AK1
חבר משקיען
- הודעות
- 11,908
- מעורבות
- 2,930
- נקודות
- 113
אני מאלה שלא אוהבים לרצות משהו ולא להיות מסוגלים להשיגו, ולכן אני נמנע מתערוכות אודיו ואפילו מללכת לשמוע מערכות אצל אחרים.
לתערוכת האודיו הזו, הראשונה בחיי, הגעתי ביוזמת יואל פלרמן ובעידודו, ותודה לו על כך!!!
לטענתו של יואל, לאחר ששדרגתי את המקורות ואת ההגברה, הרמקולים הם החולייה החלשה, וביקור בתערוכה יכול לעזור להתאפס על המצב הקיים ולהשוות אותו למה שאפשרי.
השתכנעתי.
הגעתי לתערוכה מתוך התמקדות על רמקולים, בלי להתמקד על האלקטרוניקה והחיווט, למרות שהשפעתם ידועה וגדולה. לא רציתי "לעשות הנחות" בגלל הציוד האחר, כמו למשל במצב הבא:
כנ"ל כשהדגמת המערכת נעשתה עם מוזיקה/הקלטות של כלים שאני לא מכיר/אוהב. למשל, זה לא אומר לי הרבה אם גיטארה חשמלית נשמעת טוב, כי אין לי דרך להשוות למציאות שאני מכיר, ואני אפילו לא יודע האם/מה זה אומר לגבי איך תישמע פריטה על קונטרבס לא מוגבר.
חלק מהימים שלפני הנסיעה עסקתי במעבר על הדיסקייה לחיפוש קטעים לבדיקת מערכות. רק ברגע האחרון העליתי בדעתי שאפשר לצרוב דיסק עם הקטעים שבחרתי, אז במקום ללכת לישון מוקדם, הכנתי דיסק צרוב וגם disk-on-key עם קבצי .wav (איכות CD: 16/44.1 לא מקומפרסים), עם, בין השאר, הקטעים הבאים:
רק במיעוט מהמקרים נתנו לנו להשמיע את הקטעים שלנו. ברוב המקרים נאלצנו להסתפק במה שהמציגים בחרו להשמיע, ממחשב/server, מ-CD ו/או מדיסקים שלהם, ובמקרים הפחות בעייתיים נתנו לנו לבחור מבין הקטעים שלהם.
בחלק מהמקרים המציגים לא היו מטעם יצרני הרמקולים, אלא מטעם יצרני הציוד האחר. בחלק מהמקרים המציגים התמצאו יפה והיו להוטים לעזור, ובחלק מהמקרים הם הייו מביכים ממש.
מבחינות אלה, הגרועים ביותר היו דווקא אלה שהציגו -- מטעם חברות האלקטרוניקה (Constellation עם ה-S7 ו-Solution עם ה-Q7) את הרמקולים שבין הטובים ביותר, Magico. מי שהדגים את ה-S7 ידע רק על קטע קלאסי תזמורתי אחד ב-server שלו -- קטע מ"פטרושקה" שלא נשמע מרשים, עד שהשתמשתי ב-Shazam וראיתי שמדובר בתזמורת Oregon -- לא בדיוק אחת המובילות. כמוכן הסתבר שההדגמה של ה-Q7, היקר יותר, גרמה לו להישמע ממש עלוב, כי השתמשו בתקליט 45 סל"ד במהירות ⅓33...
גם בחדרים של Magico וגם בחלק ניכר מהחדרים האחרים ההשמעה הייתה בווליום מוגבל, במיוחד בקטעים קלאסיים, אולי כי לקלאסית יש טווח דינאמי גדול, מה שעלול לגרום להפתעות לא נעימות. העניין הוא שבהרבה מקרים ההבדל בין "מרשים" ל"מלהיב" הוא רק ווליום...
הייה לי ממש חבל, באופן אישי, ש-Magico, שמשקיעים ומצליחים כל כך באיכות הרמקולים ובשיתופי פעולה עם חברות מעולות כמו Constellation ו-Solution, נפגעים בגלל פרזנטצייה רשלנית. ממש מתסכל!!
לעומת זאת, לאלה שהדגימו את Vivid Audio הייתה הפרזנטצייה הטובה ביותר, עם הבנה בחומר המוזיקאלי ועם תקליטי הדגמה מהמובילים שייש -- והם גם איפשרו לנו לשמוע מהם לפי בחירתנו -- וגם את כל הקטעים שלנו שביקשנו. הם גם נתנו לנו ביוזמתם את השלט-רחוק, שנבחר את הווליום לפי טעמנו.
עברנו בין החדרים השונים שהדגימו רמקולים. דילגנו על החדרים שהדגימו רמקולים קטנים ממש ועל חלק מאלה שהדגימו רמקולים מאוד גדולים ובעליל מאוד יקרים. כל אחד מאיתנו רשם בנפרד ובאופן בלתי-תלוי את התרשמויותיו, והמעטנו לדון בהן. הוסכם רק מתי מיצינו ואפשר לעבור לחדר הבא.
לאחר המעבר הראשון, רשמנו לעצמנו כ-10+ מובילים, לטעמנו. הופתעתי מאוד לראות שלא רק שהסכמנו באופן בלתי-תלוי על איזה רמקולים מתבלטים לטובה ואיזה פחות, אלא אפילו גם על הסדר, וזאת למרות שבדרך כלל אנחנו חלוקים בדעותינו כמעט על כל דבר הקשור לאודיו.
בשלב זה, השלישייה המובילה (למעט כמה רמקולים במחירים מפוצצים של מעל 100K$, שגם מהם היו הסתייגויות) כללה את:
באמצע היום הלפני-אחרון של התערוכה, נודע ליואל שמתקיימת תערוכה נוספת במקביל, Hi Fi Deluxe, במלון Marriott שבחלק אחר של העיר. התברר שייש גם shuttle חינמי לשם וחזרה, אז נסענו.
שם נתקלנו, בין השאר, בהדגמת רמקולים חדשים (עדיין אפילו לא מופיעים באתר) של חברת Acapella Audio Arts הגרמנית, ששמם צֶ'צִ'ילְיָה (Cecilia, על שם הזמרת Cecilia Bartoli). הרמקולים האלה שונים מהמובילים האחרים בכך שהם משתמשים בטוויטרים יוֹניים (ion-plasma) ובשופרים, והבאס מופק ע"י שלושה וופרים בכל רמקול. הצליל הייה מבחינתי עוצר נשימה, אפילו בהקלטת מונו של מאריה קאלאס -- ואני שונא הקלטות מונו. מה שכתבתי לעצמי הייה שהמערכת הזו מעליבה -- גורמת לאחרות להישמע עלובות. ברור שאובייקטיבית זה לא נכון, ואולי לא יהייה נכון אפילו לגבי עצמי בשמיעה חוזרת, אם של אותם קטעים שהודגמו, ואם של הקטעים המוכרים לי (שלא שמענו אותם בהדגמה הזו).
ה-Cecilia הרשימו אותנו עד כדי כך, שבעצת יואל, קניתי גם תקליטים (LPs), כדי לבדוק את ה-Cecilia בדיקה חוזרת למחרת היום:
אבל בתחילת היום הבא התברר שתערוכת ה-Deluxe הסתיימה כבר
ואם האכזבה מזה לא הספיקה, התקשרו לטלפון הנייד שלי ממשטרת מינכן, לומר לי ששכחתי תיק שלי ברכבת וחסמו שם תחנה כי חשבו שזו פצצה... התנצלתי על הברדק, והם הביאו לי את התיק במכונית משטרה ישר לתערוכה. איזה שירות!!! מזל שלא ירו בו מרובוט, כפי שהיו כנראה עושים אם זה הייה קורה בארץ.
את היום האחרון הקדשנו לביקור חוזר אצל 10+ הפייבוריטים, אבל מכולם, כולל מהמובילים, התאכזבנו קצת, כנראה שעל רקע ה-Cecilia. רק ה-Alexia שיפרו את מעמדם היחסי בעיני, כשאיפשרו לנו סוף סוף להשמיע את הקטעים שלנו.
דווקא בקשר ל-Alexia התגלעו ביני לבין יואל אי ההסכמות מהסוג המוכר -- יואל טען שהבאס של האורגאן ב-Julsång (בגרמנית Weihnachtslied) נשמע לו חזק מדי, בעוד שלי הוא נשמע מעולה, וגדול במידה הגיונית. יואל בדרך כלל טוען שהקריטריון האולטימטיבי אמור להיות הצליל החי, אבל איך נוכל לדעת מהו הצליל החי הנכון רק משמיעת ההקלטה, בלי לבקר באתר ההקלטה, Oskarskyrkan ב-Stockholm, ולשמוע שם סופראן דומה על רקע האורגאן הענק? (מה גם שמאז ההקלטה הוא עבר שידרוג, כך שכנראה שלא באמת נדע)
מסקנות?
סוף היום האחרון בתערוכה. הלחץ נגמר. ישבתי לי כמעט לבד עם Magico S7, המועמד המוביל מבחינתי בתערוכה הזו (לא כולל את ה-Cecilia מהתערוכה האחרת), שסוף סוף נתנו לי להשמיע את הקטעים שלי איתו, השלט-רחוק של הווליום בידי, ואני מאזין, פתאום עולה בי תחושת déjà vu חריפה: אני מכיר את כל מה שאני שומע. אמנם [כמעט] הכל better and more מאותם דברים שייש לי כבר בביית, אבל אין פרטים חדשים, אין התלהבות חדשה.
אז בעצם האם ולשם מה כדאי לי להשקיע סכומי עתק (עבורי) ברמקולים?
אם זה בעיקר כדי לקבל תוצאה "טובה" יותר ברוב/כל הקריטריונים שב-check list לגבי רמקולים -- דברים כמו נוכחות, פרטים, אימפאקט, שקיפות, במה וכו' וכו' -- אז כל אחד מהרביעייה האמורה מספק את הסחורה, ואפשר לבחור משיקולים פראקטיים למיניהם, כולל בעיקר את המחיר, כמובן.
אבל ההאזנה האחרונה הזו ל-Magico S7 הבהירה לי שלא -- שזה לכשעצמו לא מספיק, שאם כבר אני משקיע כל כך הרבה, יש לי צורך במשהו נוסף/אחר.
שמתי לב לכך שבשנים האחרונות אני עובר תהליך של "התפכחות" מהמרדף אחרי הצליל ה"ריאליסטי" / "אמיתי" / "נכון" וכיו"ב, שעל פיו בחרתי רכיבים בעבר. הבנתי שזה בלתי ניתן להשגה באופן מהותי, שמתחיל בהקלטות עצמן, שברובן הגדול אינן מנסות אפילו לשמר צליל כזה. לפיכך, עברתי באופן חד למדי לרכיבים שעושים לי "כייף", גם אם אני ברור לי לחלוטין שהם אינם מדייקים. בין השאר, קניתי פטיפון, שלדעתי מעוות באופן אינהרנטי בצורה שהאוזן האנושית אוהבת, עברתי להגברת מנורות, ועכשיו הרמקולים, שנבחרו לפי התפיסה הישנה, אינם תואמים לחדשה.
הMagico S7 הם רמקולים נפלאים -- הטובים ביותר ששמעתי (בפחות מ-$100K) בכיוון ה"טעם הקודם" שלי, וגם ל-Giya G2 וגם ל-Alexia יש המון מה להציע בכיוון, אבל זה כבר לא מה שאני מחפש.
כיום אני בעצם מחפש רמקולים (וציוד בכלל) לא על פי "טיבם" ה"אבסולוטי", אלא כאלה שייגרמו לחווייה הרגשית החזקה ביותר, אפילו אם הם עושים את מה שבעבר החרמתי - "מייפייפים".
הרמקולים שסיפקו את הסחורה הזו במידה המירבית, הרבה מעבר לאחרים, היו כמובן ה-Cecilia.
אבל, כשאני חושב על זה, בעצם לא שמעתי אותם די הצורך עבור קנייה. אפילו לא שמעתי איך הם מפיקים קטעים שמוכרים לי. אולי צריך לחזור שוב לגרמניה, הפעם לאיזשהו חור בשם Duisburg -- ששם נמצאת חברת Acapella -- ולשמוע שוב, עם הקטעים שלי, ועדיף עם הדיסקים המקוריים, לא רק עם צריבה, ועם כמה תקליטים. אבל בינתיים בעל הביית נסע לתערוכה נוספת...
וגם המחיר בעייתי -- €54,000 זה לא סכום בדיוק זניח עבורי.
בנוסף, יש לציין שגם ל-Alexia הייה ערך מוסף עבורי -- התוספת הזו בבאס -- כיוון שנראה לי, בבדיקה לא "מקצועית", עם דיסק תדרים ומד SPL, שחדר המוזיקה בדירתי החדשה, או לפחות מיקום הרמקולים בתוכו, מחליש את תדרי הבאס בין 3dB ל-6dB.
אז עדיין אני לא סגור לכאן או לכאן. אולי "אתחמם" על זה, או שאקבל רגליים קרות עוד יותר מעכשיו. נראה עם הזמן,
דבר אחד כן התברר לי לאור ה"התאפסות": לצרכי/לטעמי, עדיין הרמקולים שלי מצויינים במידה כזו, שכדי לשפר יחסית אליהם, בין אם בכיוון ה"חדש" או ה"ישן", אצטרך להכפיל את מחירם כחדשים (במחירי חו"ל) בפאקטור של יותר מפי 2.
האם הייה שווה את השקעת הזמן והכסף לביקור בתערוכה? כן, בהחלט!
תודה, יואל!!
עמיר
נ.ב., אני לא אוהב לדבר על המערכת שלי, ולכן איני מפרט את מרכיביה.
לתערוכת האודיו הזו, הראשונה בחיי, הגעתי ביוזמת יואל פלרמן ובעידודו, ותודה לו על כך!!!
לטענתו של יואל, לאחר ששדרגתי את המקורות ואת ההגברה, הרמקולים הם החולייה החלשה, וביקור בתערוכה יכול לעזור להתאפס על המצב הקיים ולהשוות אותו למה שאפשרי.
השתכנעתי.
הגעתי לתערוכה מתוך התמקדות על רמקולים, בלי להתמקד על האלקטרוניקה והחיווט, למרות שהשפעתם ידועה וגדולה. לא רציתי "לעשות הנחות" בגלל הציוד האחר, כמו למשל במצב הבא:
- המערכת נשמעת צרחנית
- המערכת משתמשת בכבילה של נורדוסט
- הכבילה של נורדוסט ידועה בנטייתה לצרחנות
- מסקנה: אולי עם כבילה אחרת המערכת לא תצרח
כנ"ל כשהדגמת המערכת נעשתה עם מוזיקה/הקלטות של כלים שאני לא מכיר/אוהב. למשל, זה לא אומר לי הרבה אם גיטארה חשמלית נשמעת טוב, כי אין לי דרך להשוות למציאות שאני מכיר, ואני אפילו לא יודע האם/מה זה אומר לגבי איך תישמע פריטה על קונטרבס לא מוגבר.
חלק מהימים שלפני הנסיעה עסקתי במעבר על הדיסקייה לחיפוש קטעים לבדיקת מערכות. רק ברגע האחרון העליתי בדעתי שאפשר לצרוב דיסק עם הקטעים שבחרתי, אז במקום ללכת לישון מוקדם, הכנתי דיסק צרוב וגם disk-on-key עם קבצי .wav (איכות CD: 16/44.1 לא מקומפרסים), עם, בין השאר, הקטעים הבאים:
- פרק אחרון מסימפוניה 11 של שוסטאקוביץ' בניצוח Paavo Berglund מדיסק של EMI. קטע לתזמורת גדולה, עם בראס חזק, טימפאני ומיתרים נמרצים
- קטע בשם Julsång, לסופראן, מקהלה ואורגאן, מאת המלחין הצרפתי Adolphe Adam, מתוך הקלטה של Proprius שנקראת Cantate Domino,מדיסק K2HD של LIM. אורגאן נמוך, מעליו נכנסת סופראנו צלולה ונהדרת, בהמשך, בדינאמיקה גדולה, מקהלה
- תחילת הסונאטה השלישית של שופן לפסנתר, עם הפסנתרן (הלא מוכר) Stefan Lindgren, בהקלטה טובה של Opus 3
- תחילת "שירת הזמיר" של סטראווינסקי, עם Reiner בדיסק RCA Living Stereo, "בית חרושת" לצבעים תזמורתיים.
- תחילת האופרה "טוראנדוט" של פוציני, בניצוח זובין מהטה, ברימאסטר חדש של Decca, עם סולנים (כולל פאבארוטי), מקהלה ותזמורת, כולל כלי נקישה מעניינים
רק במיעוט מהמקרים נתנו לנו להשמיע את הקטעים שלנו. ברוב המקרים נאלצנו להסתפק במה שהמציגים בחרו להשמיע, ממחשב/server, מ-CD ו/או מדיסקים שלהם, ובמקרים הפחות בעייתיים נתנו לנו לבחור מבין הקטעים שלהם.
בחלק מהמקרים המציגים לא היו מטעם יצרני הרמקולים, אלא מטעם יצרני הציוד האחר. בחלק מהמקרים המציגים התמצאו יפה והיו להוטים לעזור, ובחלק מהמקרים הם הייו מביכים ממש.
מבחינות אלה, הגרועים ביותר היו דווקא אלה שהציגו -- מטעם חברות האלקטרוניקה (Constellation עם ה-S7 ו-Solution עם ה-Q7) את הרמקולים שבין הטובים ביותר, Magico. מי שהדגים את ה-S7 ידע רק על קטע קלאסי תזמורתי אחד ב-server שלו -- קטע מ"פטרושקה" שלא נשמע מרשים, עד שהשתמשתי ב-Shazam וראיתי שמדובר בתזמורת Oregon -- לא בדיוק אחת המובילות. כמוכן הסתבר שההדגמה של ה-Q7, היקר יותר, גרמה לו להישמע ממש עלוב, כי השתמשו בתקליט 45 סל"ד במהירות ⅓33...
גם בחדרים של Magico וגם בחלק ניכר מהחדרים האחרים ההשמעה הייתה בווליום מוגבל, במיוחד בקטעים קלאסיים, אולי כי לקלאסית יש טווח דינאמי גדול, מה שעלול לגרום להפתעות לא נעימות. העניין הוא שבהרבה מקרים ההבדל בין "מרשים" ל"מלהיב" הוא רק ווליום...
הייה לי ממש חבל, באופן אישי, ש-Magico, שמשקיעים ומצליחים כל כך באיכות הרמקולים ובשיתופי פעולה עם חברות מעולות כמו Constellation ו-Solution, נפגעים בגלל פרזנטצייה רשלנית. ממש מתסכל!!
לעומת זאת, לאלה שהדגימו את Vivid Audio הייתה הפרזנטצייה הטובה ביותר, עם הבנה בחומר המוזיקאלי ועם תקליטי הדגמה מהמובילים שייש -- והם גם איפשרו לנו לשמוע מהם לפי בחירתנו -- וגם את כל הקטעים שלנו שביקשנו. הם גם נתנו לנו ביוזמתם את השלט-רחוק, שנבחר את הווליום לפי טעמנו.
עברנו בין החדרים השונים שהדגימו רמקולים. דילגנו על החדרים שהדגימו רמקולים קטנים ממש ועל חלק מאלה שהדגימו רמקולים מאוד גדולים ובעליל מאוד יקרים. כל אחד מאיתנו רשם בנפרד ובאופן בלתי-תלוי את התרשמויותיו, והמעטנו לדון בהן. הוסכם רק מתי מיצינו ואפשר לעבור לחדר הבא.
לאחר המעבר הראשון, רשמנו לעצמנו כ-10+ מובילים, לטעמנו. הופתעתי מאוד לראות שלא רק שהסכמנו באופן בלתי-תלוי על איזה רמקולים מתבלטים לטובה ואיזה פחות, אלא אפילו גם על הסדר, וזאת למרות שבדרך כלל אנחנו חלוקים בדעותינו כמעט על כל דבר הקשור לאודיו.
בשלב זה, השלישייה המובילה (למעט כמה רמקולים במחירים מפוצצים של מעל 100K$, שגם מהם היו הסתייגויות) כללה את:
- Magico S7 (למרות שהוא פחות יקר מה-Q7)
- Vivid Audio Giya G2
- Wilson Audio Alexia (שהוצגו בשני חדרים, פעם עםNagra ופעם עם dCs)
באמצע היום הלפני-אחרון של התערוכה, נודע ליואל שמתקיימת תערוכה נוספת במקביל, Hi Fi Deluxe, במלון Marriott שבחלק אחר של העיר. התברר שייש גם shuttle חינמי לשם וחזרה, אז נסענו.
שם נתקלנו, בין השאר, בהדגמת רמקולים חדשים (עדיין אפילו לא מופיעים באתר) של חברת Acapella Audio Arts הגרמנית, ששמם צֶ'צִ'ילְיָה (Cecilia, על שם הזמרת Cecilia Bartoli). הרמקולים האלה שונים מהמובילים האחרים בכך שהם משתמשים בטוויטרים יוֹניים (ion-plasma) ובשופרים, והבאס מופק ע"י שלושה וופרים בכל רמקול. הצליל הייה מבחינתי עוצר נשימה, אפילו בהקלטת מונו של מאריה קאלאס -- ואני שונא הקלטות מונו. מה שכתבתי לעצמי הייה שהמערכת הזו מעליבה -- גורמת לאחרות להישמע עלובות. ברור שאובייקטיבית זה לא נכון, ואולי לא יהייה נכון אפילו לגבי עצמי בשמיעה חוזרת, אם של אותם קטעים שהודגמו, ואם של הקטעים המוכרים לי (שלא שמענו אותם בהדגמה הזו).
ה-Cecilia הרשימו אותנו עד כדי כך, שבעצת יואל, קניתי גם תקליטים (LPs), כדי לבדוק את ה-Cecilia בדיקה חוזרת למחרת היום:
- "פולחן האביב" של סטראווינסקי עם שולטי/שיקאגו, במקור Decca
- "נוקטורנים" מאת דביסי וסוויטה שנייה מ"דאפניס" מאת ראוול, עם פול פאריי, במקור Mercury
אבל בתחילת היום הבא התברר שתערוכת ה-Deluxe הסתיימה כבר
ואם האכזבה מזה לא הספיקה, התקשרו לטלפון הנייד שלי ממשטרת מינכן, לומר לי ששכחתי תיק שלי ברכבת וחסמו שם תחנה כי חשבו שזו פצצה... התנצלתי על הברדק, והם הביאו לי את התיק במכונית משטרה ישר לתערוכה. איזה שירות!!! מזל שלא ירו בו מרובוט, כפי שהיו כנראה עושים אם זה הייה קורה בארץ.
את היום האחרון הקדשנו לביקור חוזר אצל 10+ הפייבוריטים, אבל מכולם, כולל מהמובילים, התאכזבנו קצת, כנראה שעל רקע ה-Cecilia. רק ה-Alexia שיפרו את מעמדם היחסי בעיני, כשאיפשרו לנו סוף סוף להשמיע את הקטעים שלנו.
דווקא בקשר ל-Alexia התגלעו ביני לבין יואל אי ההסכמות מהסוג המוכר -- יואל טען שהבאס של האורגאן ב-Julsång (בגרמנית Weihnachtslied) נשמע לו חזק מדי, בעוד שלי הוא נשמע מעולה, וגדול במידה הגיונית. יואל בדרך כלל טוען שהקריטריון האולטימטיבי אמור להיות הצליל החי, אבל איך נוכל לדעת מהו הצליל החי הנכון רק משמיעת ההקלטה, בלי לבקר באתר ההקלטה, Oskarskyrkan ב-Stockholm, ולשמוע שם סופראן דומה על רקע האורגאן הענק? (מה גם שמאז ההקלטה הוא עבר שידרוג, כך שכנראה שלא באמת נדע)
מסקנות?
סוף היום האחרון בתערוכה. הלחץ נגמר. ישבתי לי כמעט לבד עם Magico S7, המועמד המוביל מבחינתי בתערוכה הזו (לא כולל את ה-Cecilia מהתערוכה האחרת), שסוף סוף נתנו לי להשמיע את הקטעים שלי איתו, השלט-רחוק של הווליום בידי, ואני מאזין, פתאום עולה בי תחושת déjà vu חריפה: אני מכיר את כל מה שאני שומע. אמנם [כמעט] הכל better and more מאותם דברים שייש לי כבר בביית, אבל אין פרטים חדשים, אין התלהבות חדשה.
אז בעצם האם ולשם מה כדאי לי להשקיע סכומי עתק (עבורי) ברמקולים?
אם זה בעיקר כדי לקבל תוצאה "טובה" יותר ברוב/כל הקריטריונים שב-check list לגבי רמקולים -- דברים כמו נוכחות, פרטים, אימפאקט, שקיפות, במה וכו' וכו' -- אז כל אחד מהרביעייה האמורה מספק את הסחורה, ואפשר לבחור משיקולים פראקטיים למיניהם, כולל בעיקר את המחיר, כמובן.
אבל ההאזנה האחרונה הזו ל-Magico S7 הבהירה לי שלא -- שזה לכשעצמו לא מספיק, שאם כבר אני משקיע כל כך הרבה, יש לי צורך במשהו נוסף/אחר.
שמתי לב לכך שבשנים האחרונות אני עובר תהליך של "התפכחות" מהמרדף אחרי הצליל ה"ריאליסטי" / "אמיתי" / "נכון" וכיו"ב, שעל פיו בחרתי רכיבים בעבר. הבנתי שזה בלתי ניתן להשגה באופן מהותי, שמתחיל בהקלטות עצמן, שברובן הגדול אינן מנסות אפילו לשמר צליל כזה. לפיכך, עברתי באופן חד למדי לרכיבים שעושים לי "כייף", גם אם אני ברור לי לחלוטין שהם אינם מדייקים. בין השאר, קניתי פטיפון, שלדעתי מעוות באופן אינהרנטי בצורה שהאוזן האנושית אוהבת, עברתי להגברת מנורות, ועכשיו הרמקולים, שנבחרו לפי התפיסה הישנה, אינם תואמים לחדשה.
הMagico S7 הם רמקולים נפלאים -- הטובים ביותר ששמעתי (בפחות מ-$100K) בכיוון ה"טעם הקודם" שלי, וגם ל-Giya G2 וגם ל-Alexia יש המון מה להציע בכיוון, אבל זה כבר לא מה שאני מחפש.
כיום אני בעצם מחפש רמקולים (וציוד בכלל) לא על פי "טיבם" ה"אבסולוטי", אלא כאלה שייגרמו לחווייה הרגשית החזקה ביותר, אפילו אם הם עושים את מה שבעבר החרמתי - "מייפייפים".
הרמקולים שסיפקו את הסחורה הזו במידה המירבית, הרבה מעבר לאחרים, היו כמובן ה-Cecilia.
אבל, כשאני חושב על זה, בעצם לא שמעתי אותם די הצורך עבור קנייה. אפילו לא שמעתי איך הם מפיקים קטעים שמוכרים לי. אולי צריך לחזור שוב לגרמניה, הפעם לאיזשהו חור בשם Duisburg -- ששם נמצאת חברת Acapella -- ולשמוע שוב, עם הקטעים שלי, ועדיף עם הדיסקים המקוריים, לא רק עם צריבה, ועם כמה תקליטים. אבל בינתיים בעל הביית נסע לתערוכה נוספת...
וגם המחיר בעייתי -- €54,000 זה לא סכום בדיוק זניח עבורי.
בנוסף, יש לציין שגם ל-Alexia הייה ערך מוסף עבורי -- התוספת הזו בבאס -- כיוון שנראה לי, בבדיקה לא "מקצועית", עם דיסק תדרים ומד SPL, שחדר המוזיקה בדירתי החדשה, או לפחות מיקום הרמקולים בתוכו, מחליש את תדרי הבאס בין 3dB ל-6dB.
אז עדיין אני לא סגור לכאן או לכאן. אולי "אתחמם" על זה, או שאקבל רגליים קרות עוד יותר מעכשיו. נראה עם הזמן,
דבר אחד כן התברר לי לאור ה"התאפסות": לצרכי/לטעמי, עדיין הרמקולים שלי מצויינים במידה כזו, שכדי לשפר יחסית אליהם, בין אם בכיוון ה"חדש" או ה"ישן", אצטרך להכפיל את מחירם כחדשים (במחירי חו"ל) בפאקטור של יותר מפי 2.
האם הייה שווה את השקעת הזמן והכסף לביקור בתערוכה? כן, בהחלט!
תודה, יואל!!
עמיר
נ.ב., אני לא אוהב לדבר על המערכת שלי, ולכן איני מפרט את מרכיביה.
נערך לאחרונה ב: