תודה!
ולענייננו -- מתוך הימנעות מוחלטת מלהתקיף אותך -- אלא פשוט בניסיון לנסח את מוקדי אי ההסכמה -- ותגיד לי אם משהו לא עובד בניסוחים שלי, בסדר?
נראה לי שה"טעות" היא בעצם המודל שלפיו אתה מתאר את תפקידי הרכיבים השונים במערכת, כאילו הרכיבים העיקרים והמשפיעים הם הנגן, הפרה והחוטים, בעוד שהמגבר הוא "טיפש".
בפועל, נראה לי שחלוקת התפקידים וה"חוכמה" שונה מהותית מהמתואר:
הרכיבים שבעצם עושים עבודה משמעותית (במערכת ללא פטיפון) הם:
- הטראנספורט או כונן המחשב או הסטרימר, שקוראים את המדייה או הקובץ או הרשת, ומתרגמים את האותות לקלט ל-DAC
- ה-DAC עצמו, שמתרגם את האותות הדיגיטאליים לאותות אנאלוגיים, אבל חלשים (עד כ-2 וולט, ללא יכולת הזרמת זרם משמעותית)
- מגבר הכוח, שמגביר את האות האנאלוגי החלש ומספק עוצמות שיכולות להזיז רמקולים
שאר החלקים שמשתתפים ב"חגיגה" אינם אלא מתווכים -- interfaces -- למיניהם, בין הרכיבים המשמעותיים.
את הפרה אפשר הרי להחליף בסלקטור (שייבחר איזה רכיב רוצים לשמוע) ובפוטנציומטר (שיישלוט בווליום).
זה שמסבכים אותו למעגלים מורכבים עם טראנזיסטורים ו/או מנורות ומאות רכיבים אחרים זה רק כתיאום בין ה-DAC (או מקורות אחרים שאינם פטיפון) לבין המגבר.
כנ"ל, ובצורה קיצונית יותר של "טפשות", גם חוטים, שעיקר תפקידם הוא לחבר בין רכיבים ולהגן על החיבור מפני הפרעות (סיכוך). בפועל, לכל אחד מהם יש התנגדות אוהמית (R), השראות (L) וקיבול (C), וייש רכיבים שתכנונם מסתמך על קיומם טווחי ערכי RLC מסויימים של הכבלים, כמו למשל רכיבים של Spectral שמחייבים כבלים של MIT. לפיכך, ההתייחסות לכבלים כאל פילטרים היא מדוייקת לחלוטין, וביצוע התאמות בין רכיבים באמצעות כבלים הוא פיתרון "אמיתי" לבעייה, לא טיאטוא מתחת לשטיח.
למעשה, הגברת כוח טובה אינה דבר פשוט כלל -- היידע הנדרש לצורך כך כנראה לגמרי מכיל את כל היידע שנדרש לצורך בניית פרה, ודורש הרבה דברים נוספים, כמו יכולות הגברה רציניות, ספקי כוח מתאימים, טיפולים בפיזורי חום, מעגלי הגנה על הרמקולים, ועוד. היות והזרמים הם חזקים, השפעה הדדית של רכיבים יכולה להיות גדולה מאוד, במיוחד על רכיבים שבשלבים הראשונים של ההגברה. בפרה אפשר גם בקלות לעבוד ב-Class A, בלי שום צורך ב-Class AB ו/או מעברים
חלקים מ-A ל-AB וכל זה, שזה עלול לכלול מעגלים שדוגמים את האותות בכניסה ודואגים לרזרבות כוח, וכל מיני בעיות אחרות וקשות לפיתרון.
כך שהגברת-כוח טובה זה עניין מסובך וקשה בהרבה יותר מפרה, וממש לא קל לבנות כזו.
בין השאר, שים לב עד כמה מעט יצרנים מצליחים ליצור מגברים שייכפילו את הספקם עם חציית האימפדאנס ביציאה (ולא שאני טוען שזה הקריטריון היחיד או העיקרי בבחינת מגבר הספק -- זה אפילו לא נכון לרוב/כל מגברי המנורות, ובטוח שייש מגברי מנורות שהם מצויינים).
ולא רק השליטה ברמקול שונה בין מגברים שונים, אלא
כל האספקטים של סאונד, ממש כולם.
מקווה שהסברתי בצורה ברורה וראוייה. לפחות נישאתי
עמיר