בואו נחשוב לרגע שמישהו הצליח לבנות את מערכת ההקלטה/השמעה המוחלטת, כזו שכשאתה יושב ב-sweet spot, גלי הקול שמגיעים לעור התוף של אוזניך הם זהים לחלוטין, גם בצורה וגם באמפליטודה, לגלי הקול שהגיעו לממברנות של שני המיקרופונים ששימשו להקלטה, שמוקמו במקום שבו הייו נמצאים אזני מאזין במקום האופטימלי במרחב שבו נעשתה ההקלטה.
בואו נקרה לזה "צליל מושלם" (צל"מ).
יש לציין שצורת ואמפליטודת הגל כוללים את כל האינפורמציה שייש בסאונד, כולל מאפייני מיקום, צורה, צבע, גודל -- הכל.
אז ראשית, רק כדי לתת לדברים פרופורציה, לאלה שמחפשים צל"מ, כל שינוי שהוא בווליום יגרום לצליל לא להיות מושלם יותר! כנ"ל כל הסטה קטנה של הראש, או הכנסת כוס מיים לחדר...
אבל נעזוב את זה לרגע, ובואו נבחן את המערכת הזו בכלים שבה אודיופילים נוהגים לבחון אותה.
דומני שהיא הייתה נכשלת ברוב המבחנים.
למשל במה -- האם היא הייתה נותנת במה ענקית, עם רוחב ועומק וגובה אדירים, ועם אוסף כלים צפים במרחב במקומות מוגדרים ומדוייקים, כמו הולוגרמות שאפשר להצביע עליהן?
ממש לא! אם תשבו פעם בקונצרט עם עיניים עצומות, בלי האינפורמצייה המרחבית שאתם מקבלים בעזרת חוש הראייה, יתברר לכם כנראה שזה ממש לא מה שקורה במציאות!
הכלים נשמעים בלתי-נקודתיים בעליל, ואפשר רק לקבל הערכה כללית לגבי מיקומם. הגודל והגובה הנשמעים שלהם אינם קשורים דווקא לגודל הפיזי שלהם ובוודאי לא לגובהם במרחב, למעט אולי כלים שממוקמים באופן מהותית שונה מהכלים האחרים. כלומר הדיוק הנקודתי וההולוגראפי במיקום אינם קיימים במציאות אלא הם ארטיפקט של ההקלטה/השמעה.
דינמיקה? לא בטוח שבביית תיהנו לשמוע את הדינמיקה המוקלטת -- אם תרצו לשמוע את הצלילים החלשים מעל לרעש הסביבתי, שהוא לרוב גבוה יותר מאשר באולם הקלטות, תצטרכו להגביר -- סטייה מהצל"מ -- במידה כזו שהצלילים החזקים לא יהייו לכם נעימים.
פרטים -- האם כמה שיותר פרטים מורה על מערכת טובה יותר? ממש לא! זו תכונה ידועה של האוזן שכשייש צליל חלש בתדר דומה לצליל חזק, הצליל החלש ממוסך, וחלק מהפרטים אינו שמיע. חלק אחר מהפרטים הוא מתחת לסף השמע -- למשל ברוב המקרים, לא תשמעו במציאות את הצלילים המיכאניים של קלידים או של השסתומים של כלי נשיפה, או את האצבעות של נגני כלי מיתר, אלא אם תשבו קרוב מאוד אליהם והרעשים עצמם והמוזיקה הם חלשים. המצבים שבהם כן שומעים את הפרטים האלה במערכת הם כשההקלטה מבליטה אותם יותר מדי, או שהמערכת עושה זאת.
למעשה, מה שמוסיף הכי הרבה לפרטים אלה הם סוגים מסויימים של עיוות הצליל -- למשל הדגשת גבוהים (או היעדר רכיב באס במערכת), קומפרסייה וכד'. אלה שאומרים שהם שומעים יותר פרטים ברמקולים מדפיים מאשר ברמקולים full range טובים, לא ממציאים את זה -- פשוט כשהבאסים קיימים, הם מכסים חלק מהפרטים וממסכים אותם -- שזה הדבר הנכון לעשות -- כך קורה במציאות. אם בכל זאת שומעים את הפרטים במקרים אלה זה כתוצאה מעיוות המציאות, לא מעודף איכות של המערכת.
עמיר