שלום לכם
{קצת ארוך תשתדלו לא לפרוש באמצע
}
נושא הסאונד הוא רחב ומדע ממש
תחום האודיו הוא שונה מיצרן ליצרן ויש המפרסמים 5-300000 HZ
ונראה לכם שכתוב לכם על הרמקול או סידי היא הוא מסוגל עד 100000 אתם שומעים ????
אז לא ולא
רק הגוף מרגיש את זה
תחום השמיעה שלנו הוא 20-20000HZ בתנאי אחד שאנו נולדים ומתחילים לשמוע מיד אבל בפועל זה לא קורה עד ששמיעתנו נהרסת עם השנים כתוצאה מרעש יותר מ60DB כבר אנו בסכנה אף אומרים למטה מזה .מתחילים בכלל מה אנו אוהבים לשמוע זה כבר בגיל מאוחר 20+ שכבר שמיעה פחות
צריך להוולד עם נסיון מוסיקאלי כבר מהתחלה ואפשרות לשמיעה מידית - הפוך
עטלפים שומעים יותר -נכון אבל לא מוסיקאלים כמונו
אבל אנחנו לא שם
לא אכנס מי ומה מהיצרנים .אבל מקובל כי תחום תדרים גבוהה יותר היא יכולת למיקרופון לקלוט יותר מידע
ולשמור אותו על מכשיר הקלטה מיועד כמו מכשירים דיגיטלים מראשית שנות השמונים SONY PCM-1630
ודומים לו .
ככל שטווח הקליטה גבוהה יותר יש יותר מידע הנקלט יותר הרמוניות ויותר אוירה גוון נכון למוסיקה וכוכ
זו המגמה יותר ביטים יותר תדרים יותר מידע
אבל בפועל שמעתי כבר הקלטות אנלוגיות משנות 50/60 עם פירוט יוצא מן הכלל עם מכשירים משנות 80
ולא חסר להם ברזולוציה מאלו הטובים של בעשור הנוכחי .
עם המון המון אוויר סביב הכלים
וטימבר המשכנע את האוזן שלנו כי זה הדבר האמיתי .
אז מה כל המהומה על תדרים ומה ומי .
בסאונד בכלי נגינה
יש הרמוניה ראשונה /שניה /שלישית /רביעית /חמישית /שישית /שביעית
ככה זה בטבע .
זה מה שגורם לנו להינות מקונצרט חי ומוסיקה אקוסטית .
זה גם המוטו העיקרי בעיקר ליצרניות רמקולים לשים עץ..ולמה .... כי הפסנתר הוא עץ הכינור קונטרבס
כלי נשיפה מעץ גיטרות ועוד
אז יש את המיתר = לרמקול ויש את תיבת הכינור = לתיבת הרמקול ככה אני רואה את זה
השילוב של השנים מוסיף לנו להעצמת חויית השמיע והנאה .
גם זה מדע שלם
והעדפה רמקול עם תיבה מעץ או לא או סוגים שונים - לא אכנס לזה שאלה של טעם אישי
אבל גם הם פקטורים מאד רצינים בסאונד הנשמע לנו בסופו של יום
מהדיסק והציוד שלנו
כי הנפח אחר ההרמוניות בדיוק כמו שאמורות להיות מועתקים כדי שהיה לנו
בבית
עם השנים יצרנים עשו לנו שטיפת מוח כי יותר מידע ויותר תדרים יותר מכל דבר
אך לצערי מנסיון שללי היום לא כך הדבר
וגם מרמקול יחסית ישן עם הגבלות סאונד בתדרים נהנתי בלי סוף והוא רק 20-20000 והשקיפות היתה -פנטסטית -מותירה בצל רמקולים טובים ובעלי נתונים חזקים בהרבה .
לקריאה מופרטת על תורת הצליל והרמוניות כאן
https://he.wikipedia.org/wiki/קול
התדרים
לא כולם נקלטים עי האוזן
אבל המוח הגוף תקראו לזה מסוגל לחוש ולשמוע ......
זה מה שעשו פיוניר בשנות ה90 שיצרו כמעט היש מאין את הלגטו לינק -PD-95. כלומר להוסיף עוד תדרים למוסיקה
שנחתכה ב22.1KHZ בערך תדרים נוספים כפיצוי על אלו שנחתכו בזמן ההקלטה
זה רק דוגמא
היום 24/192 הוא סטנדרט
אבל מי באמת שומע????? את מה שהמכשיר מסוגל תאורטית להשמיע ???
כל אחד והציוד שלו -וניסיונות של יצרנים להמציא כאלו טכניקות חדשניות
ואז המוסיקה נשמעה אחרת יותר עגולה ...... כמו אנלוגי מתכוון המשורר ?
יש אוהבים ויש שונאים .
אולם כן יש כאלו חדי האוזן מסוגלים לשמוע תדרים ומה בניהם כמו מכוון פסנתרים וכו
אני חוזר לצליל האקוסטי -
התחום האדום הוא גבול התדרים של הכלי מעבר לכך הן צלילים שלא כל אחד מסוגל לשמוע פיקולו 4000HZ
והיות שרוב התדרים הן בגבול אז כן אנו יכולים לשמוע אפילו דרך רמקול קטן במחשב
אז מה כל הבז סביב רמקולים עם תדרים סופר סופר כמו 35000-20HZ .......
או רמקולים עם סופר טיוטר המגיע ל 100000HZ כמו סוני SS-M9ED איך שהשיקו את סידרת ה1
ביפן ובעולם 1999 כל הבז סביב SACD
פתאום משמעים לנו תדרים שנחתכו בהקלטה והנה לראשונה כאן אצלכם בבבית לשמוע בסלון.
וכל מה שבא אחריו .
זה מה שמראים לנו בנתונים על הנייר
לדעתי ואני לא יחיד בעניין הוא -זה לקדם מכירות בעיקר
מדיה דיגיטאלית השמים הם הגבול בתדרים - האם אנו שומעים ???? רואים את המיברנה .זזה ואוא איזה באס ...וחשים בעצמות בבטן את הבאס אבל לא באוזן .....כי יש לה מגבלה שעם השנים אנו שומעים פחות ופחות
רוב הנפילה מתחיל אצלי או אנשים סביב 4000/6000 הרצים .כל עוד לא יורד למטה מ40DB סביב זה.
ירדה מעבר לזה ..
הדרך לאיבוד שמיעה במרבית התחום שאנו נהנים ממנו -ואז קורא שזקנים פותחים טלויזיה חזק כי לא שומעים -מכיר את זה מקרוב שכנים וכו .
סאב ששומעים הוא לא סאב -צריך להרגיש אותו -ככה אמר מומחה לסאבים אמריקאי מפורסם .
מה אנו שומעים ???? ברוב המקרים את החדר ועוד את הקופסה/תיבה של הרמקול .
קרוב לפינה מוגבר +-3DB ואז המציאו לוכד באסים למה - כדי ללכוד את הראזוננס של הצליל
40 הרץ או 20 או תחת לזה רק בעלי רמקולים סופר דופר
בלי לראות את הרמקול שומעים כי הוא באמת מוציא אבל לא כולם יכולים לשמוע/לפענח
בגלל מגבלות השמיעה האנושית הספציפית לכל אדם ואדם.
ומה באמת אם אנו שומעים או שנדמה לנו שאנו שומעים .... כי יש עוד מדיום הראיה והגוף שלנו העור שלנו מסוגל לחוש תנודות קלות של ויברציות סאונד - כמו שאומרים באס מהבטן ....
אז לא שומעים הכל הבוודאי לא שומעים את התדרים היום בגילנו המופלג באמצע שנות 50 יותר מ
12000 במקרה הטוב ובאס פחות מ100HZ - רובנו
כמו בטהובן שלא יכל לשמוע את הצליל שם מקל בגוף הפסנתר ודרך התנודות אקוסטיות ידע אפה ומה
נשמע הצליל
ומסמפוניה מס 3 ואילך היה חירש לחלוטין סמטנה סבל מאותה מכה - של חרשות.
העמדת צליל אקוסטי עם מערכת המסוגלת להקליט את כל ההרמונויות -באולפן
והשמעה דרך מערכת ביתית נאותה -
מבטיחה לנו רק חלק מהחוייה בקונצרט חי שאנו שומעים את כל ההרמוניות ללא התערבות בדרך .
אאה שכחתי כמעט -אנלוג נטו
זה מה מריץ אנשים לתחום האודיו/מנורות פטיפונים אנלוגי שוב
רמת עוותים 0.010% לפחות לא נשמע באוזן בצורה בולטת יש יותר עוותים בהקלטה עצמה מאשר בציוד
אפילו ישן - אני מדבר על ציוד איכותי
ונתונים הם לא ערובה לצליל איכותי
התקליט הוא מסוגל להוציא מוסיקה די דומה לצליל המקורי עם המון הרמוניה - והנה עדות לכן על האהבתם של המאזנים לציוד כזה
לפי ראשים של AT משנות 70/80 עם תחום תדרים מעל 35000HZ -ועוד יצרנים
האוזן שלנו מוגבלת אבל הגוף /המוח באיזה שהוא במקום במוח מסוגל לפענח לחוייה מוסיקאלית
את זה אני אוהב וזה לא אוהב
בדיוק כמו להתאהב .