לא בוער, ומקווה ש-no hard feelingsעמיר, אענה לך מחר בערב (או בצהריים - אם אמצע זמן).
אז אם אני מבין נכון -- ואנא בקר אותי בזהירות ובקפידה -- התהליך הוא:
האם זה תיאור מלא ומדוייק? אנא תקן כל אי דיוק שהוא.
- מרטיבים את הצד הרך של האפליקטור בנדיבות בתמיסת אנזימים
- תוך שהתקליט המתנקה מסתובב במכונת הניקוי, לוחצים אליו את האפליקטור המורטב בכוח ניכר במשך 75 שניות
- מסירים את התקליט מהמכונה ושמים במקומו תקליט סתמי אחר, שלא חשוב למשתמש מה קורה איתו, והוא לא זה שאמור להתנקות בתהליך. עם זאת, חשוב שהוא יהייה ממש נקי מראש (לאו דווקא בשיטה הספציפית הזו) כדי שלא ילכלך את האפליקטור בשלב #4
- תוך שהתקליט מסתובב במכונת הניקוי, לוחצים אליו את האפליקטור במטרה לייבשו, בכוח ניכר (ספציפית ב-Nitty Gritty, יש להפעיל את השאיבה. עבור אפליקטור חיצוני, זה לא רלוונטי)
- מברישים בעדינות את האפליקטור מהמוך שהתקבל עליו
- מסירים את התקליט הסתמי מהמכונה, ושמים במקומו את התקליט המתנקה
- מרטיבים את האפליקטור בנדיבות במיים מזוקקים ברמה מעבדתית (HPLC) המכילים L'Art du Son בריכוז של כ-3%
- תוך שהתקליט המתנקה מסתובב במכונת הניקוי, לוחצים אליו את האפליקטור המורטב בכוח ניכר במשך 45 שניות.
- הערה חשובה: את שלב #9 יש להתחיל 5 דקות אחרי תחילת שלב #2
- שואבים בואקום את הנוזל שנשאר על התקליט (4 סיבובים)
אם כן, אז נשארות השאלות הבאות -- בהינתן שייתכן שמספר הסיבובים לדקה ב-VPI -- שהוא בערך 16 -- שונה מזה שב-Nitty Gritty:
להשלמת התמונה עוד נדרש לחשוב על הפעולות לגבי הצד השני של התקליט, במיוחד במכונה כמו VPI, שבה התקליט מונח על משטח שעם, שאנחנו לא רוצים להניח עליו תקליט מרוח באנזים, אבל לזה נתייחס בנפרד.
- לגבי #2, האם מה שקובע הוא רק הזמן, או אולי גם/רק מספר הסיבובים?
- ועוד לגבי #2, האם לא ייתכן שהאפליקטור מתייבש לפני תום הזמן? יש לציין שלחיצת אליקטור יבש אינה בריאה לתקליט ו/או לאפליקטור
- לגבי #8, האם מה שקובע הוא באמת רק הזמן, או אולי גם/רק מספר הסיבובים?
- ועוד לגבי #8, האם לא ייתכן שהאפליקטור מתייבש לפני תום הזמן? יש לציין שלחיצת אליקטור יבש אינה בריאה לתקליט ו/או לאפליקטור
- לגבי #10, האם מה שקובע הוא באמת רק הזמן, או אולי מידת (אי)ההתייבשות של האנזים? הרי אם בכלל תיתכן התייבשות מהירה יותר בגלל נסיבות/עיכובים, עלולה להיווצר בעייה.
- ועוד לגבי #10, האם לא ייתכן כבר יבש בעת תחילת השלב? יש לציין ששאיבה בואקום על יבש אינה בריאה לתקליט ו/או ל"שפתיים" של המכונה (גם ב-Nitty Gritty וגם ב-VPI)
- מה התיקון לבעייה של התייבשות האנזים לפני המריחה ב-LAdS? למשל אם הייה עיכוב חיצוני כלשהו?
- להבנתי, בנוסף לעלות הגבוהה יחסית של החומרים (שלהם יש להוסיף מיים מזוקקים באיכות מעבדתית, שעלותם כ-50 ש"ח לליטר, בתוספת משלוח אם לא גרים על יד חנות שמוכרת אותם), נראה לי סביר שגם ה"שפתיים" של ה-Nitty Gritty נשחקות ומתבלות בקצב מואץ בהרבה יחסית לשימוש "רגיל" בהן. האם זה נכון, לניסיונך?
(עם VPI, יש צורך לקנות אפליקטורים חיצוניים, והם יישחקו במהירות יחסית)
האפליקטור שאני מדבר עליו הוא ידית פלסטיק שבצד אחד שלה יש שיכבה עבה של קטיפה.8. רצוי גם בשלב זה להשתמש באפליקטור מבד ולא מברשת עם סיבי ניילון. האחרון טוב לקרצוף לכלוך שטחי מפני התקליט; אפליקטור מבד מחדיר נוזל אל תוך שבילי התקליט טוב יותר.
...
הצעה כללית: הייתי לוקח צינורית משומשת של המכונה שלך, מדביק על שפתייה בד קטיפה שלא מתפורר ועושה את כל תהליך הניקוי בדיוק כמו עם ניטי-גריטי.
מה ההבדל לעומת NG? הפעלת השאיבה? הרוח?4. לא מבין כיצד תצליח לייבש את האפליקטור בדרך זו.
זה קצת מזכיר לי סיפור משעשע על NASA, סוכנות החלל האמריקאית, שהשקיעה סכומי עתק בפיתוח עט שיכול לכתוב גם באפס כבידה. הרוסים השתמשו בעיפרון.תוכל להכין מעמד להנחת תקליט בדומה שראית אצלי .
1. אין בעיה עם האפליקטור - אם תצליח לשאוב ממנו נוזל.בהקשר ל:
האפליקטור שאני מדבר עליו הוא ידית פלסטיק שבצד אחד שלה יש שיכבה עבה של קטיפה.
מברשת הניילון שדיברתי עליה בפוסטים קודמים בכלל לא במישחק בתהליך שניסיתי לתאר בפוסט שאליו התייחסת.
מה בעצם הצורך/ההבדל בין אפליקטור כזה לעומת מ"שפתיים" של ה-Nitty Gritty (להלן NG)?
מה ההבדל לעומת NG? הפעלת השאיבה? הרוח?
אולי אפשר למקם את הקטיפה של האפליקטור לייד צינורית השאיבה ולהפעיל את השואב.
הבנתי, למה ההבדל אינו משמעותי בשבילך.
- גודל הבמה אינו חשוב לך (וכך אמרת גם בשיחתנו) – כאשר אחת התוצאות החשובות של הניקוי המדובר היא הגדלה משמעותית של במה , בעיקר לעומק.
- אתה מאזין בווליום גבוה - בעוצמות כאלה כל הפרטים הקטנים נשמעים ללא בעיה. בעוצמות סבירות/נמוכות הניואנסים לעתים "מתמוססים", נבלעים - ואחרי הניקוי שלי אפשר לשמוע פרטים קטנים ברקע.
כלומר, מה שנשאר "לך" זה רק החלקה מסוימת של צליל, והיא באמת לא דרמטית.
ניקיתי היטב את הבקבוק שהכיל אנזימים ואת האפליקטור ואת הקטיפה של צינורית השאיבה של המכונה שלי, והכנתי תמיסה חדשה מהסוג הקודם:לקחתי תקליט אחר ש"נוקה", הצפתי אותו במיים מזוקקים (עם LAdS) והחדרתי בעזרת האפליקטור של הקטיפה. כנראה שזה גם מחלץ את המוך מדפנות הערוצים. שאבתי, ניגנתי. לא הייה מוך. נראה שזה כיוון מבטיח. אנסה עם תקליט נוסף
אין לי מיקרוסקופ עדיין ולא צריך כלום -- סביב המחט מצטבר כדור של סיבים לבנים, בקוטר של איזה מילימטר ויותר.עמיר, צר לי שנקלעת לסיטואציה הזו. לפני שאני נכנס לזה (עם nitty gritty) אשמח לשתי שאלות:
1. איך ראית את המוך המדובר? האם צריך זכוכית מגדלת/מיקרוסקופ? זה לא קרה אצל ויטלי ?
2. איך אתה מסביר שזה קורה רק אצלך? או שמצאת מקרה דומה אחר ברשת?
תודה
שלומי
ניקיתי בשיטה הזו קרוב ל-700 תקליטים (ועוד ארוכה הדרך) - אף פעם לא נשאר לי מוך על תקליט (על הלבד - כן, אני מנקה אותו במברשת אנרי ייבוש האנזים). המוך הוא בעצם לכלוך שמשתחרר מהתקליט. לפעמים אני מנקה תקליט שנית (בתקווה להוריד את רמת הפצפוצים - אם נפלתי עם הקנייה), בפעם השניה אין שום מוך.זה לא קרה אצל ויטלי ?
הסבר מאולץ במקצת...יתכן והצינורית שואב של VPI ספחה מוך בתהליך השאיבה והעבירה אותו לתקליטים הבאים ...
אולי המחט אצל ויטלי חופרת פחות עמוק??
המחטים שלנו מאד דומות (ואולי אפילו זהות)- ההבדל בין הקרטרידג'ים שלנו בעיקר במבנה הגנרטור ובטיב החומר ממנו בנוי הבית של הקרטרידג'. כך שהסיבה היא אחרת (אני גם נוטה לחשוב שהבעיה היא במכונה שלך).אולי המחט אצל ויטלי חופרת פחות עמוק??
כל זמן שאני לא יודע מה כן הסיבה, אני לא יודע שהיא אחרת, ובינתיים לא הצבעת על סיבה מתקבלת על הדעת, אפילו אם -- למרבה ההפתעה הגדולה -- אתה נוטה לחשוב שהיא במכונה שלי...המחטים שלנו מאד דומות (ואולי אפילו זהות)- ההבדל בין הקרטרידג'ים שלנו בעיקר במבנה הגנרטור ובטיב החומר ממנו בנוי הבית של הקרטרידג'. כך שהסיבה היא אחרת (אני גם נוטה לחשוב שהבעיה היא במכונה שלך).
אולי. נראה מוזר -- עוצמת השאיבה היא די רצינית. מה גם שהבעייה נשארת גם כשמשתמשים באפליקטור עם קטיפה בכוח די ניכר, שאמור לחלץ את השאריות לתוך שכבה די משמעותית של מיים מזוקקים, וזה לא קרה. אז כתבת. לי זה לא מסתדר.אני כתבתי לך מה הסיבה - זה הלכלוך שמשתחרר מתקליט במהלך הניקוי, רק שהמכונה שלך לא מצליחה כנראה לסלק (לשאוב) אוטו מהתקליט.
ניקיתי היטב את הבקבוק שהכיל אנזימים ואת האפליקטור ואת הקטיפה של צינורית השאיבה של המכונה שלי, והכנתי תמיסה חדשה מהסוג הקודם:
ניסיתי לנקות תקליט נוסף שטופל באנזימים. כן נשאר קצת מוך
- 70% מיים מזוקקים (אבל הפעם ברמה מעבדתית, לא סתם מסוננים, אם זה בכלל משנה משהו בתוצאות)
- 27% איזופרופיל אלכוהול
- 3% L'Art du Son
- טיפה של נוזל כלים
עד שאני לא מוצא דרך לתקן את הנזק מכל התקליטים שניקיתי עם אנזימים-- להעיף את המוך הזה -- אני לא יכול להתחיל לנקות את החדשים, כי אני עלול למרוח עליהם את השאריות מהאנזימים שנדבקות לאפליקטור ולקטיפה.
אני מקלל את עצמי על זה שבכלל נכנסתי לזה.
ויטלי לא אשם בכלום. בשבילו זה עובד.
בעסה!!
עמיר