חשבתי קצת על זה , ונראה לי שהבנתי מה הולך פה . אותו מושג הפלסבו , אותו אגב אתה העלית , לא רק שתופס לעניין זה - אלא תופס באופן חד חד ערכי , דהיינו כוחו יפה להסביר כל תופעה נחווית , והיכן שכוחו לא עומד לו - זה מקום בו גם תופעה כזו לא מתקיימת. ולא , לא משנה לאיזה כינוי תשנה אותו . תרחיש בו אדם נטול כל ידע , הטיות ואמונות נכנס למקום בו משמיעים משהו בין אם בכוונה לקנות רכיב שמע או סתם אפילו לשאול מה השעה , שומע מה ברקע ונוצרת אצלו תופעה שמיעתית (מה שאפשרי בהחלט אך לא רלוונטי לטיעון המקורי שהתמקד בתופעה תלוית הטיה) מקורה במאפיינים קיימים של מקור ההשמעה , שמקבלים ביטוי/פירוש אינדיווידואלי בחוויה שלו . אז נכון - התפיסה שלו מוסיפה/גורעת/משנה משהו - אבל זה לא פלצבו כיוון שמתבסס על קלט קיים , ומצידי הוא יכול לתלות את ההסבר לכך במה שהוא רוצה - גם בפיית השיניים . ניסיון לקרוא תיגר על המציאות הזו לא יניב שום פרי וסופו להיחתם בהסכמה שלא להסכים .
ההגיון מכתיב , שאם אותו אדם יכנס פעם נוספת לאותו מקום וישמע שוב את אותה מוזיקה על אותה מערכת , רק ששינו הפעם רכיב למשהו שנמדד אחר מקודמו - הוא יחווה תופעה אחרת , ואולי בכלל לא , אם בכלל יוכל להבחין בהבדל .
עבורי זה תיאור כללי , ויש מקום להסביר את ההבדל - מבלי שזה ייתפס כסיבוך .
מצטער , לוקח את הדברים חזרה . מעכשיו והלאה גם אני מצהיר ומקבל שאותן חברות שמציעות לי כבל ב20K דולר , מגבר ב100K דולר ורמקולים בחצי מיליון - בהכרח יודעות משהו שכל השאר שמציעים את הדברים האלה בעשירית ומאית המחיר - לא יודעים . במחשבה שניה נראה לי שאני יודע מה זה .
זה מצב תיאורטי . בפועל , מי שעושה דבר כזה , עושה את זה מתוך הכרה בעובדה שהבדל יכול להתקיים + יש לנו 2 כבלים שונים במראה שלהם = קרקע פורייה ליצירת אמונה מקדימה = טריגר לפלצבו , כהגדרתך . אם אפשר להימלט מהבור הזה ? אולי , לא יודע . אנחנו רק בני אנוש
אחת הדרכים לנצח בוויכוח היא אכן להציף את בן שיחך בהתפלספויות ובחזרה שוב ושוב לנקודות שכבר הובהרו, ובמנה הגונה של ציניות, עד שלא יתחשק לו בכלל להמשיך.
אבל החלטתי בכל זאת לראות מהן בכלל נקודות המחלוקת, אז מה שאני זוכר, לא לפי סדר כלשהו:
#1. אני מבין שאתה בטוח שכשאין מדידות שמוכיחות אחרת, אין הבדל בין פריטי ציוד כמו כבלים ופיוזים. אני לא 100% בטוח בזה, אם כי המדידות בהחלט משכנעות, אבל יש אצלי עוד פתח קטן לאפשרות שיש הבדלים, כפי שהראה המבחן העיוור של נמר ואלדר. אז בהינתן שלא אנסה לשכנע אותך אחרת ממה שאתה חושב, זו אינה נקודה להתווכח עליה.
#2. אתה חושב שמי שקונה ציוד יקר יותר ללא הוכחת תועלת הוא פראייר, ואני חושב שאם הוא שומע הבדלים, לא משנה אם אמיתיים או לא, וההבדל שהוא [חושב שהוא] שומע מצדיק עבורו את ההבדל במחיר, אז הקניה שלו מוצדקת, ללא שמץ פראייריזם או טיפשות, ולהוכיח לו את ההיפך רק פוגע בו. על זה כנראה לא נסכים, ואין טעם להמשיך לדון בזה.
#3. היה ויכוח ארוך עקב אי-דיוק שלי בשימוש במונח פלצבו. הנקודה שלי הייתה שמישהו יכול לחשוב שרכיב א' עדיף על ב' גם אם אף אחד לא יגיד לו מראש מה עדיף ובלי שיהיו לו ציפיות לכאן או לכאן, כך שהמקור להעדפתו אינו פלצבו לפי ההגדרה המקובלת עליך. מכל מקום, גם אם זה לא נכון מבחינתך, נקודה זו היא חסרת משמעות וחבל לבזבז עליה עוד מילים.
#4. אני קורא להחלטות שנעשו בעקבות האזנה "מבוססות שמיעה" ואתה רוצה להוסיף סייגים או להשתמש בשם אחר. זה סתם עניין סמנטי שאין טעם להתווכח עליו, כל זמן שקורא יכול לדעת למה הכוונה.
#5. אתה חושב/חשבת שכדאי להיעזר בבדיקות הסטנדרטיות שמפרסמים ב-specs, לפחות כאינדיקטורים. אני חושב שזו טעות להתייחס אליהן בכלל, כי אין מיתאם בינן לבין מה ששומעים, וזה עלול לגרום לפסילת מכשירים שהיו עדיפים לטעמו של הקונה. לא נראה לי שיש מה להוסיף מעבר למה שכבר נאמר, גם אם נותרה אי-הסכמה כלשהי.
#6. לגבי בדיקות כמו ספירונומה, שמוכח שיש מיתאם כזה, אפשר להסתמך הרבה יותר, אבל צריך לדעת היטב איך לקרוא ולפרש אותן. כנ"ל מדידות פאזה. אז כאן אין ויכוח.
#7. שנינו לא חושבים שלחברת "בוטיק" יש ידע או עדיפות על חברה גדולה רק בגלל שהיא "בוטיקית" ו/או "אקזוטית" או כל כינוי אחר. אני אומר שלפעמים יש מהנדסים "כוכבים" שיודעים לתכנן טוב יותר מאחרים, אבל הם יכולים להיות בחברה קטנה או גדולה. זו לא נקודת ויכוח.
#8. אתה מתעסק בלהילחם במיתוג, אקזוטיות, תיאורים אודיופיליים וכיו"ב. אני לא שם, הנושא לא מעניין אותי, ואין מה להתווכח עליו
איתי.
#9. אני לא יודע אם אתה מהתומכים ב"נאמנות למקור בכל מחיר" או שרק דיברת בשמם, ואני חושב שזו שטות, אבל צריך לקבל אותה לא פחות מאת זה שאנשים קנו לפי מה שהם שמעו. מעבר לזה אין מה להתווכח כאן.
#10. אותך לא מעניינת השמיעה או כל דבר סובייקטיבי אחר, רק דברים אובייקטיביים ומדידים. לדעתי, באודיו, זו בעיה מהותית, כיוון שההנאה מהסאונד היא המטרה, וזה דבר סובייקטיבי ולא מדיד. אבל זה עניין של גישה בסיסית שממילא לא תשתנה בעקבות ויכוח, כך שאין טעם להמשיך להתווכח.
זה מה שאני זוכר, וכאמור, אני לא מוצא טעם להתווכח על הנ"ל מעבר למה שכבר נעשה.
האם לדעתך יש משהו נוסף שכן יש טעם להתווכח עליו?
============================
בעניין המהנדסים: סתם דוגמאות: המהנדס John Curl עבר מחברת מארק לווינסון האודיופילית לחברת פאראסאונד שלא היתה אודיופילית, אבל תכנן עבורה מכשירים מצויינים גם במדידות וגם בסאונד, והם נמכרו במחיר זול יחסית. לאחרונה יצאו מודלים מעודכנים, אבל במחירים גבוהים בהרבה, ובזה פאראסאונד חתמה על האישור הסופי להיותה חברה אודיופילית לכל דבר, למעט אולי זה שהמכשירים שלה נמדדים טוב בהרבה מרוב המתחרים, אודיופיליים או לא. לעומת זאת, פיליפס וסוני, "למרות" היותן חברות גדולות, הקפיצו את הטכנולוגיה יותר מכל חברה אודיופילית, בעשורים האחרונים לפחות ב-CD ו-SACD.