הרבה שאלו פה בנושא האקוסטיקה אני יפרט מה זה חדר אקוסטי ואיך מגיעים לזה
עכשיו אני יגע בנושא הפיזיקה קצת מה זה סאונד זה סוג של אנרגיה קול שמחלפת לאנרגיית תנועה עכשיו יש לכם קרן קול\תנועה שיוצאת מהרמקול תיזכרו שלאנרגיה אין סוף היא יכולה רק להתחלף לאנרגיה אחרת עכשיו מה עושה כול סוג של חומר סופג ניקח לדוגמא צמר הוא מקבל את הקרן של אנגריית הקול\תנועה הצמר מתחיל להיכנס לרזוננס ובין סיבי הצמר נוצר חיכוך שגורם לפליטת חום ובכך הופך את אנרגיית הקול\תנועה לאנרגיית החום בצורה מיזערית אבל זאות התוצאה.
עכשיו מה החיסרון של הספוגים האקוסטים שהם סופגים חלק מהאנרגיה הקול\תנועה על עצמם מורידים את כמות האנרגיה שמגיעה אלינו
עוד חיסרון שיש בספוגים אקוסטיים זה שתווך התדרים שלהם מאוד מוגבל אנחנו מדברים על אלף הרץ ומעלה כול התדרים שהם מתחת לאלף הרץ הם בילתי ניראים לספוגים האקוסטים ובזה אנחנו יכולים להגיע למצב שאנחנו ניפגע באנרגיה בתווך הדינמי בתדרים הגבוהיים ולא ניגע בתדרים הנמוכים שיגרום לאי איזון של התדרים בין גבוהים לנמוכים
מה היתרונות של הספוגים האקוסטים שזה הפתרון הזול מכולם הוא פשוט מאוד לביצוע וכי חשוב צריך להישתמש בו במידה הנכונה תיזכרו שעם תעשו הרבה חומרים סופגים לא תקבלו את מלאו האנרגיה ויהרס האיזון בתדרים
עכשיו נדבר על חומרים אלטרנטיבים לספוג
בפאנלים אקוסטים מישתמשים גם בצמר זכוכית גולמט צמר סלעים צמר כבשים היתרונות של החומרים האלה לעומת ספוגים אקוסטים תווך רחב יותר של תדרים לספיגה כתוצאה מזה תווך תדרים יותר שטוח בלי חוסר איזון בתדרים
ועכשו נעבור לפתרון שאני מציע להישתמש בו דיפיוזרים מה זה ואיך זה עובד והיכן למקם אותו נעבור על כמה עיקרונות פעולה מידת הדיפיוזר קשורה ישירות לתדרים שעליהם הוא יעבוד דיפיוזרים קטנים לדוגמא חמש על חמש סמ עובדים על תדרים שש אלף הרץ ומעלה
דיפיוזרים גדולים יכולים להגיע למטר על מטר בהתאם לתדר שצריך צורתו וגודלו היא בהתאם לכול חדר אין נוסחה לדבר הזה מגיעים לזה רק דרך ניסוים בחדר
להלן כמה סוגים של דיפיוזרים
יש שלוש סוגים עיקריים של דיפיוזרים
2דיי
3דיי
שרדר דיפיוזר
עכשיו נדבר על המיקום של הפנאלים האקוסטים בראש ובראשונה אנחנו רוצים לטפל בהחזרי קול הראשונים שזה מהקיר הימני והשמאלי יחסית למערכת ובתקרה לבחירת המיקום של הפנלים האקוסטים יש שיטה מאוד פשוטה לוקחים מראה שמים אותה על הקיר ימני לדוגמה מתישבים על הכסא שאתם שומעים ממנו מוזיקה ורואים עם יש ישתקפות מלאה במראה של הרמקול תזיזו אותה ימינה שמאלה עד שתיראו את ההישתקפות של הרמקול במראה מתי שמצאתם את הנקודה לשם מגיע קרן סאונד ישירה שמיתנגשת בקיר והולכת לאוזניים שלכם שם צריך למקם את הפאנל האקוסטי השיטה עובדת על כול קיר שיש בחדר השלב הבא שאנחנו רוצים לטפל בו זה ההחזרים מהקיר האחורי בקיר האחורי מומלץ להישתמש בדיפיוזרים בזכות הפיזור והם יוצרים במה יותר עמוקה ופירוט סאונד יותר טוב
עם אתם לא יכולים לשים דיפיוזר אפשר להישתמש בפנאלים אקוסטיים אבל זיכרו שפאנל אקוסטי סופג אנרגייה וצריך להישתמש בו במידה הנכונה לכול חדר
בקשר לקיר מאחורי הרמקול אין איזה שהו טיפ שאני יכול להמליץ פשוט תנסו הכול גם דיפיוזר וגם ספוגים תזיזו תישמעו תיראו מה מתאים לכם בחדר
לגביי הרצפה אני חושב שאין סיבה לבודד את הרצפה אני יסבר את זה בכך ש לא משנה איפה תישמעו קרני קול לא משנה של מה תמיד יש קרניי קול שפוגעים ברצפה אז זה לא טבעי לאוזן של בן אדם שלא היה שום החזרים של צליל ותזכרו שתמיד צריך לדעת להישתמש בזה במידה הנכונה ובכמות הנכונה
עכשיו מה התפקיד של פאנל סופג עכשיו הרמקול מוציא צליל שמתנגש בקיר וחוזר אליכם יש צלילים ישירים ויש צלילים עקיפים תפקידו של הפאנל להוריד את כמות הצלילים הישירים שחוזרים מהקיר
עכשיו איך בנוי פאנל אקוסטי אפשר לבנות מכמה חומרים עכשיו איכות החומר משפיעה על כמה הרץ יעבדו הפאנלים ככל שהחומר יותר איכות ניתן להגיע לתדרים יותר נמוכים ולהוריד את כמות הצלילים החוזרים
עכשיו נעבור על החומרים שלא עובדים לפאנלים אקוסטי כמו ספוג ישן של מיזרונים רשתות ביצים וגם הספוג האקוסטי הפשוט לא עובד למה יש כלל אחד פשוט ככל שהמשקל של החומר יותר כבד ככה ניתן לבודד תדרים יותר נמוכים והפנלים האקוסטים הזולים הם ממש דקים הם יכולים לעזור אבל רק לתדרים גבוהים מאלף הרץ ומעלה
עכשיו נעבור על החומרים היותר איכותיים שעובדים ועוזרים לנו להוריד את התדרים הלא רצויים
יש ספוג אקוסטי מסוג מלמין איכותי שנימכר בארץ וזהו הסוג הכי טוב מהספוגים עובי הספוג צריך להיות מינימום 5סמ עד 10סמ יותר מזה אין טעם לעשות
יספוג אקוסטי מסוג פוליאוריטני זה ספוג שהוא יותר זול ומגיע כמעת לאותה תוצאה
יש עוד פתרון מאוד זול ומעניין פעם שמתם לב למה יש כזה שקט בסיפרייה הספרים הוא גם חומר מאוד טוב לספיגת צלילים אפשר לעשות מדפים בצורת מרובעים ולסדר שם ספרים בסדר לא רציונאלי
עכשיו אני יפרסם כמה תמונות מהחדר שלי הכיוון האקוסטי בוצע בשיטת impulse respones
החדר שלי הוא לא גדול 4X4 מטר אני ממקם את הקיר האחורי של הרמקולים באזור של 40 סמ מהקיר
כמו שאתם רואים בתמונות מאחורי הראש יש דיפיוזרים שממוקמים לפי החדר לפי הניסויים שלי
מאחוריי הרמקולים יש שתי דיפיוזרים מהצדדים ושתי לוחות אקוסטים וגם כול הקירות בדיפיוזרים אני חוזר ואומר צריך לעשות ניסויים ולישמור על איכות חומרים גם של הלוחות האקוסטים וגם של הדיפיוזרים שימו לב שאני כמעט ולא מישתמש בלוחות אקוסטים כדי לשמר את הדינמיקה של הסאונד
תודה לכולם