AK1
חבר משקיען
- הודעות
- 11,954
- מעורבות
- 2,947
- נקודות
- 113
נראה לי שהבנת בסדר גמורעד שחשבתי שאני מבין משהו יצאתי שוב מבולבל .
לדעתי אם ננסה לשחזר הופעה חיה או קונצרט בבית נרדוף אחרי אילוזיה שלעולם לא תושג. נכון שאפשר בתקציב לא מוגבל להתקרב (אולי להעסיק הרכב נגנים במרתף ) אבל תמיד התוצאה תהיה שונה. קראתי הסבר מעניין של בוחן הי אנד שטען שלמד ממאסטר הקלטות שאמר לו להיכנס לאולפן להאזין מס דקות ואחר"כ השמיע לו את ההקלטה שלא נשמעה כמו המקור החי. אז הוא הבין שצריך מערכת שתספק לך הנאה בלי לחשוב מה היה במקור החי.
זה מה שמניע אותי בחיפוש עכשיו כלומר מערכת מוסיקלית ולא בהכרח מדוייקת או נכונה. לצורך העיניין לא איכפת לי שהפסנתר נשמע צעצוע פלסטיק אם הוא משרת את מכלול הטרק והוא מהנה לשמיעה. זה לדעתי גם ההבדל בין אוהב מוסיקה לאודיופיל.
לגבי עם מה להתחיל גם אני הייתי בגישה שהרמקולים הכי חשובים אבל כבר בכלל לא משוכנע. הרי צריך איזו שהיא נקדות יחוס שנותנת את כל מה שיש בהקלטה לטוב ולרע. על זה אפשר לבחון את שאר השרשרת כמובן בתיאוריה כי אני רואה כמה זה קשה לתאם האזנות עם הרבה רכיבים שמשפיעים ומתוך זה להחליט.
ראשית, אכן לחפש אחרי מערכת שתשחזר אפילו רק את הצליל באולם קונצרטים (בניגוד לחווייה השלמה של להיות שם) זו מטרה חסרת תוחלת, ביחוד כאשר כבר שלב ההקלטה לא מנסה לתפס את הצליל ממקום ספציפי כמו באולם, ואין שום סיכוי שהוא לקלוע במקרה לצליל המדוייק שהייה שם, אפילו אם ההקלטה והמערכת היו מושלמות, כבר האקוסטיקה של החדר הייתה הורסת את הדיוק.
אז אכן עדיף לחפש "מערכת מוסיקלית ולא בהכרח מדוייקת או נכונה", או, בניסוח שהוא כנראה גם כללי יותר וגם מדוייק יותר, לחפש מערכת שכייף לך לשמוע בה. לשמוע פסנתר פלאסטיקי זה לאו דווקא מוזיקאלי, אבל אם מבחינתך זה "משרת את מכלול הטרק והוא מהנה לשמיעה", אז הישגת את המטרה.
זה לא שהרמקולים הם הכי חשובים -- "השרשרת אינה חזקה יותר מהחולייה החלשה ביותר בה" -- אלא שהם נקודת ההחלה ההגיונית ביותר לרכישות.
למה? בגלל כמה סיבות מהותיות:
- כי הם משפיעים הכי הרבה על הצליל. לא שהשפעת רכיבים אחרים היא קטנה, אבל של הרמקולים בקלות הכי גדולה, במיוחד כשמדובר בטכנולוגיות שונות שבהכללה, יש להן השפעה אדירה על התוצאה.
- הם אלה שייקבעו איזה סוגי מוזיקה נוכל לשמוע. למשל רמקולים אלקטרוסטאטיים קטנים בלי סאב לא ממש תתאים לרוק כבד ועתיר באסים ו/או למוזיקה סימפונית גדולה
- כי הם משפיעים בצורה משמעותית על בחירת ההגברה המתאימה
- כי הם לא אמורים להשפיע על בחירת המקור
ובחירת המקור לא ממש תלוייה בבחירת הרמקולים ו/או ההגברה.
לכן סדר הרכישות ההגיוני -- בהנחה שאין תקציב לקנות הכל יחד, הוא:
- רמקולים
- הגברה
- מקור/ות
ואם נחזור לענין בחירת הרמקולים, רוב הסיכויים שלמשל רמקולים מהסוגים הבאים יישמעו מאוד שונה באופיים הבסיסי:
- רמקולים מדפיים לעומת רמקולים רצפתיים קטנים לעומת רמקולים full range
- תוספת סאבוופר
- שילובים שונים של רכיבים: דינאמיים, קיראמיים, ריבון, אלקטרוסטאטים שופריים וכו'
- רמקולים שמשדרים רק קדימה, לעומת גם קדימה וגם אחורה, או לכמה צדדים, או לכל הכיוונים במידה שווה
כדאי קודם כל לשמוע רמקולים טובים מכל אחד מהסוגים, כדי להתאפס על איזה גווני צליל אוהבים, ואז להתמקד ברמקולים מהסוג/ים המועדפים.
אחרי שבחרנו רמקול שאנחנו אוהבים, אפשר לגשת לבחירת הגברה, כאשר כדאי כנראה לבדוק גם הגברה מנורתית וגם טראנזיסטורית ו/או היברידית, ולראות אם יש לנו אהבה מובהקת למנורות. אחרת כדאי להימנע מהן בגלל הפצת חום מוגברת וגם בעיות אמינות ותחזוקה. כמוכן יש גם ענייני ה-class של המגברים, A או AB או A עד הספק מסויים ולמעלה מזה AB, או D, וגם כאן נראה שכדאי לבדוק אם חיוני לנו class A, שגם יקר יותר וגם מתחמם הרבה יותר.
בהכללה, class A, אפילו חלקי, עדיף על class AB, שעדיף על class D, אבל לרוב זה רלוואנטי רק כשמשווים בין הגברות של אותה חברה, כי יתכן שמגבר של חברה א' ב-class AB יהייה עדיף על מגבר class A של חברה ב'.
כמוכן יש את העניין של הבחירה בין integrated לבין pre+power לבין pre+monoblocks, שגם עלותם וגם תוצאותיהם הן לרוב בסדר עולה (בין מוצרי אותה חברה), והעלייה בקונפיגוראצייה כרוכה גם בעלות אינטרקונקטים נוספים בחלק מהמקרים, ובהבדלים באורכי האינטרקונקטים ו/או בכבלי הרמקול.
ורק בסוף לבחור מקור/ות.
חשוב לציין שסטטיסטית, רמקולים דינאמיים והגברה טראנזיסטורית ב-class AB הם הנפוצים ביותר, בהפרש ניכר, כך שלפחות באופן סטאטיסטי, מעדיפי הטכנולוגיות האחרות, ברמה של השקעה כספית, הם במיעוט.
עם זאת, הרבה מאלה שאוהבים את האלטרנאטיבות, אוהבים אותן מאוד. לכן אני כל כך מדגיש את האלטרנאטיבות, כדי שלא יתקבל מצב שלא בדקת כיוון מסויים, ואחרי רכישת משהו אחר תגלה שדווקא זה מה שמפיל אותך מהכיסא, והחלפה תהייה כרוכה בהפסד גדול, במיוחד אם יהייה צורך בהחלפה גם של ההגברה בנוסף לרמקולים. ממש לא נעים, ומאוד רצוי שזה לא ייקרה.
אולי כדאי לך להתחיל בלברר למי מהחברים כאן יש ציוד שאינו רמקולים דינאמיים והגברה טראנזיסטורית, וללכת לשמוע. בשלב ראשון לא הייתי מתעסק בהבדלים בין class A ל-class AB, אבל כן ב-class D לעומת שני אלה.
בסה"כ זה דורש התעסקות, אבל זה לא נורא מסובך, בטח אם עושים את זה עם חבר שמצד אחד גם מתמצא בעניין ומצד שני גם לא מנסה להכתיב לך את טעמו.
התבהר?
תיהנה!
עמיר
נערך לאחרונה ב: