צודק יובל. זה נשמע טכנוקרתי אבל זה לא בא משם.
הנסיון שלי בהאזנה הוא די סביר הייתי אומר. יצא לי לשמוע כמה וכמה רמקולים בטופולוגיות שונות.
מנסיוני הדל, מצאתי שרמקולים מבוססי יחידות קרטון הציגו ביצועים נחותים משמעותית מרמקולים העשויים יחידות קשות וקלות. אגב, לא רק קרטון, כל חומר ״רך״ אחר.
יחד עם זאת, הרפרנס שלי הוא הרמקול שלי (שהוא לטעמי אחד מהיותר טובים ששמעתי) והרמקול הקודם שלי (שגם הוא למחירו אחד הטובים שאני מכיר). לפניו היה לי רמקול עם ״נשמה״ כמו שאומרים. רך, נעים, עמוק, עגלגל ומה לא. כל הסופירלטיבים שאינם קשורים כלל לביצועים.
כשאני מתאר צליל אינני יכול להכניס את הטעם האישי שלי. כבר חזרתי על הטענה הזו 1000 פעמים. אני בוחן בצורה קרה. האם הוא מצליח להפריד או לא, האם הוא מתאושש מהר או לא, האם הוא מפורט או מחסיר פרטים, האם הוא משקף לי את החומרים מהם עשוי הכלי או לא, האם הוא מסדר לי במה מוגדרת או לא, האם הבס מהיר או לא, האם המיד מלא ושקוף או סתם צבוע ומנופח. כשאני בוחן את אלה אני לא מכניס רגש, נשמה, אהבה, נעים בגב בשום מצב. נטו ביצועים. ומה לעשות שרמקולים מקרטון לא מציגים ביצועים טובים כמו רמקולים מודרנים מחומרים מורכבים.
לזה נוסיף.
לא רוב יובל. כל (!) הרמקולים הטובים שיש היום, הכי נחשבים שיש (מג׳קו, טידל, איזופון, מרטן, yg, פוקל, וילסון ועוד) משתמשים בדיוק ביחידות מהחומרים הללו. זו אינה דיעה, אינה השערה, אינה פנטזיה - עובדה שיותר קל לבדוק אותה מאשר מאשר לגרד בראש.
יתרונות טכנים זה לא שיווק. לדוגמא: רמקול עשוי קרטון מעוות - זו עובדה. זה החסרון הטכני שלו - זו גם עובדה.
רמקול עשוי קרבון מעוות פחות - זו עובדה. זה היתרון הטכני שלו - זו גם עובדה.
רמקול עם תיבה מנגנת צבוע יותר מאשר רמקול עם תיבה מתה - זו עובדה. זה היתרון הטכני של התיבה - זו גם עובדה.
קבלים של מונדורף טובים יותר מקבלים של שדרות הר ציון - זו עובדה. זה היתרון הטכני של הקבלים - זו גם עובדה.
כבלי חשמל העשויים נחושת מתחמצנת טובים פחות מאשר נחושת איכותית מאוד - זו עובדה...
אל תיפול במלכודת הזו של מה שנראה טוב ואומרים עליו שהוא טוב חייב להיות מלכודת שיווקית. אתה מזכיר לי את הזקנים הפולנים שמקבלים מחיר טוב בפלאפון. הם ישר מחפשים את הקטש. פה אין שום קטש. זה אלקטרוניקה, זו קידמה, וזה עשרות שנים של פיתוח. המהנדסים הגיעו למסקנה הזו. חומרים קשים וקלים הם החומר הנכון ביותר לבניית רמקול שיציג ביצועים גבוהים. היחידה היא כמובן לא המילה האחרונה. לזה אתה צריך לצרף עוד טכניקות בשביל להוציא תוצאה טובה. התיבה, הקרוס, השיכוך וכ״ו. כל אלה בסופו של דבר ניכנסים לפרטים הטכנים של הרמקול. ככל שהרמקול מושקע יותר, סביר שישמע טוב יותר. ככל שהרמקול מושקע פחות, סביר שישמע פחות טוב. אין כאן הפתעות. יש טכניקה, ביצוע, איכות חומרים והרבה שעות פיתוח.