נאלץ לא להסכים איתך במרבית הדברים, יש כאן לא מעט אי דיוקים.
אלמנטים גדולים יהיו איטיים יותר מאלמנטים קטנים, זו עובדה, אפשר לטעון אם זה שמיע או לא, או אם היישום של החברה המשתמשת באלמנט הגדול, טוב יותר מזו שמשתמשת באלמנטים הקטנים, אבל זה כמובן אינו קשור ולא חלק מהדיון.
העובדה אם הסאב יירד נמוך או לא, אינה רק קשורה לגודל האלמנט, אלא קשורה למכלול דברים וליכולת להזיז אוויר בתדרים מסוימים, יהיו לא מעט חברות היי אנד שדווקא יבחרו להשתמש באלמנט קטן, או ריבוי אלמנטים קטנים, על מנת לאפשר למוצר לרדת נמוך, גם לשמור על המהירות וכמובן לאפשר שליטה טובה יותר.
ראה חברת ווילסון או חברת B&W דוגמא לשם הדוגמא בלבד.
ראה כאן לצורך הדוגמא אלמנט של 12" בלבד של חברת ווילסון. מזמין אותך להעמיד מולו מוצרים אחרים...
https://www.wilsonaudio.com/products/watch-dog/watch-dog-subwoofer
גם האבחנה בין מוזיקה לקולנוע, היא כמובן אבחנה מלאכותית שאין לה מקום. זו טעות לחשוב שרק קולנוע דורש באס, לא מעט סגנונות מוזיקלים ידרשו יכולות באס מורכבות ומצוינות על מנת לנגן את הקטעים כנדרש ולכן לא יכולה ולא צריכה להיות שום אבחנה בין השניים.
השאלה היא לא לאיזה תדר מצליח הסאב לרדת, אלא איך זה מבוצע..
לבסוף, ההגדרה של "חווית באס מדהימה", היא כמובן סוביקטיבית לחלוטין וקשורה בכלל לפרספקטיבה ולנסיון של המשתמש והיא לא תתממש, בגלל גודל אלמנט כזה או אחר.
רן
אתה שוב מטעה או/ו טועה- אלמנט גדול לא "זז" פחות מהר מאלמנט קטן- זה עניין של פונקציית ההגברה, סוג אלמנט סליל ועוד כמה דברים... הדוגמא של ווילסון לא רלוונטית- הסאב "יורד" ל-15HZ ב- Room Average Responseהם לא מציינים שזה ו ב- Frequency Response -+3DB (שסביר להניח שבמדידה זו הוא יגרד את ה-20HZ במקרה הטוב) וגם בדגימה זו זה לא נתון שחברות אחרות לא מגיעות אליו (ואף יורדות נמוך יותר)
לראייה, כך דוגמא מחברה שאין לה נציגות בארץ-JTR סאב וופר על אלמנט 18 אינץ
https://www.jtrspeakers.com/jtr-captivator-2400
נתונים 12HZ ו- IN ROOM מתחת ל- 10HZ
מזמין אותך למצוא סאב שיורד כזה נמוך ב-12 ו- 15 אינץ- הלוואי ותמצא....
בנוסף, אין כאן נתונים מלאים אודות הסאב- סאבים נמדדים במדידה שנקראת CEA-2010-מדידה שמקובלת על רוב היצרנים ובעצם מאפשרת לקבל נתונים אודות הסאב בספקטרום נקודתי (16,25,31 הרץ וכדומה) ובספקטרום רחב-
16-100 הרץ. כמובן שככל שהתדר עולה, יכולת הפלט עולה- סאב שב-25HZ נמדד ב-114DB, יכולת הפלט באותה מדידה ב-100HZ תהיה 127DB ויותר... וכאן תבוא לידי ביטוי התיבה, האלמנט, ההגברה וכדומה.... אין נתונים של ווילסון אודות SPL בטווח התדרים המלא (נניח- 16-100 הרץ) (מניח שאם מבקשים מהם- הם יעבירו)."השאלה היא לא לאיזה תדר מצליח הסאב לרדת, אלא איך זה מבוצע" -גם כאן, אתה מתאר מושג סובייקטיבי אבל מה שצריך להימדד זה איזה SPL הסאב מוציא בתדר הזה ולא "איך הוא עושה את זה" ואם הוא עושה את זה ב-SPL משמעותי, אזי אנחנו נרגיש את זה כי הוא מזיז אוויר (לשמוע, לצערנו, תדר כזה-לא נשמע)
שוב, זה לא "הפרמטר" לבחירת סאב אבל בתדרים הנמוכים מתחת ל-20HZ... גם אם הסאב יודע להגיע לשם, היכולת להוציא SPL משמעותי, מהווה אתגר ולכן העניין הוא לא "איך(וכאן נראה לי שאנחנו לא חלוקים).
באשר למוזיקה VS קולנוע- וודאי שיש הבדל- כאשר עושים מיקס ועריכה דיגיטלית באולפן (ויצא לעשות כמה כאלה בעברי הרחוק), בהגדרה, אין ערוץ LFE ייעודי שמופרד מהערוצים האחרים וישנם שיקולים רבים באשר לתחום התדרים במיקס בטח ובטח כאשר רוב רובו של המאזינים הממוצעים, אינם משתמשים במערכות המאפשרות מעבר של תדרים נמוכים (נניח 30HZ ומטה), כפי
שבעבר הרחוק, נמנעו מעשיית מיקסים בסטראו כיוון שרוב רובם של האנשים היו נמנו עם מערכות MONO ובמיקסים סטראופונים פשוט "נעלמה" להם אינפורמציה...השימוש בסאבים במוזיקה (סטראו) מבחינתי הוא מבורך (אני אישית עושה בזה שימוש קבוע וזאת ללא קשר לשאלה עם הרמקול שלי "יורד" נמוך או לא) אך בייסדראם של תוף, בהגדרה, לא צריך סאבוופר... זה שחלקנו נהנים לשמוע אותו דרך הסאב, זו כבר אינטרפרטציה של המשתמש...
בעברי עבדתי עם סאבים קטנים (SUNFIRE ,REL וגם B&W היה אחד מהם ומאוד נהנתי ממנו) אך ככל שהרבתי להשתמש בהם, חיפשתי מעבר לזה... לפי התאוריה שלך- למה צריך ווילסון או כל רמקול גדול אחר? תעבוד עם רמקול קטן שמנגן FULL R...אז רמקול גדול- כן וסאב גדול- לא?
אני חושב שנקודת הזמן שהבהירה לי את העניין, היתה באחת התערוכות באסטרדם, בחדר התצוגה של JBL
ושם הדגימו את ה-SYNTHESIS עם 2 סאבים של 15 אינץ ושנה או שנתיים אחרי עם 4, חווית הסאונד היא שונה... אין מה לעשות- גודל (ובתנאי שמצורף לזה איכות מוצר ותנאים אקוסטים נאותים) יש לו משמעויות רבות, אני חווה את זה יום יום במסדרת העבודה שלי- בבניית החדרים, תיקון וטיפולים אקוסטים ובעיקר- בשידרוג סאבים והפרצוף של האנשים אחרי ההדגמה הראשונית ובכלל...
אני רואה כל מיני אנשים שקונים סאב 12 אינץ ו-15 אינץ ומתארים תיאורים מגוחכים- הבניין נופל, השיניים נסדקות... זה לא רציני, בטח ובטח לא בתחום הביתי.. שאתה נמצא בסמוך ל- 8 יחידות של דאבל 18 אינץ של MAYER (בהופעה של מטליקה נניח, ושם מה שהכי קריטי זה SPL גבוה וקבוע, בלי דיסטורשן ואמידות מירבית... פחות 20HZ ומטה) אזי אפשר להבין את זה, לא שאתה קונה סאבוופר ביתי ועבדכם הנאמן נמצא עם סאב דאבל 18 אינץ בבית, דאבל 15 (סגורים, פתוחים ועוד...)הנגישות שלי לסאבים היא באמת רבה מתוקף עבודתי...
בסופו של דבר, הכל עניין של פורפורציות- ל"משתמש הרגיל" סאב ממוצע מעביר חוויה טובה, לאנשים שזה תחביבם או עיסוקם- דין הדברים אחר, נסכם ונסכים שהכל סובייקטיבי, מלבד נתונים ובדיקות פיזיות ושם, מה לעשות- הגודל קובע...