קודם כל ברוך השב.
יכול להיות שאני מייצג את האודיופיליה הקלאסית. כנראה זה הדבר הראשון שנטמע בנו כאודיופילים.
העניין הוא שלא מכרו לי. הגעתי למסקנות הללו די לבד עם עזרה פה ושם. אבל בשום אופן לא השפיעו על החלטותי לגבי איך צריכה להישמע מערכת.
אין מה להתקפל בפני אף אחד. זכותך לחשוב איך שנוח לך ומרגיש לך נכון.
תודה!
לא לדאוג, אתה רואה שזה לא קורה
כאן עיקר אי ההסכמה שלנו.
על מנת לטעון שמערכת x יותר מפורטת מ-y מוכרח של-x יהיו יותר פרטים. גם את אותם פרטים שמערכת y מציגה וגם פרטים נוספים שהיא אינה מציגה. יש להמנע מ״שגיאות״ שגורמות לנו לחשוב על פרטים נוספים מפאת הדגשה של טווח תדרים מסוים. ברגע שהמיומנות גבוהה, ניתן בהחלט להגיע למסקנות די ברורות ודי מהר.
לא דיברתי על טענה לכיוון זה או אחר. רק ציינתי שזה לא חייב להיות שאם במערכת א' יש פרטים שאינם נשמעים ב-ב', כך זה יהייה לגבי כל הפרטים, אלא יש מצב שלכל אחת מהן יהייו יתרונות וחסרונות של פרטים.
לא חשבתי שזה אמור לקרות
לך שתטעה בזה, רק שהאפשרות קיימת.
אם יש לך מתודה שעוזרת בלהימנע מטעות -- מה טוב, וזה מעניין לכשעצמו -- אבל זה לא ברמת הדיון של המחלוקת על הגישה המקובלת.
נכון. אבל עדיין הוא נחקק בגזע המוח ואת הצליל שלא אתה מנסה לשחזר בבית. בסופו של דבר, לפסנתר יש כמה פרמטרים המייחדים אותו וכמעט כל הקלטה תחשוף את זה. כך גם לתוף רגל, חצוצרה, טרומבון וכינור. זו הסיבה אגב, שאתה מצליח להבין שהמערכת מצליחה להעביר לך את הפרופורציות בין הכלים. לכל כלי יש את הגודל שלו במציאות וגם בהקלטה. הרי אין הקלטה שחליל הפיקולו שבה נשמע גדול יותר מאשר הטובה. וכן הלאה.
אין ספק שהפרמטרים הג'נריים נחקקים עמוק -- עובדה -- אנחנו מזהים את הכלים ויכולים לומר אם ההקלטה היא טובה או לא, אבל כאשר מדובר בהקלטה טובה על שתי מערכות שונות, אין לך דרך להכריע מי מהן מדייקת יותר, וזאת אפילו אם היית נוכח באתר ההקלטה בזמן שהיא בוצעה!
לכל היותר אתה יכול לומר את מה אתה מעדיף, אבל זו כבר שאלה של טעם, לא שאלה של רפרנס ו"נכונות", גם אם נדמה לך שאחד יותר "נכון" מהאחר.
זה גם פשוט לא משנה כמה אתה בטוח בזה וכמה ניסיון יש לך. יכול להיות שמערכת א' מוציאה צליל קרוב מאוד לפסנתר A בנסיבות מסויימות, ומערכת ב' מוציאה צליל קרוב מאוד לפסנתר B בנסיבות אחרות, ואתה לא יכול לדעת אם הקליטו את A או את B ובאיזה נסיבות, וגם אם היית יודע -- נוכח באתר ההקלטה -- מיקומך הייה שונה ממיקום המיקרופונים, וההשפעה של הבדל המיקום של האזניים/מיקרופונים ושל חדר ההאזנה על הסאונד הסופי -- כבר הם יכולים להיות גדולים יותר מההבדל בין איך שההקלטות נשמעות בשתי המערכות!
בתוך הצליל הכללי של הכלי יש ניואנסים. למשל חריפות טבעית וגוף קטן של חליל פיקולו. משקל וגוף גדול יותר של טובה. המרקם של הצליל. זה עשוי מתכת והשני מעץ. באחד שומעים יותר את האוויר שמתפספס מחריץ הנשיפה ובשני פחות או כמעט ולא. ועוד ועוד. את הדברים הללו תשמע גם במציאות וגם בהקלטה שהיא טובה.
ברור שייש, אבל אנחנו מדברים על הקלטות ומערכות שמעבירות את הנואנסים היטב, רק התוצאה קצת שונה, ואין לך שום דרך מעשית/עובדתית להעדיף בין אחת לשנייה,
רק טעם, וגם הטעם מטעה קשות.
כלומר.
לכל הפסנתרים מכנה משותף באופן בו הם מייצרים צליל. כך גם הכינורות ושאר הכלים. זה לא משנה אם זה סטרדיוורי או לא. את הגוון של שניהם תכיר תמיד. עכשיו מה שנותר הוא לבדוק מי מהם יותר לטעמך.
טריוויאלי שתכיר, אבל אנחנו מדברים על מצבים שההבדלים לא מאפשרים לך לפסול את אחת המערכות, רק להבחין שהן טובות ומעבירות את כל מה שצריך, אבל בכל זאת התוצאה שונה.
שוב --
אנחנו בכלל לא מדברים על מצבים שאחת המערכות או שתיהן לא מעבירות את כל מה שאתה מחפש ובצורה טובה. מערכות/הקלטות כאלה הן מחוץ לתחום הדיון.
אני מבין את כוונתך בגדול. אני מבין שאין מציאות מוחלטת במערכת ביתית. אבל בכל זאת, גם אתה משתמש במונח ״טבעי״ או ״ריאליסטי״. ואיך תשתמש במונח הזה אם לא תשתמש ברפרנס המוחלט - הכלי עצמו במציאות.
אני משתמש במונחים ״טבעי״ ו/או ״ריאליסטי״ רק כדי לומר שהמרדף אחריהם חסר שחר
=============
אני אנסה לתת דוגמה שבהחלט אינה לגמרי מקבילה למצב, אבל אולי יש דמיון מהותי.
בוא ניקח טמפרטורה של מיים.
אתה מכניס יד למיכל עם מיים, ומקבל הרגשה לגבי הטמפרטורה שלהם, חם, קר, בינוני, מיד-חם, בינוני-נמוך, כאלה, ואתה יכול גם לזכור את התחושה, ואת הטקסטורה שהעור שלך מקבל כתוצאה מהמגע עם המיים, ולמצוא לעצמך כל מיני מאפיינים.
אחרי 10 דקות, נותנים לך קערה אחרת עם מיים, ושואלים אותך אם הם באותה טמפרטורה כמו של המיים הקודמים. עד כמה אפשר לסמוך על מה שתגיד? ועוד כשההפרשים שבהם מדובר הם קטנים, נואנסים?
ומה אם מדובר באחרי יומיים?
ואחרי השנתיים וחצי אחרי כן, שזה כמו מרווח הזמן מאז ששמעת פנסתר (אחר!) ברסיטל על במה?
ועוד לא דיברנו אם בדיקת הטמפרטורה שלך נעשית אחרי לקודם שקפאת מקור בחוץ, או רתחת, וא שעשית בדיקת טמפרטורה אחרת... הרי אתה יודע שאם אתה טובל יד אחת במיים חמים והשנייה בקרים, ואחר כך את שתי הידיים בפושרים, התחושה שביידיים תהייה שונה -- בזו שהייתה בקור התחושה תהייה של חום ולהיפך. אז אולי אחרי ששמעת הקלטה של פסנתר שמנוגן בעוצמה ובדינאמיות, הקלטה של פסנתר אחר שמנוגן בשקט עלולה להישמע לך "עייפה" וחסרת צבעים. וכו'
עמיר