חייב להסכים לזה. מילה במילה.יש פרמטר אחד - אחד בלבד ואין בילתו - לקבוע האם מערכת או רכיב נשמעים טובים, או לא, וזו התוצאה.
החיבורים יכולים להיות מצופים זהב, או יהלומים, או פח או עץ. החיווטים הפנימיים יכולים להיות ישרים כסרגל, או מבולגנים, התכנון יכול להיות כזה או אחר, מה שיקבע בסוף זו איכות הצליל.
משעה שאיכות הצלילים וההגשה הסופית קובעת, החומרים בהם עושים שימוש בתכנון ובייצור בטלים ומבוטלים, כך גם העיצוב וכל דבר אחר.
"אולטרה היי אנד" הוא מושג מגוחך, מופרך, של אנשי שיווק ומכירות, שתכליתו אחת: לבדל את המוצר שלהם כדי לדרוש עליו מחיר גבוה יותר.
בעבר היה הי אנד.
היה ברור שמדובר בציוד מושקע יותר, שאמור להשמע טוב יותר, ועדיין חובת ההוכחה בתוצאה הסופית.
בעשרים או פחות השנים האחרונות נכנסו עוד מאות יצרנים, רובם קטנים, חלקם קטנטנים, והבידול הפך להיות קריטי.
אז איך מבדלים?
אחת הדרכים היא ההמצאה המגוחכת - אולטרה היי אנד.
רוצה לומר - המוצר שלי לא סתם היי אנד, הוא "אולטרה היי אנד", עלאק.
עוד טריק שיווקי.
מי שהמחיר או העיצוב משפיע עליהם, מי שתמימים לחשוב שאם מגבר או רמקול עולה יותר ואם היבואן מגדיר אותו כאולטרה היי אנד אז הוא בטוח יותר טוב, שיבושם להם, פראיירים כידוע לא מתים.
כבר נתקלתי בלא מעט חובבים שפותחים קרנות השתלמות רק כדי לקנות רכיב שהגיע ללוחות זמן לא רב אחר כך. הם חשבו שהם קונים יקר אז בהכרח זה אולטרה ולכן זה הכי טוב שיש. תמימים שנפלו בפח.
אין למושג הזה שום אחיזה במציאות:
אין סטנדרטים
אין תו תקן
אין הגדרה אחידה
אין יכולת מוסכמת להגדיר מה נכנס לקטגוריה המופרכת ומה לא
אין שום אפשרות אובייקטיבית או מוסכמת לקבוע מה נחשב אולטרה ומה לא, מלבד המחיר כמובן - אצל מי שמשתכנעים מהטריק הזה.
כולה שיווק.
הגדרה סתמית שמי שנופל לפח שלה מקבל את ההנחה "זה הרבה- הרבה יותר יקר, גדול, מעוצב או נוצץ אז זה בטח נשמע הרבה הרבה יותר טוב".
שטות.
לא מזמן היה כאן הייפ גדול על רמקול שלדעת רבים נשמע טוב יותר , או לא פחות טוב, מאחרים שעולים הרבה יותר ממנו. אז מי מהם אולטרה היי אנד?
ההתניה לפיה ציוד אולטרה הי אנד = ציוד יקר רק מוכיחה שעל חלק מהחברים הטריק הזה עובד.
אם לכתבים, סוקרים או חובבים נוח להגדיר ציוד כלשהו כ"אולטרה" בגלל שהמתכנן שילב נוצות טווס או אבק יהלומים ברכיבים, תפאדלו, רק זיכרו - זה לא אומר דבר וחצי דבר על איכות הסאונד. במקסימום זה אומר שהמתכנן יצא מגידרו לבנות "משהו אחר", במינימום זה אומר שהמתכנן ואנשי השיווק מנסים להסביר מדוע שלהם יקר יותר.
ליבי על מי שנופלים לפח הזה.
מושג מגוחך, מעורפל ומטופש, שנועד לדוג כבשים שמושפעים מתג מחיר, משקלים, חיווט פנימי מקושקש, או כל מיני מושגים הזויים שבינם לבין ההשפעה הסונית אין דבר וחצי דבר.
רק שווטאאווטים קפדניים של מוצרים יקרים מול זולים, מפונפנים, מול פשוטים, חברות גדולות מול "חברות בוטיק", מוכיח חד משמעית את גודל ועוצמת הגיחוך שבדבר.
רק אז אתה למד שישנם מגברים שעולים מאות אלפי שקלים שנשמעים *פחות טוב* ממגברים שעולים שמינית מזה, או כבלי חשמל מפונפנים שנשמעים פחות טוב מקומקום, או כבלי תקשורת שלא עושים דבר וחצי דבר ובאים עם אריזות של מליון דולר, או רמקולים יקרים שבפועל קורסים כאשר מקשיבים למשהו אחר חוץ מדיאנה קרול.
האם זה אומר שכל מה שיקר הוא בפירוש קישקוש ולא שווה את הכסף? ברור שלא!
ישנם מוצרים מאוד יקרים אשר בחינה שלהם מוכיחה חד משמעית כי המוצר שווה את מחירו באופן יחסי, אך אסור בשום שלב לחשוב שתג מחיר הוא אינדיקציה לאיכות כלשהי.
רן