ראשית, סוג של Disclaimer: כל הכבלים שנבחנו בפועל ו/או מצויינים בפוסט זה, התבררו כראויים וסופר תחרותיים, לא היה כבל של חברה מסוימת שהוחזר מיידית, במובן של "לא מעניין", אלא כולם נתנו כאן קרב לא פשוט.
חייבים להבין שהמטרה של פוסט זה, היא בוודאי לא להכריז איזה כבל הוא "הכי טוב" , אלא לשתף, בין השאר, את הקוראים, בחוויה נחמדה שעברנו בימי ה-אפס מעשה הנוכחי וניצחון של כבל כזה או אחר, אין לו הרבה משמעות בפועל.
מעבר לכך, ברור מעל לכל ספק, כי התוצאות היו יכולות להיות שונות בתכלית השינוי, בה המנצח הגדול, היה מובס בבושת פנים והמפסיד הגדול, הופך למנצח, ככל שחוויה זו הייתה נערכת במקום אחר, עם מערכת שונה וזוג אוזניים אחר.
מסיבה זו איזכרתי את שמות החברות, אך לא את המודלים השונים כי זה חסר טעם לגרור את הדיון לכיוונים של " לו היית משתמש במודל זה ולא במודל שהשתמשת, התוצאות בוודאות היו שונות..."
ולתאכלס.
לאחר שסיימתי את פרוייקט הפרוססורים, תוך השוואה של פרוססורים רבים, אחד כנגד השני, בו זמנית, באותו החלל.
לאחר שסיימתי את פרוייקט ההגברה, בו ניגנו מגברים שונים ורבים, חלקם במחירים של דירות נחמדות באירופה, אחד ליד השני, באותו מועד ובאותו חלל ולאחר שסיימתי את פרוייקט המשככים, במהלכו הג'ק הפך להיות חברי הטוב ונאלצתי שוב ושוב להעלות את הרמקולים באוויר, על מנת להחליף את המשככים, הגיע תורם של כבלי הרמקולים.
במהלך הפרוייקט האמור, בחנתי מספר לא מבוטל של חברות.
חשוב וראוי לציין כי בשל בעיות מלאים/מבחר בארץ, לא תמיד ניתן היה לבצע בדיקה נאותה של רמות זהות של מוצרים ולעיתים נבדקו כבלים, אשר ההבדלים בעלויות שלהם, היו באחוזים לא מבוטלים. זה מה יש.
החברות שנבחנו על ידי:
Analysis Plus
Siltech
Stealth
Transparent
Echole
Telos
Cardas
כמה מילים בקצרה על המערכת:
לב המערכת שלי מופקד בידיה הנאמנות של חברת Trinnov הצרפתית עם פרוססור מדגם Altitude 16 וכמו כן כוללת רמקולים של חברת Wilson Audio , מדגם Sasha DAW , סאב וופר של חברת B&W מדגם DB1D הכולל 2 אלמנטים אקטיבים של 12" והגברה הכוללת שני מונו בלוקים של חברת Nagra.
חשוב להבהיר, כי אין כל בעיה לעקוף את ה DAC של ה Trinnov, אבל עקיפה כאמור תביא לניטרול ה- Room Correction, שמבצעת החברה ובעצם מייתרת את הסיבה שאתה משקיע כל כך הרבה כסף וקונה Trinnov.
לאור זאת, כל מקור באשר הוא (במקרה הנוכחי Node 2i) חייב להיות מחובר באופן דיגטלי ולהשען על ה DAC המתקדם של ה- Trinnov.
המערכת כולה עברה כיול אקוסטי של אנשי מקצוע , שדאגתי להטיס מאירופה וארה"ב (טרם עידן הקורונה).
מדובר במהלך נדרש ולצערי מאוד יקר, ככל שהמשתמש מבקש להוציא את המקסימום מה- Trinnov.
ובאשר לכבלים.
מספר דברים שלקחתי איתי כמסקנות מהשבועות הארוכים עם מגוון הכבלים השונים:
1. לא באמת נדרשים מבחנים עיוורים, לשם קביעה אם קיימים הבדלים, או לא קיימים הבדלים בין כבלים. במרבית המקרים, ההבדלים הם שמיעים.
כתבתי "במרבית המקרים" היות ולעיתים, פשוט לא ניתן לשמוע הבדל בין כבל X לכבל Y באופן מיידי וידרש עוד זמן וקטעים נוספים על מנת לעמוד על ההבדלים ויתכן וגם השקעה כאמור לא תעזור וההבדלים בין אותם כבלים יתבררו כמאוד זניחים=לא קיימים.
2. אין בהכרח קורלציה בין מחיר הכבל לתוצאה הסופית ובלשון אחר: לא כל הנוצץ זהב.
3. ההבדלים אכן קיימים ושמיעים, אבל הם בוודאי לא דרמטיים, כדוגמת טיפול אקוסטי (פאסיבי ו/או אקטיבי) , או בחירת רמקולים, או בחירת פרוססור, או בחירת הגברה, הבדלים הם בבחינת touch ups.
4. מדובר במוצר טיפש ולא במחשב על, שבתאכלס מהווה מעיין אקולייזר (טיפש) על גבי כבל ואין לייחס לו כוחות של רום קורקשן מפוצץ, עם אלגוריתמים מתוחכמים. מדובר באקולייזר עם ערכים קבועים שלא ניתן לשחק בו.
5. אין ארוחות חינם באקולייזר ובוודאי לא בכזה שלא ניתן לשחק עם הערכים שלו ולכן, כפי שארחיב בהמשך, אין כאן באמת כבל שמסוגל "לנצח" בכל סגנון/שיר, הכל בבחינת Pick your poison.
6. אימרות מסוג "מדובר בכבל מאוזן ושקוף..." הן אימרות מוטלות בספק ובדרך כלל נועדו להצדיק רכישה ואין מאחוריהן משהו אמפירי, היות וקרוב לוודאי לא באמת נוסו מספר גדול מספיק של כבלים, באותו מועד, על אותה מערכת, מול אותו כבל "שקוף' ו- "מאוזן" כדיי לוודא שזה אכן המצב.
וכמובן, שאין לנו שום כבל "אפס", או כבל "מאסטר", או יכולת לדעת איך בוצעה אותה הקלטה לה אנו מקשיבים, על מנת להבין שאנחנו באמת שומעים כבל שהוא "שקוף" ו/או "מאוזן", ביחס למה שאנחנו שומעים עם כבלים אחרים.
7. טעם אישי. בניגוד למוצר וידאו, בו ניתן בנקל להבין ולהסביר מהו המוצר הטוב יותר, סאונד מושתת בחלקו הגדול על טעם אישי וכתתוצאה מכך, סאונד בהיר מבחינתי, הוא בעצם רזולטיבי אצל האחר וסאונד סתום מבחינתי, הוא בעצם עגול ונעים אצל האחר.
המסקנות שלי ובכלל זה ההעדפות שלי ביחס לכבלים ששמעתי, היו יחסית מהירות והכבל שהעדפתי (Transparent) הצליח להתמודד באופן מעורר כבוד, מול הכבלים האחרים שהעמדתי מולו, אבל כאמור, לא תמיד נשמע הכי טוב בכל קטע וקטע והיו לא מעט קטעים שההבדלים בינו לבין חברות אחרות היו זניחים לחלוטין. מדובר בסוג של ממוצע.
עוד למדתי, שזה בלתי אפשרי לחזות מראש, איך כבל של חברה ספציפית ישפיע על המערכת וזאת מהטעם שכבלים שונים של אותה חברה (היו לי את ההזדמנויות לשמוע 2-3 כבלים של אותה חברה) נשמעים אחרת ואגב, לא תמיד הכבל המתומחר גבוה יותר אצל אותה חברה , ישמע בוודאות טוב יותר מהדגם המתומחר נמוך יותר.
