אתה טועה היא פסיבית פסיבית לגמרידיודה היא לא פסיבית
אתה טועה היא פסיבית פסיבית לגמרידיודה היא לא פסיבית
תכלס!אתם הורגים אותי עם ה"RC זה יקר" הזה... ביחוד אתה גדי*.
אין לי ניסיון עם טרינוב (גם זה יגיע) אבל מה רע בדיראק?
הרצתי דיראק על PC, על Minidsp (יותר מאחד), על כל הספקטרום או רק על הנמוכים+פאסיבית. קינפגתי לחבר לא-אודיופיל-בעליל מערכת פצצות לתקציבה סביב C658. לחלופין הפעלתי PEQ filters באמצעות roon, עם תוכנות PC חינמיות, עם DSP זולים שונים ומשונים, לרמקולים וגם לאוזניות (שווה דיון נפרד).
מהרגע שהבנתי מה אני עושה ולו ברמה הבסיסית - תמיד, אבל תמיד ניכר שיפור מהותי.
רוצה "לנהל את הסיכון" על ה$1K? קנה פאקינג Umik1 ב$100 ותתחיל להבין מה קורה אצלך בחדר... אפילו ברמה של "2 קדימה 2 אחורה" (ס"מ, במיקום הרמקול) ההבנה משתנה כשאשקרה מודדים ולא מתאהבים באוזני הקסם שלנו (לכאורה, מחילה מכולם).
*ולגדי אישית - תפסיק לקרוא לדברים "mid-fi" ללא שום הצדקה אובייקטיבית ותוכל להשתחרר מתסכולי ה"בלינג". כן, יש שיפור כשמטפסים בעלויות וסבבה למי שיכול לטפס גבוה - תזכור אבל את העובדה הבאה: עד שלא קטפת את ה"פארטו" של התועלת מהציוד הלכאורה-עממי - אין זכות אמיתית לקטר.
אני מייחל ליום שאסטרטגיית-ברירת-המחדל להתקדמות אצל האודיופיל המצוי תהיה למידה ולא מה שהיא כיום - רכש.
Cheers,
רועי
עריכה:
אה כן - מה חרדת ההדהוד פתאום? אין הדהוד אין חדר ... רוצה להאזין בחדר אולפני כמו AG הי"ד?
ראשית גדי, אני מחבב אותך ולא התכוונתי לפגוע בך. אם נפגעת אני מתנצל.1.תקרא קצת יותר בעיון: "RC מסתבר כאופציה הכי זולה ומהירה למרות שלא תעזור כנגד זמני הדהוד כדבריך." זה מה שכתבתי.
2.זה לא קצת (הרבה) יומרני מצדך לפרסם פוסט מעל עם מונחים מפוצצים, בראבו איזה משכיל ומתקדם אתה, ולצפות מכל אדם ממוצע להבין בהם וליישם אותם?
עכשיו אני רואה שערכת וקראת לי מתנשא. אני כמעט מתחרט שהתנצלתי...1.תקרא קצת יותר בעיון: "RC מסתבר כאופציה הכי זולה ומהירה למרות שלא תעזור כנגד זמני הדהוד כדבריך." זה מה שכתבתי.
2.זה לא קצת (הרבה) יומרני מצדך לפרסם פוסט מעל עם מונחים מפוצצים, בראבו איזה משכיל ומתקדם אתה, ולצפות מכל אדם ממוצע להבין בהם וליישם אותם? ההתנשאות שלך ודומיך זה מה שמרחיק מתחילים מלהשתתף פה בדיונים ובכלל עושה להם פוביה מלבקר יבואנים או לקנות ציוד יד שניה.
רועי, במענה חלקי למה שכתבת, אני חושב שהקול הסוציאליסטי של גדי, הגם שחוזר על עצמו ולעיתים מעצבן, הוא דבר שחשוב מאוד שיאמר בתחביב המטורלל הזה.תודה רבה דוד
תתפלא, אני מסכים מאוד!רועי, במענה חלקי למה שכתבת, אני חושב שהקול הסוציאליסטי של גדי, הגם שחוזר על עצמו ולעיתים מעצבן, הוא דבר שחשוב מאוד שיאמר בתחביב המטורלל הזה.
כל מילה. לטקסט בוק.תתפלא, אני מסכים מאוד!
זו (+הכנות המרעננת) היא גם הסיבה שאני מחבב את היציאות של גדי, גם כשבמישור הטכני אני לעיתים קרובות לא מסכים...
התחביב אכן מטורלל - לטעמי יש בשוק הזה שילוב קטלני של חוסר שקיפות קיצוני (מצד התעשיה עצמה, לאו דווקא הדילרים) עם תפוקה-שולית-פוחתת שטבעית ואפילו רצוייה* במוצרי קצה. תוסיף למיקס תשוקה בוערת וגישה סופר-סובייקטיבית (פתח למניפולציות) והרי לך דרך לשנע לא מעט כסף, לא תמיד בכיוונים הנכונים. היה הורג את היצרנים לספק יותר מידע? להסכים על תקנים? לעזור לצרכנים להבין איך למצות את יכולות הציוד ולא רק לדחוף עוד אביזרים מחוללי ניסים בלי פרופורציה לתרומה לתוצאה?
למרות הסלידה שלי מהמצב הזה, אני מבין גם שיש פה מילכוד עבור היצרנים בכל האמור לתמחור - קשה עד בלתי אפשרי להרוויח ממוצר (בתנאי השוק הנוכחי) רק על בסיס היכולת ה"אמיתית" (עמדתי לכתוב "על בסיס merit" אבל שינמכתי שגדי לא יגיד "מתנשא" ) - פה נכנס הקטע של מה שאנחנו כצרכנים יכולים לעשות.
אולי, רק אולי, "צרכנים" היא מילת מפתח - מרוב אהבה לתחביב אנו מגדירים את עצמנו "אודיופילים" אבל נוטים לשכוח את כל מערך הציפיות של להיות "צרכנים" - ציפיות שאנו מכירים היטב מתחומים אחרים.
תפוקה-שולית-פוחתת זה דוקא סבבה (תכף אסביר למה) - הבעיה היא שבאודיו אנו חווים אי מתאם מזעזע בין איכות למחיר - מותר ורצוי להתבכיין על זה ואין לי שום טענות לגדי, להיפך, כמו שכתבת - הקול הזה חשוב.
אם הייתה נימת ביקורת בדברי - היא מכוונת לשני מישורים:
1- ידע הוא כח. נדע יותר - נגיע לתוצאות טובות יותר וינשנשו מאיתנו פחות. זה השתרבב לנושא ה-RC רק כי הוא מנוף משמעותי אבל זה נוגע גם לשאר הנושאים באודיו.
2- צריך להתאפק ולהמנע מלהדביק תגיות כמו "מיד-פיי" או "צ'יי פיי" או "לא היי-אנד" רק על בסיס מחיר, ארץ מוצא או או אפילו עובי (ויופי) פאנל האלומיניום המכורסם למשעי (חולשה שלי, אני מודה). כמובן שמותר ואף רצוי להדביק את התגיות האלה (ואפילו גרועות מאלה) על בסיס ענייני. בעידן האינטרנט אנו צריכים להשמר במיוחד מלהדהד אמירות בלי שמץ של "בדיקת מציאות" (חלומו הרטוב של כל איש שיווק) שבסופו של דבר פוגעות בנו כצרכנים ומזמינות את התמחור המאמיר.
* לגבי תפוקה-שולית-פוחתת (תש"פ?) במוצרי קצה: בתנאים של שוק בריא היא דווקא תופעה רצויה, יש בה מעין ריסון טבעי של הקפיטליזם הבוטה והיא "משחררת" מעות ממי שיכול ומגלגלת אותו חזרה למשק, אגב כך מחזירה קצת רספקט למושג ה"לייבור" ועוזרת ליצרנים קטנים להשאר במשחק. כמובן שכדי שזה יקרה בפועל צריך לשאוף למתאם אמיתי בין המיתוג לביצוע.
אחד המושגים שאנו נתקלים בהם בשפה השיווקית הוא "trickle-down technology" - טכנולוגיה ש"נולדת" או מפותחת עבור הקצה העליון ומחלחלת למטה כעבור זמן אל המוצרים היקרים פחות שמספר אנשים משמעותי יותר יכול להנות מהם. כשזה עובד - זה win-win אמיתי. למרבה הצער, כשאנחנו לא ביקורתים/חכמים מספיק (לא לקחת את זה אישי בלאט!) - מוכרים לנו לוקשים על "פיתוח מתקדם" שאין בו כלום ושום דבר.
רועי
שמע רועי ,תתפלא, אני מסכים מאוד!
זו (+הכנות המרעננת) היא גם הסיבה שאני מחבב את היציאות של גדי, גם כשבמישור הטכני אני לעיתים קרובות לא מסכים...
התחביב אכן מטורלל - לטעמי יש בשוק הזה שילוב קטלני של חוסר שקיפות קיצוני (מצד התעשיה עצמה, לאו דווקא הדילרים) עם תפוקה-שולית-פוחתת שטבעית ואפילו רצוייה* במוצרי קצה. תוסיף למיקס תשוקה בוערת וגישה סופר-סובייקטיבית (פתח למניפולציות) והרי לך דרך לשנע לא מעט כסף, לא תמיד בכיוונים הנכונים. היה הורג את היצרנים לספק יותר מידע? להסכים על תקנים? לעזור לצרכנים להבין איך למצות את יכולות הציוד ולא רק לדחוף עוד אביזרים מחוללי ניסים בלי פרופורציה לתרומה לתוצאה?
למרות הסלידה שלי מהמצב הזה, אני מבין גם שיש פה מילכוד עבור היצרנים בכל האמור לתמחור - קשה עד בלתי אפשרי להרוויח ממוצר (בתנאי השוק הנוכחי) רק על בסיס היכולת ה"אמיתית" (עמדתי לכתוב "על בסיס merit" אבל שינמכתי שגדי לא יגיד "מתנשא" ) - פה נכנס הקטע של מה שאנחנו כצרכנים יכולים לעשות.
אולי, רק אולי, "צרכנים" היא מילת מפתח - מרוב אהבה לתחביב אנו מגדירים את עצמנו "אודיופילים" אבל נוטים לשכוח את כל מערך הציפיות של להיות "צרכנים" - ציפיות שאנו מכירים היטב מתחומים אחרים.
תפוקה-שולית-פוחתת זה דוקא סבבה (תכף אסביר למה) - הבעיה היא שבאודיו אנו חווים אי מתאם מזעזע בין איכות למחיר - מותר ורצוי להתבכיין על זה ואין לי שום טענות לגדי, להיפך, כמו שכתבת - הקול הזה חשוב.
אם הייתה נימת ביקורת בדברי - היא מכוונת לשני מישורים:
1- ידע הוא כח. נדע יותר - נגיע לתוצאות טובות יותר וינשנשו מאיתנו פחות. זה השתרבב לנושא ה-RC רק כי הוא מנוף משמעותי אבל זה נוגע גם לשאר הנושאים באודיו.
2- צריך להתאפק ולהמנע מלהדביק תגיות כמו "מיד-פיי" או "צ'יי פיי" או "לא היי-אנד" רק על בסיס מחיר, ארץ מוצא או או אפילו עובי (ויופי) פאנל האלומיניום המכורסם למשעי (חולשה שלי, אני מודה). כמובן שמותר ואף רצוי להדביק את התגיות האלה (ואפילו גרועות מאלה) על בסיס ענייני. בעידן האינטרנט אנו צריכים להשמר במיוחד מלהדהד אמירות בלי שמץ של "בדיקת מציאות" (חלומו הרטוב של כל איש שיווק) שבסופו של דבר פוגעות בנו כצרכנים ומזמינות את התמחור המאמיר.
* לגבי תפוקה-שולית-פוחתת (תש"פ?) במוצרי קצה: בתנאים של שוק בריא היא דווקא תופעה רצויה, יש בה מעין ריסון טבעי של הקפיטליזם הבוטה והיא "משחררת" מעות ממי שיכול ומגלגלת אותו חזרה למשק, אגב כך מחזירה קצת רספקט למושג ה"לייבור" ועוזרת ליצרנים קטנים להשאר במשחק. כמובן שכדי שזה יקרה בפועל צריך לשאוף למתאם אמיתי בין המיתוג לביצוע.
אחד המושגים שאנו נתקלים בהם בשפה השיווקית הוא "trickle-down technology" - טכנולוגיה ש"נולדת" או מפותחת עבור הקצה העליון ומחלחלת למטה כעבור זמן אל המוצרים היקרים פחות שמספר אנשים משמעותי יותר יכול להנות מהם. כשזה עובד - זה win-win אמיתי. למרבה הצער, כשאנחנו לא ביקורתים/חכמים מספיק (לא לקחת את זה אישי בלאט!) - מוכרים לנו לוקשים על "פיתוח מתקדם" שאין בו כלום ושום דבר.
רועי
תודה דן!שמע רועי ,
אתה כותב נהדר ! מעביר שיעורים פרטיים ?
מסכים מאוד מאוד עם דבריך.
שנים יש ארגונים כמו CEDIA שמנסים לקבע תקנים .היצרנים הביתיים לא שם. וכן זה עשוי להרוג אותם - הם יצטרכו לעבוד הרבה יותר קשה ולהשקיע הרבה יותר כסף ,זמן ולהיות חשופים.למה לשנות נוסחא שעובדת ללא שום חשיפה ומאמץ.השיווק,המיתוג וציפוי הזהב עושה את העבודה . ולכן אני חושב כמוך שהדרך היחידה היא לצבור ידע - ולעזור אחד לשני כקהילה - כל אחד בתחומו.
לגבי זמני הדהוד - הכוונה לא הייתה לזמני הדהוד 0. או אולפן 200 מילי ומטה. הכוונה הייתה זמנים אידאלים לחדרי האזנה .ויש מספר כזה.
לא פחות חשוב מהמספר עצמו זו הלינאריות של זמני ההדהוד - זאת אומרת כמה שיותר ישרים וזה בסדר ואף רצוי שיהיה זנב קטן למעלה מעל 150 הרץ בערך.
אבל כשנתקלים בחדרים שהם סביב 200(יבש מדי) עד 150 הרץ ומשם הם 1200 מילי שניות - זו בעיה קשה .(הבאס תמיד יהיה מנותק מהמערכת גם אם גרף התדרים יראה מושלם )
או שלפעמים זה אחרת - מיד וגבוהים מעל 800 וכו ואז אתה מאבד פוקוס,אימאג'ינג,דקאי,אטאק וכו
אלו דברים שלא בעיה לסדר בסלון טיפוסי ללא שימוש במוצרים אקוסטיים יעודיים (לפחות עד 200 הרץ) וזו תהיה גם סביבה שהרבה יותר נעים לדבר בה .
שבוע טוב לכולם,
הדיון שהתפתח כאן בהחלט מעורר עניין, ועדיין חלקו גורם להרמת גבה ולהשתאות.
בהחלפת כבל פחם בכבל כסף..."תראה שאין הבדל" ..נכתב לשניצל.
שוב הבעיה מתחילה מההתכוונות כמו "לראות" ופחות בתאכלס להאזין קצת אחרת, ואין כאן קשר ליכולת שמיעה פזיולוגית.
מי מהחברים כאן שעד היום לא שמע או שומע הבדלים בין כבלים ולא רק, שיואיל בטובו להאזין למערכת וחדר שכל הזזה או הוצאת רכיב "טיפש" שמוקם בהם בקפידה, יגרום לתוצאה לא להשאר אותה תוצאה.
כל אודיופיל שנמצא בתחום ומחפש למקסם את המערכת שברשותו, מבין במוקדם או במאוחר את חשיבות הטיפול בחדר. למרות זאת לבוא ולהצהיר שהמדידות של החדר והטיפול בו הם "הבסיס" לכל, זו אמירה יומרנית מידי.
עובדה שבשום אופן הטיפול האקוסטי שיהיה המתקדם ביותר, אינו יכול להוות תחליף כלשהו לחלקי המערכת ה"טיפשיים" ובעיקר לאיכות שהם מגלמים.
בסופו של יום הכרה בדיכוטמיה הנ"ל תוך התיחסות מפוכחת לכלל מרכיביה, היא שתאפשר למערכת להפוך לנדירה לא רק עבור מי שנושם וחולם אודיופיליה.
רן, תודה רבה על ההסברים שלחלקם אני מתחבר ולחלקם לא. כמובן שבשורה התחתונה, לא המדידות קובעות אלא האוזן ואני לא משוכנע שמדידות מעולות מחייבות גם סאונד מעולה (אני בטוח שדנו בזה כאן מספיק). ולשאלה טכנית: האם מכשיר RC מוציא אות אנאלוגי בלבד או אפשר להוציא ממנו סיגנל דיגיטאלי וממנו לדאק קיים (למשל USB או אופטי )?זו לא ציפור נפשי, לא צריך להגזים.
פחות מתחבר לדיונים סוערים עם אנשים שמביעים דיעות נחרצות, כאשר מעולם לא קראו על החומר, מעולם לא התנסו, לא שמעו וגם אין להם עניין לשמוע או להתנסות..
אבל דיעה נחרצת בנושא? ברור....למה לא..
באשר לאביזרים הטפשיים למינהם.
כל אביזר באשר הוא, גם אם הוא נראה מטופש, ביחד עם תיאור מטופש יתכן ויגרום לשינוי הסאונד ויתכן והשינוי יהיה לא קטן, תלוי באביזר ותלוי בטיב במערכת.
האביזרים הללו, בין אם זה שיכוך, כבלים, משחקים בחשמל, רזונטורים, משחקים בתקשורת, כולם ללא יוצא מן הכלל חשובים, מהותיים ועושים שינוי.
העניין הוא שמדובר באביזרים טיפשים, ללא יכולת שליטה ו/או חיזוי ובנוסף לא ניתן לקבל תוצאה טובה יותר מאותו אביזר, לו היינו מחליטים להשקיע יותר כסף...ושוב...בגלל שהוא טיפש.
(מישהו שקצת מבין, האם הוא יכול לקנות כבל, לצורך הדוגמא, בין אם של חשמל , או בין אם של רמקולים, או אביזר שיכוך "על עיוור"? רק בגלל שהוא עלה המון כסף? מישהו יודע מה זה בדיוק יעשה אצלו? מישהו יכול לשלוט בתוצאה של האביזר הזה?)
העניין הוא, שכמו כל דבר אחר בחיים, יש סוג של היררכיה, מה בשוליים ומה הוא הבסיס.
וכאן יש הרבה פעמים סוג של בלבול.
מעולם לא קראתי מאמר, לא ראיתי סרטון וידאו, לא קראתי ספר על אודיו, הגורס שחשמל, או כבילה, או שיכוך הם סוג של בסיס, מהטעם הפשוט שהם לא....
אפשר לנהל דיונים מכאן ועד אמריקה אבל ברמה המדעית, המוסכמת לבני אנוש, אודיו מתחיל קודם כל בהשפעת החדר, קרי אקוסטיקה, בין אם היא פאסיבית ו/או אקטיבית.
וכמו בכל דבר בחיים, צריך להשקיע קודם כל, לפני הכל, בבסיס.
אפשר לקבל את זה, אפשר לא, אבל זו העובדה הכי פשוטה והכי בסיסית בתחום הזה.
רן
גרף מדהים יכול להשמע לא מוצלח באוזניים. בסופו של יום, מקשיבים עם האוזניים ולא עם גרפים.רן, תודה רבה על ההסברים שלחלקם אני מתחבר ולחלקם לא. כמובן שבשורה התחתונה, לא המדידות קובעות אלא האוזן ואני לא משוכנע שמדידות מעולות מחייבות גם סאונד מעולה (אני בטוח שדנו בזה כאן מספיק). ולשאלה טכנית: האם מכשיר RC מוציא אות אנאלוגי בלבד או אפשר להוציא ממנו סיגנל דיגיטאלי וממנו לדאק קיים (למשל USB או אופטי )?
זמני הדהוד זה גם ענין של טעם אישי.תודה דן!
אני הולך ומקבל את ההרגשה שהתעשיה נמצאת באיזושהי נקודת מפנה סביב הנושא הזה. אני מקווה שלא מדובר רק במשאלת לב.
לגבי ההדהוד כמובן שאתה צודק - לשניה או שתיים היה נדמה שהנה נולדת לה עוד מילה מפחידה "זמני הדהוד" - כמו "ג'יטר" שמי שקורא יותר מדי טקסטים שיווקים מקבל הרגשה שזה משהו שהגיע היישר ממורדור אל הציוד שלנו...
תגובה לפנתאון.זמני הדהוד זה גם ענין של טעם אישי.
אני באסכולה שגורסת שעדיף יותר על פני פחות.
החיים מהדהדים. רק בקבר יש זמן הדהוד אפס.