טוב אז ככה.
מערכת אודיו אמורה להציג את הכלי כפי שהוא. כלומר: מערכת כמה שיותר נטרלית. שלא תצבע ולא תוסיף דבר. נכון, זו שאיפה דמיונית אבל ניתן בקלות להבין מהי מערכת צבועה ומהי מערכת נטרלית וטבעית יותר.
מערכת אמורה לדווח על המרקם של הכלי. ממה הוא עשוי, גודלו, הוא ביחס לכלים אחרים.
מערכת אודיו אמורה להציג במה וירטואלית. ליצור מציאות מדומה כאילו תזמורת סימפונית באמת נימצאת מולך. היא אמורה לנגן בצורה כזו שתחצה את גבולות הרמקולים מכל הכיוונים - גם גובה הבמה אמור לעבור את גובה הטויטר (במידה והוא העליון).
מערכת אודיו אמורה בעצם לשחזר כלי נגינה בצורה הכי ריאליסטית שיש. ללא סרחים, ללא הגדלה או הקטנה.
זו עבורי מערכת מרגשת. מערכת שמביאה לי כינור בגודל של כינור כאשר הויולה גדולה ממנו ומלאה ממנו והצ׳לו מלא וגדול משניהם ובמה ממקום נמוך יותר בבמה. התופים שבאים מאחור צריכים להיות מהירים - טרנזיינטים זה פרמטר חשוב ביותר.
בס
הבס מוכרח להיות מדויק ביותר. הוא אמור להפריד את כל הכלים שמסתובבים שם באופן מוחלט. בלי למרוח, בלי לעגל פינות. לנגן ולעצור בזמן. בדיוק כמו בתווים עצמם.
מערכת אודיו איכותית מוכרחה להיות מאוזנת. לא להדגיש דבר על פני דבר אחר. ואת זה היא צריכה לעשות בין התחום הגבוה, האמצע והתחום הנמוך וכל מה שבניהם. בלי חורים, בורות, מעמקים או גבעות ושפיצים דוקרים. איזון טונאלי הוא פרמטר חשוב ביותר.
מערכת צריכה להיות שקופה. שקופה להקלטות, לאלקטרוניקה המשודכת, לציוד שיכוך וכבלים - אפילו הקלים שבהם.
אני חולק על הגישה, לא על הפרטים.
לדעתי, אין דרך מסויימת שמערכת באופן כללי "צריכה" להיות, ובוודאי לא אוסף התכונות שתיארת.
מה שתיארת זה מה שצריך להיות (בלי מרכאות הפעם) כדי שאתה תיהנה מהמערכת. זה עלול לא להתאים למישהו אחר.
לדעתי, הדבר היחיד שמערכת "צריכה" לעשות הוא לגרום הנאה לבעליה.
ומה שגורם הנאה לאחד יכול לגרום סבל לאחר, ולהיפך.
סתם דוגמאות קיצוניות לסבר את האוזן.
בנאדם א', אוהב מוזיקת כאסח, בווליומים מטורפים, עם באסים שמרעידים את כל השכונה ועם הדגשה פראית של כלי הנקישה והמצילתיים, ולעזאזל מה שקורה במיד -- הרי זה ממילא צרחות של זמרים עם קול של קרפדה עם עיוות אלקטרוני מכוון ומוגדל.
בנאדם ב' אוהב מוזיקה קאמרית וג'אז אקוסטי, להאזנה שקטה ורגועה, לא צריך באס כמעט בכלל, שהגבוהים שלא יצרחו, ושהמיד יהייה קסום ושקוף ועדין ומפורט.
אז מה המערכת "צריכה" לעשות מבחינתם?
המערכת שנמר תאר לא בהכרח תהנה אותם, כי היא תפורה לצרכיו, לא לצרכיהם.
המערכת של א' תהייה בנוייה כנראה סביב כמה סאבים אקטיביים "18 עם אלפי ואטים וסופר טוויטרים, והמערכת של ב' תהייה כנראה עם רמקולים אלקטרוסטטים ומגבר מנורות לא חזק מדי.
ייתכן ש-א' לא יתעניין כלל ב"נשמה" של המערכת, או שה"נשמה" שלו תהייה שונה לחלוטין מזו של ב'.
אז, אם לחזור לבסיס -- המערכת "צריכה" לגרום הנאה לבעליה, ואם המונח "נשמה" מתאים עבורו לתיאור דברים שהוא אוהב, במערכת שלו או בכלל, שייהייה כך.
אני לא מוצא טעם להילחם בזה, או לעשות לזה קונקרטיזציה ולשאול איפה הנשמה ומי/מה מייצר אותה.
זה סתם מונח "רגשי", לא אובייקטיבי ולא קונקרטי.
עמיר