אחת הדרכים לנצח בוויכוח היא אכן להציף את בן שיחך בהתפלספויות ובחזרה שוב ושוב לנקודות שכבר הובהרו, ובמנה הגונה של ציניות, עד שלא יתחשק לו בכלל להמשיך.
אבל החלטתי בכל זאת לראות מהן בכלל נקודות המחלוקת, אז מה שאני זוכר, לא לפי סדר כלשהו:
#1. אני מבין שאתה בטוח שכשאין מדידות שמוכיחות אחרת, אין הבדל בין פריטי ציוד כמו כבלים ופיוזים. אני לא 100% בטוח בזה, אם כי המדידות בהחלט משכנעות, אבל יש אצלי עוד פתח קטן לאפשרות שיש הבדלים, כפי שהראה המבחן העיוור של נמר ואלדר. אז בהינתן שלא אנסה לשכנע אותך אחרת ממה שאתה חושב, זו אינה נקודה להתווכח עליה.
#2. אתה חושב שמי שקונה ציוד יקר יותר ללא הוכחת תועלת הוא פראייר, ואני חושב שאם הוא שומע הבדלים, לא משנה אם אמיתיים או לא, וההבדל שהוא [חושב שהוא] שומע מצדיק עבורו את ההבדל במחיר, אז הקניה שלו מוצדקת, ללא שמץ פראייריזם או טיפשות, ולהוכיח לו את ההיפך רק פוגע בו. על זה כנראה לא נסכים, ואין טעם להמשיך לדון בזה.
#3. היה ויכוח ארוך עקב אי-דיוק שלי בשימוש במונח פלצבו. הנקודה שלי הייתה שמישהו יכול לחשוב שרכיב א' עדיף על ב' גם אם אף אחד לא יגיד לו מראש מה עדיף ובלי שיהיו לו ציפיות לכאן או לכאן, כך שהמקור להעדפתו אינו פלצבו לפי ההגדרה המקובלת עליך. מכל מקום, גם אם זה לא נכון מבחינתך, נקודה זו היא חסרת משמעות וחבל לבזבז עליה עוד מילים.
#4. אני קורא להחלטות שנעשו בעקבות האזנה "מבוססות שמיעה" ואתה רוצה להוסיף סייגים או להשתמש בשם אחר. זה סתם עניין סמנטי שאין טעם להתווכח עליו, כל זמן שקורא יכול לדעת למה הכוונה.
#5. אתה חושב/חשבת שכדאי להיעזר בבדיקות הסטנדרטיות שמפרסמים ב-specs, לפחות כאינדיקטורים. אני חושב שזו טעות להתייחס אליהן בכלל, כי אין מיתאם בינן לבין מה ששומעים, וזה עלול לגרום לפסילת מכשירים שהיו עדיפים לטעמו של הקונה. לא נראה לי שיש מה להוסיף מעבר למה שכבר נאמר, גם אם נותרה אי-הסכמה כלשהי.
#6. לגבי בדיקות כמו ספירונומה, שמוכח שיש מיתאם כזה, אפשר להסתמך הרבה יותר, אבל צריך לדעת היטב איך לקרוא ולפרש אותן. כנ"ל מדידות פאזה. אז כאן אין ויכוח.
#7. שנינו לא חושבים שלחברת "בוטיק" יש ידע או עדיפות על חברה גדולה רק בגלל שהיא "בוטיקית" ו/או "אקזוטית" או כל כינוי אחר. אני אומר שלפעמים יש מהנדסים "כוכבים" שיודעים לתכנן טוב יותר מאחרים, אבל הם יכולים להיות בחברה קטנה או גדולה. זו לא נקודת ויכוח.
#8. אתה מתעסק בלהילחם במיתוג, אקזוטיות, תיאורים אודיופיליים וכיו"ב. אני לא שם, הנושא לא מעניין אותי, ואין מה להתווכח עליו איתי.
#9. אני לא יודע אם אתה מהתומכים ב"נאמנות למקור בכל מחיר" או שרק דיברת בשמם, ואני חושב שזו שטות, אבל צריך לקבל אותה לא פחות מאת זה שאנשים קנו לפי מה שהם שמעו. מעבר לזה אין מה להתווכח כאן.
#10. אותך לא מעניינת השמיעה או כל דבר סובייקטיבי אחר, רק דברים אובייקטיביים ומדידים. לדעתי, באודיו, זו בעיה מהותית, כיוון שההנאה מהסאונד היא המטרה, וזה דבר סובייקטיבי ולא מדיד. אבל זה עניין של גישה בסיסית שממילא לא תשתנה בעקבות ויכוח, כך שאין טעם להמשיך להתווכח.
זה מה שאני זוכר, וכאמור, אני לא מוצא טעם להתווכח על הנ"ל מעבר למה שכבר נעשה.
האם לדעתך יש משהו נוסף שכן יש טעם להתווכח עליו?
============================
בעניין המהנדסים: סתם דוגמאות: המהנדס John Curl עבר מחברת מארק לווינסון האודיופילית לחברת פאראסאונד שלא היתה אודיופילית, אבל תכנן עבורה מכשירים מצויינים גם במדידות וגם בסאונד, והם נמכרו במחיר זול יחסית. לאחרונה יצאו מודלים מעודכנים, אבל במחירים גבוהים בהרבה, ובזה פאראסאונד חתמה על האישור הסופי להיותה חברה אודיופילית לכל דבר, למעט אולי זה שהמכשירים שלה נמדדים טוב בהרבה מרוב המתחרים, אודיופיליים או לא. לעומת זאת, פיליפס וסוני, "למרות" היותן חברות גדולות, הקפיצו את הטכנולוגיה יותר מכל חברה אודיופילית, בעשורים האחרונים לפחות ב-CD ו-SACD.
התפלאתי לקרוא שאתה פורש לנוכח מענה מנומק להשגותיך אותו אתה מכנה פילסוף , הצפה והעלאת גרה , זה לא האדם אותו אני מכיר אבל עד שהתפנה לי זמן וחזרתי אני רואה ששינית גישה ואין סיבה לדאגה , אז קדימה לעבודה.
1 - לא מדויק ; ניתן למדוד כל דבר בצליל , בתלות בזמינות המדידות . היעדר גישה או מידע לגבי מדידות נוספות שאולי קיימות ולא ידוע לגביהן לאו דווקא מהווה הוכחה עבורי לחוסר הבדל , אז הבנת לא נכון . זו עמדתי בנושא .
2 - מסכים איתך במאה אחוז , ראה מה רשמתי למעלה לארז . יש לי יחס דו ערכי למי שקונה ציוד *מפוקפק* במחיר יקר , כאחד שכבר כנראה לעולם לא יהנה אולי מהחוויה הזו (ידע מקדים , הטייה..) .
3 - " מישהו יכול לחשוב שרכיב א' עדיף על ב' גם אם אף אחד לא יגיד לו מראש מה עדיף ובלי שיהיו לו ציפיות לכאן או לכאן, כך שהמקור להעדפתו אינו פלצבו לפי ההגדרה המקובלת עליך." אם ראה אותם כנראה שייווצר האפקט בכל אופן , גם לעיצוב או צורה יש משמעות ולך תדע איך מתפרשים אצל פלוני . אם לא ראה אך יודע מתי מחליפים , עצם הידיעה שהחליפו גם יכולה ליצור אותו .
4 - צודק . הסמנטיקה חשובה לי , כי אני נעזר בה לצורך נימוק .
5 - מצטער שאולי אני נשמע מתקטנן , אבל היכולת והעקשנות שלי להגן על טיעוניי לא משאירה ברירה : "אין מיתאם בינן לבין מה ששומעים" אולי נכון , אבל אתה עוצר כאן . אני הצעתי לקחת את זה הלאה , ולבדוק אם גם במכשירים יקרים אין מתאם כזה , ואז להשוות (למצוא מתאם..) לחוסר המתאם בעממיים , שאם אכן קיים, יש הגיון כלשהו להניח שמתאם זה ינדוד גם לחוסר/קיום מתאם בתוצאות מדידות משקפות יותר לשני סוגי הציוד , מה שמשרת את הטענה שכדאי לחפש את המקור להבדלים *המדווחים* במקום אחר .
6 - תודה AK , לא בציניות .
7 - מסכים , זה טריוויאלי . רק מצחיק שכשהם עובדים בחברה "עממית" , המחירים עממיים , וכשהם בחברה "טררררם" המחיר בהתאם ..כך שמה שקורה פה זה בעצם ניצול מסחרי מובן את התרומה שלהם , ליצירת מצג אודיופילי שמיוצב וממותג הרבה מעל אותו השווי היחסי של ערך מוסף ביחס להישגים של מהנדסים סטנדרטיים יותר , בחברות סטנדרטיות יותר ועל העדות תבוא הפסקה בסוף התגובה שלך . זה מה שעקום עבורי , וזה מה שאני מנסה להמחיש . כמובן שזכותם לעשות כרצונם , אני מדבר מהזוית הצרכנית שלי .
8 - הגבתי עניינית לגילוי דעת שלך שמנסה להסביר היבט בתחום , אין קשר לעמדה שלך ואין ויכוח לגביה .
9 - בטוח שהיית חושב פעמיים אם לכתוב את הנקודה הזו אם יצא לך לקרוא את מסע הצלב שהעברתי את יבגני בכחול .
10 - אתה יודע , יש בזה משהו . אבל את ההנאה שלי אני מקבל בכל מקרה מהמוזיקה שאני אוהב ומהמערכת שלי . לא יודע אם הייתי מפתח את אפקט ה"וואו" כמוכם , הייתי בהרבה תערוכות ולא שמעתי משהו יוצא דופן בסדרי גודל ממה שאני מכיר ומורגל אליו , מה שכן הדינמיות והעוצמות היו יוצאות דופן אבל זה לא משהו שאני רואה עצמי חי איתו לאורך זמן או נהנה ממנו . מאמין יותר באקוסטיקה ונטרול רעשי רקע . אגב , הצליל מדיד - ההנאה ממנו היא מה שלא מדיד .
בקשר לסוני ופיליפס מדובר בטכנולוגיה זמינה לכולם , כאשר היישום שלה במוצרים מסוימים בחברות מסוימות מקבל גם תמחור מסוים , לעתים מאוד מסוים .. ההבדל הוא שישנן חברות , מסוימות , שלעתים נתלות בכל מיני טכנולוגיות עלומות/איזוטריות/מפוקפקות לצורך הצדקת המחיר , ובאורח פלא אותן טכנולוגיות לא מצליחות לנדוד הלאה לעבר מחוזות אודיופיליים יותר או פחות .
אם אתה לא רואה טעם להגיב אפילו אם יש מה להגיב , אני מכבד . זה כבר נהיה מסטיק לעוס