מה קורה דוד?לא מצליח להתחבר לקביעה הזאת ומבחינתי היא על פניו פשוט לא נכונה! את הקול של אשתך אתה זוכר מצויין! את הצליל של פסנתר גם, סקסופון, גיטרה, גיטרה אקוסטית או קלאסית, את ההבדל בין פסנתר חשמלי לאקוסטי קל לזהות, בין סטנווי לבוזנדורפר גם לא קשה, ..
ואז אנחנו נכנסים לדקויות במערכת סטריאו, השוואה בין שני רכיבים: ככל שההבדל בין A ל B קטנים יותר צריך שוב, בדיוק כמו שמתאימים משקפיים אצל אופטומטריסט ולפעמים ההבדל חד וברור. לפעמים אתה הולך לשמוע אצל חבר אלבום שאתה מכיר מצויין ופתאום שומע איזשהו פרט או ניואנס שלא זכור לך ששמעת בבית, כשתחזור הביתה תזכור (או לפחות אני ככה) את הפרט ששמעת ותחפש אותו בהקלטה…
אז יש פרטים שמהר מאוד נשכחים ויש כאלה שלא, יש אנשים עם זיכרון קצר מועד מצויין וניסיון בהאזנה למערכות שיודעים לסמן בראש פרטים ולזכור אותם על מנת להשוות.
הקביעה שזיכרון שמיעתי היא קצרת מועד לכמה שניות לדעתי ומהניסיון שלי פשוט לא נכונה, או לא נכונה בהמון מקרים.
מה שאתה אומר זה נכון ולא נכון ולמעשה גם אתה, במסגרת הדברים שכתבת, מסייג את הקביעה שלך.
אין מחלוקת שאנחנו יודעים לאבחן בין גיטרה לפסנתר, או יודעים לזהות אותם, גם אם לא שמענו אותם תקופה ארוכה. אין מחלוקת שנדע גם לזהות את הקול של בת הזוג שלנו אם ישמיעו לנו אותו ביחד עם קולות של נשים אחרות.
..אבל זה לא העניין.
הדיונים שלנו כאן הם לא ברמה של ההבדלים בין תמונה של שחור לבן לתמונה צבעונית, אלא הדיונים שלנו כאן הם על הבדלים קטנים מאוד אוביקטיבית, שהם עצומים כמובן סוביקטיבית לקהל האודיופילים.
הבדלים בין מקורות, בין כבלי חשמל, בין משככים, בין כיולים וכיוצ"ב.
אלו הבדלים בהם אתה נדרש לעבור ממצב A למצב B וחזרה ל-A ברמה מיידית כי הזכרון שלך לא מספיק טוב לזכור הבדלים מינורים כל כך.
והדוגמא של האופטומטריסט היא דוגמא טובה ולפעמים אנחנו מוצאים את עצמנו מבקשים שוב ושוב להחליף לנו את המסגרת על העין, על מנת לוודא שאכן מה שראינו במצב א' טוב יותר ממה שראינו ממצב ב'.
כמובן שיש גם עניינים פסיכולוגיים הקשורים לריגוש, מצבי רוח ודיעות קדומות, היכולים להשפיע על הקביעות שלנו וגם בגללם, נדרשת החלפה מאוד מהירה.
רן