בחודשים האחרונים, לאחר קבלת הסאב וסיום הכיולים, אני יושב ובסך הכל מקשיב למוזיקה, אקט שלא באמת קשור לאודיופיליה, אבל It is what it is ...(זה בהומור, לא להתנפל..).
באחד מן הימים, בזמן שהקשבתי למערכת, חשבתי לעצמי שמשהו מעט השתנה, הפוקוס הפך לקצת פחות מדויק (יש לי אובססיה לפוקוס) ומצד שני, המערכת הפכה להיות כל כך תלת מימדית שזה הדהים אותי, כאילו גל של סאונד שטף אותי.
היות ולא הזזתי בורג, לא שיחקתי בכלום, לא נגעתי בכלום, לא קניתי כלום, לא מכרתי כלום, השינוי הזה מאוד הפתיע אותי, מצד אחד, שמחתי על התלת מימדיות, מצד שני, קצת הציק לי נושא הפוקוס, אבל יותר מכל תהיתי, איך אני "מתקן" מצב שלא היה אמור כלל להשתנות....
איך נגשים לדבר כזה בכלל?!
ואז, הסתכלתי על המערכת, צעדתי לכיוון הנאגרות, הסתכלתי על עמדת השליטה של טרינוב ו....הבנתי...
אחרי שהבנתי מה היה מקור השינוי, החלטתי להשתעשע קצת ולהזמין מספר אנשים, חברים, המכירים את המערכת מצוין, אודיופילים וותיקים ומנוסים על מנת שיחוו משהו מעט שונה.
עניין אותי להבין כמה האוזניים שלנו באמת מסוגלות לזהות דברים, הרי אנחנו טוענים שאנחנו מצליחים לזהות שינוי במידוף, שינוי בכבלים, שינוי ביום בו החשמל נשמע גרוע, אבל מה קורה שאנחנו יושבים ופשוט "נאלצים" להקשיב, מבלי לדעת מה השינוי שאנחנו אמורים לזהות, מקשיבים רק באמצעות האוזניים ולא מושפעים על ידי אלקטרוניקה חדשה ונוצצת שאנחנו רואים מולנו, או קופסא כבדה שנדרשים 4 אנשים לסחוב אותה, או חשבונית שמנה שהגיעה ביחד עם רכיב חדש.
הזמנתי אותם נטו להקשיב.
וכך היה.
הגיעו מספר לא מבוטל של אנשים, במועדים שונים והקשיבו לשני מצבים:
מצב א', הוא כמובן המצב אותו הם מכירים מצוין, מצב אותו הם שומעים במשך שבועות ארוכים מאז הגעת הסאב החדש ומצב ב' הוא מצב חדש לגמרי, אותו הם לא מכירים.
לא נאמר להם מראש מהו אותו מצב ב', על מנת להמנע מדיעות קדומות ולכן, ככל הידוע להם, היה מדובר בכיול חדש, או בטיונינג חדש, או שמא זה היה בכלל קומפוננט חדש, בדמות כבל, או מגבר חדש, או סטרימר חדש, אשר יתכן והיו מוסלקים בתוך הנישה, רחוק מעינהם הסקרניות....
כל שנאמר להם הוא לבוא ולהקשיב...
לפני ההדגמה, נוהלה שיחה קצרה על הרגישות של האוזניים שלנו לשינויים בסאונד והיכולת שלנו (אם בכלל) לפענח את השינוי.
הרי אנחנו נתקלים עשרות פעמים במשפטים כגון "הקשבתי לדאגוסטינו אצל יוסי בבית, או הקשבתי לסילטק בבית של ניר, או הקשבתי ל-אורנדר בבית של ירון...." וזה נשמע לי חריף מדיי, או תלת מימדי, או מוזיקלי, או חלק, כאשר בעצם, המאזין הקשיב למערכת כוללת ואין באמת ביכולתו (למרות שהוא משוכנע אחרת....) להבין כיצד השפיע המגבר, או הכבל, על המכלול שהוא מקשיב לו...
עד לאותה הזמנה, מצב א' נחשב בעיני הנוכחים למצב מצוין, רבים ניהלו איתי על כך שיחות והררים של חומר כבר נכתבו על המערכת, כעת, באופן מפתיע (או שלא...), הרוב המוחלט העדיף דווקא את מצב ב'.
המצב החדש.
כולם נשאלו את אותן שתי שאלות:
1. מה גרם לך להעדיף את מצב ב' ?
2. האם יש לך רעיון/כיוון מהו בעצם אותו מצב ב'?
התשובות היו זהות, כולם דיברו על כך שמצב ב' מערב יותר, מוחשי יותר, תלת מימדי יותר, קיר של סאונד, הבמה קפצה קדימה, אנשים תיארו זאת כמעין גל של סאונד ששוטף אותך.
התשובה הייתה גם זהה בכל הקשור לשאלה השנייה: מהו הרכיב הגורם לאותו שינוי, לאף אחד מהאנשים לא היה מושג קלוש, מהו בעצם אותו מצב ב', שום רעיון, שום כיוון, שום קצה של חוט, הם רק ידעו שהם מעדיפים אותו ולא במעט.
היו שחשבו שמדובר בכיול חדש והיו שחשבו שמדובר במוצר חדש שנמצא בתוך הנישה ועוד רגע הוא יוצג לראווה, אבל בסך הכל, כולם הודו, שאין להם באמת מושג מה גורם לשינוי הזה.
בסך הכל הגיעו 13 איש, כולם אודיופילים וותיקים, חובבים, יבואנים, מאוד מנוסים, עם מערכות וידע מרשימים.
החוויה התרחשה במועדים שונים, על פני כ- שבועיים ימים.
במהלך ההדגמה נוגנו קטעים שונים ומגוונים, מקלאסי, לפופ, לג'אז, לאלקטרוני, הכי מגוון שאפשר.
בשלב מסוים, לאחר שהמשתתף הסביר שהוא מעדיף את מצב ב' באופן חד משמעי ולאחר שלא היה לו שום מושג מהו המקור לאותו שינוי...
הסברתי לו שאני מתכוון לחשוף בפניו מהו אותו מצב ב'...להציג בפניו את הקסם....
ואז, התרוממתי מהכורסא, צעדתי לעבר המונו בלוקים של Nagra ובעודו מסתכל עליי בסקרנות.....כיביתי את המגברים..
באותו רגע, הסאונד מהווילסונים פסק כמובן....
אבל,
לתדהמת המאזין, הסאונד עדיין הציף את החלל, באותו רגע הם הבינו, להפתעתם הגמורה, שהמצב אותו הם העדיפו, אותו מצב ב', הוא למעשה מצב בו עובדים, ביחד עם הווילסונים, זוג רמקולים נוסף.
הם למעשה ישבו והקשיבו למצב סראונד (Auro 3D) כאשר הם משוכנעים שהם מקשיבים למצב של סטריאו נטו..
קצרה היריעה מלתאר את המבטים, התגובות וההפתעה הגמורה....
למעשה, היו מקרים שלקח למשתתפים מסוימים מספר רב של שניות עד שהם הגיבו בכלל, עד שהם פצו פה...
אז אני מניח שכל אחד יסיק את המסקנה הפרטית שלו מהחוויה המעניינת הזאת, בין השאר על הקיבעון שלנו להקשיב באופן מסוים, או שמא על היכולת שלנו להבחין ולאבחן סאונד, או מהי היכולת האמיתית שלנו לזהות את מקור השינוי, אם אנחנו מתקשים לזהות מצב כל כך דרמטי, לפיו עוד זוג רמקולים עובדים בחלל...
רן
באחד מן הימים, בזמן שהקשבתי למערכת, חשבתי לעצמי שמשהו מעט השתנה, הפוקוס הפך לקצת פחות מדויק (יש לי אובססיה לפוקוס) ומצד שני, המערכת הפכה להיות כל כך תלת מימדית שזה הדהים אותי, כאילו גל של סאונד שטף אותי.
היות ולא הזזתי בורג, לא שיחקתי בכלום, לא נגעתי בכלום, לא קניתי כלום, לא מכרתי כלום, השינוי הזה מאוד הפתיע אותי, מצד אחד, שמחתי על התלת מימדיות, מצד שני, קצת הציק לי נושא הפוקוס, אבל יותר מכל תהיתי, איך אני "מתקן" מצב שלא היה אמור כלל להשתנות....
איך נגשים לדבר כזה בכלל?!
ואז, הסתכלתי על המערכת, צעדתי לכיוון הנאגרות, הסתכלתי על עמדת השליטה של טרינוב ו....הבנתי...
אחרי שהבנתי מה היה מקור השינוי, החלטתי להשתעשע קצת ולהזמין מספר אנשים, חברים, המכירים את המערכת מצוין, אודיופילים וותיקים ומנוסים על מנת שיחוו משהו מעט שונה.
עניין אותי להבין כמה האוזניים שלנו באמת מסוגלות לזהות דברים, הרי אנחנו טוענים שאנחנו מצליחים לזהות שינוי במידוף, שינוי בכבלים, שינוי ביום בו החשמל נשמע גרוע, אבל מה קורה שאנחנו יושבים ופשוט "נאלצים" להקשיב, מבלי לדעת מה השינוי שאנחנו אמורים לזהות, מקשיבים רק באמצעות האוזניים ולא מושפעים על ידי אלקטרוניקה חדשה ונוצצת שאנחנו רואים מולנו, או קופסא כבדה שנדרשים 4 אנשים לסחוב אותה, או חשבונית שמנה שהגיעה ביחד עם רכיב חדש.
הזמנתי אותם נטו להקשיב.
וכך היה.
הגיעו מספר לא מבוטל של אנשים, במועדים שונים והקשיבו לשני מצבים:
מצב א', הוא כמובן המצב אותו הם מכירים מצוין, מצב אותו הם שומעים במשך שבועות ארוכים מאז הגעת הסאב החדש ומצב ב' הוא מצב חדש לגמרי, אותו הם לא מכירים.
לא נאמר להם מראש מהו אותו מצב ב', על מנת להמנע מדיעות קדומות ולכן, ככל הידוע להם, היה מדובר בכיול חדש, או בטיונינג חדש, או שמא זה היה בכלל קומפוננט חדש, בדמות כבל, או מגבר חדש, או סטרימר חדש, אשר יתכן והיו מוסלקים בתוך הנישה, רחוק מעינהם הסקרניות....
כל שנאמר להם הוא לבוא ולהקשיב...
לפני ההדגמה, נוהלה שיחה קצרה על הרגישות של האוזניים שלנו לשינויים בסאונד והיכולת שלנו (אם בכלל) לפענח את השינוי.
הרי אנחנו נתקלים עשרות פעמים במשפטים כגון "הקשבתי לדאגוסטינו אצל יוסי בבית, או הקשבתי לסילטק בבית של ניר, או הקשבתי ל-אורנדר בבית של ירון...." וזה נשמע לי חריף מדיי, או תלת מימדי, או מוזיקלי, או חלק, כאשר בעצם, המאזין הקשיב למערכת כוללת ואין באמת ביכולתו (למרות שהוא משוכנע אחרת....) להבין כיצד השפיע המגבר, או הכבל, על המכלול שהוא מקשיב לו...
עד לאותה הזמנה, מצב א' נחשב בעיני הנוכחים למצב מצוין, רבים ניהלו איתי על כך שיחות והררים של חומר כבר נכתבו על המערכת, כעת, באופן מפתיע (או שלא...), הרוב המוחלט העדיף דווקא את מצב ב'.
המצב החדש.
כולם נשאלו את אותן שתי שאלות:
1. מה גרם לך להעדיף את מצב ב' ?
2. האם יש לך רעיון/כיוון מהו בעצם אותו מצב ב'?
התשובות היו זהות, כולם דיברו על כך שמצב ב' מערב יותר, מוחשי יותר, תלת מימדי יותר, קיר של סאונד, הבמה קפצה קדימה, אנשים תיארו זאת כמעין גל של סאונד ששוטף אותך.
התשובה הייתה גם זהה בכל הקשור לשאלה השנייה: מהו הרכיב הגורם לאותו שינוי, לאף אחד מהאנשים לא היה מושג קלוש, מהו בעצם אותו מצב ב', שום רעיון, שום כיוון, שום קצה של חוט, הם רק ידעו שהם מעדיפים אותו ולא במעט.
היו שחשבו שמדובר בכיול חדש והיו שחשבו שמדובר במוצר חדש שנמצא בתוך הנישה ועוד רגע הוא יוצג לראווה, אבל בסך הכל, כולם הודו, שאין להם באמת מושג מה גורם לשינוי הזה.
בסך הכל הגיעו 13 איש, כולם אודיופילים וותיקים, חובבים, יבואנים, מאוד מנוסים, עם מערכות וידע מרשימים.
החוויה התרחשה במועדים שונים, על פני כ- שבועיים ימים.
במהלך ההדגמה נוגנו קטעים שונים ומגוונים, מקלאסי, לפופ, לג'אז, לאלקטרוני, הכי מגוון שאפשר.
בשלב מסוים, לאחר שהמשתתף הסביר שהוא מעדיף את מצב ב' באופן חד משמעי ולאחר שלא היה לו שום מושג מהו המקור לאותו שינוי...
הסברתי לו שאני מתכוון לחשוף בפניו מהו אותו מצב ב'...להציג בפניו את הקסם....
ואז, התרוממתי מהכורסא, צעדתי לעבר המונו בלוקים של Nagra ובעודו מסתכל עליי בסקרנות.....כיביתי את המגברים..
באותו רגע, הסאונד מהווילסונים פסק כמובן....
אבל,
לתדהמת המאזין, הסאונד עדיין הציף את החלל, באותו רגע הם הבינו, להפתעתם הגמורה, שהמצב אותו הם העדיפו, אותו מצב ב', הוא למעשה מצב בו עובדים, ביחד עם הווילסונים, זוג רמקולים נוסף.
הם למעשה ישבו והקשיבו למצב סראונד (Auro 3D) כאשר הם משוכנעים שהם מקשיבים למצב של סטריאו נטו..
קצרה היריעה מלתאר את המבטים, התגובות וההפתעה הגמורה....
למעשה, היו מקרים שלקח למשתתפים מסוימים מספר רב של שניות עד שהם הגיבו בכלל, עד שהם פצו פה...
אז אני מניח שכל אחד יסיק את המסקנה הפרטית שלו מהחוויה המעניינת הזאת, בין השאר על הקיבעון שלנו להקשיב באופן מסוים, או שמא על היכולת שלנו להבחין ולאבחן סאונד, או מהי היכולת האמיתית שלנו לזהות את מקור השינוי, אם אנחנו מתקשים לזהות מצב כל כך דרמטי, לפיו עוד זוג רמקולים עובדים בחלל...
רן