AK1
חבר משקיען
- הודעות
- 11,909
- מעורבות
- 2,931
- נקודות
- 113
הקלטות, אנלוגיות או דיגיטליות, יכולות להיות די דומות זו לזו, והדיסקים/קבצים המופקים מהן יכולים להיות דומים מאוד, או במקרה הדיגיטלי, אפילו זהים למאסטר.
בהעברה לוויניל ונגינתו, הסאונד עובר כל מיני תהליכים, כמו הקטנת הפרדת הערוצים בבאס והחלשתו, צימצום הטווח הדינמי, RIAA encoding להפחתת רעשים, EQ עבור ה-cutting machine, חוסר הליניאריות של ה-cutting machine, הטבעה לא מדויקת של המטריצות והתקליטים, קריאה לא מדויקת ע"י המחט, עיוותים שמכניס הראש, RIAA decoding ועוד.
כל אלה בעצם מכניסים עיוותים ומקטינים את הדמיון למאסטר, אבל המעניין הוא שלפחות בחלקם, אלה עיוותים ש"האוזן אוהבת", כך שיש לא מעט אנשים שאוהבים את האופי המיוחד של צליל וינילי, עד כדי התמכרות.
זה כמו שיש כאלה שאוהבים צליל מנורתי, לא בגלל הדיוק שלו, אלא בגלל סוג מסוים של עיוותים (הרמוניות זוגיות) ש"האוזן אוהבת".
מה שקורה הוא שאצל חלק גדול מאוהבי הוויניל, ממש מוטבע ומופנם העיקרון שצליל אנלוגי חייב להיות pure analog, אחרת הוא פגום מהיסוד, ולהכניס דיגיטל זה ממש טומאה חילול הקודש, ברמה כמעט או ממש דתית.
בהקשר זה, לא מדויק לומר שהטרינוב אדיש לסוג הקלט ועוסק רק באינטראקציה בין הרמקולים לחדר. יש הבדל מהותי בין טרינוב עבור קלט אנאלוגי לדיגיטלי:
החשש העיקרי הוא שעצם ההמרה לדיגיטל עלולה לשנות את אופי הסאונד מאופי "אנאלוגי" לאופי "דיגיטלי".
כנראה שלמי שלא בעניין קשה לדמיין עד כמה העניין הזה חשוב.
כדי לקבל מושג על רמת החשיבות, כדאי אולי לחשוב במה מתבטאת אהבת הצליל הווינילי במציאות:
אז אם חושבים על זה שאנשים מוכנים מוכנים לאכול את כל השיט הזה רק בגלל ההבדל בסאונד, שעקרונית הוא קטן, ובוודאי זניח יחסית להשפעת תיקון אקוסטי ו/או RC, אפשר להתחיל להבין עד כמה הוא חשוב לאוהבי הוויניל.
לכן לא מפתיע שאוהבי ויניל חוששים מאוד ש-RC יקלקל את מה שהם אוהבים, ולא מפתיע שקשה להם לסמוך על טעמם של אחרים שאומרים שבכל זאת עם RC עדיף, ועד שהם לא ישמעו במו אוזניהם, לא סביר שיהיה משהו שישכנע אותם.
חלקם אפילו בטוחים כל כך שבלתי אפשרי ש-RC לא יהרוס את הדברים הטובים המיוחדים לוויניל -- לרוב בגלל עניין הכנסת הטומאה הדיגיטלית לאנלוג הטהור -- שהם בכלל לא מעוניינים לשמוע במו אוזניהם, ומבטלים את כל העניין מראש, אם כי מדובר ללא ספק בדעה קדומה קלאסית.
קשה להתמודד רציונלית עם פחדים וחששות מסוג זה, למרות שאינם מעוגנים במציאות.
בהעברה לוויניל ונגינתו, הסאונד עובר כל מיני תהליכים, כמו הקטנת הפרדת הערוצים בבאס והחלשתו, צימצום הטווח הדינמי, RIAA encoding להפחתת רעשים, EQ עבור ה-cutting machine, חוסר הליניאריות של ה-cutting machine, הטבעה לא מדויקת של המטריצות והתקליטים, קריאה לא מדויקת ע"י המחט, עיוותים שמכניס הראש, RIAA decoding ועוד.
כל אלה בעצם מכניסים עיוותים ומקטינים את הדמיון למאסטר, אבל המעניין הוא שלפחות בחלקם, אלה עיוותים ש"האוזן אוהבת", כך שיש לא מעט אנשים שאוהבים את האופי המיוחד של צליל וינילי, עד כדי התמכרות.
זה כמו שיש כאלה שאוהבים צליל מנורתי, לא בגלל הדיוק שלו, אלא בגלל סוג מסוים של עיוותים (הרמוניות זוגיות) ש"האוזן אוהבת".
מה שקורה הוא שאצל חלק גדול מאוהבי הוויניל, ממש מוטבע ומופנם העיקרון שצליל אנלוגי חייב להיות pure analog, אחרת הוא פגום מהיסוד, ולהכניס דיגיטל זה ממש טומאה חילול הקודש, ברמה כמעט או ממש דתית.
בהקשר זה, לא מדויק לומר שהטרינוב אדיש לסוג הקלט ועוסק רק באינטראקציה בין הרמקולים לחדר. יש הבדל מהותי בין טרינוב עבור קלט אנאלוגי לדיגיטלי:
- כשהקלט דיגיטלי, הטרינוב יכול לעבוד עליו מידית.
- כשהקלט אנאלוגי, מתרחשת קודם המרה מדיגיטל לאנאלוג -- ADC -- ורק אז הטרינוב מתחיל לעבוד על התוצאה.
החשש העיקרי הוא שעצם ההמרה לדיגיטל עלולה לשנות את אופי הסאונד מאופי "אנאלוגי" לאופי "דיגיטלי".
כנראה שלמי שלא בעניין קשה לדמיין עד כמה העניין הזה חשוב.
כדי לקבל מושג על רמת החשיבות, כדאי אולי לחשוב במה מתבטאת אהבת הצליל הווינילי במציאות:
- נדרשים עוד רכיבים יקרים: ראש + זרוע + פטיפון + פונו-סטיג' + כבילה -- כל פריט כזה יכול לעלות אלפי דולרים
- רצויים גם משקולת/clamp וטבעת היקפית, עוד מאות דולרים
- התקליטים יקרים יותר והמשלוח יקר יותר מאשר דיגיטל
- צריך לכוונן את הציוד בכל מיני אספקטים, כמו VTA, azimuth, anti-skating, speed, load וכו', מה שדורש מומחיות, וברמה הגבוהה יותר גם ציוד נוסף ותוכנה (למשל AnalogMagik)
- צריך לנקות ולשמן את הציוד מדי פעם
- צריך לנקות את התקליטים, מה שכרוך לרוב בהוצאה על מכונת ניקוי, שיכולה לעלות בין מאות דולרים עבור מכונה לניקוי רטוב עם ואקום, לבין אלפי דולרים למכונה אולטרסונית
- צריך לנקות את המחט לעיתים די קרובות
- תקליטים טובים בדרך כלל יקרים יותר ממקביליהם הדיגיטליים (דיסקים/קבצים) והמשלוח לרוב יקר יותר
- תקליטים רגישים מאוד לתנאי ההובלה והאחסון. קצת הזנחה של המובילים שמשאירים תקליטים לכמה דקות בשמש, ומשלוח של מאות דולרים הופך להיות שווה אפס בגלל התעקמות התקליטים. אולי זיו פרלמן יכול לתקן בחלק מהמקרים בעזרת המכונה שלו, אבל בטח לא כשהעיוות התרמי הוא רציני.
- קפיצות והיתקעויות במקום נפוצות בתקליטים לאין שיעור יותר מאשר בדיסקים, ובקבצים אין דבר כזה.
- יש כל מיני סוגי רעשים שאין להם מקבילים דיגיטליים, כמו surface noise, קליקים פופים, hum, rumble, שיכולים להיות מאוד מטרידים
- יש כל מיני סוגי עיוותים שאין להם מקבילים דיגיטליים, כמו wow, flutter, inner-groove distortion, mistracking ושגיאות של זוויות במקרה הנפוץ של זרוע לא ליניארית (ובעיות של אי-איזון בין הערוצים עם זרוע ליניארית)
אז אם חושבים על זה שאנשים מוכנים מוכנים לאכול את כל השיט הזה רק בגלל ההבדל בסאונד, שעקרונית הוא קטן, ובוודאי זניח יחסית להשפעת תיקון אקוסטי ו/או RC, אפשר להתחיל להבין עד כמה הוא חשוב לאוהבי הוויניל.
לכן לא מפתיע שאוהבי ויניל חוששים מאוד ש-RC יקלקל את מה שהם אוהבים, ולא מפתיע שקשה להם לסמוך על טעמם של אחרים שאומרים שבכל זאת עם RC עדיף, ועד שהם לא ישמעו במו אוזניהם, לא סביר שיהיה משהו שישכנע אותם.
חלקם אפילו בטוחים כל כך שבלתי אפשרי ש-RC לא יהרוס את הדברים הטובים המיוחדים לוויניל -- לרוב בגלל עניין הכנסת הטומאה הדיגיטלית לאנלוג הטהור -- שהם בכלל לא מעוניינים לשמוע במו אוזניהם, ומבטלים את כל העניין מראש, אם כי מדובר ללא ספק בדעה קדומה קלאסית.
קשה להתמודד רציונלית עם פחדים וחששות מסוג זה, למרות שאינם מעוגנים במציאות.
נערך לאחרונה ב: