השפעת סוג מוזיקה בבחירת ההגברה


Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,641
מעורבות
1,151
נקודות
113
טוב, את זה אני מבין כמובן.
מה שלא ברור לי זה מה קורה במקרה וגל יצא מהרמקול, פגע בכורסת ההאזנה שלך והחזיר גל בתדר שונה לתוך האוזן שלך, איך מיקרופון הכיול יידע שזה גל משני של החזר ולא גל ראשוני? במצב כזה ההחזר (כאמור גל חדש בתדר שונה) יהיה בעל מסלול קצר יותר וכך הלאה מיליון החזרים ממקומות שונים ובתדרים שונים ואף משתנים לאורך המסלול. נראה לי שזה יותר מסובך ממה שתיארת.

יש גרף ספציפי לזה - ETC.

הוא מציג את האנרגיה/זמן.

הפיק הראשון תמיד (תמיד ) יהיה הסאונד הישיר מהרמקול .גם במיקרופון של חצי שקל.אין פה פטנט.

האחריים יהיו רפלקציות (ספה/קיר וכו).

יש לך אופציה לדעת במדויק - את מרחק ההחזר (מיקומו המדויק - ספה /קיר) מפני שמהירות הקול ידועה.(מייתר את השימוש במראות).

בפשטות,ההחזר הוא זהה בתדר - אך שונה בפאזה (זמן) מהסאונד הישיר . האמפליטודה של ההחזר תלויה במרחק שהוא צריך לעבור והאם הוא הוא מותן על ידי אלמנטים נוספים (ספוג נניח).

שימושים נוספים ל ETC :

https://gikacoustics.eu/unpacking-etc-time-domain-measurements-early-reflections/
 

DavidGil

חבר משקיען
הודעות
1,884
מעורבות
1,882
נקודות
113
יש גרף ספציפי לזה - ETC.

הוא מציג את האנרגיה/זמן.

הפיק הראשון תמיד (תמיד ) יהיה הסאונד הישיר מהרמקול .גם במיקרופון של חצי שקל.אין פה פטנט.

האחריים יהיו רפלקציות (ספה/קיר וכו).

יש לך אופציה לדעת במדויק - את מרחק ההחזר (מיקומו המדויק - ספה /קיר) מפני שמהירות הקול ידועה.(מייתר את השימוש במראות).

בפשטות,ההחזר הוא זהה בתדר - אך שונה בפאזה (זמן) מהסאונד הישיר . האמפליטודה של ההחזר תלויה במרחק שהוא צריך לעבור והאם הוא הוא מותן על ידי אלמנטים נוספים (ספוג נניח).

שימושים נוספים ל ETC :

https://gikacoustics.eu/unpacking-etc-time-domain-measurements-early-reflections/
תודה דן.
 

shokroun

חבר משקיען
הודעות
1,442
מעורבות
710
נקודות
113
הגישה הפיוריסטית של מינימום התערבות בצליל כבודה -- בעיקר ההיסטורי -- במקומו מונח.
מרשה לעצמי להישאר בהיסטוריה . אני מודע לאקוסטיקה, פאסיבית בעיקר, וחושב ששומעים לא רע אצלי גם בלי מניפולציות. וגם במערכת רפרנס שאני מכוון אליה. הגישה הפיוריסטית שלי מבוטאת במינימום התערבות בסיגנל מהמקור ועד לרמקול.
אבל יש סאבוופר... כי יש גבול לטהרנות. גם הממיר שלי אגב עושה מינימום dsp אם בכלל
הדגש שם הוא במקומות אחרים.
צריך להבין שאין קיצורי דרך בגישה הפיוריסטית, וזה מלאכה מאוד ממוקדת ומורכבת. בכלל, התעסקות עם סינגל דרייבר אמיתי lowther מתנגשת עם הרבה קונבנציות. אבל מבטיחה גן עדן אודיופילי...

כשמדברים על sweet spot באודיו, לא מדובר על נקודה גיאומטרית, אלא על איזשהו תחום קטן מסביב לנקודה מסוימת שבה יושבים כדי שההאזנה תהיה מיטבית

נגמרו לי המילים האמת, מזמין אותך לגבעתיים למעוני הדל, תאזין למערכת הורן אחורי ממוצעת+ שנמצאת בסלון ( ביתי הדל..) ואולי הטיעון שלי בדבר חוסר האפשרות להרחיב את נקודת ההאזנה בלי לפגוע באיזון של הצליל ישמע לך יותר הגיוני.
 

