השורה התחתונה של הפוסט הזה תופיע ראשונה: אם יש לכם חדר בעייתי מבחינה אקוסטית, ואתם רוצים לפתור בו את הבעיות באופן השלם ביותר, תוך שימוש אך ורק באקוסטיקה אקטיבית (מעבד צליל, כיול חדר אקטיבי) לכו לדן נגר. דן נגר הוא מכייל אקוסטי-אקטיבי ברמה עולמית גבוהה, לא ברמה ישראלית.
ועכשיו לפירוט, זה יהיה סיכום ארוך של ארבע שנות חיפוש, תהיות, טעויות קלות וקשות, לילות ללא שינה, החלפות (שלושה פרוססורים, שלושה מגברי הספק) ובסופם הארה גדולה בעזרת פרוססור של חברת סטורם אודיו דגם ISP ELITE MK3 בכיול של דן נגר.
הערה לפתיחה: הפוסט החופרני הזה לא יעסוק במה עדיף אקוסטיקה פאסיבית או אקטיבית, לא יעסוק בכבלים (במערכת הסטריאו והקולנוע הביתי שלי יש כבלי רשת מושקעים של קורד קומפני ושל סופרה, סוויץ׳ אודיופילי של קורד קומפני, כבלי HDMI של אודיוקווסט ושל סופרה, כבלי אינטרקונט של קורד קומפני ושל מוגאמי, כבלי רמקולים של טרנספרנט), לא יעסוק בפתרונות חשמל (המערכת שלי מתבססת על מפצלים אודיופילים של סיין ושל אויאדה ויש בה כבלי חשמל של ואן דן הול, אולטרא לינק, ונורדוסט), לא יעסוק בפתרונות שיכוך (המערכת שלי יושבת על שני מעמדים של פיניט אלמנט מסדרת פגודה סיגנצ׳ר), רק בהתאמת התדר-לחדר.
החדר: באוקטובר 2018 נכנסתי לגור בדירה שהסלון שבה הוא לכאורה חלומו של כל אודיופיל מבחינה אקוסטית. סלון מלבני ברוחב 3.70 מטר ובאורך 5.40 מטר. והנה הקוץ - לסלון הזה יש גיבנת, בחלקו הקדמי יש נישה ענקית בצד שמאל שגורמת לכך שהקיר הקדמי והקיר הצדדי השמאלי שבורים לשבעה (ישבתי שבעה, ישבתי הרבה שנים על התוצאה) מקטעי זוויות שונים. התוצאה מבחינה אקוסטית - הבולען האקוסטי הזה שואב לתוכו באופן בלתי מתפשר את כל הצד השמאלי של במת הסאונד שיוצרת כל מערכת בחדר - אין במה, הכל שבור, הכל מחוץ - בלאגאן בלתי מאורגן במירעו.
ישאל השואל: אז למה לא להחליף את כיוון המערכת ומראש למקם אותה על הקיר האחורי שהוא ישר לחלוטין, ואין בו שום בולען. והתשובה - אי אפשר. הרמקולים הקדמיים שלי, רמקולים דינאמיים גדולים ומאסיביים עם פורט אחורי צריכים להיות מרוחקים מהקיר כדי להישמע במיטבם, ואם אם יורחקו מהקיר, לא יהיה נוח להיכנס לסלון כי הרמקול הקדמי השמאלי יותיר רק ציר צר ברוחב מטר של כניסה לסלון, ואני לא רוצה להתפתל על שלל בעיותי הפיזיות בכל פעם שאני נכנס לסלון.
ויקשה השואל - אז תחליף רמקולים. והתשובה - הרמקולים שלי חייבים להיות ממוקמים על גלגלים כדי שאוכל להזיז אותם עם הגב הדפוק (3 פריצות דיסק לפי ספירה אחרונה) והרגליים העקומות והצולעות (זה שיתוק מוחין מלידה) ודלקת הפרקים שרק התקדמה לה בחצי השנה האחרונה, ואין רמקולים קדמיים על גלגלים (לא באוארס אנד וילקינס ברוב הדגמים הרצפתיים בסדרת ה-800, לא פוקאל בסדרת האוטופיה, לא רמקולים רצפתיים של וילסון אודיו, וגם לא רצפתיים של מג׳יקו מסדרת M) שיכולים להיות קרובים-צמודים לקיר האחורי. כל הרמקולים המתגלגלים מחייבים הצבה חופשית בחלל.
והכי חשוב - המערכת שלי חייבת להיות מערכת סטריאו וקולנוע רב ערוצית בהיותי מאמין אדוק בסאונד המקיף, אול צ׳אנל סטריאו בכל מצב - דיסק מוסיקה בסטריאו, סטרימינג בסטריאו, יו טיוב בסטריאו, היהודי המומר (רק בתחום הזה) ממיר הכל לרב ערוצי. שריטה, אולי, אבל במקביל חוויית חיים. ולכן יש בה ארבעה רמקולים - שניים קדמיים רצפתיים מאסיביים, שניים אחוריים רצפתיים מאסיביים וסאב וופר, אין סנטר, וגם לא צריך, ולא נפתח ויכוח, ברשותכם.
יבואו על הברכה: תודה עמוקה מקרב לב לידידי האודיופילים - רן מויאל, אלדר שמואלי (שניצל), ע׳ ואביו מיקי, רועי, אריק (זה עם המערכת עם נאים אודיו ופוקאל שכיכב כאן לא מזמן) שליוו את כל התהליך בשנים האחרונות. לרן מויאל אני חייב את ההכרה בפתרון המתבקש של אקוסטיקה אקטיבית בשילוב הכרחי של סאב וופר תוך כדי כיול, לאלדר שמואלי אני חייב את ההכרה שאסור לזנוח את הטוטאליות של הסאונד - כולל מימד הגובה, שעדיין לא הגעתי אליו.
תודה גדולה גם לסוחרים-יבואנים שליוו ומלווים את התהליך: אורי יפה מ״אבי יפה אולפני הקלטה ירושלים״, דור קיובסקי ויונתן פת-יה והצוות ב״פיוצ׳ר אודיו וידאו״, ברוך גליסקו מ״בי ג׳י סאונד״ וכמובן דן נגר, רונן חלד והצוות ב״סינמארט״.
ועכשיו לפירוט, זה יהיה סיכום ארוך של ארבע שנות חיפוש, תהיות, טעויות קלות וקשות, לילות ללא שינה, החלפות (שלושה פרוססורים, שלושה מגברי הספק) ובסופם הארה גדולה בעזרת פרוססור של חברת סטורם אודיו דגם ISP ELITE MK3 בכיול של דן נגר.
הערה לפתיחה: הפוסט החופרני הזה לא יעסוק במה עדיף אקוסטיקה פאסיבית או אקטיבית, לא יעסוק בכבלים (במערכת הסטריאו והקולנוע הביתי שלי יש כבלי רשת מושקעים של קורד קומפני ושל סופרה, סוויץ׳ אודיופילי של קורד קומפני, כבלי HDMI של אודיוקווסט ושל סופרה, כבלי אינטרקונט של קורד קומפני ושל מוגאמי, כבלי רמקולים של טרנספרנט), לא יעסוק בפתרונות חשמל (המערכת שלי מתבססת על מפצלים אודיופילים של סיין ושל אויאדה ויש בה כבלי חשמל של ואן דן הול, אולטרא לינק, ונורדוסט), לא יעסוק בפתרונות שיכוך (המערכת שלי יושבת על שני מעמדים של פיניט אלמנט מסדרת פגודה סיגנצ׳ר), רק בהתאמת התדר-לחדר.
החדר: באוקטובר 2018 נכנסתי לגור בדירה שהסלון שבה הוא לכאורה חלומו של כל אודיופיל מבחינה אקוסטית. סלון מלבני ברוחב 3.70 מטר ובאורך 5.40 מטר. והנה הקוץ - לסלון הזה יש גיבנת, בחלקו הקדמי יש נישה ענקית בצד שמאל שגורמת לכך שהקיר הקדמי והקיר הצדדי השמאלי שבורים לשבעה (ישבתי שבעה, ישבתי הרבה שנים על התוצאה) מקטעי זוויות שונים. התוצאה מבחינה אקוסטית - הבולען האקוסטי הזה שואב לתוכו באופן בלתי מתפשר את כל הצד השמאלי של במת הסאונד שיוצרת כל מערכת בחדר - אין במה, הכל שבור, הכל מחוץ - בלאגאן בלתי מאורגן במירעו.
ישאל השואל: אז למה לא להחליף את כיוון המערכת ומראש למקם אותה על הקיר האחורי שהוא ישר לחלוטין, ואין בו שום בולען. והתשובה - אי אפשר. הרמקולים הקדמיים שלי, רמקולים דינאמיים גדולים ומאסיביים עם פורט אחורי צריכים להיות מרוחקים מהקיר כדי להישמע במיטבם, ואם אם יורחקו מהקיר, לא יהיה נוח להיכנס לסלון כי הרמקול הקדמי השמאלי יותיר רק ציר צר ברוחב מטר של כניסה לסלון, ואני לא רוצה להתפתל על שלל בעיותי הפיזיות בכל פעם שאני נכנס לסלון.
ויקשה השואל - אז תחליף רמקולים. והתשובה - הרמקולים שלי חייבים להיות ממוקמים על גלגלים כדי שאוכל להזיז אותם עם הגב הדפוק (3 פריצות דיסק לפי ספירה אחרונה) והרגליים העקומות והצולעות (זה שיתוק מוחין מלידה) ודלקת הפרקים שרק התקדמה לה בחצי השנה האחרונה, ואין רמקולים קדמיים על גלגלים (לא באוארס אנד וילקינס ברוב הדגמים הרצפתיים בסדרת ה-800, לא פוקאל בסדרת האוטופיה, לא רמקולים רצפתיים של וילסון אודיו, וגם לא רצפתיים של מג׳יקו מסדרת M) שיכולים להיות קרובים-צמודים לקיר האחורי. כל הרמקולים המתגלגלים מחייבים הצבה חופשית בחלל.
והכי חשוב - המערכת שלי חייבת להיות מערכת סטריאו וקולנוע רב ערוצית בהיותי מאמין אדוק בסאונד המקיף, אול צ׳אנל סטריאו בכל מצב - דיסק מוסיקה בסטריאו, סטרימינג בסטריאו, יו טיוב בסטריאו, היהודי המומר (רק בתחום הזה) ממיר הכל לרב ערוצי. שריטה, אולי, אבל במקביל חוויית חיים. ולכן יש בה ארבעה רמקולים - שניים קדמיים רצפתיים מאסיביים, שניים אחוריים רצפתיים מאסיביים וסאב וופר, אין סנטר, וגם לא צריך, ולא נפתח ויכוח, ברשותכם.
יבואו על הברכה: תודה עמוקה מקרב לב לידידי האודיופילים - רן מויאל, אלדר שמואלי (שניצל), ע׳ ואביו מיקי, רועי, אריק (זה עם המערכת עם נאים אודיו ופוקאל שכיכב כאן לא מזמן) שליוו את כל התהליך בשנים האחרונות. לרן מויאל אני חייב את ההכרה בפתרון המתבקש של אקוסטיקה אקטיבית בשילוב הכרחי של סאב וופר תוך כדי כיול, לאלדר שמואלי אני חייב את ההכרה שאסור לזנוח את הטוטאליות של הסאונד - כולל מימד הגובה, שעדיין לא הגעתי אליו.
תודה גדולה גם לסוחרים-יבואנים שליוו ומלווים את התהליך: אורי יפה מ״אבי יפה אולפני הקלטה ירושלים״, דור קיובסקי ויונתן פת-יה והצוות ב״פיוצ׳ר אודיו וידאו״, ברוך גליסקו מ״בי ג׳י סאונד״ וכמובן דן נגר, רונן חלד והצוות ב״סינמארט״.
נערך לאחרונה ב: