שלום
בכל פורום אודיו מכובד בחול, גם כאלו שמהווים מקלט לאודיפילים, לפחות 20% מההודעות קשורות לסוג הגברה שתופס תואוצה בעזור האחרון והוא ה CLASS D. משום מה לא בפורום הזה ולא בפורום הכחול, אין כמעט דיונים בנושא, שלא לדבר על משתמשים שמודעים ליתרונות של הטכנולוגיה, התנסו עימה, או שאמיצים מספיק בכדי להתעניין בה.
אז קודם כל CLASS D זה לא הגברה דיגיטאלית בניגוד למה שחושבים, ולעיתים מה שגם יצרנים רושמים מתוך או בורות או בכדי למשוך לקוחות ללא ידע טכני.
האות D פשוט באה לאחר C שזו הגברה בתחום ה RF. מגבר CLASS D הוא מגבר "לא ליניארי" הפועל עי מיתוג האות, בדיוק כמו ספק כוח ממותג. התטנזיסטורים מופעים בשני מצבים קיצוניים כמו מתגים. ל CLASS D פעם היה שם רע שנאר עד היום בקרב אודיפילים באופן לא מוצדק.
מגברי CLASS D היום פועלים רק בחוג סגור באופן שהתנודות מיוצרות באופן עצמוני, מה שנקרא self oscilating . אות אנלוגי (אודיו) מוזן להדק ה + של מגבר אופרטיבי הפועל כמשווה (פעולה לא ליניארית). להדק ה - מוזן אות המוצא מהמגבר לאחר סינוס עי רשת LC פשוטה. אם האות המקור בעל ערך גבוה מאות המוצא בפועל (אות המשוב), המגבר מעלה את מוצאו לערך חיובי, נניח 5 וולט, ואם האות קטן המקור בעל ערך קטן מהאות בפועל, המגבר מוריד את המתח לערך נמוך, נגיד 0 וולט. מקבלים אות אפנון דמוי PWM - דופק מלבני בעל תדר משתנה, אשר מוזן למעגל לוגי (דלגלג) אשר מגביל את התדר עי דופק שעון מסנכרן שמהווה את תדר המרבי המותר, ומשם האות מפעיל מעגל הספק דמוי חצי גשר עם שני טרנזיסטורים. המגבר מוזן מהספקת מתח סימטרית, והמוצא מוזן לרמקול דרך מסנן מעביר נמוכים שמסלק את תדר המיתוג.
אני מצרף תמונות של סימולציה למגבר CLASS D עקרוני פשוט הפועל בשיטה החדשה עם עירור תנודות עצמי. התמונה הראשונה מראה את עקרון הפעולה של המעגל (שימו לב כמה זה פשוט בהשווה למגבר CLASS AB או CLASS A). התמונה השניה מראה תוצאות עבור אות מבוא סינוס טהור. רואים את אות הייחוס על גבי אות מוצא לפני המסנן (תדר מיתוג של כ 450 קולוהרץ), ומתחת את האות לאחר סינון שכולל רעשי מיתוג שהאוזן לא שומעת, ולעולם לא תשמע (עכשיו אתם מבינים למה כבלי קומקום ומסנני רעשים זה מיותר עבור הגברה CLASS D כי היא בעצמה מייצרת רעש, שאנו בכל מקרה לא מודעים לקיומו)
שימו לב שככל הקצב השינוי באות גדל, צפיפות הפולסים גדלה (תדר המיתוג גדל). זה עוד יתרון של CLASS D שהוא משנה תדר בהתאם ל "אקשן" בקטע המוסיקאלי. כמובן ירון ענק זו נצילות וקומפקטיות.
היתרון של CLASS D זה חוג התיקון בעקבות הפעולה בחוג הסגור. זה אומר לא משנה איזה עומס\רמקול נחבר וכיצד הוא מתנהג כפונקציה של הזרם או התדר, מגבר CLASS D מפצה ומתקן בזמן אמת את האות על מנת להבטיח שהמוצא יעקוב תמיד אחר המבוא. אין כל סיכון לכניסה לרוויה, אלא אם כן אות המבוא יחרוג מהמגבלות החשמליות, שזה לא הגיוני. אין תלות בתמפרטורה כי הטרנזיסטורים עובדים במצב רוויה או קטעון ולא מצב ליניארי.
המגבלות? יש שתי מגבלות עיקריות: תדר המיתוג - נרצה שהיה גבוה ככל הניתן. כיום תדר ממוצע הוא 400 עד 600 קילוהץ. בעתיד נגיע למגה הרצים. ככל שתדר המיתוג גבוהה, כך קל יותר לסנן ואחוז העייותים יורד. המגבלה השנייה היא איכות הסליל והקבל במעגל הסינון שחייבים להיות ליניאריים, אז אסור לסליל להיות בעל ליבת אוויר שכן אז הוא מקרין יותר לסביבה.
לחברות HYPEX ו ICEPOWER יש פטנטים בנושא והן החברות המובילות בשוק הזה כיום. חברת PS AUDIO עושה שימוש במודולים של ICEPOWER וחברות HI END אחרות עושות שימוש ב HYPEX. אני בניתי מגברים מ HYPEX בעלות של 6000 שח הכל כולל (מוכן להעמיד אותם במבחן מול כל מגבר אודיופילי ליניארי עד לפי 4 בעלות!)
ולסיום, הנה ידידכם האודיפיל הקשיש פול מנכל PS AUDIO כמעט מודה ש CLASS D הגיע היום לרמות של הגברה ליניארית אודיפילית.
בתערוכת DTOWN הבאה אני אשמח להביא את המגברים שלי להשוואה, אם יהיה סוחר שיעז להסתכן בהשפלה פומבית. ולא, לא יצא לי להשוות את ההגברה שלי מול מגבר אודיפילי אחר, מלבד מגברי מובנים ברסיברי ימהה A1040 ודנון X6400H, אבל על סמך השוואת נתונים ותוצאות מדידה, יש לי הרגשה שהפערים העצומים לטובת ה CLASS D יבואו לביטוי גם באוזניים
בכל פורום אודיו מכובד בחול, גם כאלו שמהווים מקלט לאודיפילים, לפחות 20% מההודעות קשורות לסוג הגברה שתופס תואוצה בעזור האחרון והוא ה CLASS D. משום מה לא בפורום הזה ולא בפורום הכחול, אין כמעט דיונים בנושא, שלא לדבר על משתמשים שמודעים ליתרונות של הטכנולוגיה, התנסו עימה, או שאמיצים מספיק בכדי להתעניין בה.
אז קודם כל CLASS D זה לא הגברה דיגיטאלית בניגוד למה שחושבים, ולעיתים מה שגם יצרנים רושמים מתוך או בורות או בכדי למשוך לקוחות ללא ידע טכני.
האות D פשוט באה לאחר C שזו הגברה בתחום ה RF. מגבר CLASS D הוא מגבר "לא ליניארי" הפועל עי מיתוג האות, בדיוק כמו ספק כוח ממותג. התטנזיסטורים מופעים בשני מצבים קיצוניים כמו מתגים. ל CLASS D פעם היה שם רע שנאר עד היום בקרב אודיפילים באופן לא מוצדק.
מגברי CLASS D היום פועלים רק בחוג סגור באופן שהתנודות מיוצרות באופן עצמוני, מה שנקרא self oscilating . אות אנלוגי (אודיו) מוזן להדק ה + של מגבר אופרטיבי הפועל כמשווה (פעולה לא ליניארית). להדק ה - מוזן אות המוצא מהמגבר לאחר סינוס עי רשת LC פשוטה. אם האות המקור בעל ערך גבוה מאות המוצא בפועל (אות המשוב), המגבר מעלה את מוצאו לערך חיובי, נניח 5 וולט, ואם האות קטן המקור בעל ערך קטן מהאות בפועל, המגבר מוריד את המתח לערך נמוך, נגיד 0 וולט. מקבלים אות אפנון דמוי PWM - דופק מלבני בעל תדר משתנה, אשר מוזן למעגל לוגי (דלגלג) אשר מגביל את התדר עי דופק שעון מסנכרן שמהווה את תדר המרבי המותר, ומשם האות מפעיל מעגל הספק דמוי חצי גשר עם שני טרנזיסטורים. המגבר מוזן מהספקת מתח סימטרית, והמוצא מוזן לרמקול דרך מסנן מעביר נמוכים שמסלק את תדר המיתוג.
