זה מעניין:רן שלום. בטח קראת כמה פוסטים שלי שמדברים על כבלי חשמל כאשליה ואנחנו לפחות על כך מסכימים, ולעניין כמה הם משנים או לא במובן האקוסטי הרי יש לך קיולמטראז' רב בתחום לדעת שעליה מיותרת אבל אופנתית, בחתך של כבל כזה יכולה להעלות תחום בבאס בשלושה db בקירוב, שימוש בכבל חשמל מתאים מראש יחסוך ל RC טיפול בנושא.
היי גדי.רן שלום. בטח קראת כמה פוסטים שלי שמדברים על כבלי חשמל כאשליה ואנחנו לפחות על כך מסכימים, ולעניין כמה הם משנים או לא במובן האקוסטי הרי יש לך קיולמטראז' רב בתחום לדעת שעליה מיותרת אבל אופנתית, בחתך של כבל כזה יכולה להעלות תחום בבאס בשלושה db בקירוב, שימוש בכבל חשמל מתאים מראש יחסוך ל RC טיפול בנושא.
אנקדוטה קטנה -אם אכן היינו יכולים להפריד את החדר מהמערכת ברמה מספקת - מינכן הייתה נשמעת נהדר ורמקולים היו נשמעים דומה מאוד בחדרים שונים. פה לא צריך מחקר - זה ברור כמו שברור שעכשיו אנחנו בשעות היום .
אני בניגוד אליך שכנראה רוב היום בבית צריך לעבוד, בטח לא אכין אסופת מאמרים בנושא רק אשלח אותך לפתוח תיבות שלרמקולים ולבדוק מה חתך הכבילה הפנימית, אני חושב שאתה יודע מה התשובה, עכשיו תסיק מזה לגבי מה שכתבתי.זה מעניין:
אתה יכול בבקשה להסביר איך חוט חשמל יכול להשפיע רק על הבאס?
ואיך חוט חשמל יכול להשפיע ב-3dB יחסית לכבל טוב אחר (בהנחה שמדובר בכבלים קצרים)?
זו בדיוק הנקודה . שרמקולים עם DIRECTIVITY מוגדר וטוב - יודעים לנצל את החדר אחרת לחלוטין מרמקולים נטולי הנדסה שיכולים להיות מורכבים מחומרים הרבה יותר טובים אבל לא עושים את העבודה כלל בחדר .אנקדוטה קטנה -
לפני 7-8 שנים ביקרתי בISE באמסטרדם (לא חשוב כרגע באיזה כובע). התערוכה הנ"ל (מניח שאתה מכיר) לא בלעדית לאודיו - התנאים האקוסטים היו גרועים אף ממינכן (בהרבה) ולו משום שלא היו שם חללים מוגדרים היטב. שוטטתי לי בין משימותי (ביזנס, לא פלז'ר) ואז נפלתי, די באקראי על מערכת ששינתה את התפישה שלי לנצח ( קצת דרמתי, אני יודע ): ה-Line Source הבכיר של לינגדורף - LS Concert Grand. הם ניגנו שם בעוצמה לא מבוטלת את Du hast של רמסטיין, אח"כ משהו של מאהלר. האופן שבו המערכת הזו אכלה בזלזול את החלל על אינספור מגרעותיו, ביחוד בפן של off-axis, שלח אותי לחשוב מחדש על כל מה שחשבתי שאני יודע ולשים גבוה מאוד בסדר העדיפויות שלי מכאן ואילך את השליטה ב-directivity. בין אם בקנית רמקול או בבניתו.
זה נחווה אצלי אז כסוג של כאפה למוח, בקטע טוב... עד עכשיו כשאני שומע גיטרות שמזכירות את רמסטיין - קופצת לי לראש החוויה הזו.
רק להבהיר - זה לא היה מושלם משום בחינה - רעש הרקע לבדו לא אפשר האזנה ביקורתית באמת, אבל ה"רגע הלימודי" היה שם.
נ.ב.
רמסטיין הזכיר לי קצת את וודי אלן - “I just can't listen to any more Wagner, you know...I'm starting to get the urge to conquer Poland”
כתבת על חוט חשמל, לא על חוטים פנימיים של רמקולים, וספציפית על באס. אתה כנראה לא מודע למה שאתה עצמך כותב:אני בניגוד אליך שכנראה רוב היום בבית צריך לעבוד, בטח לא אכין אסופת מאמרים בנושא רק אשלח אותך לפתוח תיבות שלרמקולים ולבדוק מה חתך הכבילה הפנימית, אני חושב שאתה יודע מה התשובה, עכשיו תסיק מזה לגבי מה שכתבתי.
ולא כתבתי שמשפיע רק על הבאס, אתה מתחיל להתרשל.
ועל זה בדיוק שאלתי:רן שלום. בטח קראת כמה פוסטים שלי שמדברים על כבלי חשמל כאשליה ואנחנו לפחות על כך מסכימים, ולעניין כמה הם משנים או לא במובן האקוסטי הרי יש לך קיולמטראז' רב בתחום לדעת שעליה מיותרת אבל אופנתית, בחתך של כבל כזה יכולה להעלות תחום בבאס בשלושה db בקירוב, שימוש בכבל חשמל מתאים מראש יחסוך ל RC טיפול בנושא.
לא ביקשתי "אסופת מאמרים" אלא הסבר פשוט של תמצית העניין. כיוון שאתה בטוח יודע היטב במה מדובר, זה לא אמור לקחת מזמנך יותר משתיים שלוש דקות.אתה יכול בבקשה להסביר איך חוט חשמל יכול להשפיע רק על הבאס?
ואיך חוט חשמל יכול להשפיע ב-3dB יחסית לכבל טוב אחר (בהנחה שמדובר בכבלים קצרים)?
אנקדוטה קטנה -
לפני 7-8 שנים ביקרתי בISE באמסטרדם (לא חשוב כרגע באיזה כובע). התערוכה הנ"ל (מניח שאתה מכיר) לא בלעדית לאודיו - התנאים האקוסטים היו גרועים אף ממינכן (בהרבה) ולו משום שלא היו שם חללים מוגדרים היטב. שוטטתי לי בין משימותי (ביזנס, לא פלז'ר) ואז נפלתי, די באקראי על מערכת ששינתה את התפישה שלי לנצח ( קצת דרמתי, אני יודע ): ה-Line Source הבכיר של לינגדורף - LS Concert Grand. הם ניגנו שם בעוצמה לא מבוטלת את Du hast של רמסטיין, אח"כ משהו של מאהלר. האופן שבו המערכת הזו אכלה בזלזול את החלל על אינספור מגרעותיו, ביחוד בפן של off-axis, שלח אותי לחשוב מחדש על כל מה שחשבתי שאני יודע ולשים גבוה מאוד בסדר העדיפויות שלי מכאן ואילך את השליטה ב-directivity. בין אם בקנית רמקול או בבניתו.
זה נחווה אצלי אז כסוג של כאפה למוח, בקטע טוב... עד עכשיו כשאני שומע גיטרות שמזכירות את רמסטיין - קופצת לי לראש החוויה הזו.
רק להבהיר - זה לא היה מושלם משום בחינה - רעש הרקע לבדו לא אפשר האזנה ביקורתית באמת, אבל ה"רגע הלימודי" היה שם.
נ.ב.
רמסטיין הזכיר לי קצת את וודי אלן - “I just can't listen to any more Wagner, you know...I'm starting to get the urge to conquer Poland”
נראה לי שתערוכה היא מצב lose/lose לגבי מי שמציגים ציוד שאינו RC.גורם לך לתהות לגבי מינכן.
בתאכלס, זו תערוכה שאין בה שום סאונד, בשום צורה וזה קצת מגוחך ובעיקר מצחיק, לקרוא כל מיני ביקורות מהללות על החדרים שם, כאשר בפועל הם נעו בין בינוני לגרוע מאוד. כולם עובדים על כולם.
לא כל כך מבין מה הייתה הבעיה של היצרנים לבצע קצת מדידות, אחרי שהכניסו אותם לקטסטרופות האקוסטיות הללו ולשפר ולו במעט את מה ששמענו שם. לעומת זאת, היו שם חדרים מפוצציםםם באביזרי חשמל וכל מיני אנטנות שהיו אמורות לטהר את האוויר מגורמים זדונים שהפריעו לכאורה לסאונד ו/או כבלים עם "טכנולוגיה" שמביישת את המהנדסים של נאס"א ובתאכלס, יצאת עם כאב ראש....
ניתן להניח, שאין שם שום רצון להגיע לאיזו תוצאה, אלא מדובר יותר בחשיפה של הציוד ומקום מוצלח לקיים בו פגישות עם דילרים מרחבי העולם.
זה לא אומר שלא נהניתי..
רן
שיכניסו פאסיבית אם כך.נראה לי שתערוכה היא מצב lose/lose לגבי מי שמציגים ציוד שאינו RC.
אם יכניסו RC, אז:
- מי שאוהב את הסאונד יחשוב שזה בגלל ה-RC (ואכן זה נותן יתרון מהותי לעומת החדרים האחרים)
- מי ששונא את הסאונד יחשוב שזה בגלל ה-RC (רוב האודיופילים לא מוכנים לקבל שום התערבות במסלול הסיגנל)
פאסיבית זה יותר גרוע:שיכניסו פאסיבית אם כך.
ומה זה משנה - שיוציאו סאונד טוב בכל דרך העולה על רוחם.
גם אני עדיין נהנתי מאוד למרות הסאונד הגרוע
למה להשתמש במילים כאלו קשות, אף אחד לא מנסה לחסל כאן איש, בסה"כ אנו מבהירים מה קודם למה ומה באמת חשוב כאשר רוצים להגיע למיקסום התוצאה מהתחביב.אבל זה מה שאמרתי כל הזמן אבל התרגלתי לכך שלך ולחבורתך שאתם כל כך אדוקים לאג'נדה שלכם שכל מי שמציע גישה קצת שונה מיד הופך ליעד לחיסול.
בדיוק כמו כבל חשמל שאנשים מחליפים. אם כבל חשמל הוא פיין טיונינג הוא גם יתרום לתוצאה של הבדיקה האקוסטית, החלפת אותו ותקבל תוצאה אחרת.
מה שאני אומר זה ברור שבדיקה אקוסטית היא ראשונה במעלה אבל היא לא חפה מהשפעות אחרות שאני מוצא כלא זניחות כלל.
לגמרי.גורם לך לתהות לגבי מינכן.
בתאכלס, זו תערוכה שאין בה שום סאונד, בשום צורה וזה קצת מגוחך ובעיקר מצחיק, לקרוא כל מיני ביקורות מהללות על החדרים שם, כאשר בפועל הם נעו בין בינוני לגרוע מאוד. כולם עובדים על כולם.
לא כל כך מבין מה הייתה הבעיה של היצרנים לבצע קצת מדידות, אחרי שהכניסו אותם לקטסטרופות האקוסטיות הללו ולשפר ולו במעט את מה ששמענו שם. לעומת זאת, היו שם חדרים מפוצציםםם באביזרי חשמל וכל מיני אנטנות שהיו אמורות לטהר את האוויר מגורמים זדונים שהפריעו לכאורה לסאונד ו/או כבלים עם "טכנולוגיה" שמביישת את המהנדסים של נאס"א ובתאכלס, יצאת עם כאב ראש....
ניתן להניח, שאין שם שום רצון להגיע לאיזו תוצאה, אלא מדובר יותר בחשיפה של הציוד ומקום מוצלח לקיים בו פגישות עם דילרים מרחבי העולם.
זה לא אומר שלא נהניתי..
רן
הוא לא יכול.זה מעניין:
אתה יכול בבקשה להסביר איך חוט חשמל יכול להשפיע רק על הבאס?
ואיך חוט חשמל יכול להשפיע ב-3dB יחסית לכבל טוב אחר (בהנחה שמדובר בכבלים קצרים)?
אבל אפילו בלי עניין נטרול החדר טריוויאלי ששום דבר לא מתקרב לייצג במדויק את מה שאנחנו שומעים -- לא את מה שמגיע לאוזן ולא מה שהאוזן+מוח עושים עם זה -- זה מסובך במידה בלתי נתפסת.
אפילו דבר טריוויאלי כמו עקומת ה-Frequency Response: הגרף לאחר RC נראה יפה רק לאחר החלקה, וכולל לא רק את הצליל הישיר אלא גם החזרים בהפרשי זמנים. למעשה הוא נראה כמו מסרק צפוף עם שיניים ארוכות. גם כל החזר והחזר של החזר מכל driver של כל רמקול מגיע באמפליטודה ותזמון משלו. אין ייצוג פשוט וניתן לעיבוד של כל מה שקורה בחדר מבחינת אמפליטודה ותיזמון בעקבות החזרים בחדר, כך שאין אפשרות לא לעשות undo לשינויים, וגם לא להתחשב בהם.
אין לשכוח גם את זה שההקלטה אינה מכילה רק את ה-directional cues שמאזין היה שומע (הבדלי עוצמה ופאזה בין האוזניים בנפרד לכל כלי/קול), אלא מיקס של מי יודע כמה מיקרופונים, שמבחינה זו הוא סלט גדול, וגם ה-FR שלה הוא ברדק אחד גדול. לא רק ששם יש בעיות דומות עוד לפני המיקס, עצם המיקס סוגר כל אפשרות ל-undo/התחשבות בהן.
כל זה רק מבחינת מה שקורה לצלילים עצמם -- ובטח שכחתי דברים - כשבמאמר מוסגר, אם ההאזנה מתבצעת בווליום שונה ממה שהיה מאזין שומע בזמן ההקלטה -- מה שלא מוגדר/ידוע -- כל הטונליות שאנחנו חווים שונה לגמרי.
אם אתה רוצה להכניס לשקלול גם את איך שהאוזן+מוח מעבדים את הצלילים, לא ברמת צליל בודד, או מעט צלילים, שעל זה יש קצת מחקר, ולא רק ברמה של חישוב כיוונים, מרחקים, גדלים, נפחים וכד' בהינתן סיגנלים מסובכים, אלא גם בעניין נטרול השפעות החדר -- נראה לי שתצטרך לחכות הרבה זמן עד שכל אלה יפוענחו ועוד יותר זמן עד שאפשר יהיה לעשות להם emulation ברמה הנדרשת. בינתיים אנחנו כנראה די רחוקים משם.
אז בינתיים יש לנו מכשירי RC שיודעים לטפל באמפליטודה ובתדר ובהחזרים בנקודות נתונות, לא ברצף, ולנטרל במידה כלשהי -- רחוק ממושלמת -- את השפעת החדר. נכון, זה מתייחס רק לצלילים המגיעים לאוזן ולא למה שהאוזן+מוח עושים עם זה, אבל גם זו התקדמות ממשית.
בנוסף, אין ספק שיש תועלת גם בתהליך הנוכחי. למשל במקרה של הדיפ המפורסם של 12dB ב-85 הרץ, צליל פה מסוים נשמע הרבה יותר חלש מהצלילים האחרים. אפשר לתקן בעיות כאלה -- שקורות הרבה בשטח -- עם הידע הנוכחי, וגם בעיות פחות אקוטיות, גם אם הפתרון לא מושלם.
כך שפסילתך את הפתרון וכל מה שהוא מתבסס עליו רק כי לא מביאים בחשבון את העיבוד אוזן+מוח שמאפשר נטרול חלקי של השפעת החדר אינה קבילה.
ועוד דבר קטן, אבל נראה לי שהוא מכריע במידה שסוגרת את הדיון: הרוב המוחלט של המאזינים ל-RC טוב טוענים שהם שומעים שיפורים מהותיים בכל התחומים, כך שלצרכים מעשיים, ההסתייגויות שלך אינה פוסלת את הפתרון משום בחינה.
הוא כן יכול לכתוב דברים מופרכים או לא מדוייקים.הוא לא יכול.
אבל העובדה הזו לא תמנע מהכותב להרגיש שרודפים אותו.
זה לגמרי לגמרי טריוויאלי, במידה שלגמרי מיותר לומר זאת.אז גם אתה מסכים שיש עוד חורים בידע ושכרגע לא הכל מדיד. זו הנקודה היחידה שלי.
הדברים הבאים הותירו בי את הרושם הנ"ל:אבל עמיר איפה ראית שפסלתי את הרעיון או את הפיתרון? אתה מתווכח עם רוח שטוענת דברים אחרים ממני.
אבל אי אפשר רק לדבר על db כמדד למידת ההשפעה. בגלל שהכל עובר דרך מערכת החישה שלנו, שלא רק מודדת db.
התרשמתי שאתה חושב שכל זמן שלא מביאים בחשבון את עניין ניטרול החדר, מה שאנחנו מודדים אינו מספק, ומזה נובע שגם השימוש בתוצאות המדידות אינו מספק.לא, כי אם מערכת התפיסה שלנו מתייחסת לחדר שבו המוזיקה מתנגנת, ויודעת בדרך כלשהי לחסר אותו או קצת לנטרל אותו מהאות, אז המדידה שלך במכשיר, שלא כוללת את העיבוד הזה, לא מייצגת את מה שאנחנו שומעים.
אתה לוקח נקודות טריוויאליות לגמרי -- שלא הכל ידוע, לא הכל מדיד, המוח מתעתע, המוח עושה עיבודים וכו' -- שאף אחד לא טורח לכתוב אותן כי הן עד כדי כך טריוויאליות, מעלה אותן כטיעונים, וטוען שצריך להבין אותן וכו'.אבל מצד שני צריך להבין שהמוח מתעתע. השמלה היא כחולה והמוח מפרש אותה כזהובה בגלל שהוא מניח תנאי תאורה בחדר.
לא הוא. הדברים שאמרתי, על תהליכי תפישה שמסננים את החדר ובכך משפיעים כל המוזיקה הנחווית אינם טריביאלים, ולא רק אני חושב כך.אתה לוקח נקודות טריוויאליות לגמרי -- שלא הכל ידוע, לא הכל מדיד, המוח מתעתע, המוח עושה עיבודים וכו' -- שאף אחד לא טורח לכתוב אותן כי הן עד כדי כך טריוויאליות, מעלה אותן כטיעונים, וטוען שצריך להבין אותן וכו'.
אז כולם כבר הבינו -- עוד לפני שכתבת שורה אחת בנדון -- את כל הנקודות הטריוויאליות. אין צורך להעלות אותן ו/או לחזור עליהן ו/או להתעקש עליהן. מוסכם. סוכם. הכל בסדר.