אני חולק עליך.
אולי לא הסברתי את עצמי נכון. אנסה שוב.
ישנה תופעה מוכרת לכל אודיופיל מצוי,
מוזיקה ולא משנה איזו, בהאזנה בווליום נמוך מאבדים כל מיני דברים. חוויה, אווירה, תדרים מסוימים ובמקרים של מערכת לא משהו גם פרטים.
כפי שציון קודם כדוגמה, מאבדים את החוויה של המוזיקה.
אני הוספתי שגם התחום התחתון נאבד בהרבה מקרים. מהניסיון שלי הוא הראשון שהולך.
ולמה? כי המערכת לא מסוגלת להעביר את כל מה שיש בהקלטה כאשר היא עובדת בעוצמות נמוכות. אין קשר לנאמנות למקור ולהקלטה.
קח גיטרה באס ותן פריטה כאשר המגבר שלה בווליום נמוך מאוד.
לא תשמע ותרגיש את הצליל???
ודאי שכן.
עכשיו עשה את אותו הניסוי במערכות שונות ותראה מה יקרה.
ברובן צפויה לך אכזבה.
אותו כנ"ל גם בהקלטות טובות של הופעות חיות.
שם זה סופר מורגש.
הקהל פתאום נשמע בעעע ועולה על המוזיקה.
כל האיזון יורד לטמיון. תן קצת ווליום והופ, חוזר הסדר לעולם.
לי אישית זה מאוד חשוב לשמר את כל יכולות המערכת גם בעוצמות נמוכות.
אולי בגלל שאני חי עם רמקול מאוד רגיש ונציל.
רגע, בעצם גם אתה. אז איך אתה לא מבין אותי?
כי אני חולק עליך
לדעתי, הירידה בכל מה שכתבת -- חוויה, אווירה, תדרים מסוימים ובמקרים של מערכת לא משהו גם פרטים. כפי שציון קודם כדוגמה, מאבדים את החוויה של המוזיקה -- זה מה שבאמת אמור לקרות, בגלל הירידה ברגישות של האוזן גם לתדרים נמוכים וגם לגבוהים. בגלל זה הרבה אנשים -- כולל אותי -- אוהבים לשמוע חזק (או בווליום "טבעי"
במרכאות -- בעוצמה דומה למה שהייתה מגיעה לאוזן אם היינו במרחב ההקלטה) -- אחרת גם הגוונים וגם המירקם של הכלים והקולות אינו מתקבל בצורה נכונה -- וכל זאת דווקא כשהמערכת מדייקת והאקוסטיקה מושלמת!
אם משהו גורם לך שלא לאבד את הדברים האלה, זה אומר שמשהו כאן הכניס שינוי בצורת גל הקול שהמערכת אמורה להפיק, כלומר מעוות אותו -- כנראה מדגיש נמוכים/גבוהים מעבר לפרופורצייה הראוייה שלהם.
ואם זה מה שהמערכת עושה, יש סיכון שהיא תעשה זאת לא רק בווליום נמוך, אלא גם כשהווליום גבוה, גם עבור מוסיקה שקטה (שזה אולי מצב דומה), וגם עבור מוסיקה חזקה.
זה יכול להיות מצויין למי ששומע חלש כל הזמן. למי ששומע חזק/"טבעי" זה כנראה לא מתאים.
עבור ווליומים "טבעיים" (במרכאות אמרנו?) אני לא רוצה "טיפול" כזה.
עמיר