RanMoyal

חבר משקיען
הודעות
1,200
מעורבות
1,146
נקודות
113
נקודה גאומטרית חסרת מימדים. . לא ברור לי . האם אתה הופך למעשה את השמיעה לאומניפולאר? כאילו תלת מימדית שאתה מכל נקודה שומע משהו באותה איכות ורמה?
שאר האופציות שציינת קצת מתנגשות עם הרצון שלי לשמור על מינימום התערבות בצליל. אבל שוב, לא שמעתי וייתכן מאוד שהקידמה הביאה איתה יכולות משופרות שמאפשרות גם הנאה וגם התערבות אקטיבית .
אצלי במערכת בכל אופן, רק במקום אחד שומעים כמו שצריך, שאר המקומות ליד שמאל ימין קדימה אחורה, יהיה חוסר או עודף או עיוות מסויים.

אין קשר לאומני.

אתה מתאר אצלך סיטואציה רגילה ושגרתית. שלא רבים מודעים לה.

שני הרמקולים שלך מגיבים שונה לחלוטין.

תנסה לחשוב על רמקול אחד שיש לו פיקים בתדרים מסוימים ולשני אין, לאחד יש דיפים בתדרים מסוימים ולשני ועוד אסימטריה, שאתה לא יכול בכלל להתחיל לדמיין.

השונות הזאת נובעת ממיקומים שונים בחלל. כל רמקול מגיב אחרת למקום שהוא נמצא בו.

במצב דברים זה, בגלל חוסר האיזון הזה, נקודת הפוקוס שלך מאוד מאוד צרה וקרוב לוודאי "לא חזקה".

בגלל האי סימטריה הזאת, אתה מתאר מצב, לפיו אנשים שלא יושבים ממש בול באמצע נהנים משמעותית פחות.

לעומת זאת , בחדרים המטופלים באופן מקצועי, או חדרים הנהנים מטיפול ממערכות RC מתקדמות, שני הרמקולים מגיבים באופן דומה ובכך יוצרים נקודת פוקוס חזקה מאוד שתתפרס כמה ס"מ טובים מימין ומשמאל לסוויט ספוט.

ובכל הקשור "להתערבות בסיגנל", מציע לשים בצד את הביטוי המגוחך הזה.

ברגע שהכנסת את הרמקולים שלך לחדר, לחלל לא מטופל, הם "ישחקו" לך בסיגנל פי כמה וכמה יותר מכל אלקטרוניקה באשר היא.

אין לך מושג אפילו כמה..

רן
 

RanMoyal

חבר משקיען
הודעות
1,200
מעורבות
1,146
נקודות
113
אבל יש סאבוופר... כי יש גבול לטהרנות.

.

איך משלבים סאבוופר במערכת סטריאו, בלי מדידות ו/או בלי מערכות RC?

נשמע לי משהו מאוד מאוד מסובך לביצוע.

רן
 

shokroun

חבר משקיען
הודעות
1,442
מעורבות
710
נקודות
113
אין קשר לאומני.

אתה מתאר אצלך סיטואציה רגילה ושגרתית. שלא רבים מודעים לה.

שני הרמקולים שלך מגיבים שונה לחלוטין.

תנסה לחשוב על רמקול אחד שיש לו פיקים בתדרים מסוימים ולשני אין, לאחד יש דיפים בתדרים מסוימים ולשני ועוד אסימטריה, שאתה לא יכול בכלל להתחיל לדמיין.

השונות הזאת נובעת ממיקומים שונים בחלל. כל רמקול מגיב אחרת למקום שהוא נמצא בו.

במצב דברים זה, בגלל חוסר האיזון הזה, נקודת הפוקוס שלך מאוד מאוד צרה וקרוב לוודאי "לא חזקה".

בגלל האי סימטריה הזאת, אתה מתאר מצב, לפיו אנשים שלא יושבים ממש בול באמצע נהנים משמעותית פחות.

לעומת זאת , בחדרים המטופלים באופן מקצועי, או חדרים הנהנים מטיפול ממערכות RC מתקדמות, שני הרמקולים מגיבים באופן דומה ובכך יוצרים נקודת פוקוס חזקה מאוד שתתפרס כמה ס"מ טובים מימין ומשמאל לסוויט ספוט.

ובכל הקשור "להתערבות בסיגנל", מציע לשים בצד את הביטוי המגוחך הזה.

ברגע שהכנסת את הרמקולים שלך לחדר, לחלל לא מטופל, הם "ישחקו" לך בסיגנל פי כמה וכמה יותר מכל אלקטרוניקה באשר היא.

אין לך מושג אפילו כמה..

רן
אני מודע לעובדה שהחדר והרמקולים מגיבים שונה במקצת בגלל מיקום וכולי. אבל...בנקודה של ההאזנה , וזה הכי חשוב, הרוב מסתדר על הסנטימטר. באמת חושב שהכי נכון זה לשמוע ולהתרשם לבד. אין לי צל של ספק שטיפול אקוסטי בחדר שלי זומהמשימה הכי חשובה העתידית שלי.
איך משלבים סאבוופר במערכת סטריאו, בלי מדידות ו/או בלי מערכות RC?

נשמע לי משהו מאוד מאוד מסובך לביצוע.

רן

האלמנט שלי יש לו הנחתה טבעית באזור ה 70hz, אבל עד 70 הרץ הוא עובד כמו שצריך. לכן ההומגניות עם הסאב.. הסאב מכוון לנקודה הזאת. בחירת הסאב נעשתה בהתאמה ללאותר- זריזות ומוסיקליות. הסאב עצמו עובד בשיטת ace bass, והוא למעשה פוש,פול שדוגם את עצמו ומשדר למגבר וקצת עושה מניפולציה על גודל התיבה- באס יותר גדול ממה ש" צריך" להיות בפיזיקה של הקופסא. אבל הדבר שהכי מעניין בסאב זה הattack , שלו והיכולת להגיע ממש נמוך. הוא יכול לפעול עד 220 הרץ , אבל אזור הנוחות הוא 100 הרץ ומטה, בדגש על תדרי הסאב של 50 הרץ ומטה.
יש לי קצת בומיות בחלל לפעמים ותלוי בהקלטה, אני צריך למצוא את המיקום הנכון מבחינת מרחק כדי לשמוע את הסאב עד למטה למטה ( בפינת אוכל בצד המערכת שנמצאת כ 6.5 מטר מהסאב אני מזהה יותר ניואנסים ופירוט ו attack של בייס דראם לדוגמא מאשר בנקודה שאני יושב כ 4 מטר מהסאב)
נדיר שאני משחק עם הסאב ( למעט רדיו). וכפתור הווליום בד" כ אני נוגע בו בתחילת השמעת הדיסק ואו שיש טלפון פתאומי...
באס זה אורך גל ודי קריטי היכן מרחק ההאזנה. אקוסטיקה טובה יכולה לעזור לדעתי בנושא הזה על ידי מניעת התאבכות , הגברת הצלילות של המערכת ועל ידי זה שימת לב לעוד פרטים.
יחד עם כל הליקויים הללו, אני עדיין נהנה לשמוע את השאלה , בפעמים הבודדות שמאזין אורח שאינו מהקבועים שלי שואל " הסאב לא עובד... נכון? " וואלה, הוא עובד תמיד ובלעדיו הייתי מאפסן את כלל המערכת שלי בבוידעם...
משתדל בכלל הרכיבים יישמרו על איזון מרמת ההגברה ועד הקדם הפאסיבי והחיווט, ואז הכל יותר קל לריסון.
מה שבטוח אוהבי הגוון של הצליל in your face, או בהיר / פתוח/ דינמי או כל הגדרה דומה ייתכן ולא ימצאו הרבה עניין בסטאפ שלי, למרות שלטעמי הוא דינמי/ פתוח/ ובהיר במידה הנכונה שמאפשרת להנות מוורסטליות של כל ז'אנר בהנחה שהוא מוקלט טוב.

הבהרה: לא טוען ולא אטען ושלא ישתמע ברמז בסוד ואו מישרין או בעקיפין, ואו בקריצה, שיש לי הכי גדול והכי טוב. מה שבטוח רק שזה שלי ובדרך שלי.
 
נערך לאחרונה ב:

ארז_וחני

חבר משקיען
הודעות
3,862
מעורבות
987
נקודות
113
איך משלבים סאבוופר במערכת סטריאו, בלי מדידות ו/או בלי מערכות RC?

נשמע לי משהו מאוד מאוד מסובך לביצוע.

רן
לפי האוזן בהאזנה למספר קטעים שמייצגים את המוזיקה שאוהבים.

זה כמו להוסיף למאכל לימון לפי מתכון או לפי הטעם….
האם זה אופטימלי ?
מן הסתם לא ניתן לומר שזה אופטימלי אבל זה לפי אוזנו של בעל המערכת.
ההיגיון בזה הוא שיכולת השמיעה שלנו שונה ובהחלט יש מצב שעבור אדם מסוים שמתקשה לשמוע תדרים מסוימים (נמוכים או גבוהים) , עוצמת הסאב תהיה בהתאם על מנת לפצות על הליקוי בשמיעה.
סביר ש RC ייתן כיוון עוצמה שונה שמתאים לאדם ששמיעתו תקינה בכל תחומי התדרים וזה פחות מתאים לאדם עם יכולת שמיעה לא שווה בכל תחומי התדרים .
בסופו של יום, את הדייסה הזאת בעל המערכת אוכל והיא צריכה להיות לו טעימה, עם מלח ולימון לפי הטעם שלו.
 

RoyZx6r

חבר משקיען
הודעות
655
מעורבות
412
נקודות
63
לפי האוזן בהאזנה למספר קטעים שמייצגים את המוזיקה שאוהבים.

זה כמו להוסיף למאכל לימון לפי מתכון או לפי הטעם….
האם זה אופטימלי ?
מן הסתם לא ניתן לומר שזה אופטימלי אבל זה לפי אוזנו של בעל המערכת.
ההיגיון בזה הוא שיכולת השמיעה שלנו שונה ובהחלט יש מצב שעבור אדם מסוים שמתקשה לשמוע תדרים מסוימים (נמוכים או גבוהים) , עוצמת הסאב תהיה בהתאם על מנת לפצות על הליקוי בשמיעה.
סביר ש RC ייתן כיוון עוצמה שונה שמתאים לאדם ששמיעתו תקינה בכל תחומי התדרים וזה פחות מתאים לאדם עם יכולת שמיעה לא שווה בכל תחומי התדרים .
בסופו של יום, את הדייסה הזאת בעל המערכת אוכל והיא צריכה להיות לו טעימה, עם מלח ולימון לפי הטעם שלו.
לפי האוזן נראה לי כמעט בלתי אפשרי, החיתוך ותגובות הסאב אמורות להיות מושפעות מהחדר באופן כמעט מוחלט, בדיוק כמו שתנסה למקם את הסאב בממ"ד.

אם רוצים תגובות נכונות ולא בערך, חייב לבצע מדידות מאוד מדויקות, כי כפי שאתה בטח יודע, כל מה שנקרא אודיו זה פיזיקה ומתמטיקה.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,908
מעורבות
2,930
נקודות
113
לפי האוזן בהאזנה למספר קטעים שמייצגים את המוזיקה שאוהבים.

זה כמו להוסיף למאכל לימון לפי מתכון או לפי הטעם….
האם זה אופטימלי ?
מן הסתם לא ניתן לומר שזה אופטימלי אבל זה לפי אוזנו של בעל המערכת.
ההיגיון בזה הוא שיכולת השמיעה שלנו שונה ובהחלט יש מצב שעבור אדם מסוים שמתקשה לשמוע תדרים מסוימים (נמוכים או גבוהים) , עוצמת הסאב תהיה בהתאם על מנת לפצות על הליקוי בשמיעה.
סביר ש RC ייתן כיוון עוצמה שונה שמתאים לאדם ששמיעתו תקינה בכל תחומי התדרים וזה פחות מתאים לאדם עם יכולת שמיעה לא שווה בכל תחומי התדרים .
בסופו של יום, את הדייסה הזאת בעל המערכת אוכל והיא צריכה להיות לו טעימה, עם מלח ולימון לפי הטעם שלו.
לגמרי לא כמו מאכלים, לא דומה.

באוכל, אין שום דבר אובייקטיבי ו/או מדיד. הכל טעם.

באודיו, יש גם טעם וגם אלקטרוניקה/פיזיקה.

האוזן אינה מסוגלת לזהות מה באמת קורה מבחינה פיזיקלית עם גלי הקול, באיזה תדרים יש גבעות ובאיזה עמקים ובאיזו מידה, איזה הדהודים יש, האם יש ביטולים, וכו', בוודאי שלא ברמה שמאפשרת לטפל בבעיות מסוג זה באופן ממוקד ומדויק. כל זה אינו תלוי ביכולת השמיעה של המאזין לתדרים כלשהם.

כמעט כל השינויים שאודיופילים עושים הם ברמת טונליות, לא ברמת פתרון בעיות אקוסטיות.

הטענה היא שכדי להביא את הסאונד לאופטימום, כדאי קודם כל למדוד, כדי שאפשר יהיה לראות האם ובמה יש צורך לטפל.

לפי תוצאות המדידות אפשר להכניס תיקונים מתאימים בעזרת טיפול פאסיבי ו/או אקטיבי.

ואחר כך אפשר וכדאי להכניס fine tuning ברמת הטונליות והטעם.
 

shushu

חבר משקיען
הודעות
1,340
מעורבות
851
נקודות
113
זה לא כל כך מובן לי, אצלי כל תזוזה של הראש שמאלה ימינה בהכרח מסיטה את מיקום הכלי/ זמר באמצע. כי יש רק נקודה אחת שבא השמיעה היא אופטימלית. אשמח להסבר.

לגבי מירכוז, זה לטעמי קשור יותר למרחק ישיבה מהרמקולים.
ככל שמרחק הישיבה גדול יותר טווח הסוויט ספוט גדול יותר.
כשמתקרבים לרקולים, נניח פחות משני מטרים, כל תזוזה עדינה מהמרכז תגרום לשינוי מרחק יחסי גדול יותר בין רמקול ימין לשמאל. והחללים בסלון ישראלי ממוצע לא מאוד גדולים.
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,641
מעורבות
1,151
נקודות
113
לפי האוזן בהאזנה למספר קטעים שמייצגים את המוזיקה שאוהבים.

זה כמו להוסיף למאכל לימון לפי מתכון או לפי הטעם….
האם זה אופטימלי ?
מן הסתם לא ניתן לומר שזה אופטימלי אבל זה לפי אוזנו של בעל המערכת.
ההיגיון בזה הוא שיכולת השמיעה שלנו שונה ובהחלט יש מצב שעבור אדם מסוים שמתקשה לשמוע תדרים מסוימים (נמוכים או גבוהים) , עוצמת הסאב תהיה בהתאם על מנת לפצות על הליקוי בשמיעה.
סביר ש RC ייתן כיוון עוצמה שונה שמתאים לאדם ששמיעתו תקינה בכל תחומי התדרים וזה פחות מתאים לאדם עם יכולת שמיעה לא שווה בכל תחומי התדרים .
בסופו של יום, את הדייסה הזאת בעל המערכת אוכל והיא צריכה להיות לו טעימה, עם מלח ולימון לפי הטעם שלו.

זה לא ממש אפשרי ארז - הסיכויים הם קטנים עד לא קיימים .
שכח מRC ושכח מטיפול אקוסטי. שכח מRC ושכח מטיפול אקוסטי. שכח מRC ושכח מטיפול אקוסטי.
אתה יכול בהשקעה של פחות ממאה דולר לקנות מיקרופון - ולהבין את האינטגרציה של הרמקולים עם החלל,של הסאב עם החלל ושל שניהם יחד עם החלל - רק על ידי מיקום נכון וחיתוך נכון ודיליי נכון - תוכל לשפר את הסאונד בעשרות מונים- מן הקצה אל הקצה .

זה שיש כאלה שבאים ואומרים שהסאב "לא מובחן" לכן הוא משתלב טוב ואין צורך בהמשך בדיקות- המון פעמים זה בגלל שיש דיפ רציני שהם בכלל לא מודעים אליו.
אותו דיפ - גם מחסיר אינפורמציה ויותר גרוע משנה את הבאלנס הטונאלי .כתוצאה מכך הגבוהים והמיד נשמעים חריפים/רזים/מנותקים גם ולא רק.

ההתעקשות הזו - של "אני לא מאמין במדע" זהה להתעקשות שכרגע השמש לא זורחת בתל אביב.

אם היו באים ואומרים - טוב לי מספיק .שחרר אותי ממדידות - אין שום בעיה עם זה. זכות כל אחד להחליט על המערכת שלו.

אבל להגיד שזה לא מדויק,לא פרודקטיבי או שווה ערך לאביזרים אחרים - זה פשוט לא נתפס לי בקאלאבסה.
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,641
מעורבות
1,151
נקודות
113
לגבי מירכוז, זה לטעמי קשור יותר למרחק ישיבה מהרמקולים.
ככל שמרחק הישיבה גדול יותר טווח הסוויט ספוט גדול יותר.
כשמתקרבים לרקולים, נניח פחות משני מטרים, כל תזוזה עדינה מהמרכז תגרום לשינוי מרחק יחסי גדול יותר בין רמקול ימין לשמאל. והחללים בסלון ישראלי ממוצע לא מאוד גדולים.

מתחיל להתחמם - מה שעשית על ידי הרחקה ,זה ששנית את זווית ההקרנה וכרגע היא מכסה בטונאליות ואמפליטודה שווה - שטח גדול יותר.
התשובה להרחבת ה SWEET SPOT נעוצה בהבנה עמוקה של הרמקול ובמיוחד את התגובה שלו מחוץ לציר (דבר שאני חוזר פה שוב ושוב - אבל מקבל אפס משמעות והחשיבות שלו היא קריטית להמון דברים אבל קצת משעמם לקרוא עליה).

יש סוגי רמקולים,דפוסי הקרנה נשלטים שמאפשרים את הקסם הזה - רמקולים עם הקרנה נשלטת מחוץ לציר ,זהה ולרוב רחבה.

עוד יותר אינפורמציה נמצאת כאן:

http://www.libinst.com/PublicArticles/Setup of WG Speakers.pdf

מי שרוצה לראות וידאו מרתק בנושא :


רמקול ימין ושמאל לא מגיבים זהה וזה גם נכון אבל בתדרים של 200-300 ומטה שפחות אחראים למירכוז.
 

RanMoyal

חבר משקיען
הודעות
1,200
מעורבות
1,146
נקודות
113
לפי האוזן בהאזנה למספר קטעים שמייצגים את המוזיקה שאוהבים.

זה כמו להוסיף למאכל לימון לפי מתכון או לפי הטעם….
האם זה אופטימלי ?
מן הסתם לא ניתן לומר שזה אופטימלי אבל זה לפי אוזנו של בעל המערכת.
ההיגיון בזה הוא שיכולת השמיעה שלנו שונה ובהחלט יש מצב שעבור אדם מסוים שמתקשה לשמוע תדרים מסוימים (נמוכים או גבוהים) , עוצמת הסאב תהיה בהתאם על מנת לפצות על הליקוי בשמיעה.
סביר ש RC ייתן כיוון עוצמה שונה שמתאים לאדם ששמיעתו תקינה בכל תחומי התדרים וזה פחות מתאים לאדם עם יכולת שמיעה לא שווה בכל תחומי התדרים .
בסופו של יום, את הדייסה הזאת בעל המערכת אוכל והיא צריכה להיות לו טעימה, עם מלח ולימון לפי הטעם שלו.

וואוו ארז, סליחה על הדרמה, אבל הכי לא. הכי לא.
וזה בכלל לא מה שמערכות RC עושות.

אפשר לעשות המון דברים בתחום הזה, כמו בכל תחום ולהגיד סבבה, אחד אוהב הפוך והשני אוהב אספרסו, כל אחד והאוזניים שלו.

אז זהו שלא.

כמו בכל תחום יש דברים בסיסיים שצריך לעמוד עליהם, להבהיר אותם ולהעמיד אדם על טעותו.

מזכיר שוב, אודיו זה מדע, זה לא משחקים בנדמה לי.

אם מישהו מחליט שהוא מקשיב לסטריאו , כאשר רמקול אחד בסלון והשני עומד בעצם הפוך במטבח ולטעמו שומעים אדיר, אז צריך להטיל ספק בזה, עם כל הכבוד לדעה שלו.

לגופם של דברים, אני לא חושב שאנשים הבינו את הדברים שנאמרו על ידי שוקרון בכל הקשור לסאבוופר והאופן בו הוא משתמש במוצר הזה.

כרגע בחלל עומד מוצר שמנגן באותם תדרים כמו הרמקולים הקדמיים שלו.

אף אחד לא יודע, מאיזה תדר עד איזה תדר המוצר הזה מנגן, כי אף אחד לא מדד.
עומדים גם שני רמקולים בחלל הזה, בלי שאף אחד מדד אותם וגם שם לא יודעים מאיזה תדר עד איזה תדר הם מנגנים.

לאור זאת יש כאן מצב, בוודאות גמורה, לפיה הסאב מנגן בחלק מהתדרים בהם הרמקול מנגן ולמעשה יש לנו מצב שנקרא דאבל באס.

דאבל באס מביא איתו בעיות איומות של טיימינג, היות ויש כאן כרגע סיטואציה לפיה שלושה אלמנטים מנסים להוציא את אותו סיגנל, אבל מן הסתם אין התאמה בינהם.

באיזה טווח נוצר אותו דאבל באס? אנחנו לא יודעים, לא מדדנו וכמובן, במצב דברים זה, אין לנו שליטה על זה.

זאת ועוד.

כולם מבינים שהמטרה של סאבוופר הוא לייצר צלילים בתדרים הנמוכים, אממה, הרעיון מאחורי סאב וופר הוא הרבה מעבר לזה, המטרה שלו, הלכה למעשה, לבצע השלמה(אקוסטית) בחלל לרמקולים הקדמיים.

על מנת לבצע השלמה כזו, נדרשת כמובן מדידה של הקדמיים, על מנת להבין איפה כל אחד מהם מתקשה.

מדידה כאמור, תלמד אותנו כי לכאורה קנינו מהיצרן שני רמקולים זהים, אבל החלל (אפרופו כאלה שחוששים מהתערבות בסיגנל...) , גרם לכך כי כרגע יש בידינו שני מוצרים שונים , היות וכל אחד מהם מגיב אחרת לגמרי בחלל. אחרת לגמרי.

בהתאם לאותן מדידות והבנות, נרצה להתאים לכל אחד מאותם רמקולים את הסאבוופר באופן שונה,
יתכן והימני יצטרך עזרה ב 60 הרץ והשמאלי דווקא ב 45 הרץ יתכן וגם הסלופ יהיה שונה בכל אחד מהם= באיזה אופן הם "יפגשו" עם הסאבוופר.

זאת ועוד
כדיי לבצע את כל אותן משימות ידרשו מדידות ברחבי החדר, על מנת להבין איפה ראוי שהמוצר האקוסטי הזה, שנקרא סאבוופר, ראוי שיעמוד, האם במרכז, האם מאחור, האם בכלל בצד שמאל בקצה וכיוצב,

כל מיקום, יביא איתו מן הסתם תוצאה שונה, בכל המישורים, לרבות מישור הזמן.

לסיכום של דברים, אין מדובר בהוספת לימון או תבלין, אלא מדובר בכלל בשלבים של קניית המוצרים בסופר ותחילת הבישול=יעני הבסיס.

אותם דברים, הם אלו שיביאו את שלושת הרכיבים השונים בתכלית השינוי, רמקול ימין, השונה מרמקול שמאל, השונה מהסאבוופר, לנגן כולם כיחידה הרמונית אחת.

והאמור, לא אפשרי בעליל לביצוע באמצעות האוזן האנושית.

רן
 

ארז_וחני

חבר משקיען
הודעות
3,862
מעורבות
987
נקודות
113
לגמרי לא כמו מאכלים, לא דומה.

באוכל, אין שום דבר אובייקטיבי ו/או מדיד. הכל טעם.

באודיו, יש גם טעם וגם אלקטרוניקה/פיזיקה.

האוזן אינה מסוגלת לזהות מה באמת קורה מבחינה פיזיקלית עם גלי הקול, באיזה תדרים יש גבעות ובאיזה עמקים ובאיזו מידה, איזה הדהודים יש, האם יש ביטולים, וכו', בוודאי שלא ברמה שמאפשרת לטפל בבעיות מסוג זה באופן ממוקד ומדויק. כל זה אינו תלוי ביכולת השמיעה של המאזין לתדרים כלשהם.

כמעט כל השינויים שאודיופילים עושים הם ברמת טונליות, לא ברמת פתרון בעיות אקוסטיות.

הטענה היא שכדי להביא את הסאונד לאופטימום, כדאי קודם כל למדוד, כדי שאפשר יהיה לראות האם ובמה יש צורך לטפל.

לפי תוצאות המדידות אפשר להכניס תיקונים מתאימים בעזרת טיפול פאסיבי ו/או אקטיבי.

ואחר כך אפשר וכדאי להכניס fine tuning ברמת הטונליות והטעם.

לא טענתי שזה אופטימלי.
עניתי לשאלה איך משלבים סאב בלי RC וזה, מן הסתם, לפי האזנה.
אם זה מספיק טוב לבעל המערכת (למרות חוסר היכולת לזהות גבעות ועמקים) והוא לא חש צורך להיעזר ב RC אז זה מה שיש...
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,641
מעורבות
1,151
נקודות
113
אף אחד לא יודע, מאיזה תדר עד איזה תדר המוצר הזה מנגן, כי אף אחד לא מדד.
וכדי להקשות עוד יותר - לא במטרה להקשות אלא ממקום שזה מה שקורה בחדרים.
כשאתה חותך את הסאב נניח ב- 80 הרץ - יתכן שתקבל תגובה חלקה עד 60 הרץ -אולי גם עד 20 הרץ -זה נקרא ROOM GAIN וזה מגיע לעשרות דיצבלים.

כאמור בלי מדידות -לא אפשרי.
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,641
מעורבות
1,151
נקודות
113
לא טענתי שזה אופטימלי.
עניתי לשאלה איך משלבים סאב בלי RC וזה, מן הסתם, לפי האזנה.
אם זה מספיק טוב לבעל המערכת (למרות חוסר היכולת לזהות גבעות ועמקים) והוא לא חש צורך להיעזר ב RC אז זה מה שיש...
ארז ,לא דיברתי על RC .

והוא לא חש צורך להיעזר ב RC
בזה אתה צודק במאה אחוז.זה פשוט פורום אודיופיליה - וזכותו של כל אחד לקחת אותו למקום הנוח לו .
 

ארז_וחני

חבר משקיען
הודעות
3,862
מעורבות
987
נקודות
113
זה לא ממש אפשרי ארז - הסיכויים הם קטנים עד לא קיימים .
שכח מRC ושכח מטיפול אקוסטי. שכח מRC ושכח מטיפול אקוסטי. שכח מRC ושכח מטיפול אקוסטי.
אתה יכול בהשקעה של פחות ממאה דולר לקנות מיקרופון - ולהבין את האינטגרציה של הרמקולים עם החלל,של הסאב עם החלל ושל שניהם יחד עם החלל - רק על ידי מיקום נכון וחיתוך נכון ודיליי נכון - תוכל לשפר את הסאונד בעשרות מונים- מן הקצה אל הקצה .

זה שיש כאלה שבאים ואומרים שהסאב "לא מובחן" לכן הוא משתלב טוב ואין צורך בהמשך בדיקות- המון פעמים זה בגלל שיש דיפ רציני שהם בכלל לא מודעים אליו.
אותו דיפ - גם מחסיר אינפורמציה ויותר גרוע משנה את הבאלנס הטונאלי .כתוצאה מכך הגבוהים והמיד נשמעים חריפים/רזים/מנותקים גם ולא רק.

ההתעקשות הזו - של "אני לא מאמין במדע" זהה להתעקשות שכרגע השמש לא זורחת בתל אביב.

אם היו באים ואומרים - טוב לי מספיק .שחרר אותי ממדידות - אין שום בעיה עם זה. זכות כל אחד להחליט על המערכת שלו.

אבל להגיד שזה לא מדויק,לא פרודקטיבי או שווה ערך לאביזרים אחרים - זה פשוט לא נתפס לי בקאלאבסה.

אולי לא הובנתי נכון...
לא כתבתי שאני "לא מאמין במדע".
ייצגתי את אלה שמשלבים סאב ללא RC וזה בוודאי לא שילוב אופטימלי אבל כנראה מספיק טוב לבעל המערכת.
כמו שכתבת :
"אם היו באים ואומרים - טוב לי מספיק .שחרר אותי ממדידות - אין שום בעיה עם זה. זכות כל אחד להחליט על המערכת שלו."
להערכתי זה המקרה.
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,641
מעורבות
1,151
נקודות
113
אולי לא הובנתי נכון...
לא כתבתי שאני "לא מאמין במדע".
ייצגתי את אלה שמשלבים סאב ללא RC וזה בוודאי לא שילוב אופטימלי אבל כנראה מספיק טוב לבעל המערכת.
כמו שכתבת :
"אם היו באים ואומרים - טוב לי מספיק .שחרר אותי ממדידות - אין שום בעיה עם זה. זכות כל אחד להחליט על המערכת שלו."
להערכתי זה המקרה.
היי ארז - לא התכוונתי ספציפית אליך וסליחה אם כך הובן .אין לי גם שום ביקורת לאף אחד.
למעט ,מקומות שמזלזלים במדידות -כאילו הם "קרות",אובססיביות,עניין של טעם והכי הכי מפריע לי אישית - לא "אודיפיליות".
 

shokroun

חבר משקיען
הודעות
1,442
מעורבות
710
נקודות
113
כרגע בחלל עומד מוצר שמנגן באותם תדרים כמו הרמקולים הקדמיים שלו

אצלי כאמור, אין קול ואין עונה מתחת 70hz, ככה שהתדרים נבדקו . אין לי דאבל באס , כל הבמה לסאב go for it ! .
קצת ארחיב, ברשותכם, אני עובד בשיטת wide band , שהיא הדודה הריאלית של ה full range הוירטואלי תיאורטי. אלמנט אחד בכל רמקול ושני אלמנטים בסאב. כולם 8" אינץ. לכן ייתכן שההתערבות שלי בשיח קצת מנותקת שהרי רוב האודיופילים לא הולכים או מאמינים בדרך הזאת- ואינץ' באמונתו יחייה...
וכאן , בתפיסה היותר מקובלת של 2/3 way יש בהחלט מקום למה שציינתם לגבי דאבל באס, התאמה לתדרים וכולי. על RC אין לי מה להוסיף כי לא שמעתי וזה יהיה רכילות...במקרה הטוב .

הסאב יש,לו את הפינה שלו מטר על מטר וחצי +/- , ומשם אני משחק לפי האוזן - אחורה קדימה שמאלה ימינה - כמה סנטימטרים לכאן או לכאן.
בזמן האחרון ועם התקדמות המערכת שלי זה נהייה עניין של טעם ואני מרגיש שאני יותר משוחרר במיקום ולא חייב 'פינה" אלא הסאב יכול לעמוד יותר רחוק מהקיר. כמובן שחלל ההאזנה שלי חייב טיפול אקוסטי וגודלו בערך כ 4.8 על 6 ( החלל יותר גדול מזה אבל אלו הגבולות שבהם אני משחק). אני יושב 4 מטר מהרמקולים ו 4.5 מטר מהסאב.

ההערת אגב קשורה, שבעקבות שדרוג כבלי חשמל שעשיתי, בחודשיים האחרונים מיקמתי מחדש את הרמקולים שלי ( הוצמדו לקיר בהטייה אלכסונית של 9 ס"מ מהפינה הצמודה לקיר למרוחקת יותר, והם גם הורחקו אחד מהשני בעוד כ 30 ס"מ) קיבלתי פשוט עלייה ברמה משמעותית מעצם ההתאמה היותר נכונה שלי למרחק האזנה ומיקום הרמקולים המחודש - במה, פירוט, ארטיקולציה, מיקרו ומקרו דינמיקה אימג', הכל פשוט עלה רמה . הסתבר לי שישבתי בנקודה שנמצאת מחוץ להתלכדות הצליל, ממש כאילו ישבתי לפני נקודת ההתרחשות וההתלכדות המוסיקלית, והסתפקתי בלשמוע את המערכת באופסייד...

אסור לוותר על הנושאים האלה.מיקום נכון בחלל ההאזנה ושימוש בפיזיקה/ גיאומטריה של נוסחת משולש ישר זווית שווה שוקיים כאשר המאזין יושב בנקודת האמצע, זה פתיח מצויין לבדיקת יכולות החדר והמערכת כבסיס לשיפור ותיקון לפי נתוני החדר האובייקטיביים.
 

נערך לאחרונה ב:

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור