האם תקליט הויניל באמת עדיף על קובץ דיגיטלי?


tomertsin

מושעה
הודעות
12,603
מעורבות
2,203
נקודות
113
2582023885.jpg

קישור לעיתון הארץ: http://www.haaretz.co.il/gallery/music/.premium-1.3903356?from=start.co.il

תומר
 

תמונות מצורפות

  • 2582023885.jpg
    2582023885.jpg
    KB 76.5 · צפיות: 680

carmi

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
14,184
מעורבות
1,629
נקודות
113
אני שואל את עצמי האם ל "אסף פרידמן חוקר תרבות" יש את הכלים לכתוב "האם תקליט הוויניל באמת עדיף על קובץ דיגיטלי", או האם אני צריך לשלם כסף לקרוא כתבה כזאת ?

להסיר ספק לא שילמתי ולא קראתי
 

Sol

חבר משקיען
הודעות
2,444
מעורבות
621
נקודות
113

ZEEV78

חבר משקיען
הודעות
1,130
מעורבות
349
נקודות
83
מה שצריך היה להכתב כבר נכתב, לכולנו יש dac ברמה זו או אחרת ולרובנו יש פטיפון כרפרנס (ולרוב כמקור האזנה עיקרי). אני אישית אעדיף להעביר את רוב זמני הפנויי שמוקדש להאזנה למוזיקה עם סאונד אנלוגי (גם אם יהיה לי dac יותר איכותי).
 

נערך לאחרונה ב:

tomertsin

מושעה
הודעות
12,603
מעורבות
2,203
נקודות
113
הכתבה של אסף פרידמן מעיתון "הארץ" כפי שקראתי:

אחת המגמות הבולטות בעולם המוזיקה של השנים האחרונות היא חזרתם של תקליטי הוויניל. מכירות התקליטים חזרו להיות רלוונטיות לתעשייה והמספרים עולים בעקביות בכל שנה. הוצאת אלבום ויניל הפכה גם לסימן של איכות ויוקרה בקרב מוזיקאים, ובשבוע שעבר פתח המוזיקאי ג'ק וייט פס ייצור חדש לתקליטים בדטרויט - הראשון זה 30 שנה שנפתח בארה"ב.

הטענה המרכזית שחובבי התקליטים משמיעים שוב ושוב היא שאי אפשר להתחרות באיכות הסאונד של התקליט. האם יש אמת בטענה זו? ובכן, לפי המדע המדויק התשובה היא בהחלט לא. לפי עולם הפסיכולוגיה האנושית התשובה כבר הרבה יותר מורכבת.

"איכות הסאונד נקבעת על ידי כמה פרמטרים", מסביר נעם מאירי מבית הספר לסאונד של יואב גרא. "ראשית, ומעל הכל, ישנו 'המנעד הדינמי', שזה ההפרש בין הצליל הכי חלש לצליל הכי חזק שניתן 'להטביע' על גבי התקליט או הקובץ הדיגיטלי. בקטגוריה הזאת יש לצליל הדיגיטלי יתרון ברור שכן הטווח המרבי שניתן לקלוט בתקליט הוא 80 די־בי, בעוד המנעד של קובץ מסוג WAVE סטנדרטי ושל CD הוא 96 די־בי".

"בכל מדד אמפירי, לתקליטור ולקבצים מסוג WAVE יש יתרון ברור וחד־משמעי על הוויניל", מוסיף יוסי לוגסי, איש סאונד ומורה לסאונד, ומציין גם שאין להשוות אף אחד מהם לקובץ MP3 משום שהאחרון הוא נחות איכותית בכוונה - על מנת לשמור הרבה מידע בנפח אחסון קטן. הפופולריות של סוג הקבצים הזה יכולה אולי להעיד על איכות הסאונד שהמאזין הנורמטיבי מבחין בה.

2613465581.jpg

Mel Evans / AP

כדי לחזק את הנקודה הזאת מאירי מציין שבכל מקרה אין להפרשים של המנעד הדינמי משמעות גדולה שכן בהאזנה שאינה בתנאי מעבדה - עם ציוד מתאים וחדר אטום לחלוטין לרעשים סביבתיים - איננו יכולים לשמוע אפילו את מלוא המנעד שמפיק תקליט ויניל.