אני מצרף תמונות של סימולציה למגבר CLASS D עקרוני פשוט הפועל בשיטה החדשה עם עירור תנודות עצמי. התמונה הראשונה מראה את עקרון הפעולה של המעגל (שימו לב כמה זה פשוט בהשווה למגבר CLASS AB או CLASS A). התמונה השניה מראה תוצאות עבור אות מבוא סינוס טהור. רואים את אות הייחוס על גבי אות מוצא לפני המסנן (תדר מיתוג של כ 450 קולוהרץ), ומתחת את האות לאחר סינון שכולל רעשי מיתוג שהאוזן לא שומעת, ולעולם לא תשמע (עכשיו אתם מבינים למה כבלי קומקום ומסנני רעשים זה מיותר עבור הגברה CLASS D כי היא בעצמה מייצרת רעש, שאנו בכל מקרה לא מודעים לקיומו)
שימו לב שככל הקצב השינוי באות גדל, צפיפות הפולסים גדלה (תדר המיתוג גדל). זה עוד יתרון של CLASS D שהוא משנה תדר בהתאם ל "אקשן" בקטע המוסיקאלי. כמובן ירון ענק זו נצילות וקומפקטיות.
היתרון של CLASS D זה חוג התיקון בעקבות הפעולה בחוג הסגור. זה אומר לא משנה איזה עומס\רמקול נחבר וכיצד הוא מתנהג כפונקציה של הזרם או התדר, מגבר CLASS D מפצה ומתקן בזמן אמת את האות על מנת להבטיח שהמוצא יעקוב תמיד אחר המבוא. אין כל סיכון לכניסה לרוויה, אלא אם כן אות המבוא יחרוג מהמגבלות החשמליות, שזה לא הגיוני. אין תלות בתמפרטורה כי הטרנזיסטורים עובדים במצב רוויה או קטעון ולא מצב ליניארי.
המגבלות? יש שתי מגבלות עיקריות: תדר המיתוג - נרצה שהיה גבוה ככל הניתן. כיום תדר ממוצע הוא 400 עד 600 קילוהץ. בעתיד נגיע למגה הרצים. ככל שתדר המיתוג גבוהה, כך קל יותר לסנן ואחוז העייותים יורד. המגבלה השנייה היא איכות הסליל והקבל במעגל הסינון שחייבים להיות ליניאריים, אז אסור לסליל להיות בעל ליבת אוויר שכן אז הוא מקרין יותר לסביבה.
לחברות HYPEX ו ICEPOWER יש פטנטים בנושא והן החברות המובילות בשוק הזה כיום. חברת PS AUDIO עושה שימוש במודולים של ICEPOWER וחברות HI END אחרות עושות שימוש ב HYPEX. אני בניתי מגברים מ HYPEX בעלות של 6000 שח הכל כולל (מוכן להעמיד אותם במבחן מול כל מגבר אודיופילי ליניארי עד לפי 4 בעלות!)
ולסיום, הנה ידידכם האודיפיל הקשיש פול מנכל PS AUDIO כמעט מודה ש CLASS D הגיע היום לרמות של הגברה ליניארית אודיפילית.
בתערוכת DTOWN הבאה אני אשמח להביא את המגברים שלי להשוואה, אם יהיה סוחר שיעז להסתכן בהשפלה פומבית. ולא, לא יצא לי להשוות את ההגברה שלי מול מגבר אודיפילי אחר, מלבד מגברי מובנים ברסיברי ימהה A1040 ודנון X6400H, אבל על סמך השוואת נתונים ותוצאות מדידה, יש לי הרגשה שהפערים העצומים לטובת ה CLASS D יבואו לביטוי גם באוזניים