התחלתי לבדוק מחדש, לראות אם בכל זאת אולי שווה.
כנראה שרוב ההקלטות הן עם מי שהיו המנצחים הראשיים: בעבר הרחוק (עד 1989) קאריאן, אחריו אבאדו (עד 2002), אחריו סיימון ראטל (עד 2018), ומ-2019 קיריל פטרנקו, כלומר המון עם ראטל, שאני לא מתלהב ממנו בכלל, ואבאדו, שלפעמים נפלא ולפעמים פחות.
יש המון עם סיימון ראטל, אבל המון גם עם מנצחים אחרים כמו בלומשטדט וגילברט, ואלו שתי דוגמאות בלבד. מבחינת ביצועים מוקדמים יש כמה עשרות הקלטות עם קאריאן ועוד כמה עשרות הקלטות עם אבאדו ואפילו עם ברנבויים וגם הייטינק ואוזאווה
יש להם דף שמראה את
המנצחים וכמה קונצרטים יש עם כל אחד מהם. לקחתי את אלה שיש איתם יותר מ-10 קונצרטים -- אני יודע שפיספסתי כמה -- ואכן ראטל לוקח בענק:
- 215 Rattle, Sir Simon (מנצח ראשי קודם)
- 77 Petrenko, Kirill (מנצח ראשי עדכני)
- 33 Barenboim, Daniel
- 32 Abbado, Claudio (מנצח ראשי טרום קודם)
- 25 Mehta, Zubin
- 21 Karajan, Herbert von (מנצח ראשי בעבר)
- 21 Dudamel, Gustavo
- 20 Harding, Daniel
- 19 Haitink, Bernard
- 18 Thielemann, Christian
- 17 Blomstedt, Herbert
- 14 Sokhiev, Tugan
- 12 Järvi, Paavo
- 11 Bychkov, Semyon
- 11 Fischer, Iván
כנ"ל לגבי
סולנים מכל הסוגים, אינסטרומנטאליים ו-ווקאליים, שאני מתבייש לומר שעל כחציים אפילו לא שמעתי:
- 32 Bendix-Balgley, Noah (לא שמעתי עליו, אבל הוא הכנר הראשון של התזמורת, לא איזה סולן בינלאומי, מופיע באיזה שמונה דיסקים/קבצים ב-Discogs)
- 31 Kožená, Magdalena (אשתו של ראטל מ-2008, אז לא מפתיע)
- 26 Barenboim, Daniel (מבוגר מאוד, עדיף כנראה כמנצח מאשר כסולן, וגם בניצוח הוא לא עדיפות ראשונה שלי)
- 24 Gerhaher, Christian
- 23 Quandt, Ludwig
- 23 Grosz, Amihai (נגן ויולה ראשי בתזמורת)
- 22 Shimizu, Naoko
- 20 Dohr, Stefan
- 20 Delepelaire, Bruno (נגן צ'לו ראשי בתזמורת)
- 17 Kashimoto, Daishin
- 16 Zimmermann, Frank Peter
- 16 Kopatchinskaja, Patricia
- 14 Mayer, Albrecht (אבובן ראשי בתזמורת)
- 14 Fuchs, Wenzel
- 13 Willis, Sarah
- 13 Uchida, Mitsuko
- 13 Tetzlaff, Christian
- 12 Trifonov, Daniil
- 12 Padmore, Mark
- 12 Bronfman, Yefim
- 12 Batiashvili, Lisa
- 11 Tilling, Camilla
- 11 Schweigert, Stefan
- 11 Kermarrec, Solè
- 11 Kavakos, Leonidas
- 11 Giordano, Massimo
- 11 Gartemann, Cornelia
- 10 Riniker, David
- 10 Ax, Emanuel
- 10 Argerich, Martha
כנ"ל לגבי
מלחינים, אם כי אני לא יודע איזו משמעות יש לזה, אז הנה רק כמה הראשונים, למי שסקרן:
- 165 Beethoven, Ludwig van
- 135 Mozart, Wolfgang Amadeus
- 110 Brahms, Johannes
- 76 Mahler, Gustav
- 74 Tchaikovsky, Pyotr Ilyich
- 73 Ravel, Maurice
- 65 Dvořák, Antonín
- 60 Stravinsky, Igor
- 57 Schumann, Robert
- 56 Bruckner, Anton
- 52 Bach, Johann Sebastian
יש לציין שזה לא מגדיר את ההסתברויות ליפול על ביצועים של המבצעים הנ"ל, כי יש עוד כמות גדולה של מבצעים שיש איתם פחות מ-10 קונצרטים, אפילו רק אחד. חלקם ממש חשובים, כמו גארדינר (3) ויוג'ה ואנג (5) והרבה מאוד שלא שמעתי עליהם אפילו.
מבחינתי, מתוך 5 המנצחים העיקריים, את ראטל, בארנבוים ומהטה אני לא מחפש לשמוע ביוזמתי (למעט הקלטות של מהטה בצעירותו עם תזמורת לוס אנג'לס, בעיקר בזכות ההקלטות של Decca). אבאדו יכול להיות נפלא ויכול להיות משעמם, ופטרנקו בבחינת נעלם -- יש מעט מאוד הקלטות שלו מחוץ למסגרת "אולם הקונצרטים הדיגיטלי", ומהן יש לי רק את הפתטית של צ'ייקובסקי ב-SACD -- טוב מאוד אבל לא מתבלט מול התחרות -- ושמעתי אותו פעם אחת עם הפילהרמונית שלנו ולא נפלתי מהכסא. גם ביקורות שקראתי עליו לא תמיד היו מאוד נלהבות.
מבין הסולנים, רבים לא מוכרים, וחלקם פשוט נגנים ראשונים בתזמורת, לא כוכבים בינלאומיים, וגם אשתו של המנצח הראשי...
בשורה התחתונה, אם קודם חשבתי שלא כל כך משנה איזה יצירה בוחרים לשמוע, נופלים רק על המיטב שבמיטב מבין המבצעים, ונראה שהמצב בפועל שונה מאוד.
בעצם יוצא שכמעט כל יצירה שארצה לשמוע, רוב הסיכויים שאמצא אותה באוסף שלי או בקובוז בביצוע עדיף. אולי הסאונד בחלק מהמקרים פחות טוב, או יותר טוב, או דומה, אבל בהינתן סאונד סביר ומעלה, שזה המצב כאן, מבחינתי הביצוע חשוב בהרבה.
בהתחשב בכך שמדובר ב-48 ש"ח לחודש במבצע ו-53 שלא במבצע, נראה לי שאוותר גם הפעם.