ולכן, אימרות לפיהן כבל של חברה x יהיה תמיד בעל תכונות כאלה או אחרות, היא גם אימרה שאין מאחוריה דבר וחצי דבר, במיוחד לאור העובדה שהמשתתפים כאן כשלו בחיזוי נכון של החברות המחוברות בפועל. לא אחת הבנתח, כי כבלים של אותה חברה נשמעים לעיתים שונה. הנושא של וויסינג עיקבי של חברה, הוא מעט מוטל בספק.
מבלי להמעיט מהאמור ולמרות שהחלטתי יחסית במהירות מהו הכבל שאני מעדיף, החלטתי להתעלל בנמר ובאלדר ולהושיב את שניהם, לא באותו מועד חלילה וחס..(.יש ניצנים של הפשרה...וכנראה בסוף הם יקחו חדר..) ולבחון את יכולותיהם במבחן עיוור לחלוטין.
למרות שיש באמתחתי נסיון של כ- 25 שנה בתחביב הזה, עם לא מעט רכיבים אקזוטיים שעברו תחת ידי וגיחות להמוןןן תערוכות ברחבי העולם, אני תמיד מקפיד לשמוע חוות דעת של אנשים אחרים, לעיתים ללמוד, לעיתים להקשיב לגישות שונות, להערות בונות...ו..לעיתים לחזק את הדיעה ...שאותם אנשים לא מבינים כלום...(חח..סתם..)
במסגרת המבחן שנערך, לא הייתה כל אפשרות לדעת איזה כבל מחובר. נקודה.
לא הייתה כל אפשרות לדעת אם בכלל הוחלף כבל. נקודה.
גם נמר וגם אלדר שמעו לראשונה חברות שלא הייתה להם הזדמנות להקשיב להן ובכל שלב, היו פיזית כ- 7 כבלים שונים מאחורי כל רמקול.
עובדה זו כמובן הפכה את הניחוש ל- "איזה כבל מנגן", לבלתי אפשרי.
חייבים להבין שהמטרה של פוסט זה, היא בוודאי לא להכריז איזה כבל הוא "הכי טוב" , אלא לשתף, בין השאר, את הקוראים, בחוויה נחמדה שעברנו בימי ה-אפס מעשה הנוכחי וניצחון של כבל כזה או אחר, אין לו הרבה משמעות בפועל.
מעבר לכך, ברור מעל לכל ספק, כי התוצאות היו יכולות להיות שונות בתכלית השינוי, בה המנצח הגדול, היה מובס בבושת פנים והמפסיד הגדול, הופך למנצח, ככל שחוויה זו הייתה נערכת במקום אחר, עם מערכת שונה וזוג אוזניים אחר.
מסיבה זו איזכרתי את שמות החברות, אך לא את המודלים השונים כי זה חסר טעם לגרור את הדיון לכיוונים של " לו היית משתמש במודל זה ולא במודל שהשתמשת, התוצאות בוודאות היו שונות..."
ולתאכלס.
לאחר שסיימתי את פרוייקט הפרוססורים, תוך השוואה של פרוססורים רבים, אחד כנגד השני, בו זמנית, באותו החלל.
לאחר שסיימתי את פרוייקט ההגברה, בו ניגנו מגברים שונים ורבים, חלקם במחירים של דירות נחמדות באירופה, אחד ליד השני, באותו מועד ובאותו חלל ולאחר שסיימתי את פרוייקט המשככים, במהלכו הג'ק הפך להיות חברי הטוב ונאלצתי שוב ושוב להעלות את הרמקולים באוויר, על מנת להחליף את המשככים, הגיע תורם של כבלי הרמקולים.
במהלך הפרוייקט האמור, בחנתי מספר לא מבוטל של חברות.
חשוב וראוי לציין כי בשל בעיות מלאים/מבחר בארץ, לא תמיד ניתן היה לבצע בדיקה נאותה של רמות זהות של מוצרים ולעיתים נבדקו כבלים, אשר ההבדלים בעלויות שלהם, היו באחוזים לא מבוטלים. זה מה יש.
החברות שנבחנו על ידי:
Analysis Plus
Siltech
Stealth
Transparent
Echole
Telos
Cardas
כמה מילים בקצרה על המערכת:
לב המערכת שלי מופקד בידיה הנאמנות של חברת Trinnov הצרפתית עם פרוססור מדגם Altitude 16 וכמו כן כוללת רמקולים של חברת Wilson Audio , מדגם Sasha DAW , סאב וופר של חברת B&W מדגם DB1D הכולל 2 אלמנטים אקטיבים של 12" והגברה הכוללת שני מונו בלוקים של חברת Nagra.
חשוב להבהיר, כי אין כל בעיה לעקוף את ה DAC של ה Trinnov, אבל עקיפה כאמור תביא לניטרול ה- Room Correction, שמבצעת החברה ובעצם מייתרת את הסיבה שאתה משקיע כל כך הרבה כסף וקונה Trinnov.
לאור זאת, כל מקור באשר הוא (במקרה הנוכחי Node 2i) חייב להיות מחובר באופן דיגטלי ולהשען על ה DAC המתקדם של ה- Trinnov.
המערכת כולה עברה כיול אקוסטי של אנשי מקצוע , שדאגתי להטיס מאירופה וארה"ב (טרם עידן הקורונה).
מדובר במהלך נדרש ולצערי מאוד יקר, ככל שהמשתמש מבקש להוציא את המקסימום מה- Trinnov.
ובאשר לכבלים.
מספר דברים שלקחתי איתי כמסקנות מהשבועות הארוכים עם מגוון הכבלים השונים:
1. לא באמת נדרשים מבחנים עיוורים, לשם קביעה אם קיימים הבדלים, או לא קיימים הבדלים בין כבלים. במרבית המקרים, ההבדלים הם שמיעים.
כתבתי "במרבית המקרים" היות ולעיתים, פשוט לא ניתן לשמוע הבדל בין כבל X לכבל Y באופן מיידי וידרש עוד זמן וקטעים נוספים על מנת לעמוד על ההבדלים ויתכן וגם השקעה כאמור לא תעזור וההבדלים בין אותם כבלים יתבררו כמאוד זניחים=לא קיימים.
2. אין בהכרח קורלציה בין מחיר הכבל לתוצאה הסופית ובלשון אחר: לא כל הנוצץ זהב.
3. ההבדלים אכן קיימים ושמיעים, אבל הם בוודאי לא דרמטיים, כדוגמת טיפול אקוסטי (פאסיבי ו/או אקטיבי) , או בחירת רמקולים, או בחירת פרוססור, או בחירת הגברה, הבדלים הם בבחינת touch ups.
4. מדובר במוצר טיפש ולא במחשב על, שבתאכלס מהווה מעיין אקולייזר (טיפש) על גבי כבל ואין לייחס לו כוחות של רום קורקשן מפוצץ, עם אלגוריתמים מתוחכמים. מדובר באקולייזר עם ערכים קבועים שלא ניתן לשחק בו.
5. אין ארוחות חינם באקולייזר ובוודאי לא בכזה שלא ניתן לשחק עם הערכים שלו ולכן, כפי שארחיב בהמשך, אין כאן באמת כבל שמסוגל "לנצח" בכל סגנון/שיר, הכל בבחינת Pick your poison.
6. אימרות מסוג "מדובר בכבל מאוזן ושקוף..." הן אימרות מוטלות בספק ובדרך כלל נועדו להצדיק רכישה ואין מאחוריהן משהו אמפירי, היות וקרוב לוודאי לא באמת נוסו מספר גדול מספיק של כבלים, באותו מועד, על אותה מערכת, מול אותו כבל "שקוף' ו- "מאוזן" כדיי לוודא שזה אכן המצב.
וכמובן, שאין לנו שום כבל "אפס", או כבל "מאסטר", או יכולת לדעת איך בוצעה אותה הקלטה לה אנו מקשיבים, על מנת להבין שאנחנו באמת שומעים כבל שהוא "שקוף" ו/או "מאוזן", ביחס למה שאנחנו שומעים עם כבלים אחרים.
7. טעם אישי. בניגוד למוצר וידאו, בו ניתן בנקל להבין ולהסביר מהו המוצר הטוב יותר, סאונד מושתת בחלקו הגדול על טעם אישי וכתתוצאה מכך, סאונד בהיר מבחינתי, הוא בעצם רזולטיבי אצל האחר וסאונד סתום מבחינתי, הוא בעצם עגול ונעים אצל האחר.
המסקנות שלי ובכלל זה ההעדפות שלי ביחס לכבלים ששמעתי, היו יחסית מהירות והכבל שהעדפתי (Transparent) הצליח להתמודד באופן מעורר כבוד, מול הכבלים האחרים שהעמדתי מולו, אבל כאמור, לא תמיד נשמע הכי טוב בכל קטע וקטע והיו לא מעט קטעים שההבדלים בינו לבין חברות אחרות היו זניחים לחלוטין. מדובר בסוג של ממוצע.
עוד למדתי, שזה בלתי אפשרי לחזות מראש, איך כבל של חברה ספציפית ישפיע על המערכת וזאת מהטעם שכבלים שונים של אותה חברה (היו לי את ההזדמנויות לשמוע 2-3 כבלים של אותה חברה) נשמעים אחרת ואגב, לא תמיד הכבל המתומחר גבוה יותר אצל אותה חברה , ישמע בוודאות טוב יותר מהדגם המתומחר נמוך יותר.
ולכן, אימרות לפיהן כבל של חברה x יהיה תמיד בעל תכונות כאלה או אחרות, היא גם אימרה שאין מאחוריה דבר וחצי דבר, במיוחד לאור העובדה שהמשתתפים כאן כשלו בחיזוי נכון של החברות המחוברות בפועל. לא אחת הבנתח, כי כבלים של אותה חברה נשמעים לעיתים שונה. הנושא של וויסינג עיקבי של חברה, הוא מעט מוטל בספק.
מבלי להמעיט מהאמור ולמרות שהחלטתי יחסית במהירות מהו הכבל שאני מעדיף, החלטתי להתעלל בנמר ובאלדר ולהושיב את שניהם, לא באותו מועד חלילה וחס..(.יש ניצנים של הפשרה...וכנראה בסוף הם יקחו חדר..) ולבחון את יכולותיהם במבחן עיוור לחלוטין.
למרות שיש באמתחתי נסיון של כ- 25 שנה בתחביב הזה, עם לא מעט רכיבים אקזוטיים שעברו תחת ידי וגיחות להמוןןן תערוכות ברחבי העולם, אני תמיד מקפיד לשמוע חוות דעת של אנשים אחרים, לעיתים ללמוד, לעיתים להקשיב לגישות שונות, להערות בונות...ו..לעיתים לחזק את הדיעה ...שאותם אנשים לא מבינים כלום...(חח..סתם..)
במסגרת המבחן שנערך, לא הייתה כל אפשרות לדעת איזה כבל מחובר. נקודה.
לא הייתה כל אפשרות לדעת אם בכלל הוחלף כבל. נקודה.
גם נמר וגם אלדר שמעו לראשונה חברות שלא הייתה להם הזדמנות להקשיב להן ובכל שלב, היו פיזית כ- 7 כבלים שונים מאחורי כל רמקול.
עובדה זו כמובן הפכה את הניחוש ל- "איזה כבל מנגן", לבלתי אפשרי.
תמונות מצורפות
נערך לאחרונה ע"י מנהל: