שוב עוד פעם,
אכן ההתייחסות שלי היא בראש ובראשונה לתוצאת שיחזור המוסיקה, כפי שבא לידי ביטוי במערכת ובתנאים ספציפיים.
קודם כל, המילה "שיחזור" אינה בהכרח במקום כאן. "שיחזור" הוא בנייה מחדש של משהו שהיה, והרוב המוחלט של ההקלטות בכלל לא ניסה לשמר את מה שהיה כפי שהיה, מנקודת מבטו של מאזין.
שנית, מה שאתה משווה זה את התפיסות שלך של מה שאתה שומע, ואין לזה קשר למציאות. לכן מילים עם קשר לדמיון למציאות אינן רלוונטית בדרך כללץ לגבי חריגות מהמציאות, גם זה שאלה של הערכות סובייקטיביות, לא של מדדים אובייקטיביים.
אם זאת עדיין קיימים קרטריונים רציונלים לבחון את התוצאה המתקבלת, שכנראה לדידך אינם קבילים. מעבר לכך אין שום נסיון להשוות התוצאות שהתקבלו למציאות שקדמה להפקת המוסיקה שאיננה מן הסתם בנמצא.
יש דרכים לתאר את הנשמע ואת החוויות ממנו, ודרכים לתאר ו"להצדיק" העדפות. הכל סובייקטיבי, במיוחד בקשר למילים שמתארות דמיון למציאות.
למשל פסנתר, יכול להיות שאם אתה שומע אותו במרחק מסוים כאילו הוא מוכל בתוך קשת של 5 מעלות מולך, זה נשמע לך קטן, 10 מעלות בסדר, ו-15 גדול מדי. אחר יכול לתפוס את אותו פסנתר במרחק ובגדלים שונים ממך, בטח במערכות שונות, וגם הקריטריון מתי הוא קטן/בסדר/גדול יכול להיות שונה.
אם מנסים לחשוב מה מציאותי, זה תלוי מאיזה מרחק אתה מאזין, ובהתאמה, באיזה מרחקים וזוויות היו הרמקולים. כשאתה עומד ליד הכנף הפתוחה, זווית של כמעט 180 מעלות היא הנכונה.
אז אתה יכול לנסות להעריך את השילוב זווית/מרחק, עד כמה זה נשמע לך סביר, אבל אחר יחשוב אחרת, כך שבכל מקרה זה סובייקטיבי -- גם מה שאתם מתייחסים להערכות שלכם לגבי מידת ההתאמה למציאות, לא למציאות עצמה.
ויתכן שיבוא אודיופיל אחר, שלא מפריע לו שהפסנתר תופס את כל הבמה, אלא להיפך, זה מה שהוא אוהב, וכל השיקולים שלך לא רלוונטיים מבחינתו.
ולגבי פירוט, שמעית כל מיני רעשי רקע, כמו חריקת הכיסא, דפדוף, אצבעות על הקלידים, וכיו"ב, שבדרך כלל לא שומעים במציאות אלא אם קרובים מאוד, יכול להיות שתעדיף מאוד את ההקלטות שמגזימות את זה, ואולי אפילו לטעון שכן שומעים את זה במציאות ברמה הזו מהמרחק הזה, בעוד שאחר יחשוב שזה מוגזם.
בקיצור, כל ההשוואות והמסקנות והתוצאות -- הכל משחקים שאתה משחק עם עצמך, אבל חושב שדעתך אובייקטיבית ושמה שאתה אומר לגבי אספקט זה או אחר הוא האמת בנושא.