שוב. המקומות שאתה הולך אליהם אינם משקפים את שוק האודיו.
אם נלך על מכוניות. מי יותר המוני,
פולסווגאן או פרארי?
מזדה או מזארטי?
טיוטה או פורשה?
יונדאי או פגאני?
הונדה או בוגאטי?
סקודה או למבורגיני?
סובארו או רולס רוייס?
קיה או בנטלי?
מכל החברות (והמותגים גרידא) שציינת, רק פגאני היא יצרן עצמאי קטן. השאר הם יצרנים לא קטנים בכלל (פורשה היא חברת הרכב הרווחית בעולם בשנים במסויימות ובעלת כל קונצרן VAG) ו/או חלק מקונצרן גדול (פרארי, למבורגיני) ו/או מותג בלבד (בוגאטי)
ונחש מה... גם פגאני לא מייצרים את המנוע שלהם.
פגאני היא לא יצרן רכב, היא יצרן בוטיק של שלדה.
וכן, עסק מאוד קטן שמייצר מוצר שהוא ללא תחשיבי עלות לייצור (cost no object), בסדרה קטנה ו/או לפי דרישת לקוח (custom made) יכול לייצר באיכות מאוד גבוהה.
לדוגמא, מכונית F1.
אבל להוביל תעשייה?
פגאני לא יותר טובה מפרארי... ואף יצרן קטן (TVR זו דוגמא מצויינת) לא הצליח לשרוד, כי היכולת שלהם לייצר מכוניות באיכות הנדרשת בעולם המודרני - נעלמה. הסטנדרטיזציה הביאה את האיכות.
וזה מביא לנקודה הבאה שלי, שלא הדגשתי מספיק.
מה כבר אפשר לשפר על ספינת הדגל של חברה כמו JBL (סתם דוגמא), ב-20 אלף דולר, שקונים לך גם הגברה וגם DSP.
בו נגיד שתוסיף עוד כסף בשביל משהו שנראה מעוצב ולא כמו בלוק שחור. בסדר.
נו... מה עוד יודעים (יודעים=בדקו וניסו) איזה שני מהנדסים בגאראג' לתכנן ברמקול כדי שיעלה פי 5, אבל יישמע
בסלון הביתי אחרת לגמרי והרבה יותר טוב?
איזו עוד צליל מאותה מדיה שחוקה יכול הרמקול הנורא מתקדם הזה לתת, שספינת הדגל של פוקאל (סתם עוד דוגמא) לא יודעת?
הוא לא יורד יותר נמוך, אין לו פחות ריסוננסים שמיעים, הוא לא יותר מדוייק בגבוהים... מה בדיוק?
[וצריך לזכור, מה שהוא מוציא זה דברים שאפילו הטכנאי באולפן לא היה מסוגל לשמוע, כי מה כבר יש לו, איזה מוניטור JBL, Dynaudio,B&W וכו'...?!]
אני יכול לתת לך עוד עשרות דוגמאות. רובם המוחלט (שים לב - המוחלט!) של יצרניות ההיי אנד הטובות ביותר הן אינן חברות גדולות. בדיוק הפוך. מדובר ביצרניות קטנות יחסית, שכל רמקול שלהם לוקח המון זמן לבנות. הן בגלל רמת הגימור, איכות הרכיבים, איכות התיבה, ביקורת האיכות בכלל. זו עובדה ידידי. מדוע להתווכח עם זה?
מי אמר שהן טובות?
הן אמרו?
מגזינים שעיקר עיסוקם הוא החברות הללו אמרו?
אנשים שחושבים שיש הבדלים בסאונד בגלל רכיבים שונים ומשונים, למרות שהניסיון המדעי מוכיח אחרת (או לא מוכיח כלום), אמרו?
ונסיים באנקדוטה רלוונטית, כשעשו ב-JBL מבחני האזנה, לקחו גם 6 עיתונאים ממגזיני אודיו. היכולת שלהם לזהות רמקולים בלי לראות אותם היתה מקרית (כלומר הם לא זיהו רמקולים שונים לפי סאונד, אחרי ששמעו אותם קודם). באותה בדיקה, רמקולים שעלו 700 דולר לקחו רמקולים שעלו 5K$. אחרי זה, כשהנבחנים רואים את הרמקולים (בחונים שמצליחים לזהות הבדלים), הרמקול היקר יותר זכה בציונים גבוהים יותר.
יש המון יכולת להטות אותנו, כבני אדם, עם שיווק.
זה לא אומר שצריך לקנות את זה.