אז המדע כנראה לא יודע הכל - אבל הוא יודע המון .המון. ונותן לנו כלים פרקטים לעבודה.
ולא - זה לא בא על חשבון כבלים איכותיים.
הם חברים טובים - ואתם מתעקשים (לא כולם) להציגם כאויבים.תשתחררו מזה
פתאום הבנתי -- מי שיכול להציג את המדע כניגוד וכאויב לאודיופיליה הוא רק מי שלא מבין את שפת המדע ואת צורת החשיבה, ואז הוא לא יודע איפה איך ובמה הוא משרת את האודיופיליה, והשיח המדעי מלחיץ ומאיים עליו.
להרשעת המדע תורמות גם העובדה שלכאורה אין הסבר מדעי להבדלים המשמעותיים מאוד שחלק מהמאזינים שומע עקב כבלים, רזונטורים וכו', וגם העובדה שחלק מההבדלים או כולם נעלמים בהאזנה עיוורת, שנחשבת כניסוי מדעי. בהקשר זה, מקטרגי המדע טוענים שהמדע לא יודע הכל, ולא יודעים מה למדוד וכד', ולא מקבלים את ההסבר המדעי הפשוט שאומר: (א) בהינתן תוצאות מדידות ההבדלים ומדידות רגישות האוזן, בין כבלים שאינם מאוד שונים בתכונותיהם החשמליות אין הבדלים שהאוזן האנושית יכולה לשמוע, ו(ב) מה שאנשים שומעים הוא תוצאה של הטייה -- ויש אינספור מחקרים על השפעת ההטייה על בני אדם, כולל בתחומי השמיעה והפסיכואקוסטיקה. זה הסבר מדעי פשוט והגיוני, אבל הוא אויב למי שמעדיף להאמין שהוא שומע הבדלים גדולים ומסוגל לתאר אותם בלשון ציורית ומשכנעת -- כל זמן שהוא יודע את מה שהוא שומע.
אישית, לא משנה לי אם השפעת כבלים, רזונטורים וכיו"ב היא "אמיתית" או "מדומיינת". אני מוכן לשלם עבור אשליה אם אני מקבל אותה דרך עזרים כאלה ובלעדיהם לא.
אבל נחזור למדע. יש להפריד בין מדע לטכנולוגיה, שהיא המימוש הפרקטי של עקרונות מדעיים, במודע או שלא, לפתרונות מעשיים.
למשל, מבחינה מדעית תיאורטית, ניתן לחשב בדיוק מה יקרה לכל סיגנל שיוצא מכל דרייבר של רמקול, יפגע במה שיפגע, יוחזר במידה שיוחזר, ומה יקרה איתו עד שיגיע למקום שבו נמצאת אוזנו של השומע. אבל החישוב הזה אינו מעשי: הוא דורש מיפוי מדוייק בחלל של כל העצמים בחדר, כולל מקדמי ההחזרה שלהם, הטמפרטורה בכל מקום בחדר (יכולה להשתנות ליד מזגן או מגבר מנורות) וכד', ואם המאזין הזיז את הראש בסנטימטר אחד למטה, יהיה צורך לחזור לפחות על חלק מהחישוב.
אז "ידוע למדע" איך לחשב מה קורה בחדר, אבל זה לא ניתן ליישום מעשי. לעומת זאת, על ידי כמה רעיונות טובים וקצת עיגול פינות אפשר להגיע לפתרונות מעשיים שהם קירוב טוב די הצורך במציאות. אפשר להשמיע סידרת צלילים דרך המערכת, ולמדוד מה קורה איתם בנקודת ההאזנה, שזה כולל גם החזרים, תזמוניהם והעוצמה שלהם יחסית לצליל הישיר -- זה שמגיע ראשון. אם רואים שבתדירויות מסוימות מתקבלת עוצמה גדולה יותר מתדירויות אחרות, אפשר להוריד את העוצמה המשודרת לרמקולים בתדירויות האלה. אי אפשר לעשות את זה בצורה רציפה לכל תדירות, אז עושים את זה עבור אוסף תדרים שנבחרים מראש, או שאלגוריתם מסובך יכול למצוא באיזה תדרים כדאי לטפל בשינויי עוצמה כאלה כדי לקבל את התוצאה המיטבית.
אם יש הבדל בזמני הגעת הצלילים בין רמקול אחד לאחר, אפשר לעכב את השידור לרמקול המהיר יותר בשיעור ההפרש, ובכך לוודא שהכל מגיע באותו זמן. העיכוב אומר לשמור בזיכרון את הצלילים שהגיעו למשך הזמן הרצוי, ורק אז לשלוח אותם לרמקול המהיר.
בצורה כזו פעולת מערכת room correction. היא מראש לא מושלמת, לא פעולת בכל התדרים, וכו', אבל התוצאות גם כך עדיפות בהרבה על בלעדיה.
כך אפשר לטפל ב-peaks, אבל לא ב-dips. דיפים נגרמים בעקרון עקב כך שגלים עומדים בתדרים מסוימים, תמיד נמוכים, מבטלים זה את זה בנקודת ההאזנה. גם אם נגביר את הסיגנלים, הם עדיין יבטלו זה את זה באותה מידה, וזה לא יעזור הרבה. לשם כך יש צורך ברמקול נוסף -- סאב, שישדר את התדר החסר ממקום אחר בחדר שאינו מייצר גל עומד באותו מקום, וכך יתמלא ה"חור". אבל כיוון של"חורים" כאלה יש נטייה להיות עמוקים, נדרש הספק ניכר מצד הסאב בתדר האמור, ולא בתדרים אחרים. מערכת RC יודעת מה כדאי לשדר לסאב ובאיזה תיזמון כדי שה"חור" ייסתם. אפשר לשלוט בזה גם עם כפתורי הווליום והפאזה של הסאב, אבל זו "תפירה" פחות נקודתית ומדויקת.
כיוון שנדרשת כאן עוצמה ניכרת, בתדר מאוד מסוים במקום מסוים בחדר, לכל מי שיש לו מינימום של הבנה טכנית יהיה ברור שאת העוצמה הזו לא יכול לספק משהו פסיבי וקטן כמו רזונטור. לא את העוצמה, ולא בתדר הספציפי המדויק הנדרש.
כך שלומר שרזונטור יכול לפתור בעיות של דיפים בצורה עדיפה על RC בצירוף סאב זה מופרך מכל זווית שמסתכלים על זה.
בעיות אקוסטיות אחרות, כמו זמני הגעה שונים מהרמקולים, גם הן אינן יכולות להיפתר עי רזונטור -- אין לו בכלל אפשרות לשמור צלילים בזיכרון, לעכב את הרמקול המהיר והוא לא ידוע אחרי כמה זמן לשלוח לו את הצלילים שהוא לא יכול לאגור.
אז גם בעיה כזו אין מצב שרזונטור יפתור, לא חשוב מאיזו חומרים אקזוטיים הוא מורכב ומה הצורה המיוחדת שלו.
אני מעריך שמי שקרא עד כאן והבין אפילו בערך, יכול לקבל מושג בסיסי עד כמה יומרני ולא הגיוני מה ש-arb כתב:
לגבי מה שאתה מתאר לעיל המושג עי פלטה אקוסטית או מספר פלטות לאחר מיקום משופר של הרמקולים, יתקבל על אותו טריגר באמצעות טוויקים. מבטיח לך שבפינס יותר איכותי.
מבס שעובר לנגן אינפורמציה ופחות מברבר או נמרח, לצד קבלת שיפור בבמה. דינמיקה אחידה ומשופרת על כל טווח הצלילים. ואני מוסיף צלילות ורמת הפרדה גבוה יותר זו החוזקה נטו של הטוויק.