- הודעות
- 20,101
- מעורבות
- 4,266
- נקודות
- 113
אני מתקשה באבחנה בין איכות הצלילים למוסיקה עצמה.
אבל לאיכות הסאונד יש השפעה בכל מצב האזנה. כשהסאונד לא טוב, זה מעצבן, גם אם אתה עושה כלים במטבח, וזה פוגע בהנאה ממוסיקה, שאפשר להנות ממנה גם כשעושים כלים.
כל מערכת (גם טרינזיסטור ב-10 שקלים) מנגן מוסיקה. השאלה היא באיזה איכות. בין בועז שרעבי למדונה כל מערכת יודעת להבחין. ברור שכשהסאונד לא טוב לא נהנים אפילו מהמטבח. השאלה היא למה אתה מצפה כשאתה שומע מוסיקה בריכוז, במקום בו אמורים לשבת בהאזנה מרוכזת לעומת העובדה שאתה שומע מוסיקה בזמן שאתה עושה כלים, מבעד לרעש של המים הזורמים, נקישות זכוכיות הכלים והעובדה שהמוסיקה שם כדרך אגב.
רמקולים (ולא רק, אפילו ברווזים) נשמעים שונה גם כשאתה בחדר ליד.
ממוסיקה אפשר להנות גם כשאתה מסתובב בבית.
מי ששומע ככה עדיין יכול להנות מסאונד משובח, רק שלא ישים דגש של פרטי פרטים כשהוא בוחר מערכת.
אפשר להינות ממוסיקה גם כשאתה עושה כושר, טס, רוכב, נוהג, עושה ספונג׳ה או מבשל. אבל החשוב הוא החלק הזה שכתבת והדגשתי שהוא בעצם העניין.
לא צריך להשקיע כלום בבמה ואימאג'.
לך להופעה חיה, ספר לי אם יש במה. אולי קצת. אימאג' אין בכלל. פירוט... אה. בטח לא ברמה שאתה שומע בהקלטה בה דחפו מיקרופון לתוך הפסנתר. אני יודע שאודיופילים מתלהבים ממשמע טפיחות השסתומים בסקספון, אבל זה לא מוסיקה וככה לא נשמעת הופעה חיה.
אני איש הגברה. אני עושה את זה כמעט 20 שנה. ישבתי לא פעם ולא פעמים באולפמות קונצרטים. במקום הנכון, תקבל הכל. במה, אימג׳ינג ומה שאתה רוצה. זה אפילו מרשים יותר מכל מערכת אודיו מטורללת בסלום מטופל היטב. לגבי פרטים, אתה צודק, לא ברמה של המערכת. המערכת, אם היא טובה, תחשף להרבה יותר פרטים.
רק בשבוע שעבר ישבתי בחדר אחד עם נגנים. מטר מהם. אין במה, אין אימאג'. המוסיקה מתפזרת בחלל, וגם אם תעצום עיניים, לא תוכל למקם שום כלי בשום מקום מדוייק.
כי לא יושבים מטר מהנגנים. שב כמה מטרים מהם, מקם אותם נכון, ותקבל משהו מאוד דומה למה שתקבל ממערכת איכותית.
כל האפקטים הויזואלים הללו הם בדיוק זה - אפקטים. כמו סראונד. משהו שיוצרים במעבדה. אין בין זה לבין האזנה למוסיקה חיה באמת ולא כלום.
לך לאולפן והטכנאי ישים לך את הזמרת איפה שתרצה. מלפנים, מאחור, מהצד... רק תבקש.
מאחורי אלפי שעות הקלטת אולפן. היה לי אולפן שנים רבות. הייתי מגיע בבוקר ויוצא בבוקר שאחרי. הקלטתי עד שיצאה לי הנשמה. מכיר את הטריקים, עשיתי אותם, והם נועדו בדיוק בשביל לתת לך את התחושה הזו. התחושה שהזמרת על ידך, מולך, במרכז. זו הסיבה ששירה מוקלטת במונו. מערכת אודיו ביתית אמורה לסדר לך הופעה חיה. כלומר למקם לך את הנגנים בבמה, למקם זמר במרכז או קצת בצד. תלוי מה רוצה הטכנאי. הכינורות בתזמורת הן תמיד משמאל - גם במערכת. יש חוקים, מכוונים את מיקומי הכלים בחדר הבקרה על פי הישיבה שלהם בחדר ההקלטה. כתבתי על זה פעם. אנסה למצוא את זה.
מי שנהנה מזה, תפדאל, הכל טוב... רק שזה לא קשור לשחזור הופעה חיה בסלון. זה לא מדמה לא נגנים בחדר, לא איך שנשמעת הופעה חיה כשאתה שם ואפילו לא איך שההופעה נשמעה במקור (בלעדיך).
בוא אלי. תשמע הופעה חיה מהמערכת. לך ליואל, תקבל את זה גם. אצל קסנר תקבל את זה בקלות, אם אתה לא מקבל תחושה של להקה מולך בחלל שבין הרמקולים ומעבר. גם אצל אלדר ושלמה תקבל את זה. זה בדיוק העניין של לשחזר מוסיקה חיה בסלון. המערכת אמורה ״לשקר״ אותך ולתת לך תחושה שמולך באמת יש נגנים. אם היא לא עושה את זה, אז מדוע צריך שני רמקולים? מדוע צריך לשבת במרחק מסוים מהם, מדוע המגבר צריך להיות סטריאופוני? אני משער שפשוט לא ישבת בכסא הנכון בהיכל התרבות ולא עמדת במקום הנכון בזאפה. גם כשאני מגבר את יום העצמאות או רוק עצמאות באמפי פארק בראשון, אני מקבל במה, אימג׳ ומה שאתה רוצה מעמדת הסאונד. נכון, מי שעומד בצד לא מקבל את זה. ומי שכל הזמן יושב במיקום שלא מקבלים את זה שם, חושב שלא ניתן לקבל את זה.