העניין עם מנורות הוא שונה. ראשית אציין שאדם צריך לרכוש את ההגברה שנשמעת לו הכי טוב ביחס לתקציב שלו ולרמקול שלו. אבל מכאן צריך לשים לב לכמה עניינים חשובים שהופכים את המנורה לכזו שיש להתייחס אליה אחרת מאשר טרנזיסטור.
נתחיל בימין ושמאל (לא פוליטי - אודיופילי) דהיינו הערוצים.
מגברים מרובי מנורות, מנסיוני לפחות, דורשים שההתאמה בין המנורות תהיינה מושלמת. אחרת, תמיד תהיה איזו מנורה סוררת שתמשוך לנו את הבמה לצד אחד יותר מאשר השני. וכל כך למה? משום שאין מצב שכל המנורות יהיו במצב זהה לאלה שמנגנות עימן. נכון, יש את הבייאס, אבל יש גבול לתיקון שלו.
נמשיך בכל הנוגע לטיפול ברמקולים בעלי אימפדנס מאתגר.
מגברי מנורות אינם יודעים להתחשב באופן ״אוטומטי״ לאימפדנס. לכן, רמקול שיורד מתחת לתחום מסויים בעכבה שלו, יאתגר את מגבר המנורות באופן משמעותי. לכן, יש להצטייד ברמקול בעל נצילות גבוהה ויציבה וחשוב לא פחות, בעל עכבה בעלת מנעד תנועה קטן ככל הניתן.
טיפול בבס
למגברי מנורות, מפאת הטופולוגיה שלהם, מתקשים בכל הנוגע לטיפול בתחום הנמוך במידה והרמקול לא נציל מספיק. מה שקורה בפועל הוא שהאנרגיה מתבזבזת על התחום הנמוך ומשם נפגעת הדינמיקה והרזולוציה.
זמינות להאזנה
להבדיל ממגבר טרנזיסטורי שיכול להישאר דלוק וזמין להאזנה 24/7, מגברי מנורות לא בנויים להישאר דלוקים תמיד. עם זאת, מהרגע שהדלקתם קחו לכם חצי שעה שבו הוא מתחמם ולאט לאט מתייצב ונשמע במיטבו.
דעיכת המנורות
להבדיל ממגבר טרנזיסטור שישמע היום באותה רמה כפי שישמע בעוד 4 שנים ו-חמישה חודשים או 8 שנים ו-שמונה חודשים, מגברי מנורות, מעצם המנורה שאחראית על ההגבר, והיא, כידוע לנו בעלת ״תאריך תפוגה״ שאינו במובן עובד/לא עובד אם כי במובן של דועך לאט לאט, עשוי להשמע פחות טוב מבלי שהמאזין (שלא יכול להבחין בדעיכה כזו איטית) מבחין בכך. ולכן, כשהחובב מאזין שעות רבות ביום, יש לבחון היטב את שעות העבודה של המנורות ולהחליפן טרם הדעיכה המשמעותית מתחילה.
אחת הדוגמאות שאני נוהג להביא בעניין הזה, היא חבר יקר חובב מנורות עם מערכת משובחת שנשמעת מעולה. נהגתי לבקר אותו לעיתים קרובות עד שתקופה מצאתי את עצמי עסוק מידי ותקופה ארוכה שלא ביקרתי אותו. לאחר שנה (כמעט) הלכתי שוב להאזין למערכת שלו והיא נשמעה הרבה פחות טוב. שאלתי ״מה שינית - לא שינה. אז מה הבעיה? בדוק את המנורות!״
הוא בדק, היו גמורות. הוא לא היה יכול להבחין בזה לאור העובדה שהוא מאזין לא מעט למערכת. האמת היא שהוא מאזין כל יום לכמה שעות טובות.
מגמה
היום אנו נחשפים ליותר ויותר חובבי מנורות שעוברים לטרנזיסטור. עם זאת, זה לא בגלל שזה טוב מההוא. פשוט היום, ב-2019ֿ ועוד לפני כמובן, הגיעו ליכולות אדירות עם מגברים טרנזיסטורים שמייתרים את השימוש במנורות. למשל מעגלי se במגברים טרנזיסטורים ועוד טכניקות כמו מעגלים סופר סימטרים ושליטה בפידבק שמאפשרות לו להגיע ליכולות פנומינליות שבהרבה מובנים עולים על המנורות.
המוצרים הטובים ביותר
המגמה הזו ממשיכה לבחירות העורכים בכל הנוגע להגברה במיוחד (לא פונו, לא קדמגברים). הנבחרים הם ברוב המוחלט מגברים מבוססי טרנזיסטור. עם זאת, יש לציין שמגברי מנורות לא חסרים בשוק.
דוגמאות
https://www.whathifi.com/best-buys/hi-fi/best-stereo-amplifiers
https://www.themasterswitch.com/best-stereo-amplifiers
וגם אם נקרא את הביקורות הרבות בסטריאופייל נגלה שאת מירב ״הנקודות״ מקבלים דווקא הטרנזיסטורים שבניהם.
https://www.stereophile.com/category/integrated-amp-reviews
אז למה בכל זאת מנורות ומדוע אני לא שולל אותם לחלוטין. ראשית בכל כלל יש יוצא מהכלל ונתקלתי במגברי מנורות אדירים עם יכולות מהממות גם שמדובר ברמקולים לא נצילים. ה-nat למשל הוא אחד מהם.
אבל אם מדברים על הכלל, כשמדובר על רמקול נציל - יציב בעכבה שלו ושאינו מאתגר את המגבר, למגברי מנורות ישנם יתרונות רבים. האם בכל זאת הוא עדיף על טרנזיסטור? מנסיוני ולעניות דעתי לא, אבל כל אחד יודע לעשות את הבחירה שלו, על פי האוזן שלו וטעמו.