לא הרבה השתנה בטכנולוגיה של תקליטי הוויניל מאז שהומצאה (בגרסתה המוקדמת) על ידי תומס אדיסון ב–1877. העיקרון הוא שגלי הקול מרטיטים מחט שחורצת את התקליט בהתאם לתנודות הקול. בזמן הנגינה החריצים מרטיטים חזרה את המחט המנגנת וכך משוחזרת המוזיקה שהוטבעה על גבי התקליט.

בקובצי סאונד דיגיטליים ובתקליטורים, לעומת זאת, גלי הקול מומרים לסדרה של מספרים המאוחסנים על גבי המדיה ומומרים בחזרה לגלי קול בעת הנגינה. בניגוד לתקליט ויניל, המידע המאוחסן בצורה זו הרבה יותר עמיד מול פגעי הזמן ובניגוד לתקליט הוא לא נשחק או מתעוות.

אחת הטענות של אנשי התקליטים היא שלוויניל יש סאונד "חם". מאירי מתקשה מעט לקבל את ההגדרות האלו. "אני לא יודע מה זה אומר 'חם'. זה לא משהו שאפשר למדוד, זו שפה של קונוטציות שאי אפשר להשתמש בה כדי למדוד יתרונות או חסרונות".

מאירי מסביר שקיים שוני בין הוויניל לדיגיטלי גם במדדים נוספים של איכות הסאונד - למשל, ביכולת לייצג תדרים גבוהים ונמוכים, ובשורה התחתונה לתקליטור ולקובץ הדיגיטלי יש יתרון ברור ומוחלט על תקליט הוויניל. "אני חושב שלאלמנט הפסיכולוגי יש משמעות רבה בפופולריות הגוברת של התקליטים. יש לזה ממד רומנטי, התעסקות טכנית של איסוף ותחזוקה (ניקוי, החלפת מחטים וכו'), ויש חשיבות גם לכך שתקליט הוויניל מנוגן בצורה פיזית וניתן להעביר בו רצועות בצורה פיזית. זה כנראה הסיפור".

לוגסי רואה את הדברים אחרת: "לא מדובר רק בפסיכולוגיה כי אם בסוג מסוים של צליל שמופק על ידי התקליט. תהליך הפקת הצליל הוא אנלוגי לחלוטין (ומשום כך פחות איכותי לפי המדדים שהוזכרו קודם לכן, א"פ). אחרי 100 שנות תקליטים יש מי שאוהב את הצליל ה'פגום' הזה ואת הצבע שלו, הן משום שהתרגל אליו והן משום שהצליל הזה הפך לאהוב והיום הרבה מוזיקאים שואפים אליו גם כשאמצעי ההקלטה וההפצה הם דיגיטליים לחלוטין".
 
נערך לאחרונה ב:

web

חבר משקיען
הודעות
779
מעורבות
492
נקודות
63
vinyl11.jpg
 

תמונות מצורפות

  • vinyl11.jpg
    vinyl11.jpg
    KB 84.8 · צפיות: 451

tomertsin

מושעה
הודעות
12,603
מעורבות
2,203
נקודות
113
אני שואל את עצמי האם ל "אסף פרידמן חוקר תרבות" יש את הכלים לכתוב "האם תקליט הוויניל באמת עדיף על קובץ דיגיטלי", או האם אני צריך לשלם כסף לקרוא כתבה כזאת ?

להסיר ספק לא שילמתי ולא קראתי

הם חxxxxת, מזל ששמרתי את זה :).

תומר
 

נערך לאחרונה ב:

ZEEV78

חבר משקיען
הודעות
1,130
מעורבות
349
נקודות
83
"אחרי 100 שנות תקליטים יש מי שאוהב את הצליל ה'פגום' הזה ואת הצבע שלו, הן משום שהתרגל אליו והן משום שהצליל הזה הפך לאהוב והיום הרבה מוזיקאים שואפים אליו גם כשאמצעי ההקלטה וההפצה הם דיגיטליים לחלוטין"."


השורה התחתונה היא שהרבה מוזיקאים שואפים להגיע לסאונד האנלוגי והוא אהוב אז על מה הקונפליקט? שהמדע תמיד צודק? אולי המדע לא יודע למדוד הנאה כמו שצריך? חומר למחשבה.
 

YOSSI24

חבר משקיען
הודעות
1,938
מעורבות
477
נקודות
83
אני שואל את עצמי האם ל "אסף פרידמן חוקר תרבות" יש את הכלים לכתוב "האם תקליט הוויניל באמת עדיף על קובץ דיגיטלי", או האם אני צריך לשלם כסף לקרוא כתבה כזאת ?

להסיר ספק לא שילמתי ולא קראתי

כרמי,
אני אומר לך את זה בחינם :)
 

GROOPER

אוהב את התחום
הודעות
460
מעורבות
175
נקודות
43
כמו להרכיב ארוחה טעימה על סמך מדדים קולוניאריים של מרכיביה
הרי לבסוף יפול דבר רק בתחושת הלשון, ובזה מסתבר קשה לנצח את סבתא.
תודה על השיתוף (ורד)
(מעניין לקרוא אבל לא מעשי)
 

Sol

חבר משקיען
הודעות
2,444
מעורבות
621
נקודות
113
אטלס חרטא :rolleyes:
אוהב במיוחד:
"בכל מדד אמפירי, לתקליטור ולקבצים מסוג WAVE יש יתרון ברור וחד־משמעי על הוויניל", מוסיף יוסי לוגסי
כולל חוש המישוש,ואולי הטעם ? ....
 

katzofe

מושעה
הודעות
1,392
מעורבות
73
נקודות
48
אמפירי הכוונה למדיד , לא תחושות סובייקטיביות.
 

חומוס

חבר משקיען
הודעות
2,499
מעורבות
402
נקודות
83
וזה מעלה את השאלה המתבקשת:
היכן טייפ הסלילים במשוואה הזו? הרי בטייפ סלילים אין את רשרוש האבק והקפיצות...
הנה דיון.
 

YOSSI24

חבר משקיען
הודעות
1,938
מעורבות
477
נקודות
83
אטלס חרטא :rolleyes:
אוהב במיוחד:
"בכל מדד אמפירי, לתקליטור ולקבצים מסוג WAVE יש יתרון ברור וחד־משמעי על הוויניל", מוסיף יוסי לוגסי
כולל חוש המישוש,ואולי הטעם ? ....

יתכן שהקופסה נפתחת בקלות,
בלי שום טריקים מסתוריים,
אני נוטה להניח שמי שלא הצליח
לממש לשביעות רצונו את הדיגיטלי,
פנה למצוא אושרו באנלוגי,
זו רק הנחה איני יכול לבדוק אותה,
או להוכיח בכל צורה שהיא
שהרי זו בחירה חופשית,
כמו שבוחרים מתוך אמונה כל דבר אחר.
 

Sol

חבר משקיען
הודעות
2,444
מעורבות
621
נקודות
113
אמפירי הכוונה למדיד , לא תחושות סובייקטיביות.
וואלה ?
כשאתה כותב אימפירי במיוחד לגבי עניין של טעם אישי
אז זה הפירוש
אֶמְפִּירִי
"מבוסס על תצפיות או ניסויים הנקלטים בחמשת החושים"
(אני שומע ממחשב,CD,פטיפון)
אוהב את האחרון יותר...
 

arix

חבר משקיען
הודעות
2,352
מעורבות
493
נקודות
83
תומר,
תודה שהבאת את הכתבה,
<<נערך על ידי מנהל - בלי בפוליטיקה באתר>>>
ללא קשר לפוליטיקה, זאת דעתו של הכותב , יש דעות לכאן ולכאן,
פעם העלתי דיון כאן, אני אישית עדיין לא שמעתי מערכת אנולגית או דיגיטלית שתיתן לי תחושה אמיתית שאני נמצא מול זמרים ונגנים אמיתיים...ולאו דווקא קונצרט ...
 

tomertsin

מושעה
הודעות
12,603
מעורבות
2,203
נקודות
113
ראה את ההודעה החמישית :אצבע מורמת.

תומר
 

אודיו זיפ

עוסק בתחום
הודעות
1,459
מעורבות
626
נקודות
113
בקשר לשאלה המקורית:

"האם תקליט הויניל באמת עדיף על קובץ דיגיטלי?"

התשובה היא כן.
 

carmi

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
14,184
מעורבות
1,629
נקודות
113
אם מומחה כזה או אחר אומר שנקודה כזאת או אחרת היא מדידה ולכן כך או אחרת - זה לא אומר שהוא מדד או שיש לו מדידות שמראות את מה שהוא אמר.
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור