רן היקר,
לא בכדי תנאי הקבלה ללימודי אקוסטיקה בחו"ל לא קלים. מה לדעתך הדבר מוכיח!? רק לסבר את האוזן, הדרישה הבסיסית לקבלה ללימודים בגרמניה בתחום הנדון, כוללת יכולת נגינה ושליטה בכלי כלשהו ברמה מקצועית גבוהה.
עדיין לא ירדתי לסוף דעתך בדבר היתרונות של ה-rc, בפרט כשאתה טוען בכזו נחרצות: ...."אין דבר כזה לאזן את החדר, מבלי להשקיע המון המון כסף, להביא אנשי מקצוע, לבצע מדידות, להתנסות בחומרים" ...וחוזר חלילה, ולמרות כל התהליך המייגע שאני אמור לעבור קיימת האפשרות לגלות;. .."שאולי החדר מאוזן"....וגישה זו עלולה להחטיא את המטרה .."אבל הוא לא נשמע טוב לאוזניך"... וניתן להסיק מכך שהתוצאה לא תמיד דרה בכפיפה אחת עם רגישויות האוזן האנושית!
לטענתך.."יש חללי האזנה מפורסמים ברחבי העולם שהושקעו בהם מליונים על חומרים ויועצים ואז...נאלצו לשבור הכל, למחוק הכל ולהתחיל מהתחלה"...למה לדעתך זה קרה או קורה!? הנתונים קיימים והמדידות יחסית זמינות ומן הסתם מאד מדוייקות, וכל הסיפור שאמור לאזן, לסגור, לפתוח וכו ולעניניינו לתקן את הסיגנל בהתאם לחדר, לא גורם לייתר מנסיונך את התערבות האודיופיל דה פקטו.
בהתאם לכך "לאזן את החדר" זה לדידך לא דבר פשוט ובעיקר מסורבל. אף על פי כן, זה שווה כל רגע ומאמץ, בעיקר לאור התוצאה שאליה הגעת ומבחינתי אכן זה כל הסיפור. למרות זאת, ניתן להבין ממך שלמרות שלל המדידות והיכולות המדעיות שמגולמות בטכנלוגיה המועדפת אלייך, התגובה שעלולה לתרחש לנוכח הדרמה שהיא מייצרת לא פעם רחוקה מלהיות חתונה ממבט ראשון.
ולסיכום, למרות שניתן באמצעות ה-rc להקים חדר שמע לתלפיות, קיים סיכוי סביר שאמצא את עצמי לא מרוצה. יתכן כי הסיבה לכך נעוצה בפעולת תיקון הסיגנל שמתייחסת בראש ובראשונה לחדר ורק אחר כך לאודיופיל. במידה שטעיתי, זה לא יעמוד בסתירה. אולי הגורם לחוסר השלמות של אותו תיקון נעוץ בכלל בהעדר היכולת הטכנולוגית של ה -rc לטפל באותן תנודות אוויר שנוצרות בחדר ובעיקר להתחשב בתגובות שהן יוצרות. אין זה סוד שהן מהוות מכשול לא קטן בדרך להשגת תוצאת סאונד אופטימלית.
נ.ב נשאלת השאלה האם לאור האמור לעיל ה-rc הינו הכלי האולטימטיבי לאיזון החדר כפי שאתה מציג זאת. ויתרה מזאת, במידה וקיימת טכנולגייה איכותית ולא פחות מרשימה לפחות במבחן התוצאה, שאינה מצויידת באותו ארסנל מדעי אלא אנושי והוראות ההפעלה שלה פשוטות יחסית, היא לפחות לא צריכה להיתפס כפרימטיבית וממקום זה להתפס כנחותה. אני רק מעלה כאן זווית ראיה נוספת לגבי ה-rc שאולי תחלוק עליה וכמובן שאני אקבל זאת בהבנה רבה!
אני אנסה קצת להרחיב למה אני חושב ש- RC יהיה עדיף על טיפול פאסיבי.
לפני כן, חשוב לחדד ולומר כי המערכות הללו אכן דורשות זמן, ידע, התמקצעות, התעמקות, התנסות ושילוב של אנשי מקצוע...
אבל, ההשקעה היתרה הזאת נוגעת למיצוי היכולות שלהם, קשה להגדיר את זה באחוזים, כי הפרש של אחוזים הוא סוביקטיבי לחלוטין והוא גם לא נכון לכל אחת מהמערכות, אבל כ-כלל אצבע הייתי אומר שההשקעה המאוד גדולה היא עבור אותם 20-25% אחרונים של יכולות המערכת, שאנחנו מבינים יכולים להיות מאוד מאוד מהותיים.
למרות זאת. הדרמה שייצרו אותם 75-80% הוא קל מאוד לביצוע בכל המערכות ובדרך כלל מדובר על עניין של דקות ספורות. כמו בכל דבר, ישנם אנשים שיהנו ויעופו מהשיפור האמור (ובצדק רב) ולא ירצו להתעסק ולהכנס לאותם אחוזים נותרים ויהיו כאלה שירצו להטיס אנשים מרחבי הגלובוס על מנת למצות את המוצר, עניין של אופי.
בסופו של יום חשוב מאוד להבהיר כי
המערכות הללו קמות ונופלות על איכות הכיול.
בהחלט יהיו מקומות שאנשים ישמעו טרינוב ויחשבו ששומעים נחמד ולא יבינו על מה המהומה ויהיו מקומות שאנשים יקשיבו לטרינוב ומאוד מאוד יתפעלו. הקשבה במקום מסוים לטרינוב רחוקה מלהעיד על כלל היכולות של המערכת הזאת, אלא אותו כיול ספציפי, באותו מקום ספציפי.
לגבי יתרונות של RC ביחס לאקוסטיקה פאסיבית. הייתי מחלק את זה למספר קטגוריות:
1. עלויות
2. זמן
3. גמישות
4. תוצאה סופית
אני מנטרל את שני הסעיפים הראשונים, כי שניהם סעיפים מאוד נכבדים, בהנחה שאנחנו הולכים "All In" בשתי האופציות.
אני כן רוצה לדבר על נושא הגמישות, שמוליך אותנו גם לתוצאה הסופית.
הבעיה באקוסטיקה פאסיבית, היא חוסר היכולת לתקשר עם ספוגים, או עצים, או חומרים אקוסטיים אחרים ולכן יש כאן המון ניסוי וטעייה, בדגש על האחרון. הגמישות כאן היא מאוד נמוכה ולכוון את הספוג שבסופו של יום גם יוריד מבעייתיות מסוימת וגם לא יפגע במשהו אחר וגם לא יגרום לאיבוד של הקסם שהיה לנו, היא מאוד מאוד מורכבת.
לעומת זאת, מערכות הקצה של ה- RC (והגיע הזמן אחרי 20 עמודים להבין שזה לא אקוולייזר או אודיסי, או כל מיני מערכות מלפני עשרים שנה....) הן גמישות מאוד בכל הקשור לאופן הטיפול, הפרטרים של הטיפול והתאמת הסאונד בדיוק לרצון של המשתמש.
אנחנו יכולים להחליט שאנחנו מטפלים רק בנושא של החזרים, או רק בנושא של פאזות, או מכיילים עד תדר מסוים, לצורך העניין ומחליטים שהמערכת לא תתערב בכל מה שקשור מעל 200HZ לשם הדוגמא.
אנחנו יכולים להחליט על עוצמת התיקון וכן הלאה.
וכמובן יכולים מיידית להבין ולהקשיב לתוצאה, עם ובלי.
לאחר שטיפלנו במה שאנחנו רוצים לטפל, יש לנו את כל הכלים האפשריים להתאים את הסאונד בדיוק לסאונד שאנחנו מבקשים, לרבות שימוש בכל מיני עקומות מטרה (כדוגמת עקומת הארמן), כי הרי בסופו של יום, זה עניין של טיונינג.
הריצה אחרי איזה כבל שאולי ואולי לא "יפתח" לנו את הגבוהים, או ניסיונות לטפל בחשמל להשיג, לדוגמא, אימיג'ינג טוב יותר (דוגמאות בלבד...) ניתנות להשגה יחסית בקלות עם אותן מערכות.
מקווה שזה קצת חידד יותר את הדברים.
רן