@Dan-Cinemart
גם אני קצת באמצע
צודק, לגבי האתר. לא הייתי מודע לפורום של הפסיכואקוסטיקה, מודה ועוזב וכו'..., אני קורא רק את השרשורים של אמיר, לפעמים. השאלה היא היא כמה מתחשבים בפסיכואקוסטיקה בסקירות הראשיות האלו שהן מבחינתי חלון הראווה של האתר ואולי בכך טעותי.
ראשית יפה שהלכת לקרוא שם קצת... לא בציניות, באמת מעריך את הגישה שלך
. קרא עוד, בנחת, לאורך זמן ותווכח שהם לא אויבי העם.
האם מתחשבים בפסיכואקוסטיקה בסקירות? - בהחלט. מאוד. זה פשוט נמצא בהבנת ההקשרים והנחות העבודה ולא במס שפתים כזה או אחר. דוגמאות? כאשר בודקים היענות לעקומת-מטרה - זוהי פסיכואקוסטיקה פאר אקסלאנס (העקומה הגיע ממחקר פסיכואקוסטי). כאשר מדברים על אחוז עיווותים שמיע - זה מדד שחולץ ממחקר פסיכואקוסטי. כאשר דואגים למתודולוגיה של השוואת עוצמות בהאזנה - זה על תשתית פסיכואקוסטית (פלטשר-מונסון). צריך קצת להבין את ההקשר של עריכת מדידות - זה מעשה טכני, מתודולוגי, חותר לעקביות ויכולת שחזור המדידה באמצעים ג'נרים (לעתים יקרים, מה לעשות). זה אינו המקום לפתוח מחדש (מדי פעם כן פותחים) את המחקר המדעי בנושא. זה לא מעשי ולא המנדט של המדידה.
בסקירות של ציוד אלקטרוני הוא בקושי מאזין לציוד. אני חושב שבד"כ הוא לא מאזין כלל. DAC, PRE, מגברים.
לחלקם. תלוי. לשיטתך צריך "להאזין לציוד" - לא אתפוס אותך במילה במובן זה שאי אפשר להאזין לחלק מהשרשרת אלא רק לסטאפ שלם (ברור לי שאתה מודע לזה), רק אציין ש"מאזינים לציוד" יש בשפע ואילו את הנתונים שניתן למדוד - לא ניתן להפיק מהאזנה. גם כאשר אמיר (או אחרים שם) מדווחים על ההאזנה (למשל מגברי אוזניות מחוברים בד"כ לאוזניות תובעניות מבחינת זרם או מבחינת גיין) - הלשון כללית ולקונית בהרבה מהמקובל באתרים המקדשים את הדיווח הסובייקטיבי. מה שמעניין שם זה הדאטה! פשוט כי היא חשובה ולא זמינה מספיק! בשביל לקרוא רוויו מבוסס האזנה אני לא צריך אותם - מעדיף מישהו כמו נמר (או קומץ, באמת קומץ אחרים). אה, וגם הדיונים הטכנים מעניינים את מי שהם מענינים (אותי נגיד) ואת מי שלא - לא (ואף אחד לא צריך להפגע מזה).
לרמקולים ואוזניות הוא מאזין כמובן והשוס בכך אינו סביב האם אני "סומך על האוזן שלו" אלא על ההזדמנות המאלפת לקשור בין תופעה שמיעה עם השלכה חוויתית (נגיד "צליל סתום") אל המציאות ברת המדידה.
חיפשתי ומצאתי את הפוסט הבא, לא ב ASR, שקראתי פעם וגרם לי לפקפק במדידות
זהו פוסט מזמן, בטח כבר התקדמו מאז, אבל העיקרון חשוב וסליחה שאני חוזר על דברים. ציוד שנמדד יותר טוב לעומת ציוד שנשמע יותר טוב, כי הפרמטר של המדידה צר מדי ולא משקף מצב אמיתי.
כן, העיקרון חשוב. כמה לדעתך זה קורה? אל תקח את זה קשה עומר (ואל תהרגו אותי כולם), אבל הקייס של "נמדד חרא ונשמע נהדר" - שכיח בהרבה כנושא ויכוח אודיופילי מאשר במציאות. וכשזה כן קורה, נניח - מה זה מוכיח לדעתך מלבד שמישהו פיספס משהו (במדידה, בהאזנה או בהבנה)?
עוד משהו - כדי לאתגר ברצינות מסקנות מדידה העומדות בסתירה לחווית ההאזנה - צריך לשים את ההאזנה על אותו מישור של תקפות - זה אומר ניסוי, גדול מספיק, דאבל בליינדד - ארוך, טרחני, יקר, לא נגיש לרובנו.
לפני מדידה של פרמטר הגיוני לתקף שזה פרמטר נחוץ, מה המשמעות שלו עבור מערכת שמנגנת מוזיקה בחדר.
לא צייר דיוקנאות, אלא מהנדס עם תפיסה או לפחות התייחסות למה אומרת כל מדידה לגבי השמיעה שלנו. אחרת זה משחק של איזה ציוד נמדד טוב יותר, שזה בטח לא דבר רע, אבל לא הדבר היחיד.
נכון. אלא שהפרמטרים אכן מתוקפים
- עם לא מעט overlap (שנצבר בגלל ביקורתיות בריאה).
מדידה והאזנה אינן פעולות שקולות. מדידה עונה על שאלה המנוסחת במונחים פיזיקלים - לא יותר, לא פחות. היא בראש ובראשונה עונה על השאלה האם ואיך המכשיר עושה את מה שהוא אמור לעשות - כאשר הדרישה מהמכשיר גם היא הוגדרה באותם מונחים.
מדידה (כמו שצריך) של רמקולים מאפשרת משהו שכמעט אף פעם לא ניתן לבצע בהאזנה - לשער איך הם יתנהגו בחללים אחרים, עוצמות אחרות ועוד (דן הרחיב על זה בעבר).
ועם צניעות מסוימת לא להעמיד פנים שמה שמדדתי כאן הוא מראָה לכיצד הציוד נשמע. אגב באמת אמיר יותר צנוע מאשר חלק מהמעריצים שלו שמגיבים אליו.
בוא נדבר שניה על צניעות. מה אתה צריך כדי "לסמוך" על דיווח סובייקטיבי של האזנה? מה יחשב בעינך ל-"נשמע מצויין" באופן מתוקף? מבין לאיפה אני הולך עם זה?
ועדיין בסקירות של DACים יש מדידה של THD, עם הדירוג של ה DAC-ים, עם ההתלהבות של אמיר כשמגיע דאק חדש שמגיע למינוס 123DB...
גיקים מתלהבים מכל מיני שטויות. תראה ממה אנחנו מתלהבים... אבל יש את כל שאר הנתונים. פשוט דגתם (תראה מה גרמת לי לעשות - להגיד "אתם" כמו בסכסוכים השבטיים המיסרים אותנו מחוץ לאתר...) את הTHD.
אגב, יש בכל זאת משהו מועיל בלשמוע שהTHD של מוצר הוא סנסציוני לטובה, יהיה לי קצת קשה להעביר את זה: הנתון הזה נוטה לאסוף את כל השיט שאפשר ליפול בו בדיזיין - רעש מפה, השראה משם, היט-סינק רזה, קונקטור מצ'וקמק ועוד ועוד מרעין בישין במונחי התכנון שכולם יתנקזו אליו. במידה מסויימת זו אינדיקציה למצויינות בתכנון - ברור שהיא לא בהכרח נחוצה פרקטית - רק אינדיקציה להיותו של מוצר state of the art מהזווית של תכנון חשמלי.