ברשותכם, מספר הערות
א. אחד הדברים שנדרשים (גם) מרמקולים הוא שיגיבו מיד לאות שהם מקבלים ויפסיקו מיד כאשר הוא נפסק. אם זה לא קורה, התוצר המוזיקלי מתחרבש. למה? כי במוזיקה אין צליל אחד וזהו, הם באים ברצף. ואם העסק ממשיך במה שהיה, מה שבא אחריו מתחבר אליו - והנה ברדק או עיוות.
דבר נוסף הוא מהירות תגובה. לכן, יש רמקולים שמעבירים כלים מקישים באופן פלגמטי ויש כאלה שעושים את זה לפי אופי הכלי: מיידי, מדויק וצלול. מריחה, חוסר דיוק ושאר ירקות הם מהתוצרים השליליים של הפלגמטיות.
זו אחת הסיבות שלרמקולים אלקטרוסטטיים ורמקולי ריבון יש יתרון מובנה בתחומים אלה: הם מגיבים מהר מאוד ועוצרים מהר לא פחות. התוצאה המוזיקלית, בתחומים אלה, היא מהסיבות שרמקולים כאלה עושים כמה דברים שאחרים לא יודעים לעשות ואנשים קונים אותם למרות חסרונות אחרים, כולל תפעוליים.
ב. העניין הזה, של התחלה ועצירה בלי תוספות רלוונטי גם לתיבות (וגם כאן, להיעדר התיבות בסוג הפלאנרי הנ"ל יש יתרונות ידועים מאותן סיבות ממש; להם אין תיבה).
ג. אשר על-כן במהלך העשור וחצי האחרון יצרנים רבים מייצרים יחידות מחומרים שונים שתכליתם ליצור יחידה המגיבה מהר ובאופן מדויק. הדרך לכך היא שימוש בחומרים קשיחים וקלים. בריליום, יהלום, מגנזיום, אלומיניום וגם קרמיקה נועדו לאותה תכלית בדיוק.
ד. ממש כשם שיצרנים רבים משקיעים היום בתיבות שהן הרבה מעבר לעץ; חומרים מרוכבים (כבר ווילסון לפני שלושה עשורים), או אלומיניום משחקים תפקיד בתחום ממש בגלל תכונות אלה.
כמו הרבה דברים באודיו, עיקרון טוב לא מבטיח ביצוע טוב או חווית האזנה מהנה. בנוסף, יש מקרים רבים שדווקא הסיבה ליתרונות היא שתגרום לחסרונות בתחומים אחרים.
ה. כל זה לא משנה את העובדה שהמגמה מזה שנים היא בכיוון של יחידות מהסוג המדובר כמו-גם השקעה בתיבות – וככל שמדובר בעוצמת הטרנד הזה ובהיקפו, הרוב של יצרני העל הולכים לכיוון של יחידות מסוג כזה עם תיבות שהן הרבה יותר מ-MDF.
ו. מי שזה לא מוצא חן בעינו, לא צריך. זה לא משנה כי 1. זה מה שקורה; 2. זה – עם ביצוע ראוי הלוקח בחשבון את הבעיות שהיחידות האלה מביאות אתן – מייצר מוזיקה עם כמה תכונות שרמקולים מסורתיים לא מסוגלים לנפק.
ז. אחת מהן היא פירוט; ממש לא משנה אם זה חשוב למישהו בפורום או לא. תפקידו של הרמקול הוא לשדר את כל – בדגש על כל – מה שמגיע אליו. זה מה שהוא חייב לי, כי זה מה שיש בחומר המנגן. אם נוצר קונפליקט בין פירוט ובין הנאה, צריך למצוא משהו שיודע לנפק את הראשון ולא לפגוע בשני – או בבחירת הרמקול הנכון או בהתאמת רכיבים נכונה; מגבר הספק וכבל רמקול נמצאים בראש רשימת ההתאמה.
חקסמח והרבה ישועות
א. אחד הדברים שנדרשים (גם) מרמקולים הוא שיגיבו מיד לאות שהם מקבלים ויפסיקו מיד כאשר הוא נפסק. אם זה לא קורה, התוצר המוזיקלי מתחרבש. למה? כי במוזיקה אין צליל אחד וזהו, הם באים ברצף. ואם העסק ממשיך במה שהיה, מה שבא אחריו מתחבר אליו - והנה ברדק או עיוות.
דבר נוסף הוא מהירות תגובה. לכן, יש רמקולים שמעבירים כלים מקישים באופן פלגמטי ויש כאלה שעושים את זה לפי אופי הכלי: מיידי, מדויק וצלול. מריחה, חוסר דיוק ושאר ירקות הם מהתוצרים השליליים של הפלגמטיות.
זו אחת הסיבות שלרמקולים אלקטרוסטטיים ורמקולי ריבון יש יתרון מובנה בתחומים אלה: הם מגיבים מהר מאוד ועוצרים מהר לא פחות. התוצאה המוזיקלית, בתחומים אלה, היא מהסיבות שרמקולים כאלה עושים כמה דברים שאחרים לא יודעים לעשות ואנשים קונים אותם למרות חסרונות אחרים, כולל תפעוליים.
ב. העניין הזה, של התחלה ועצירה בלי תוספות רלוונטי גם לתיבות (וגם כאן, להיעדר התיבות בסוג הפלאנרי הנ"ל יש יתרונות ידועים מאותן סיבות ממש; להם אין תיבה).
ג. אשר על-כן במהלך העשור וחצי האחרון יצרנים רבים מייצרים יחידות מחומרים שונים שתכליתם ליצור יחידה המגיבה מהר ובאופן מדויק. הדרך לכך היא שימוש בחומרים קשיחים וקלים. בריליום, יהלום, מגנזיום, אלומיניום וגם קרמיקה נועדו לאותה תכלית בדיוק.
ד. ממש כשם שיצרנים רבים משקיעים היום בתיבות שהן הרבה מעבר לעץ; חומרים מרוכבים (כבר ווילסון לפני שלושה עשורים), או אלומיניום משחקים תפקיד בתחום ממש בגלל תכונות אלה.
כמו הרבה דברים באודיו, עיקרון טוב לא מבטיח ביצוע טוב או חווית האזנה מהנה. בנוסף, יש מקרים רבים שדווקא הסיבה ליתרונות היא שתגרום לחסרונות בתחומים אחרים.
ה. כל זה לא משנה את העובדה שהמגמה מזה שנים היא בכיוון של יחידות מהסוג המדובר כמו-גם השקעה בתיבות – וככל שמדובר בעוצמת הטרנד הזה ובהיקפו, הרוב של יצרני העל הולכים לכיוון של יחידות מסוג כזה עם תיבות שהן הרבה יותר מ-MDF.
ו. מי שזה לא מוצא חן בעינו, לא צריך. זה לא משנה כי 1. זה מה שקורה; 2. זה – עם ביצוע ראוי הלוקח בחשבון את הבעיות שהיחידות האלה מביאות אתן – מייצר מוזיקה עם כמה תכונות שרמקולים מסורתיים לא מסוגלים לנפק.
ז. אחת מהן היא פירוט; ממש לא משנה אם זה חשוב למישהו בפורום או לא. תפקידו של הרמקול הוא לשדר את כל – בדגש על כל – מה שמגיע אליו. זה מה שהוא חייב לי, כי זה מה שיש בחומר המנגן. אם נוצר קונפליקט בין פירוט ובין הנאה, צריך למצוא משהו שיודע לנפק את הראשון ולא לפגוע בשני – או בבחירת הרמקול הנכון או בהתאמת רכיבים נכונה; מגבר הספק וכבל רמקול נמצאים בראש רשימת ההתאמה.
חקסמח והרבה ישועות