שישי נעים דן.
מה שהראית כאן זה שעיוות בהיענות התדר משפיע על חווית השמיעה, ושעיוות גדול, בהינתן כל הדברים האחרים זהים, מפריע לאותה חוויה שבה אני רוצה לשמוע הקלטה ולדמיין כאילו מישהו מדבר באמת.
אבל מכאן ועד להגיד שאתה יכול למדוד ולהגיד מתוך המדידה מתי הצליל יישמע טבעי לבן אדם x, המרחק ענק. כמו שאתה יודע יותר טוב ממני יש עוד המון משתנים חוץ מגרף היענות התדר, חלקם עוד לא מצאנו בכלל. אולי אשמע את ההקלטה שלך, עם הרמקול הטוב-טכנית, ואחשוב שזה עדיין נשמע גרוע ולא כמוני?
אנסה לעזור בויכוח הזה עם אנלוגיה מתחום אחר
נניח שאני נותן ל5 ציירים תמונה (למשל אגרטל עם עיטורים עדינים של פרחים)
ומבקש מ5 ציירים לצייר בצורה מדוייקת את מה שבתמונה
חלק מהציירים מוכשרים פחות וחלק יותר
חלק יבחרו צבעים קצת שונים או מאד שונים מהמקור
חלק יטעו במידות ויציירו את האגרטל גדול מידיי או קטן מדיי
חלק יציירו את העיטורים העדינים שעל האגרטל במכחול דק מדיי או עבה מדיי
לאחר מכן , אני רוצה להשוות מי מהציורים הכי דומה למקור
אז אני בוחר בשני דרכים שונות
אופציה 1
אקח את חמשת הציורים לתוכנה אובייקטיבית שתבדוק פיקסל אחרי פיקסל את ההבדלים בתמונה
ותוריד ציון לכל פיקסל ששונה בין הציור לתמונה כך באופן אובייקטיבי
בצורה זאת הציור המנצח נקבע לפי המדידה
אופציה 2
נותן למישהו מסויים (למשל OMI) לנקד איזה ציור הכי קרוב למקור
בצורה הזאת הציור המנצח ייעשה באופן סובייקטיבי
האם תהיה תמיד קורלציה בין 2 הדרכים השונות ?
לא בהכרח ..
יכול להיות שהתוכנה\מדידה
תקבע שציור 1 הכי קרוב למקור
ואדם כלשהו יבחר בחירה אחרת ..
יכול להיות שאדם אחד יאהב את ציור 3
זה קורה כי בציור האגרטל בצבע כחול קצת יותר בהיר מהתמונה
וזה קצת רחוק מהמקור והוא אוהב את זה
כי הוא חושב שצבעים בהירים יפים יותר
יכול להיות שאדם שני יאהב את ציור 4
זה קורה כי בתמונה המקורית יש עיטורי פרחים בעובי עבה
אבל הצייר צייר אותם דק יותר
והעדפה האישית של האדם הזה
היא של אגרטלים עם עיטורים עדינים יפים יותר
אותו הדבר קיים גם באודיו
התמונה זה המקור
הציור זה תוצאת הסאונד של הסטאפ
למשל סאונד של נגינה פסנתר במקום ציור של אגרטל ..
אם יש לי מקור של פסנתר שהוקלט בסטודיו
ואשמיע אותו על חמשת סטאפים שונים
ישנו סטאפ אחד שהכי קרוב למקור וזה מדיד ואובייקטיבי
מצד שני לכל אדם חוויה סובייקטיבית שונה על מה נכון
אפשר לבחון את זה בבדיקה פשוטה
קח סטאפ זהה , עם רמקולים שונים מיצרנים שונים וברמת מחיר זהה
ותשמיע את אותו המקור לכולם ותבקש מהם להגיד מה נשמע הכי טוב
חלק יבחרו בסאונד של מגיקו
חלק יבחרו בסאונד של פוקאל
חלק יבחרו בסאונד של וילסון אודיו
חלק בסונוס-פבר וכך הלאה
זה חוויה סובייקטיבית
אדם אחד שמעריך דינמיות יבחר ברמקול אחד (נגיד וילסון)
למרות שהדינמית היא אולי מלאכותית יחסית למקור
אדם אחר ייתן יותר משקל לכמות הDETAILS ויבחר ברמקול אחר (למשל מגיקו)
בעוד שלאחר זה אוליי ישמע אנליטי\מנומס מידיי והוא יעדיף דינמיות על דיוק
אדם שלישי שאוהב סאונד יותר רומנטי וחם
אולי יעדיף את הסונוס-פבר שישמע לו עם גוון חם ורומנטי
למרות שאנשים אחרים יחשבו שזה אולי לא נאמן למקור
אנשים אחרים יתעדפו במה גדולה , חלק תחתון עשיר , וכו, וכו'
ועדיין דן צודק אוביייקטיבית יש רמקול אחד שיהיה נאמן יותר למקור
מכיוון שהחברות השונות לא מכירות אותך ואותי
הם מנסים לקלוע לטעם של הרוב
אבל הטעם של הרוב לרוב אינו הטעם שלי
אבל זה נושא כבר לדיון אחר
שבת שלום ורק בשורות טובות