כמה הערות על מחיר בכלל ומכוניות בפרט
אם יורשה לי, ובכל הכבוד, נראה לי כי כמה תגובות כאן מפספסות את העניין.
א. השוואה לרכב לא רלוונטית. כל מכונית היא מוצר מורכב בהרבה מרכיב במערכת אודיו, שלא לדבר על מכוניות יוקרה - בוודאי ובוודאי ביחס למכוניות על. מה גם שמכונית היא "מערכת שלמה", רכיב אודיו הוא רק חלק ממערכת.
העניין הוא שיש הבדל עצום, של סדרי גודל, בין יכולת של מפעלי רכב - כולל המחיר שהם משלמים על מכלולים המיוצרים עבורם במספרים מהסוג שיצרני אודיו לא שמעו עליהם - ומספר המכוניות שהם מייצרים, ובין פוטנציאל המכירה של מוצרי הי-אנד. ולא מדובר רק ברמקול הנ"ל, מדובר ברכיבים עם חמש ספרות ומעלה. מה שיצרני על באודיו עושים בשנה, תריסר המצליחים שבהם, עושים יצרני מכוניות יוקרה ביום.
בנוסף, בגלל שבעולם האודיו כל אחד יכול לייצר בגראג' הצמוד לאודיו, מספר המותגים הוא אדיר וכביר, וזה פונה לשוק קטן המצטמצם כל הזמן. במכוניות זה ממש לא הסיפור. כל אדם עשיר קונה מכונית; בהחלט לא כך ביחס לאודיו. ולא להתבלבל: אודיו מעניין מעט מאוד אנשים בעולם. גם אלה שקונים למען הרושם, ממש ספורים ביחס לאלה שקונים פרארי ולא כל כך יודעים "לקחת" סיבוב.
לכן, כאשר מדובר בחצי תריסר מג'יקו כאלה, או במספרים לא רחוקים גם במוצרים יקרים פחות, וכאשר השוק כל כך קטן, וכאשר התלות ביבואנים/חנויות כל כך גדולה - צריך ליצור פערי רווח גדולים באופן קיצוני בהשוואה לרכב.
ב. עם כל הכבוד לחברי הפורום הנכבדים, יש בעולם הגדול כמה וכמה אנשים שגם מתעניינים בתחום הזה וגם יכולים להרשות לעצמם להוציא סכום כזה. למשל: האלפיון העליון של כלל הכדור, כולל שבעה מיליון בני אדם. כלומר, יש הרבה מאוד אנשים שיכולים לקנות רמקול כזה, כמה וכמה זוגות אם הם רוצים. ולמרות זאת, מכירות של ציוד מהסוג הזה, וגם רמקולי על של 100-200 אלף דולר, קטנות באופן מביך.
ג. ובכל זאת רכב. מכוניות על מוצעות במחירים של 100-200 אלף אירו. ועם זאת, יש יצרני בוטיק - לא פרארי, כן קניגסנג, למשל - שמייצרים דגמים במיליון דולר, או מיליון וחצי או משהו. למה? היצרן השבדי הנ"ל מייצר רק יחידות מעטות מדי שנה. זה למה (וגם הטכנולוגיה שלו שווה משהו). האם הקניגסנג "שווה" את המחיר? במונחים צרכניים, אפילו של ביצועי על, לא בטוח. אבל זה רק חלק מהסיפור, לא כולו. במכונית הנ"ל יש מרכיב של ייחוד שאין לסתם בעלי פרארי. וכדי להדגיש זאת, גם המחיר יוצר פער נדרש.
ד. השאלות בכל הקשור לתחביב הזה היא האם, במקרה הזה למשל, מדובר במשהו שמייצר חוויה בסדר גודל אחר או לא; האם משהו יקר הרבה פחות יכול להיות קרוב למה שהרמקול הנ"ל מציע; האם אפשר לקבל משהו ברמה גבוהה באמת אבל במחיר שפוי.
ה. תמיד יהיו אנשים שיש להם הרבה מאוד כסף, אחרים ייצרו עבורם את מה שהם רוצים - כולל את מה שהוא הכי הכי, כי זה מה שחשוב להם - ויהיו הרבה שמשום מה יהיו מתוסכלים בגלל זה. זה בהרבה תחומים של מוצרי צריכה שיש להם ביטוי בקצה העליון וגם מעל זה, גם באודיו, גם במכוניות, גם בשעונים (ויש עוד).
ו. דוגמה: דיברתי עם איש מכירות עולמי של יצרן מאוד נחשב באודיו. היה להם מוצר יקר, נחשב לרפרנס עולמי, אבל למתחרים היו מוצרים מקבילים יקרים יותר. היבואנים ברחבי העולם ביקשו מוצר טוב עוד יותר - וכן, יקר יותר. היצרן נענה, ואכן מכר את המוצר הסופר יקר שלו בהצלחה. עם זאת, במספרים עולמיים, בהשוואה לעולם הרכב למשל, השיא שלהם בטל בשישים.
מנגד, גם לאותו יצרן (וגם לאחרים) יש מוצרים משובחים במחירים סבירים ממש.
ועוד דבר: מי שקנה מוצר אודיו משובח (ואינו חולה בהחלפותיזיס) ימצא שזה יכול לשרת אותו זמן רב מאוד - פי שלושה, ארבעה ויותר מאשר רכב. כלומר: בחישוב של הוצאה לשנה, הסיפור מקבל פרופורציות אחרות.
חקסמח