המשך #6:
הבידוד האקוסטי.
כבר מתחילת ימי כאודיופיל הייו לי בעיות עם שכנים.
זה התחיל בדירות שכורות -- שכנה מאותה קומה שהייתה חובטת לי על תריסי המרפסת -- ובדירה שכורה אחרת שכן שהייה דופק עם מטאטא על התקרה שלו / הרצפה שלי.
כשעברתי לדירה משלי כבר עשיתי בידוד אקוסטי ניכר לחדר מוסיקה ייעודי -- משטחים דמויי זפת על הרצפה, שעליהם קרשים ושטיח מקיר לקיר, חלונות בעובי 10 מ"מ, קיר גבס עם צמר סלעים בקיר של חדר המדרגות, ותקרה מונמכת עם צמר סלעים. עדיין הייו לפעמים תלונות מהשכנים, במיוחד מהשכן מלמטה.
רק אנקדוטה משעשעת בקשר לבידוד ההוא -- לא הייתה לגמרי משעשעת בזמנו -- הזמנתי איזשהו מומחה לאקוסטיקה לצורך ייעוץ. הוא בא, מדד כמה רעש מגיע לשכנים כשהמערכת מנגנת את הרקוויאם של Verdi בפול ווליום, הסתכל, חשב, ושאל "מה לדעתך כדאי לעשות?"
כשאשתי התעקשה שצריך לעבור לדירה גדולה יותר, הוסכם שאחד הקריטריונים הראשיים לבחירה יהייה חדר גדול ככל האפשר, שיישמש כחדר מוסיקה ייעודי, וגם החלטתי שלא עוד בעיות עם שכנים -- שהפעם הבידוד האקוסטי יהייה ממש רציני.
הסתובבנו בלא מעט דירות עד שהגענו לאחת ששפכה לי חיוך גדול על הפרצוף כבר ברגע שנכנסנו. הייה סלון ענק -- יחסית לסטנדארט של עד אז של 25 מ"ר לכל היותר -- ומאוד מואר -- חלק ממנו הייה במקור מרפסת ששברו את הקיר בינה לבין החדר. זו הייתה מרפסת "קונזולית" -- כזו שבולטת החוצה יחסית למבנה עצמו, מה שהתברר כבעייתי אחר כך, כי אי אפשר להעמיס משקל גדול באיזור הזה.
את הייעוץ לעניין
הבידוד האקוסטי --
בידוד רעשים מהחדר החוצה ומהחוץ פנימה -- הפקדתי בידי יואב שדמה, שהביא איתו מומחה רציני בשם יונתן שפר, דוקטור להנדסה אקוסטית.
עם זאת, בסופו של דבר, את עניין
התכנון האקוסטי -- שיפור הסאונד המתקבל מהמערכת -- לא הפקדתי בידיהם, כיוון שהם דרשו להשאיר את הקירות חשופים להוספת חומרים אקוסטיים בהמשך, ולי לא הייתה ברירה אלא למקם על הקירות דיסקים ותקליטים וספרים, שלא הייה לי מקום אחר עבורם. הם גם התנגדו לקונספט של קירות צדדיים לא מקבילים (שעם חומרים ארוסטיים על הקירות אכן אינו נחוץ).
את המיפרט שהם סיפקו ביצע קבלן מאוד מומלץ לנושא בשם אלון פורת (קבלן השיפוץ של שאר הבית הייה מישהו מומלץ אחר).
בהמשך הצטרף לייעוץ ועזר בהרבה דברים חשובים ומועילים גם
@ברקצ "שלנו", שהוא אדריכל רציני.
המיפרט הראשוני של שדמה ושו"ת כלל שימוש בחומרים וכמויות שהיו יוצרים עומסים בלתי-קבילים על המבנה, כולל למשל בלוקים 22 ממולאים מלט. בהתייעצות עם קונסטרוקטורית, נבנתה קורת חיזוק מתחת לרצפת החדר, וכן הוקטנו משקלי וכמויות החומרים.
אני לא יכול לצטט כאן את המפרט במלואו -- זה יהייה בלתי הוגן בעליל כלפי יואב שדמה ויאפשר לעקוף אותו בלי לשלם על שירותיו.
הרצפה הצפה מוקמה על גומיות מיוחדות עם מילוי של צמר סלעים ושכבות מעץ ספציפי עם חומר מבודד ביניהן, ועל כל זה פרקט מעץ גושני, ולפי המלצת גורם אחר, בציפוי
שמן, לא לכה.
הבידוד בקירות כלל שכבות גבס מודבקות זו לזו בדבק אקוסטי מיוחד שמגדיל בעליל את יכולות הבידוד שלהן, שכבת צמר סלעים, אוויר(!) ושוב שכבות גבס כנ"ל.
הטיפול בתקרה כלל תלייה של קונסטרוקצייה על התקרה הקיימת בצורה מיוחדת, ושימוש בצמר סלעים ובגבס.
חלונות כפולים -- חלון על הקיר הפנימי וחלון על הקיר החיצוני -- עם זגוגיות עבות (באיזור 20 מ"מ פלוס/מינוס) -- עם פרופילים מתאימים.
דלתות אקוסטיות שהוזמנו במיוחד -- משקלן גדול מכדי שקירות גבס יוכלו לשאת אותן -- דרשו הקמת קורות פלדה בין הרצפה לתקרה.
מבחוץ העסק נראה קצת כמו ממ"ד -- זו הטעות המקובלת כמעט על כל באי הבית
רק שממ"ד לא אמור להיות עם קירות גבס...
בנוסף, כל חור בקיר, לצורך חשמל, או הברגים שמחזיקים את המזגן, או לכל עניין אחר -- נאטם בחומר אקוסטי מיוחד.
אני מקפיד שהדלת תהייה סגורה כל זמן שאני שומע מוסיקה, ובכל הזדמנות שייש צורך לפתוח את הדלת, אני מחליש או עוצר את המוסיקה -- לא רוצה עוד בעיות עם השכנים.
התוצאות:
המימדים המקוריים: האורך 6.90, רוחב 5.40 -- שטח כ-37 מ"ר -- ומשהו שלא שמתי לב אליו -- והגובה רק 2.63.
המימדים הסופיים: האורך כ-6.30, רוחב החדר בצד של הרמקולים הוא 4.70 ובצד השני 5 מ' (הקירות הצדדיים בכוונה לא מקבילים)-- שטח כ-30.5 מ"ר -- והגובה רק כ-2.35.
- אפשר לשמוע מוסיקה בקולי קולות בלי שיישמעו כלום בתוך הביית
- אני מקווה שזה כך גם לשכנים למעלה/למטה ובחדר המדרגות וכן לכיוון הרחוב.
אין לי הוכחה, אבל לפחות לא היו תלונות
- רעש מאוד חזק בחוץ, כמו סירנות של אמבולאנסים, כן חודר פנימה.
רעש של אזעקות מפני טילים נראה לי שלא...
- בניסוי חדפעמי של הפעלת סאב בעוצמה מטורפת, אשתי נזעקה ואמרה שהביית רועד, אז כנראה לזה זה לא מספיק טוב
ועוד כמה תמונות:
לקבלת סדר גודל של שיעור הנמכת התקרה:
לקבלת סדר גודל של שיעור הגבהת הרצפה:
דוגמה של חלונות כפולים:
זהו, עד כאן לעניין
הבידוד האקוסטי
עמיר