"נאמנות למקור - Hi Fidelity " = פיקציה אודיופילית, דעתכם?


ס. ריכטר

אוהב את התחום
הודעות
336
מעורבות
0
נקודות
16
..."פיקציה אודיופילית, דעתכם? "

נכתבו כאן הרבה דברים מעניינים, נהניתי מההתייחסות המקצועית לאופי ההקלטה.
אישית אני מעדיף את הכוון של 'פיקציה אודיופילית' :

אם המקור הוא הביצוע [ אולפן או במה ] ואם 'נאמנות מוחלטת למקור' היא שהייה במקום והאזנה ממקור ראשון, אזי מלכתחילה כל האזנה פרט לצפייה חיה הנה התפשרות : השאלה בנושא נאמנות למקור הנה, אם כן -

כמה עמוקה ההתפשרות ?

לדעתי, בדרך שעושה הצליל מאותה במה חיה אל הסלון שלי, מוקרבים הרבה פרמטרים - והרשימה כמעט אינסופית : זה מתחיל בהקלטה, עובר למדיה אותה אתה מנגן והנגן שמנגן אותה, ממשיך דרך לא מעט מכשירים שמעניקים את הצבע של הסט אפ הייחודי שלך , דרך חלל ההאזנה שלך ויכול כידוע להגיע עד "ליכלוכים בחשמל" ושאר אפיונים דקיקים.

בשלב הזה כבר התפשר המאזין לא מעט.
לנושא "המקור" צריך להוסיף שגם לא כל הופעה חיה של אותו הרכב זהה : קולו/אופי נגינתו של הסולן [ אם ישנו ] עשוי להשתנות - גוונים של צרידות/עייפות/אנרגיה/שמחה באים והולכים, הרכב יכול לתפוס יום טוב והרמוני [ כמו קבוצת ספורט ] ולבצע באופן שוטף יותר [ או פחות ], נגן או הגברה מתחלפים, קהל יכול להדליק מבצע ולסחוף אותו [ תהליך דו סטרי שמתרחש ], באולפן עושים שאכטה קטנה שצובעת הכל ורוד ולייד בק וגם כאן הרשימה אינסופית.

לאור האמור לעיל [ ומעוד לא מעט סיבות ] אני פחות מדגיש "נאמנות למקור" בהאזנה : אם המקור הוא שומשום, וההופעה עובדה לטחינה, אזי למאזין הביתי כבר מגיעה חלבה: זה עדיין שומשום, אבל מעובד וצבוע. [ 'צבוע' - לכל סט אפ שהוא בעולם, ולא 'צבוע' כתכונה שלילית : לכל סט אפ יש סאונד משלו, עובדתית ].

יש מקרים חריגים בהם כלי מוכר נשמע לך מוזר [ אני נוררררא מתאפק לא לכתוב כאן שמות של רמקולים, אנא הערכתכם ], זו בהחלט חריגה, אבל ככלל, הדגש [אצלי] הוא על 'לשמוע נהדר'.

:)

ומה שווה כל זה בלי תהייה על הכלי העקרי שלנו- האוזן ?

למשל, השמיעה שלי היום היא בחלקה פונקציה של שעות הריקוד מול רמקולי ענק במועדונים בצעירותי : כמה אחוזי שמיעה הקרבתי שם ? ובהופעות ? עם כמה בכלל נולדתי ? כמה אבדו לתותחנים שביננו ? ....
לכל אחד אוזן אחרת, זו בין השאר גם הסיבה לטעמים והעדפות לצליל זה או אחר.

ניסוח בצורת משל זן יכול היה להציג זאת כך :

"בכל פעם שאני מניע את האוטו, אני המום מהעוצמה בה האזנתי לגל"צ קודם ".

[זה גם עונה חלקית על שאלת ה"שינויים בביצועי המערכת" לפי ימים].

כתמיד, כדאי להעדיף נאמנות לעצמךעל פני נאמנות עלומה ל"מקור" [ וגם בכלל כדאי ].
מי שהגיע לסאונד שהוא אוהב, למשל, ימצא שהוא מאוד מתקשה להעליב אחרים בדיוני-אינטרנט, שכן הוא שלם ויכול רק להנות מהרחבת דעתו , העשרתה וגיוונה על ידי האזנה לדעות נוספות, אבל לא יחוש מספיק חוסר בטחון על מנת לתקוף אדם בנושא צלילים [!],

וגם לזה בטח יש משל זן קצר,

"החמין של אמא שלי יותר טעים".
 

יואלפלרמן

חבר משקיען
הודעות
2,427
מעורבות
106
נקודות
63
שו"ת בנוגע להפיקציא

תנו רבנן: פיקציא זאת מאי משמע קיימא לן? אמר רבי יוסי ברבי משה: שהרי אם יושב לו אחד מאנ"ש בבית האורקסטרא ושומע דבר המנגנים כולם, רחוקים ממנו כולם כמטווחי קשת. כך יאבה כי יהיה בביתו, אך לא יצלח הדבר כי הרי קיטונו קטן ושופריו אין בהם הגודל שיש באותה אוrקסטרא. והנה נחרט בחרט מקליט דבר הנגינה וכל חליל ונבל ותוף וכינור עם מיקרופו לפניו, וכך מובאים לפני אותו ברנש בקיטונו, דבר דבור על אופניו. הרי לא כך שמע בבית האורקסטרה, אך בביתו באות הנגינות והן ברורות יותר.
הנה קושיה היא - ותיק"ו (תשבי יפתור קושיות ובעיות).
תיתי לו לאותו ריכטר שמביא הוא דברי זן, שהרי של עכו"מ הם, ואינו מוצא דרכו במשעולי דבר תורה.
 

truejoker

חבר משקיען
הודעות
1,739
מעורבות
0
נקודות
0
תנו רבנן: פיקציא זאת מאי משמע קיימא לן? אמר רבי יוסי ברבי משה: שהרי אם יושב לו אחד מאנ"ש בבית האורקסטרא ושומע דבר המנגנים כולם, רחוקים ממנו כולם כמטווחי קשת. כך יאבה כי יהיה בביתו, אך לא יצלח הדבר כי הרי קיטונו קטן ושופריו אין בהם הגודל שיש באותה אוrקסטרא. והנה נחרט בחרט מקליט דבר הנגינה וכל חליל ונבל ותוף וכינור עם מיקרופו לפניו, וכך מובאים לפני אותו ברנש בקיטונו, דבר דבור על אופניו. הרי לא כך שמע בבית האורקסטרה, אך בביתו באות הנגינות והן ברורות יותר.
הנה קושיה היא - ותיק"ו (תשבי יפתור קושיות ובעיות).
תיתי לו לאותו ריכטר שמביא הוא דברי זן, שהרי של עכו"מ הם, ואינו מוצא דרכו במשעולי דבר תורה.

:):):)(Y)(Y)(Y)
 

ס. ריכטר

אוהב את התחום
הודעות
336
מעורבות
0
נקודות
16
דזבין זו לא קללה

תנו רבנן: פיקציא זאת מאי משמע קיימא לן? אמר רבי יוסי ברבי משה: שהרי אם יושב לו אחד מאנ"ש בבית האורקסטרא ושומע דבר המנגנים כולם, רחוקים ממנו כולם כמטווחי קשת. כך יאבה כי יהיה בביתו, אך לא יצלח הדבר כי הרי קיטונו קטן ושופריו אין בהם הגודל שיש באותה אוrקסטרא. והנה נחרט בחרט מקליט דבר הנגינה וכל חליל ונבל ותוף וכינור עם מיקרופו לפניו, וכך מובאים לפני אותו ברנש בקיטונו, דבר דבור על אופניו. הרי לא כך שמע בבית האורקסטרה, אך בביתו באות הנגינות והן ברורות יותר.
הנה קושיה היא - ותיק"ו (תשבי יפתור קושיות ובעיות).
תיתי לו לאותו ריכטר שמביא הוא דברי זן, שהרי של עכו"מ הם, ואינו מוצא דרכו במשעולי דבר תורה.

בס"ד ובהשתדלותנו

שלום למר .

מתוך שאני מתאבק בעפר רגליו ונכסף לצקת מים על ידיו [ ואולי - אגול עפר מעל עיניו ? הא הא ] ומתוך חירוף הנפש של מלחמתו בעכומ"ים [ וראה גם אקומי"ם וסתם עקומים ] שמא נפלה שגגה תחת מקלדתו ויושב הוא בבית התיזמורת ומאזין למיני תועבות ואף ר"ל בא לידי עבירה והוא כשור מועד ששב ומעד ובאין גדר חוטא ומחטיא, ומהי אותה גדר ועל שום מה ?

ואותה גדר שם לנו מו"ר הגרש"ז אויערבך זצ"ל שהאיר לנו איסור מוזיקה ודוק מוזיקה המביאה אדם לריגוש וכיסופים, שאותה אין לשמוע ברדיו ויש לשמעה להלל הקב"ה בשירה בפה ואם כשל ושמע הרי שישמע בע"ה מוזיקה שמביאה להעצמת התנסותו בבריאה ולא לחווית ההאזנה גופא :

והחרה החזיק המהרי"ק זצ"ל שאסר על מוזיקת עמי הארץ שתיעוב בה וערווה נגלית חדשות לבקרים והם כבריטני הפוסעת מעדנות החוצה מאפיריונה ובני מעיה נשפכים על עפר ד'ארעא ואין פוצה שפתיים : וגרוע מכך מוזיקה בלשון ק' שעליה חלה הקפדה יתירה מאשר בכל מיני עכו"מ דכמובן לשונם אינו נהיר לפשפש שכמותי ואין הדבר מביא לידי עבירה אלא אם הביא לידי ריקוד שהוא אסור :

ומשבאנו לבחון את התוכן הרי נמצאנו חלוקים בדעה מה קודש הוא, מה חול ומה תיעוב ואנו בחשש גדול מפני עירוב ופריצות , חטא והחטאה :

וכבר שנו גאונים ראשונים והחרו אחרונים והרמב"ם זצוק"ל זיע"א פיפ"א על שום שנחרב בית קדשנו גזר איסור מחמיר על תוכן והותיר לשורר בקול אך בקינה ובנהי את מגילת איכה וכמעט הא ותו לא :

ובחסדי שמיים תיקן המהרי"ק שלדבר מצווה יותר - וכך נאחז בגדולים בדעת הרמ"א שלשם מצווה והלל לא מחה ולא פרש ומתיר המוזיקה [ באין יין ! ] והעולם כרמ"א לקולא [ וחו"ח אם בא לידי נדר יתירו ] .

אם זולגת המוזיקה משכניו [ שהם מעוטי ואטים אך מזיזי ריבונים ] הרי הוא "אנוס" : ומשנאנס ינסה לווזלן את הפריצה ומכאן שבותק והכל מותר ואין פוצה פה שנאמר ' גם עוגבי העוגבים בכנסיות ימ'ש זכות ציווה להם ששמרו על שירת הלווים וקולם מנגינת לווים הוא' ואפילו ואגנער עוכ"י בן נעווה אם חידש מוזיקה שאין בה מלל אף ראוי להאזנה והכל סבבה, והכל בהתניה המשולשת שתכנם כשר שאינו מעורר יצרים ושמבצעם כשר ותם [ וכמובן שב'שלושת השבועות' יש להמנע משמיעת שירים , ובתשעת הימים רק כלים ווקאליים המבכים ומקוננים את אבל החורבן ],

ובקיטונו ,

עת שנה ודרש והוא בן מ' שנים ומעשן וימיו ע'פ האדמה ברי חלוף ועיה"ק בחורבנה שוררת והכל דרעק ומתחנן הוא לפני בוראו ' אבינו, מדוע מפות אימי פלטתני ונפלתי בחוקן וסובבוני בכחש ונגררתי בקרי ורמקולים אלו שבפני מעוררי שמחה לעילא ומשביתי תורה לדראון וכל כולם ביטול זמן ועכו"מ אחושרמוטה' ויען אבינו 'כי תשב משופריך בריחוק והיה מקומך בכפל המרחק שבינם והאזנת היטב ונהנית מדי והיה קול באישה כאילו טבלת ראשך בשיח' ושלח מלך כל המלכים מכת חשמל טהור ונקי עד פיחלוץ אלמנטיו.

בקיצור, עדיף לך עם הזן כקודקס בהקשר הזה, תאמין לי.
 

truejoker

חבר משקיען
הודעות
1,739
מעורבות
0
נקודות
0
ס.ריכטר , מצטער לא הבנתי כלום , אפילו לא את כוונת המשורר
 

יואלפלרמן

חבר משקיען
הודעות
2,427
מעורבות
106
נקודות
63
אוי לנו שכך נשברנו, שתועבה נוראה ואיומה ירדה עלינו מפני חטאים שעשינו, שכותב גוברין יהודאין ושמו בישראל ריכטר בדבר צייטונג זה על בריטאני ספירס ושאר תועבות ר"ל, שנאמר "קול אישה בערווה", ועוד נאמר "אל דבר רשעים לא תקרב", והנה אנו מפני מה גלינו, מפני תועבות הגויים ודברי גילולים שנאמר "עישו שדיהן".
ונורא הדבר שבעתיים, כי מה ביקשנו, כולה?
שלא יכתוב הבן אדם כאן על זן, כמו שמדברים המלוכלכים האלו משמה, ולמה החביא את היו"ד שהיה בתוך השם הזה, למה מה הוא חושב שאנחנו לא קולטים? ועוד איך קולטים ת'בן אדם.
שעל כן שטוחה בקשתנו מעם מר, יברכו השי"ת בכל אשר יפנה, כי יחזק עצמו בדברי תורה ומצוות, כי לא יסור מן הטוב וילך אל דברי עכו"ם ר"ל. שהרי תורתנו תורת חיים היא לכל דורשיה.
ואדרש אל דברי מר: ולא כן ייאמר כי תועבות בתזמורת, שהרי דוד זי"ע היה כותב מזמור לאסף או להימן, מה שבא קודם באותו רגע ולפי התורנות, ועוד נאמר כל הנשמה תהלל יה', וגם נאמר כל תופס כינור וגם אצל חסידים ואנשי מעשה דבר מוזיקה הוא כשמן הבא אל העצמות, שמביא תעצומות נפש ומחזק הנשמה, ורק אל לנו להסכית אוזננו לגויות עכו"מ שנאמר "סור מרע".
 

Av1

עוסק בתחום
הודעות
378
מעורבות
0
נקודות
16
בס"ד ובהשתדלותנו

שלום למר .

מתוך שאני מתאבק בעפר רגליו ונכסף לצקת מים על ידיו [ ואולי - אגול עפר מעל עיניו ? הא הא ] ומתוך חירוף הנפש של מלחמתו בעכומ"ים [ וראה גם אקומי"ם וסתם עקומים ] שמא נפלה שגגה תחת מקלדתו ויושב הוא בבית התיזמורת ומאזין למיני תועבות ואף ר"ל בא לידי עבירה והוא כשור מועד ששב ומעד ובאין גדר חוטא ומחטיא, ומהי אותה גדר ועל שום מה ?

ואותה גדר שם לנו מו"ר הגרש"ז אויערבך זצ"ל שהאיר לנו איסור מוזיקה ודוק מוזיקה המביאה אדם לריגוש וכיסופים, שאותה אין לשמוע ברדיו ויש לשמעה להלל הקב"ה בשירה בפה ואם כשל ושמע הרי שישמע בע"ה מוזיקה שמביאה להעצמת התנסותו בבריאה ולא לחווית ההאזנה גופא :

והחרה החזיק המהרי"ק זצ"ל שאסר על מוזיקת עמי הארץ שתיעוב בה וערווה נגלית חדשות לבקרים והם כבריטני הפוסעת מעדנות החוצה מאפיריונה ובני מעיה נשפכים על עפר ד'ארעא ואין פוצה שפתיים : וגרוע מכך מוזיקה בלשון ק' שעליה חלה הקפדה יתירה מאשר בכל מיני עכו"מ דכמובן לשונם אינו נהיר לפשפש שכמותי ואין הדבר מביא לידי עבירה אלא אם הביא לידי ריקוד שהוא אסור :

ומשבאנו לבחון את התוכן הרי נמצאנו חלוקים בדעה מה קודש הוא, מה חול ומה תיעוב ואנו בחשש גדול מפני עירוב ופריצות , חטא והחטאה :

וכבר שנו גאונים ראשונים והחרו אחרונים והרמב"ם זצוק"ל זיע"א פיפ"א על שום שנחרב בית קדשנו גזר איסור מחמיר על תוכן והותיר לשורר בקול אך בקינה ובנהי את מגילת איכה וכמעט הא ותו לא :

ובחסדי שמיים תיקן המהרי"ק שלדבר מצווה יותר - וכך נאחז בגדולים בדעת הרמ"א שלשם מצווה והלל לא מחה ולא פרש ומתיר המוזיקה [ באין יין ! ] והעולם כרמ"א לקולא [ וחו"ח אם בא לידי נדר יתירו ] .

אם זולגת המוזיקה משכניו [ שהם מעוטי ואטים אך מזיזי ריבונים ] הרי הוא "אנוס" : ומשנאנס ינסה לווזלן את הפריצה ומכאן שבותק והכל מותר ואין פוצה פה שנאמר ' גם עוגבי העוגבים בכנסיות ימ'ש זכות ציווה להם ששמרו על שירת הלווים וקולם מנגינת לווים הוא' ואפילו ואגנער עוכ"י בן נעווה אם חידש מוזיקה שאין בה מלל אף ראוי להאזנה והכל סבבה, והכל בהתניה המשולשת שתכנם כשר שאינו מעורר יצרים ושמבצעם כשר ותם [ וכמובן שב'שלושת השבועות' יש להמנע משמיעת שירים , ובתשעת הימים רק כלים ווקאליים המבכים ומקוננים את אבל החורבן ],

ובקיטונו ,

עת שנה ודרש והוא בן מ' שנים ומעשן וימיו ע'פ האדמה ברי חלוף ועיה"ק בחורבנה שוררת והכל דרעק ומתחנן הוא לפני בוראו ' אבינו, מדוע מפות אימי פלטתני ונפלתי בחוקן וסובבוני בכחש ונגררתי בקרי ורמקולים אלו שבפני מעוררי שמחה לעילא ומשביתי תורה לדראון וכל כולם ביטול זמן ועכו"מ אחושרמוטה' ויען אבינו 'כי תשב משופריך בריחוק והיה מקומך בכפל המרחק שבינם והאזנת היטב ונהנית מדי והיה קול באישה כאילו טבלת ראשך בשיח' ושלח מלך כל המלכים מכת חשמל טהור ונקי עד פיחלוץ אלמנטיו.

בקיצור, עדיף לך עם הזן כקודקס בהקשר הזה, תאמין לי.




רואים שבעברך למדת, אך למה לקחת שפה קדושה לדברי הבל?
 

יואלפלרמן

חבר משקיען
הודעות
2,427
מעורבות
106
נקודות
63
מר מור
מה זה "שפה קדושה?" ארמית? ומה הם דברי הבל ומהם דברים שאינם הבל?
אגב קדושה: קרא קצת תנך. דברי הזימה שם הם כאלו שאיש לא היה מעז לכותבם כיום
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור