אתה בטח מתכוון שהטווח הדינמי של ההקלטה, לא העצמה הכוללת, שכן - אין לזה כל קשר לטווח דינמי. אם המערכת שלך מאפשרת זו אתה יכול להגביר לעצמות של 100dB ואף יותר - אבל זה לא משליך על הטווח הדינמי של אותה ההקלטה.ניקח לדוגמא את הרקוויאם של וורדי. הרי ידוע שמדובר ביצירה מאוד מאוד מאוד תובענית ו"רועשת". האם לדעתך כשכל התזמורת הסמפונית + המקהלה הענקית שם שרה ומנגנת, ההקלטה לא חוצה את קו ה-80 דיבי?
מסכים שיש צורך בטווח דינמי גדול כדי להעביר את ההקלטה כפי שהיא בוצעה במציאות, אבל מפה ועד שהיא מגיעה לדיסק\תקליט\קובץ שאתה מנגן במערכת שלך היא עוברת לא מעט עיבודים - ואני (די בטוח) שחלקם כולל קומפרסיה (גם בדיגיטל).התכוונתי להקלטה עצמה. הרי אתה מוכרח שיהיה לך טווח דינמי גדול מאוד על מנת להכיל הרכב מוסיקלי והרכב קולי שכזה. אחרת הקומפרסור יעבוד "שעות נוספות".
מצטער, אני לא מבין בזה, לא מדברים אליי המושגים הללו.האם לדעתך מתיחת שער בהקלטה (gate expander) אינו מגדיל באופן מלכותי את הטווח הדינמי?
דווקא אהבתי, אבל התייאשתי לפני שהוצאתי את כל הקטעים הנבחריםטווח דינמי, מקוצר DR או לבצע החייאה
...
הכפלות, ביטים או עצירות
לוגריתמי ערך.
...
תפיסת אודי אדם...
הטווח הדינמי הנתפס של אודים 16 סיביות יכול להיות גבוה ככל 120 דציבלים עם צורת רעש להסס...
אתה שוב מתייחס כאן לתיאוריה.יש לי את ה"יתרון" שהיידע שלי בנושא מוגבל, ואז אני צריך ממש לחשוב מה קורה
ואחרי שחשבתי, נדהמתי בעצם מעומק אי-ההבנה ש"חוגג" כאן...
אין לי זמן כרגע להסביר/לנמק הכל, כי אני צריך לצאת שוב, אבל השורה התחתונה היא כדלקמן:
בואו נסתפק ב-PCM כייצוג דיגיטאלי -- DSD נסובך יותר בהקשר זה אבל ניתן להסיק לגביו די בקלות.
אם נגדיר כרימאסטר אופטימאלי ל-PCM במספר ביטים נתון את המצב בו הצליל החזק ביותר בהקלטה מקבל את הערך המספרי הגבוה ביותר האפשרי במספר הביטים הנתון, אזי הטווח הדינאמי של הרימאסטרינג יהייה הערך התיאורטי המלא עבור מספר הביטים הזה -- שב-dB יהייה מספר הביטים כפול 6 (עבור 16-ביט זה 96dB , עבור 24 זה 144dB וכו').
אם הרימאסטר לא אופטימאלי, אבל מגיע לערכים מספריים שבהם הביט המשמעותי ביותר הוא ON, אזי הטווח הדינאמי של הרימאסטר נע בין המאקסימום התיאורטי האמור לבינו פחות 6dB (כלומר בין 90 ל-96 דיבי עבור 16 ביט).
יש מצבים שבהם בטרקים מסויימים בדיסק לא מנצלים את מלוא הטווח הדינאמי האמור, כדי לשמור על יחסי העוצמות בין הפרקים שבהם המוסיקה מגיעה לעוצמות המאקסימאליות לבין פרקים שבהם הנגינה חלשה יותר.
לעומת זאת, רצוי ש-session tapes דיגיטאליים לעולם לא יגיעו למלוא הטווח הדינאמי שהם מסוגלים לו, כדי לשמור על טווח ביטחון ולהימנע מ-truncation/overflow. המאסטר הדיגיטאלי יכול כן או לא להגיע למאקסימום יכולתו, לפי הצורה שבה הוא נבנה מה-session tapes או המאסטר האנאלוגי.
אם למישהו יש צורך בהסבר טכני, אנסה לפרט, אבל לא כרגע.
בברכה!
עמיר
גם אני מדבר על פראקטיקה, אבל נראה לי שכדאי להבין את התיאורייה כדי לראות מה היישום הפראקטי שלה, וזה קצת חסר בשלב זה, נראה לי.אתה שוב מתייחס כאן לתיאוריה.
אני מדבר על פרקטיקה.
ונניח שהתיאוריה שלך נכונה, שהצליל החזק ביותר מקבל את המספר הגדול ביותר שיכול להיות מיוצג במרחב הדיסקרטי הנתון. מה לגבי הצליל החלש ביותר שאינו "שקט" אלא צליל שמקורו מכלי נגינה כלשהו או אמבייאנס של אותה ההקלטה - האם אתה יודע לומר מה ערכו בכל הקלטה? כי, בעצם, זה הערך החשוב לא "האפס המוחלט" כי שם אין מוסיקה. לדעתי שני הנתונים הללו מהווים מדד לטווח הדינמי של אותה ההקלטה. ועל סמך הנתונים הללו, אני עדיין טוען שלא קיימות הקלטות זמינות לקהל הרחב (ע"ג פורמט סטנדרטי) שהטווח הדינמי שלהן עולה על 60-70dB.
ד"א, הטווח הדינמי שעל הסיישן\מאסטר טייפס - אינו מעניין - כי זה לא מה שאתה שומע בבית. אתה שומע את ההעברה שלהם לאחד הפורמטים הדיגיטלים המקובלים כיום (תקליטור, SACD, קובץ וכדו').
אני טוען שברוב (אם לא בכל המקרים) שתגביר ל-SPL מקסימלי של 105dB (באופן שהצליל החזק ביותר בהקלטה ינוגן ב-SPL הזה) תגלה שהצליל החלש ביותר ע"ג ההקלטה (תקליטור\SACD\קובץ) מפיק מעל 45dB ואף הרבה יותר. ורצפת הרעש בחדר האזנה שלך כבר לא רלוונטית לשחזור המוסיקה.אני רואה שלכתוב את כל ההסבר התיאורטי לוקח לי שעות -- כבר התחלתי -- אבל נראה לי שאפשר לסכם את השורה התחתונה בצורה די פשוטה.
אני טוען שהטווח הדינאמי של הסיגנאלים הדיגיטאליים שמיוצגים על-גבי דיסקים ביתיים הוא קרוב לטווח הדינאמי התיאורטי המאקסימאלי שלהם (למעט עבור טרקים שמכילים הקלטת מוסיקה שקטה יותר השאר, כדי לשמור על יחסי העוצמות לשאר).
הטטח הדינאמי שמקבלים בפועל בביית הוא ההפרש בין העוצמה האסבולוטית (ב-dB SPL) שאליה מגבירים את הצליל החזק ביותר בדיסק, לבין רצפת הרעש (האבסולוטית כאמור) של החדר/המיכשור.
כלומר, אם הריצפת הרעש היא למשל 45dB SPL, ואתה מגביר את השמעת הדיסק ל-95dB SPL, תקבל טווח דינאמי בפועל של 50dB. לעומת זאת, אם תגביר ל-105dB SPL, תקבל תקבל טווח דינאמי בפועל של 60dB, מאותו דיסק, ויותר דברים ופרטים ייחשפו מתוך ריצפת הרעש.
זאת כמובן בנוסף לכך שבגלל ענייני ה"equal loudness contour", או איך שעקומות "Fletcher-Munson נקראות היום, נגם שומעים יותר פרטים בעיקבות עצם ההגברה, גם אם לא הייתה מתחבאת שם אינפורמאצייה נוספת.
כלומר, הטווח הדינאמי שאתה מקבל בפועל אינו מוגבל, בדרך כלל, ע"י הדיסק, אלא ע"י נוחות/כאב ההאזנה וע"י ריצפת הרעש, והגברה נוספת רק חושפת יותר ויותר פרטים שיישנם על הדיסק, ושקודם נבלעו מתחת לריצפת הרעש, כשכל זה מוגבל ע"י עד מאקסימום הטווח הדינאמי של הדיסק, שבדרך כלל הוא רחוק מאוד לתוך עוצמות משמידות אוזניים.
עמיר
טעון טענת, אלא שהטענה שלך כוללת התייחסות למשהו שאינו מוגדר היטב: "הצליל החלש ביותר ע"ג ההקלטה".אני טוען שברוב (אם לא בכל המקרים) שתגביר ל-SPL מקסימלי של 105dB (באופן שהצליל החזק ביותר בהקלטה ינוגן ב-SPL הזה) תגלה שהצליל החלש ביותר ע"ג ההקלטה (תקליטור\SACD\קובץ) מפיק מעל 45dB ואף הרבה יותר. ורצפת הרעש בחדר האזנה שלך כבר לא רלוונטית לשחזור המוסיקה.
נראה לי שהגענו ל-dead end.כמוכן, מה זה "הצליל החלש ביותר" אינו מוגדר היטב -- למשל כשלוחצים על קליד של פסנתר, יש עוצמה מינימאלית, שמתחתיה לא יישמע צליל בכלל. עוצמה זו שונה מקליד לקליד, אבל האם עוצמת הצליל שמתקבלת מהקליד שמפיק את הצליל החלש ביותר כשלוחצים עליו בצורה החלשה ביותר היא העוצמה המינימאלית שהפסנתר המסויים יכול להפיק? למעשה לא! כי כל קליד שנלחץ עליו ונשאיר אותו לחוץ, ימשיך להדהד בעוצמות קטנות והולכות, עד שייבלעו בריצפת הרעש באיזור שבו מנגנים. בעצם כך הדבר בכל כלי מוסיקאלי.
לפיכך, שתהייה ככל שתהייה ההגדרה ה"רשמית" של הטווח הדינאמי של כלי מוסיקאלי, אני מציע שלצור הדיון הזה נגדיר אותו כייחס בין הצליל החזק ביותר (בערכו האבסולוטי) שנגן כלשהו יכול להפיק מהכלי, לבין רצפת הרעש (בערכה האבסולוטי) באיזור הנגינה.
בדיגיטאל, אפשר הייה לחשוב, באופן טבעי, שהטווח הדינאמי הוא יחס העוצמות בין אותות בעלי האמפליטודה המאקסימאלית (כל הביטים דלוקים) לבין אותות בעלי האמפליטודה הנמוכה ביותר, שהיא אפס בעצם (כל הביטים כבויים), כלומר היעדר כל גל שהוא. אבל היעדר כל גל שהוא פירושו משהו חלש יותר מריצפת הרעש, ומ"סף השמיעה האנושית", ובכלל-- בעצם מדובר במינוס -אינסוף db SPL ובטווח דינאמי אינסופי -- לא לעניין. לפיכך, את הטווח הדינאמי בדיגיטאל מחשבים אחרת.
אכן יש היגיון בטענה הוויקיפדית, כי אם התזמורת מגיעה ל-120dB SPL ורצפת הרעש היא 40 dB SPL -- או שמדובר ב-130/50 במקום 120/40 -- לא באמת משנה, זה אכן סדר הגודל.נראה לי שהגענו ל-dead end.
צריך פה סמכות שמבינה קצת יותר בהקלטות שתאיר את עיננו בנושא.
ברפרוף במאמר בויקיפדיה נתקלת ברפרנס לספר הטוען שהטווח הדינמי המקסימאלי באולם קונצרטים הוא 80dB - שוב, השאלה איך בדיוק מדדו זאת - אבל, לטעמי, זה מחזק את העובדה שהקלטות ביתיות כנראה לא מגיעות לטווח דינמי כזה באותם תנאי מדידה.