שנה טובה לכולם וחג שמח.
מה שתפס אותי בפוסט של Slim1900 הייתה השאלה הרטורית שהופיע מתחת לסירטון ששיתף, עוד זווית להתבוננת או שזה סתם?
האמת שתמיד כיף לקבל זווית חדשה ומרעננת על התחום. ללמוד משהו חדש כאשר הדברים לא פעם נתקעים, ובעיקר חוזרים על עצמם. מכאן שפותח השרשור שואל ובצדק האם זה המקרה.
אין לי מושג איפה מייק נשמע מפרגן לציוד יוקרה כפי שרונן טוען בהודעה #58. ללא הפניה למקור. בכל אופן מחד גיסא ציוד היי אנד נשמע לדידו מושלם/ מצויין, אבל מאידך גיסא לא אמיתי. כל שכן שהמטרה של הציוד הנ"ל להרשים מאזינים לא מנוסים בחנויות, ומכאן שמדובר בכלל בציוד של דילרים ועוד.
אני יוצא מנקודת ההנחה שהדברים הובאו פחות או יותר בשם אומרם, ואין לי כוונה לנסות להבין את הקונטציה שבה הם נאמרו. הסיבה היא שמימרות מהסוג הזה מבקשות לייצר באזז. שלא נתבלבל יש הבדל מהותי בין לבוא ולהגיד לא הכל מושלם ומתאים בכל מצב, לבין מה שמייק מצקצק מול המסך, חברים מדובר כאן במשהו שהוא הרבה מעבר לקונטרוברסלי. מבחינתי לפחות מדובר בהיגדים בעלמא, שחוזרים על עצמם יותר מדי פעמים.
אתייחס כאן אם כן למוטו של מייק כפי שעולה מהסרטון הראשון (מודה שלא הגעתי למספר שתיים כל שכן לשלישי ). אפשר להנות מהמוסיקה באדיקות בלי להשתגע.
לפני הכול אומר לנו מייק התנאי להנאה זו, היא שהמערכת תנגן בחדר יעודי. כבר כאן יש נימה של נחמה פורתא. התמהיל של מערכת בסיסית עם חדר יעודי מבחינתי הוא סוג של כסתח מגמתי ותרגיל ביחסי ציבור. שלא ישתמע מדברי שזה מוקצה מחמת מיאוס, חס וחלילה. רק בבקשה בואו נשים את הדברים על דיוקם.
לגבי מותגי היוקרה ובעיקר מוצרי הפרימיום לא רק עבור קהל מאמיניו ולקוחותיו של מייק, ריטייל המוצרים הנ"ל בעייתי. גילוי נאות גם עבורי.
למרות זאת להפוך את נישת היוקרה של תחום האודיו הביתי ללא ראויה, בלי להתייחס נקודתית לאיכויות יוצאות הדופן שהיא מגלמת או שלא, זה גובל בשרלטנות. לא חייבים להיות מומחה מדופלם על מנת להעריך איכויות קוליות. מה שכן צריך זה בעיקר רצון ללמוד, ובתוך כך להאזין גם למערכות אולטרה ובעיקר להתנסות.
הרעיון הוא לקבל פרופרציה נכונה בין יכולות מוצר כניסה מול מה שמתקבל מאחד שמעליו בשרשרת, מול זה שבאמצע הדרך, ולבסוף מה מוצר הקצה מוסיף על כל אלה או שלא. ככה זה בד"כ עובד.
לעיניניינו תמיד ניתן להעזר ביד 2 ששם נמצאים אוצרות היי אנד וציוד ווינטג' שלפחות על חלקו לא עבר הכלח. העיקר שמדובר במחירים סברים הרבה יותר ממחירי ריטייל שנחתכו אחרי הנחה כבדה. בנוסף לסמוך על מה שאנחנו שומעים. המאמין שלי ואולי אני טועה, שכולנו בסופו של דבר התברכנו באוזניים שמסוגלות בקלות להבדיל בין A' ל-B' , אממה בשביל שזה יתקיים חייבים בראש ובראשונה מערכות שיש להן את היכולות לשקף זאת.
שוב אם תסכימו איתי או שלא, לכל היבט קולי שתבחרו יש את האופציה להתקדם.
בפרקטיקה האודיופילית מקובל לחשוב שהתוצאה הקולית של המערכת נובעת בעיקר מהסינרגיה וההתאמות שנוצרו בה ובמיסביב. מה שאנחנו שוכחים כל פעם מחדש, שהכול בכלל מתחיל מהבסיס. מבחירת הרכיבים כמו באיזה מקור להשתמש, איזה רמקול יתאים לנו, מה יחזיק את הכל, ולבסוף מהיכולות של כל רכיב במערכת עד לרמת הבורג שלו. הרמתי כאן אבל רגע עצרו שניה לפני שאתם שולפים ציפורניים, אתן דוגמה לשימוש בברגי טיטניום לראש פטיפון מול ברגי אלומניום. שוב תלוי בעוד אלף ואחד גורמים כמו איכות הראש, הפטפון הזרוע ושות. אממה אחרי שעוברים להשתמש בברגי טטניום מבינים שגם במיקרו לא קיים יש מאין.
לא רק את מייק כל זה מעניין כקליפת השום, וגם אם זה אין לי בעיה. למרות זאת לשחרר עקיצה סרקסטית כמו -High End for Dummies מחזק את מה שאני טוען לעיל.
לא יודע אם זה קשור, אבל ניסיתי להבין אותו דרך אוסקר ווילד שטען; אם אתה רוצה לספר לאנשים את האמת, תגרום להם לצחוק אחרת הם יהרגו אותך. באנגלית זה נשמע הרבה יותר משכנע.
מכאן שלא מפתיע אותי שההיי אנד שנועד כפי שציינתי לשפר את חווית האזנה, או לחילופין ההבנה שהאולטרה של התחום הוא הרבה מעבר לסמל למעמד או מארזים מנצנצים ריקים מאיכות, נתפס ולא רק ע"י מייק כמיותר ובעיקר כעבודה בעיניים.
זה גם מסתדר ככפפה ליד עם ההנחה התמוהה שלו שהשיח בחברותא על המוסיקה המושמעת באמצעות המערכת, הוא כביכול נחלתם הבלעדית של חובבי המוסיקה.
רק בארצנו הקטנטונת יש כמה חברים עם מערכות אולטרה ברמה בינלאומית. כאלה שבשורה תחתונה מה שמעניין אותם זה לדסקס בדיוק על זה, וכל השאר הוא רק אמצעי להשגת המטרה. אישית אני מכיר כמה שכל גרם שדרוג שמתקבל אצלם בתוצאה מוביל לקתרזיס.
אסיים במשהו שהארתי בעבר לגבי המוסיקאי וחובב המוסיקה. בניגוד לאודיופיל לשניהם אין את הכלים לבנות סט אפ האזנה. אין להם לא את הבסיס, לא את הידע וגם לא את ההבנה הנדרשים להרכבת מערכת היי פיי, ובתוך כך לא את הזמן להתעסק בזה. בדיוק למשבצת הזו נכנס מייק, ועל זה ספציפית אי אפשר להאשים אותו. זאת משום שמהות האזנה למוסיקה גם מממערכת ביתית לייט היא אחת, ההנאה.
ככזו אף פעם לא תתקיים אמיתה אחת אבסולוטית. גם לא זו שמנוגדת למראית העין, ולחליפה שמייק תפר לעצמו בקפידה. זו שרחוקה מלהניח את הדעת, ולספק לחלקנו את מלוא ההנאה.