יא עיוני,
אז מה בכל זאת הקטע הה שהופך את חובבי האנלוג למושבעים? זה מתחיל במהירות והיכולת ליצר במה אחרת, הולוגרפית יות, משכנעת יותר ומסתיים בין היתר בתחושה של מוצר מוחשי שממש צריך להניח אותו בטקסיות על מנת לשמוע צליל. גם לקטע הזה שהוא מסתובב ושר יש מקום להתאהב בו. זה גם עשוי להשפיע על מה המוח שלנו מפענח. אבל לפני הכל, הצליל. גם יגאל סבו יעיד שפטיפון טוב הוא נטול תחרות. לפטיפונים שאינם טובים מספיק יש תחרות בהחלט.
החלק הטקסי הזה שכיף לך - הוא בדיוק החלק שלא כיף לי. אני רוצה מוזיקה, מיד. זה שזה הופך אותך למושבע זה אחלה, זה פשוט לא קשור, באף רמה לאיכות הסאונד.
אגב, משיחות שהיו לי בעבר עם יגאל, הוא תמיד העדיף דיגיטל *טוב* וטען שבמקרים שלא עשו רימאסטרינג טוב בדיגיטל, באמת היה יתרון לאנלוג - ודיגיטל טוב עושה את הדברים הטובים שיש באנלוג בלי הדברים הפחות טובים.
באנלוג יש באמת משהו מאוד ישיר וחודר, מרגישים את המחט עובדת (ממקום חיובי - מה שאתה קורא לו "נייטרלי"), אבל יש לו יותר בעיות מאשר היתרון הזה - קומפרסיה, חוסר ליניאריות (EQ קצת סותר דיוק, לא?) וכל זה מעבר לרעשים שלפעמים משגעים לי את המוח.
לפטיפון שלא מספיק טוב, כמו גם לדיגיטל שלא מספיק טוב - יש תחרות. גם לטובים ביותר מגזרת האנלוג, האייר פורס 1, וואלה - יש תחרות. תחזור אחורה ותקרא את הציטוט שנתתי. וזה מול הדיגיטל-סטרימר הזה שעולה, כולה, 12 אלף דולר.
אני למשל לא אוהב מנורות כי זה דורש טיפול ויש להם בעיה קשה להתמודד עם רמקולים מודרנים שלרוב אינם קלים לדחיפה. אבל כשזה עובד טוב זה סיפור אחר. האם זה יותר טוב מטרנזיסטור? בכמה פרמטרים כן - סאונדסטייג׳ למשל. אבל הטרנזיסטור של היום כבר מצליח לעשות כמה דברים שמאוד מקרבים אותו למנורות. האם זה בדיוק אותו הדבר? לא. האם זה מספק אותי? כן. הבעיה היא שבשביל שהוא יעשה את זה הוא גם יעלה בהתאם.
הממ. אז אתה אומר שאתה בוחר במודע תוצאה פחות טובה כי אתה לא מוכן לעשות את המאמץ עבור המנורות. קצת מוזר בשביל מישהו שמוכן להשקיע עוד עשרות אלפי שקלים על כבל ולאסוף תקליטים על ימין ועל שמאל, ולנקות ולהזיז - אבל לא להחליף מנורות אחת ל?
להשוות פטיפון בסיסי שמכוון על ידי חובבן לסטרימר היי אנד מושקע - לא פייר. גם מערכת ב-100,000 בשקלים לא מסדר לנו איזה היי אנד קיצוני. וכן, מערכת אנלוגית זה עסק יקר. אבל כשהיא מושקעת, איכותית, מכוונת היטב, ממוקמת היטב ועל המערכת הנכונה - וואו.
מה זה היי אנד קיצוני? מחיר? שטויות. היי אנד הוא לא מחיר, היי אנד הוא תוצאה. כשיש מספר פרמטרים אובייקטיבים בסאונד, זה הופך סאונד להיי אנד. היי אנד קיצוני הוא בכלל לא מושג. יש מושג אולטרה היי אנד - הוא מתייחס למחיר - לא לתוצאה. לא חסרות מערכות בערמות של כסף שלא נותנות תוצאה. שים לב, לא "מוזיקליות" - תוצאה. הכי תכלס שיש.
דיגיטל זה סיפור אחר. יחידה אחת, מקסימום שתיים והמחמירים עם 3 (שעון נפרד או ספק כוח), חבר למערכת - תדליק - תשמיע. טוב? אחלה, לא טוב - באסה, אין מה לעשות. אין זרוע שאפשר לכוון, אין התנגדות שאפשר לשנות. חבר ושדר וזה מה יש. אם נתפס קרוב למה שרצינו - ליגה, לא נתפס? הלאה. חלק מהאודיופילים רוצים קצת יותר. רוצים שליטה על התוצאה של המקור (מקור כן? ההתחלה - משם זה מתרחש). אנלוג לא רק מאפשר את זה, הוא גם יודע לעשות את זה בקלות, על כל מערכת וחלקם אפילו מאפשרים לכייל אותו לכמה תרחישים. בקיצור, אנלוג הוא כלי יותר מורכב, יותר מסורבל, יותר יקר (ברוב המקרים) אבל מה לעשות, בסוף כל כתבה על דיגיטל תקבלו איזה משפט כמו ״זה נשמע ממש כמו אנלוגי״. למה? כי משפט כמו ״וואו, הדיגיטל הזה נשמע דיגיטלי״ לא יבוא טוב בעין, למרות שהוא דיגיטלי. ושמעו קטע קטן. אנלוגי לא יכול לעולם להשמע דיגיטלי.
טיעון ה"זה נשמע אנלוגי" לא תופס - וזה פשוט - זה שהמונח המקובל הוא "אנלוגי", כי הוא היה כאן - לא הופך את הדיגיטל ללא טוב, פשוט לא למושג. בדיוק כמו "סבבה". אגב, עדיין לא קיבלתי תשובה - מתי, לעזאזל, אנלוג (או דיגיטל) הפך לרפרנס? זה שחזור וזה שחזור. רפרנס, בהכרח, הוא מציאות. אני עוזב רגע את העובדה שיש הרבה מאוד אודיופילים שבכלל לא הולכים להופעות - אני יודע שאתה הולך - וגם אני. לכן הרפרנס שלי, כשאני מאזין לציוד, הוא לא ראש לונדון דקה או האחרון של DCS, הוא כמה קרוב למציאות זה נשמע.
אנשים יוצאים מפרופורציות, משקיעים ערמות של זמן ומאמץ בשביל להוציא תוצאה מהאנלוג - וואלה, כשאני קונה מוצר - אני יודע איך הוא נשמע, ושהוא מתאים לי. לא מחפש להתחיל לתת פרשנויות לסאונד, להזיז, לקרב, לחמם, להרחיק, לדחוף, לבעוט, לחדד, לחדש, להוסיף או להוריד - אני קונה מוצר שהוא גם תוצאה.
ועכשיו לאוסול
הדיגיטל עשה מהפכה. יש כמה מוצרים שהייתי חי איתם בכייף. למרות זאת, זה עדיין לא זה. ואם לא אוהבים את ההתעסקות עם אנלוג, כמו שלא אוהבים התעסקות עם מנורות, זה גם בסדר גמור. אבל להציג את עליונות הדיגיטל רק בגלל שאין עצבים/תקציב/זמן לאנלוג - לא תופס...
לא כתוב בשום מקום שהדיגיטל מתעלה על אנלוג בגלל שאין עצבים/תקציב/זמן - מה שכן כתוב הוא שטוב לי להגיע הביתה, לשמוע מוזיקה מיידית. זה גם נשמע לי **פצצה**. בלי קשר לטכנולוגיה. אם כבר, אתה - בציטוט למעלה, כתבת שהמנורות נשמעות לך יותר טוב, אבל אין לך כוח להתמודד איתן, אז אתה מתפשר.