב להקלטה המקורית שטכנאי הסאונד שומע באולפן וזה ניתן להשגה כל ידי רמקולים שהם flat וDAC מדויק שלא מוסיף או גורע שום דבר מהאות המקורי(כמו מנורות רחמנא לצלן) וכו וכו
שוב, כשאתה צופה בסרט אתה רוצה לראות אותו בדיוק כמו שהבמאי התכוון ולא דרך פילטר של אינסטגרם שעושה הכל לנעים, נעים - אבל לא קרוב בכלל למקור ולכן לא שווה דבר מבחנתי.
לא רוצה מידריינג' חם ומלטף, ולא רוצה גבוהים שהם rolled off, רוצה שיקרעו לי את עור התוף במידה וככה הם נשמעים בהקלטה המקורית
טרחתי וכתבתי פוסט ארוך על עד כמה שהמדיה המוקלטת אינה דומה לצליל המקורי, ואם כבר, הרבה דברים שם גורמים לצליל להישמע יותר נעים, מלא, עשיר, מפורט וכו' מאשר מה ששומעים במציאות. כבר עשו לך הרבה מאוד מהבישול שאתה טוען שאתה לא רוצה בו.

אם מה שטכנאי הסאונד שמע בסוף התהליך באולפן אינו דומה למקור, אלא "משופר" מכל הבחינות שהוזכרו, מה הטעם לחפש משהו שיהיה הכי קרוב לעיוות האמור של המציאות -- לא ברור לי. אבל ברור שיש אנשים שמשוגעים על זה. שיהייה.

המהות של אודיופיליה -- אהבת צליל, לא אהבת "אמת" כלשהי, למרות שכאמור, לא מדובר ב"אמת" בכלל -- זה כשכל אחד מוצא את הצליל שטוב לו, ואם לך טוב צליל יבש או איך שתתאר אותו, ואתה נהנה מהמחשבה (השגויה) שאתה מקבל משהו שקרוב למציאות ע"י מיכשור מסויים, תיהנה! רק אל תנסה לכפות על אחרים את דעתך שדרכך היא הנכונה ושאי אפשר לערער עליה בכלל.
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור