אין מה להשוות את רמת העיוותים והרעשים של ויניל לאנלוג. יש עיוותים ורעשים גם בדיגיטל, אבל הם נמוכים בסדרי גודל.
זה שאנלוג "רציף מטבעו" ודיגיטל בדיד לא נובע
שום דבר -- כלום, נאדה -- לגבי עד כמה התוצאה היא "מעוגלת" ורציפה במציאות.
בעיה חוזרת בדיון איתך היא שאתה כל פעם מחדש חוזר למשבצת הראשונה, וחוזר להזכיר את אותה רשימה ששחקת עד דק של בעיות בדיגיטל, בלי להזכיר את מידתן, שהיא נמוכה במידה עצומה יחסית לאנלוג, ועל כל אחד מהסעיפים כבר עניתי יותר מפעם אחת, בעוד כשאתה מעלה שוב ושוב את הנושאים, אתה מצטט רק את מה שמתאים לך ולא את מה שנאמר באותו מקור, ששם הכול בפרופורציה. למשל
כאן. דוגמה קטנה:
תקלות במדיות איחסון, כמו טייפים מגנטיים, וגרוע מזה, 35mm film, הן נפוצות וחמורות בהרבה מאלה של דיגיטל. החומר המגנטי נשחק פיזית מהטייפ, או מאבד את המגנטיות שלו, או משפיע על הליפוף הקרוב וגרם ל-pre/post echo, הטייפ/film מצ'טקמק ו/או מתכווץ במימד האורך ובמימד הרוחב בצורה אקראית, מסתבך במכונות ההקלטה וההשמעה (זוכרים טייפ קסטות? זה קורה גם בסלילים), וכו' וכו'.
כן, במדיות דיגיטליות יש מנגנונים לאיתור
ותיקון שגיאות, כמו CRC, ואתה מציין יתרון אדיר כאילו הוא חיסרון: שגיאות CRC נובעות מכך שאותרה בעיה בנתונים שנקראו, שבחלק מהמקרים אפשר לתקן אותה אוטומטית, ואם לא, מבקשים את המקור לקרוא/לשדר מחדש. יש לציין שחלק משמעותי מטכנולוגיות הדיגיטל לא פותח כדי שאפשר יהיה לשמוע מוזיקה באיכות ואמינות גבוהים יותר, אלא כחלק מאוסף דברים שפותחו לצורכי מיחשוב, עיבוד ושידור נתונים, שמשרת את התעשיות הכלכליות, האזרחיות והצבאיות ומה לא. אפילו הטיפול בכסף שלך מסתמך על הטכנולוגיות האלה, כך שאמינותן חייבת להיות גבוהה במיוחד.
כשיש בעיות CRC בקריאת דיסק, זה מצביע על שגיאה שיכולה הייתה תיאורטית להיכנס בכל שלב שהוא בין תוצאת ה-ADC מהמיקרופון ועד גרגיר אבק על הדיסק. הרוב המוחלט של השגיאות שלפני הדפסת הדיסק נתפס כמובן הרבה לפני כן, אבל בכל מקרה, אם המנגנון מצלחי לתקן את הבעיה, בכל בסדר כאילו מראש לא הייתה בעיה. אם התיקון נכשל, יש רעשים, קפיצות ו/או היתקעויות. עצם העובדה שזה קורה כל כך מעט רק מוכיח עד כמה כל העסק אמין ויציב.
ובימינו אין אפילו צורך בטייפים ובדיסקים. יש SSD בלי חלקים נעים.
שוב חזרה למשבצת הראשונה, עם נושאים שנידונו אכמה וכמה פעמים והתייחסתי אליהם כמה וכמה פעמים. באמת שאין לי כוח לחפור ב-30 ומשהו הדפים הקודמים כדי לצטט את התגובות. לקח לי לא מעט זמן למצוא את ההתייחסות לרעשי הקוונטיזציה שציטטתי לעיל.
מקבל שהדגימות הן בחזקת "הערכות", אבל ב"בעיות עיוותי כימות ו-aliasing" כבר דובר ובזה ששיעורן הוא נמוך לאין שיעור מעיוותי אנלוג. "עיוותי כימות" ב-16 ביט עם dither הם כאמור
123dB below full scale, ב-24 ביט
144dB, שזה 0.000006%, ויש הקלטות עם יותר ביטים. מתי לאחרונה ראית מספרים בסדר גודל כזה באנלוג?? אם מכל האוסף הגדול של עיוותי אנלוג ניקח רק wow & flutter של הנגינה הביתית, המספר הנמוך ביותר שנתקלתי בו הוא 0.015% (Technics SL-1000R), שזה פי 2,500, כ-76.5dB-, ואני בטוח שזה נמדד בתנאים אידאליים, לא עם תקליט שקופץ מקטעים שקטים לקטעים רועשים וחזרה זצורה תלולה.
עם זאת, יש לציין שאלה מספרים תיאורטיים, כי הם נמוכים מסף הרעש של הנגנים וההגברה.
אין כזה דבר תדר דגימה (או מספר ביטים) "נכון". אפשר לבחור במה שרוצים כפונקציה של ציוד ההקלטה והעריכה, מגבלות איחסון של מדייות היעד ושל נפח דיסקים אצל המשתמש בקבצים, מקום על שרתי סטרימינג, מגבלות רוחב פס בתקשורת, וכד', ולא חייבים לבחור מראש לפי כל השיקולים -- אפשר להתחיל ברזולוציה גבוהה, ולהקטין אותה עבור צרכים ספציפיים.
בכל מקרה, לא מדובר במגבלות עקרוניות של דיגיטל, אלא של יישומים ומדיות ספציפיים, שבהתחלה היו מוגבלים יותר, ואחר כך התפתחו.
=========
אני לא באמת מצליח להבין את העניין הזה של חזרה שוב ושוב למשבצת הראשונה ולטיעונים שכבר הופרכו, בהסברים ובמספרים. לא הראית שהטיעונים ו/או המספרים שהבאתי אינם נכונים, ואין שום אינדיקציה לכך שלא קיבלת אותם, מעבר לזה שאתה שוב חוזר מהתחלה על אותם דברים כאילו מעולם לא אמרת אותם, וכאילו לא קיבלת תשובות עליהם, וכל זה יותר מפעמיים שלוש.
אני לא יודע מה ההסבר לזה. בניגוד לחלק מהאחרים פה, שבעליל מתקשים בהבנת טיעונים טכניים ו/או בלוגיקה בסיסית, לא נראה לי שזה המצב איתך, אז אני לא יודע מה קורה כאן. אולי זה סירוב עמוק ובסיסי לקבל דברים שאתה לא רוצה לחשוב שהם נכונים, מין קיר של הכחשה, שאי אפשר לעבור אותו, לא משנה מה ואיך אומרים. כל זמן שהקיר הזה קיים, שום דבר לא חודר פנימה. מהצד של מי שמנסה להסביר דברים, זה בהחלט מתסכל. אני לא יודע אם להפסיק להגיב לך, או לנסות שוב כל פעם מחדש.