א. בעניין הריאליסטי וכו', כל הטיעון שלי תקף באותו אופן, רק החלף את התיבה "מדויק" בתיבה "ריאליסטי".
בהחלפת "מדוייקת" ב"ריאליסטית":
א. על הפער בין מדויק ונעים
1. מוזיקה, כאקסיומה, היא עניין מהנה לאוזן, יפה לנשמה. אם לא, בוודאי אם ההפך, חבל על כל המאמץ וכו'.
2. מערכת ריאליסטית נשמעת פחות מושכת מאשר...
3. ...מערכת שמשדרת מוזיקה באופן נעים.
4. דבר כזה נוצר באמצעות עיוות.
כלומר: כדי שמוזיקה תישמע נעים היא צריכה לעבור עיוות
המסקנה: מוזיקה שבמקורה לא עברה עיוות מהבסיס, היא לא נעימה.
.
ראשית, "מערכת ריאליסטית נשמעת פחות מושכת מאשר מערכת שמשדרת מוזיקה באופן נעים" זה עדיין סילוף מוחלט של מה שכתבתי, שה
דגש עובר מהאם היא "ריאליסטית" להאם היא "כייפית", כאשר מי שאוהב "ריאליסטי", המערכת שכייפית עבורו היא "ריאליסטית". לגישתי, אין ניגוד מובהק בין "ריאליסטית" לבין "כייפית", למעט העניין שייש בעייתיות בלמצוא מערכות "ריאליסטיות" במציאות (ולוודא שהן אכן כאלה).
שנית, המסקנה כפי שהיא מנוסחת, היא עקומה, גם כי בוצע מעבר דמאגוגי בין "פחות מושכת" ל"לא נעימה", וגם כי נוסף ניגוד, שאינו קיים במקור, בין "ריאליסטית" ל"כייפית".
אז בוא נוריד את רמת הדמגוגייה והעיוותים בצורת הצגת המסקנות:
[בסוגריים מרובעים -- הערות שלי על הנאמר, לא חלק מהניסוחים]
כלומר: כדי שמוזיקה תישמע כייפית יותר למי שאוהב "שיפורים" [שהם עיוותים מהמקור] היא צריכה לעבור עיוות [במשמעות שינוי מהמקור]
המסקנה: מוזיקה שבמקורה לא עברה עיוות מהבסיס, היא פחות מושכת לכאלה שאוהבים סוגים ספציפיים של עיוותים [וקוראים להם "שיפורים"
]
שלישית, אם כבר עושים "החלפות", בוא נחליף עוד טיפה:
1. אישה, כאקסיומה, היא עניין מהנה לעיין, יפה לנשמה. אם לא, בוודאי אם ההפך, חבל על כל המאמץ וכו'.
2. אישה כפי שהיא בחיים נראית פחות מושכת מאשר...
3. ... כשהיא מאופרת, לבושה בצורה מרהיבה, לפעמים אפילו לאחר ניתוחים פלאסטיים, בצילומים מחמיאים, בתאורה מתאימה, soft focus, פוטושופ וכד', [שכולם בעצם עיוותים, במשמעות של שינוי מהמקור].
4. תוספת המשיכה נוצרת באמצעות עיוות [==שינוי מהמקור]
כלומר: כדי שאישה תיראה מושכת יותר למי שאוהב "שיפורים" [שהם עיוותים מהמקור] היא צריכה לעבור עיוות [במשמעות שינוי מהמקור]
המסקנה: אישה שבמקורה לא עברה עיוות מהבסיס, היא פחות מושכת לכאלה שאוהבים סוגים ספציפיים של עיוותים [וקוראים להם "שיפורים"]
מה שנכון ומוסכם (אני משער), ומשאיר גם מקום למי שאוהבים יופי טבעי שאינו "משופר".
ב. עניין הפרטים וכו' (למשל), לא קשור כלל ועיקר לעניין האם כך הדבר בהאזנה לקונצרט. מכיוון שזה נמצא כבר בהקלטה, השאלה, בהקשר של המערכת ו/או רכיביה, היא האם הם משוחזרים או לא. כלומר: מה היכולת.
אני יודע שזה בהקלטה. אני רק טוען שדי חסר משמעות לדבר על מערכת כעל "ריאליסטית" אם. :
א. התוצאה שהיא מפיקה אינה ריאליסטית (ובפועל התוצאות אינן "ריאליסטית" כי ההקלטות אינן משמרות את המוזיקה בצורה "ריאליסטית")
ו/או
ב. אין אפשרות מעשית להשוות את התוצאה למקור.
אפשר במידה מסויימת כן לבדוק את מידת ה"ריאליסטיות" אם מקליטים משהו ומייד משמיעים אותו למקור (מה שבדרך אגב אינו רלוואנטי לענייני תקליטים -- LPs), אבל הרוב המוחלט של האודיופילים מעולם לא עש זאת ואין לו גישה לתהליכים כאלה.
במקרה הטוב, חלק מהאודיופילים משווים (מעט פעמים) בין מה שהם זוכרים מקונצרטים לבין הקלטות של מבצעים אחרים, באולמות אחרים, במרחקים אחרים מהמבצעים, עם כלי נגינה שונים וכו', בהפרשי זמן גדולים, כאשר זיכרון צלילי הו קצר-טווח עד כדי דקות.
ובמקרה הנפוץ, כמעט כל האודיופילים משווים בין מערכות שונות עם אותן הקלטות שאותן לאו דווקא הישוו לאיזו מציאות רלוואנטית תוך זמן קצר, ו/או בין הקלטות, שאף אחת לא נבדקה מול מציאות רלוואנטית תוך זמן קצר.
לכן, מה לעשות, צריך להפריד בין התייחסות להקלטה ובין התייחסות ליכולת המערכת המערכת. מערכת שלא יודעת להביא את מה שיש במדיום, טובה פחות מכזו שכן בהקשר הזה. פשוט מאוד.
בפועל, יש אכן צורך מעשי -- חוסר ברירה -- להפריד בין הקלטה לבין השמעה, אבל זה רק מרחיק מעניין ה"ריאליזם".
אפשר לבדוק "יכולות" של מערכת, אבל, "מה לעשות" -- כלשונך -- זה
לא בודק את ה"
ריאליזם" שלה, אלא רק את
היכולות שלה.
ג. המעבר בין האזנה לקונצרט חי, לבין האופן שבו נעשית הקלטה, לבין האופן שבו מערכת צריכה להשמיע את ההקלטה אך לשמר את המרכיבים של הקונצרט החי - המעבר הזה צריך להיעשות תוך הקפדה רבתי על רמות דיון.
אכן. מה שאתה לא מקיים, ע"י הכנסת דימאגוגיות וסילוף דברים כמו ב-א' לעיל.
כאשר זה לא נעשה, נוצרות בעיות.
הבעייות כאן הן בעיקר in the eye of the beholder.
אני מעריך שהבעייה העיקרית של רוב הקוראים כאן, אם מישהו טורח לקרוא את הוויכוח הזה, היא דווקא עצם הדיון בנושא, שניראה להם כמו פילפולים מיותרים.
עמיר