ברוך הבא, SONYES!
איזו הפצצה (חיובית)!!!
אני יכול להבין ולזדהות עם חלק מדבריך.
הצליל של ויניל הוא אכן שונה מזה של CD, SACD ושל DAC שמשמיע קבצים, וכל שורה בדבריך רק מבהירה עד כמה אתה אוהב את מה שייש בויניל ושאין ואולי לא יהייה בדיגיטאלי, אלא אם יעבירו את ההקלטה הדיגיטאלית דרך המסלול השונה שעובר הצליל בדרכו אל הוויניל, ושמשנה אותו -- מוסיף לו "מלאות" (או "ניפוח"), לפעמים פרטים (הרבה בגלל הקומפרסייה שמדגישה צלילים שהיו אמורים להיות ממוסכים כשהם באיזון ה"טבעי"), ואפילו רעש הרקע הקבוע --לא הפיצפוצים והטיקים -- אם אינו ברמה גבוהה מדי, מוסיף, למרבה האירונייה, להרגשת "אולם", נפח ו"טבעיות".
השתתפתי כנראה במאות השוואות בין CD/SACD לתקליט המקביל, ובהרבה מאוד מקרים שחשבתי שהדיסק עדיף מכל בחינה, אם הייה ליידי אוהב ויניל מושבע, הוא (יותר מאחד כזה) כמעט תמיד העדיף את התקליט, אפילו אם גם
לדעתו הדיסק הייה מדוייק יותר, בטונאליות "נכונה"/"טבעית" יותר, בלי שום הגזמה, הבמה מאוד ברורה, הבאס יותר טוב, יש יותר פרטים וכו'.
ככה זה כשאוהבים. כפי שאמרה מרילין מונרו(?) -- אם אני אוהבת מישהו, אפילו החסרונות שלו לא מפריעים לי, וכשלא, אפילו היתרונות מעצבנים אותי...
אבל אפילו אם מתייחסים לכל מה שכתבת כאל טעמך והעדפותיך האישיות, לא כעובדות כלליות לגבי הפורמאטים השונים, עדיין יש מקומות שייתכן שהיטו את הטעם/העדפות עוד יותר לכיוון הויניל.
ראשית, עניין הציוד
לפורמט CD 16/44.1 אין לי ציוד מספיק טוב כדי להפיק את המיטב שצפון בכל דיסק ודיסק
אז זהו, ייתכן שהציוד שבו השתמשת אינו מוציא את המיטב -- או משהו שמתקרב אליו -- מאף דיסק, ובוודאי לא בעניין SACD -- גם אם הסוני SCD-1 נחשב טוב וייקר בזמנו, הוא עדיין מודל ראשוני בתחום שהמשיך להתפתח במהירות מאז זמנו, וגם שאר המודלים שציינת, למרות שהיו רבים, אינם ברמה של EMM, dCs ושאר המובילים בתחום.
ייתכן/כנראה שזה נכון גם לגבי ויניל, וגם לגבי ההגברה והרמקולים.
אז אם משווים פורמאטים בלי שהנגנים ממצים את מיטבם, ודרך הגברה ורמקולים שלא בטוח שחושפים את המצב לאשורו, לא נראה לי שהמסקנות אומרות הרבה על
הפורמאטים, לכל היותר על הצירוף פורמאט+נגן+
טעם דרך פילטר של הגברה, רמקולים ואקוסטיקה.
בעצם, גם השנים שבהן בוצעו ההשוואות הן גורם קריטי, לא רק מבחינת התפתחות הנגנים, אלא בגלל איכויות ההעברה לדיסקים. למשל, דומני שרק בשנות ה-2000 התחילו עם רימאסטרים של 24 ביט, ואחוז ניכר של הדיסקים שיצאו לפני כן אכן הייו נחותים מההוצאות המאוחרות יותר, כך שהשוואות בינם לוויניל בהחלט עלולים להוביל למסקנות שאינן מייצגות את איכות
הפורמאט.
שנית, דבר נוסף שאני קורא בין השורות, ושעלול להטות את הטעם ואת המסקנות, הוא סוג של
נוסטלגייה, ואתה הרבה מסתמך על הזיכרון של דברים שאין לך אותם יותר, כאשר זיכרון צלילי אמיתי מוגבל לדקות בודדות...
בין השאר, הנוסטלגייה אולי משכיחה חלק מהעובדות, כמו למשל:
הסאונד המהנה ביותר כאשר הדפסה טובה שקטה ומסידרת היצור ראשונה עד כמה שאפשר
למשל קולומביה 6 עניים מ1957/8
וזאת כאשר כשהיית קונה בזמנו תקליט "שש-עיניים" סגור (רק בעטיפת הניילון הפנימית, כמובן), לא תמיד הוא הייה כל כך שקט...
הפסנתר בקונצרטו של ראוול . ליד שמאל עם פילפ אנטרמון ותיזמורת קליבלד עם פייר בולז שנפטר חודש שעבר
תקליט קולומביה הצליל היה פינומנאלי חלום של הקלטה וביצוע יפה - והתקליט היה באיכות שקט של CD .
לימים אחכ קיבלתי את הדיסק וזה לא היה בדיוק עם אותה הדינאמיות רוחב הבמה הפירוט לא כמו שזכור לי הפתיחה החרישית הפגוטים כלי המיתר הנבל בהתחלה במיוחד לקרנות וקונטרבסים .
לא מצאתי ברשת התייחסויות להדפסות מוקדמות (לא שש ולא שתי עיניים) של התקליט הזה, רק בסידרת Masterworks (מספר M31426), מה שהגיוני אם ההקלטה היא אכן מ-1972(?). רוב ההקלטות מהסידרה הזו א הייו מזהירות, אם להתבטא בעדינות, אם ייתכן שהייו שקטות יחסית (בטח לא ברמת CD):
ואם השווית את זה לדיסק מסידרת ה-Essential Classic העלובה של סוני, במחיר budget, ועוד מ-1990
זו השוואת נבילה לטריפה, שאינה אומרת כלום על הפורמאטים, אפילו אם במקרה זה התקליט עדיף על ה-CD.
אולי אם היית משווה לדיסק מסידרת Sony Classical Masters, ברימאסטרינג 24-ביט, הייתה לזה קצת יותר משמעות -- אם כי גם הסידרה הזו לא תמיד מזהירה.
כל אלה התייחסויות לנאמר רק בתחילת הפוסט הראשון...
יש לי עוד הרבה מה לומר, בטח בענייני הרזולוציות, אבל נגמר לי האוויר לבינתיים...
עמיר