כל רכיב אודיו מבטא פרשנות של היצרן שלו לתפיסה של סאונד.
נמר אני חולק עליך שיש לכאורה סט אפ דמיוני/אידיאלי שמשחזר באופן מדוייק את ההקלטה ואנחנו צריכים לנסות להתקרב אליו ככל הניתן.
אני טוען שאין דבר כזה.
כל רכיב מבטא את התפיסה של המתכנן שלו, אם אכן הוא מתכנן מספיק מוכשר כדי לבטא אותה. כל סט אפ מבטא את התפיסה והטעם של בעליו, אם יש לו מספיק סבלנות ומספיק משאבים כדי לתת לה ביטוי.
אם מה שנמר היה טוען היה נכון, הפורום היה צריך לפרסם רשימה של הסטאפים הכי טובים לפי רמות מחיר וכולנו היינו צריכים לקנות את אותם סט-אפים.
התחום הזה לא היה מתקיים דקה אם זה אכן היה המצב.
רכיבי אודיו לא יכולים להיות צינור חלול. אין שום אפשרות לתכנן מכשיר שיעביר כל מה שנכנס אליו לכאורה באופן הכי דומה למה שהוקלט, אין דבר כזה. אין לינאריות. אם ישתמשו באלמנטים מסוג מסויים, הדבר ירגיש טבעי יותר ומדוייק בסוג מוסיקה מסויים, אם באלמנט אחר, קול אנושי בגובה מסויים יועבר באופן חי ואמיתי, עם טקסטורה אותנטית לכאורה. אלמנטים אחרים יצליחו יותר לטפל במוסיקה מהירה מאוד וקצבית בצורה שתישמע מדוייקת, אבל ייתכן שבמוסיקה מסוג אחר, הטמפו כבר יהיה פחות חי ואותנטי. שום מערכת טרנזיסטורית עתירת וואטים עם רמקולים קרמיים מעולים לא תוכל להעביר באותו אופן חי טהור אוורירי ואותנטי, כמו מערכת אולטרא היי אנד של מגברי סט ורמקולי שופר עם אלמנטים רכים יותר, כלי אקוסטי וקול אנושי עתיר טקסטורה שהוקלט באופן קרוב וחם. ושום מערכת סט + שופר ואלמנטים מקרטון לא תוכל לתת את אותה רמת הפרדה ופירוט של תזמורת מלאה ביצירה מלאת מעברים מהירים ושינויים כמו מערכת אולטרא היי אנד עם אלמנטים קשים ומגברים חזקים ומהירים. אך ייתכן בהחלט שהתוצאה דווקא במערכת החזקה ומהירה תישמע פחות טובה ומדוייקת למרות הפירוט הגבוה מאוד והמהירות ולהיפך. וייתכן שגם בדוגמא הראשונה, התוצאה של המערכת בעלת האלמנטים הקדים יותר תישמע נכונה יותר וטובה יותר להרבה מאזינים למרות נחיתותה התיאורטית של התוצאה.
בקיצור מוסיקה, עם כל הפרמטרים והמדדים להשוואה שהם חשובים ורלוונטיים, היא חוויה נפשית-מנטלית-רגשית ומתוקף זה תמיד תמיד סובייקטיבית. ואם זה לא היה כך, אף אחד מאיתנו לא היה כאן.
שים לב שאתה לא רק חולק עלי, אתה חולק על כל מתכנן, אפילו כזה של ציוד בסיסי כמו ״מוניטור אודיו״. שהרי ראיינתי אותם, גם את המתכנן של רוקסן בזמנו שגם הוא לא נחשב להיי אנד. מלבדם יצא לי לשוחח עם עוד כמה מתכננים. כולם מדברים על אותם פרמטרים מדוברים. פרמטרים המאפשרים ביצועים גבוהים. מדוע? כי זה קודם כל מה שצריך בשביל להתחיל. אם אין אותם, אין סיבה אפילו להקשיב.
עכשיו בוא נדבר על הטעם (לא משתמש במילה הזו) ונשנה אותו למונח ״וויסינג״ - הופההההה! ראית מה קרה פה? מילה אחת שמשנה הכל. הוויסינג הוא בעצם ה״טעם״. אבל הביצועים? אין טעם להכניס בהם טעם. וזה בדיוק הסיפור פה. איכות היא לא טעם, טעם לא שייך לאיכות. יש כאלה שאוהבים נשים טיפשות שמתלבשות חשוף. מגניב הא? זה הטעם שלו. עכשיו נדבר על איכות. האם אישה טיפשה שמתלבשת חשוף היא בקטגוריית האיכות? לא ממש. האם אישה חכמה שמתלבשת חשוף היא בקטגוריה הזו? כן!!!! ועכשיו לקאצ׳. הלבוש הוא הטעם, עכשיו אפשר להתווכח. אני יכול להגיד שהיא לובשת בגדי איכות חשופים. אבל אני לא יכול להגיד שהיא אישה איכותית וטיפשה - לא הולך יחד, לא מתחבר, לא מתקיים ביקום הזה.
ואחדד את עניין הבחורות. אם לא מפרידים בין טעם לבין איכות מקבלים מישהי טיפשה וחושבים שזה החן שבה. זה מה שאיכותי בה, שהיא אהבלה טילים שלא יודעת מי היה טרומפלדור וכשישאלו אותה, היא תגיד שזו סוג של דלת. ואז אתה תצחק ותגיד לה ״לא, טיפשונת - זה פנדור. טרומפלדור הזה אחד שעפה לו היד בשביל שאהבלה כמוך תחייה במדינה הזו״. ואז תלך לחברייך ותגיד להם שמעו, היא מהממת ביופיה, גוף ליגה, סקסית בטירוף - הטעם שלי בול!!! רק מה, איכות נמוכה.
וזה בדיוק הסיפור כאן. הלבוש והמראה הוא הוויסינג והחכמה היא האיכות, ועל איכות לא מתפשרים. תחכה, תחפש, תמצא גם וגם. אתה עצלן? או שתמצא את שניהם בפוקס, או שתמצא אחד מהם בפוקס - לא שכיח במיוחד.
עכשיו נחזור לאודיו.
מערכת צריכה לשקף שינויים. בהקלטה, במה שמחברים אליה - שקופה זכוכית. בנוף שלה תשים מה שאתה רוצה. רוצה פרחים? שים, רוצה נוף מדבר - קדימה. זה כבר הטעם שלך. אבל היא חייבת לשקף את מה שמאחוריה.
ואם אנסה להעביר את המסר שלי באופן יותר מגובש (משהו שצץ לי עכשיו בקלבסה).
למערכת אין טעם, לרכיבים אין טעם. לך כאחד שבונה אותה יש. והוא, הוא שמשתקף ממנה. אם המערכת אינה סופר איכותית, סופר שקופה ומדויקת, הטעם שלך לא יצא ממנה אם כי היא כבר תכניס הרבה מעצמה. ומשם הדרך למערכת שהכל נשמע אותו הדבר קצרה מאוד. ותאמין לי, אין דבר יותר משעמם ולא מרגש ממערכת שלא מצליחה להפתיע אותך.