Dan-Cinemart
עוסק בתחום
- הודעות
- 1,641
- מעורבות
- 1,151
- נקודות
- 113
אתה חייב.
זה לא רלוונטי למציאות.
זה לא רלוונטי למציאות.
האמת אני חופר בזה הרבה ומשתמש באוזן, אצלי הרמקול חם, אז דווקא מוריד קצת בס ומעלה מיד. מה שמוזר שרק בדיגיטל מרגיש צורך לשחק.ממשיכים במסע ..
בספר של אליס בארץ הפלאות , היא מגיעה לדרך האבנים הצהובות , ושם היא רואה מספר מספר שבילים ,ואינה יודעת באיזה שביל היא צריכה לצעוד אז היא פונה לכובען ושואלת אותו , והוא עונה לה שזה מאד תלוי לאן היא רוצה להגיע ..
TARGET CURVE
עקום המטרה מאפשר לנו לספר לאקולייזר , איך אנחנו רוצים שעקום ההענות ייראה לאחר התיקון
התוכנה תשאף לבצע את התיקון בין המצב הקיים (מדידה) לבין המצב שאליו נרצה להגיע (עקום מטרה)
אבל לאן אני רוצה להגיע ? אני כרגע נמצא באותה סיטואציה כמו אליס .. יש לי הרבה אופציות ואין לי מושג לאן אני רוצה להגיע ?
אבל קודם נתייחס להערה החשובה של דן לגבי תחום התדרים שבו RC אפקטיבי ..
דן ציטט את המאמר של פלויד מהרמן משנות ה80 ואת העבודה של הפיזיקאי שרודר
מה שהם ראו זה שבתדרים הנמוכים עד לתדר שרודר מי ששולט בסאונד זה החדר (ולא הרמקול)
ובתדרים הגבוהים מעל לתדר שרודר מי ששולט בסאונד זה הרמקול (ולא החדר)
תדר החיתוך הזה נקרא תדר שרודר על שם הפיזיקאי שגילה את זה , והוא באזור 300 הרץ (תלוי במידות החדר)
צפה בקובץ המצורף 64988
הינה ציטוט מהמאמר של פלויד מהרמן
צפה בקובץ המצורף 64989
במעל 80% מהחדרים יש COLORATION משמעותי בתדרי הבאס עקב הפיזיקה של החדר ולכן את התדרים האלה חשוב מאד לתקן
בחדרים שמעל תדר שרודר , הבעיה היא בעיקר בהתנהגות של הרמקול מחוץ לציר .. מה זה אומר ?
מה שזה אומר זה שהחברה מהרמן בדקו את הרמקול לא רק שהוא מנגן בדיוק מולנו (על הציר) , אלא גם בנקודות שנמצאות על הציר האופקי והאנכי (נקודות אלו נמצאות מחוץ לציר) , כפי שניתן לראות בתמונה
צפה בקובץ המצורף 64986
מדוע זה מעניין , הרי אנחנו בדרך כלל יושבים מול הרמקולים , מדוע חשוב ההתנהגות מחוץ לציר ?
התשובה היא שאפילו שאנחנו יושבים מול הרמקול , חלק לא קטן ממה שאנחנו שומעים זה לא גל הקול הישיר מהרמקול אלינו אלא ההחזר מהקירות שמגיע בזוית מחוץ לציר ,יש לו דרך ארוכה יותר ולכן הוא מגיע בהשהייה , וההיענות לתדר שונה מחוץ לציר
עד אז - מהנדסים לא נתנו חשיבות לסאונד מחוץ לציר , החברה בהרמן הבינו שזה אלמנט חשוב ביותר ..
צפה בקובץ המצורף 64987
ולכן מאז בתכנון הרמקולים , ניתן דגש מיוחד בתכנון הרמקול כך שישמע טוב גם מחוץ לציר ..
יש גרף שנקרא ספינורמה , שמראה בדיוק איך הרמקול מתנהג בציר ומחוץ לציר , אבל זה קצת למיטיבי לכת
לכן , לסיכום RC מתגבר על בעיות החדר בעיקר בתדרים הנמוכים ולשם נכוון בתהליך הRC
אבל , מצד שני , עקום ההענות מאפשר לך מעבר לפיצוי על בעיות הפיזיקה של החדר הוא מאפשר לך אם תרצה לכייל את הסאונד כרצונך
שימו לב איך בעזרת TWEAK קטנים בעקום ההיענות ניתן לשלוט בDYNAMIC / WARMTH / DETAIL / PRESENCE
צפה בקובץ המצורף 64990
צפה בקובץ המצורף 64991
אפשר להפוך סאונד ליותר או פחות DETAILED
אפשר לשלוט בפרזנטציה שתהיה יותר RELAXED
אפשר לקחת סטאפ שהוא BRIGHT או DARK ולפתור את זה
אפשר להוסיף WARMTH לסטאפ שהוא COLD ולהיפך
האם לעשות את התיקונים הללו או לא זה שאלה של השקפה
יש כאלה שרוצים שהכל יהיה FLAT ומזדעזעים מהמחשבה לעשות תיקון
אני חושב שTOUCH UPS קלים יכולים לתקן סאונד מעייף (בהיר מדי , דרקי מדי , מפורט מידי ,..) ולהתאים אותו בלהעדפות השומע
קצת כמו איפור קל , שלאחריו התוצאה יכולה להיות טובה יותר (לא תמיד .. )
אני מניח שמכיוון שיש כאן המון אפשרויות משחק , זה מצריך ניסיון של איש סאונד
או הרבה ניסיון וטעייה , או את חוכמת ההמונים (לא יודע אם המונים קוראים פוסטים בDTOWN ..)
היתרון הוא שיש לנו עכשיו כלים לשלוט בגוון הצליל , ואנחנו לא תקועים עם "מה שיצא אני מרוצה"
או במקרה הגרוע יותר , גלגול של ציוד (הגברה , כבילה , רמקולים) עד ש"קולעים" לתוצאה הרצויה
המון אפשרויות , כמו אליס , שלא ידעה מה לעשות
אני קצת רוצה לעצור ולחשוב לחשוב איך להתקדם הלאה
נחשוב ומעדכן .. אין למה למהר .. זה כמו טיפוס על הר
התהליך והדרך למעלה זה כל הכיף (על ראש ההר אתה מצטלם ויורד אחרי 5 דקות)
אם יש כאן כובען שרוצה להמליץ על כיוון אז בשמחה
רק בשורות טובות לבינתיים
וסוף שבוע נעים
הקטע הוא שיש השפעות על שינוי
האמת אני חופר בזה הרבה ומשתמש באוזן, אצלי הרמקול חם, אז דווקא מוריד קצת בס ומעלה מיד. מה שמוזר שרק בדיגיטל מרגיש צורך לשחק.
שינויים של דיבי ואפילו פחות משפיעים ממש, צריך לשחק בעדינות כדי לא לדפוק טבעיות, שבתכלס בודק אותה על ידי קול אנושי (הכי קל לנו לזהות חוסר טבעיות בקול אנושי).
אהבת את עקומת התיקון האוטומטית שהכנסת לרון?
לא הבנתי איך אתה מחבר את ה UMIQ למכשיר iPad.
או שאני מפספס כאן משהו?
פוסט יפה ומפורט .הקדמה
הפורום הנחמד הזה , חשף אותי לעולם של הROOM CORRECTION
היה לי מאד מעניין לשמוע על הנסיונות של החברים היקרים רן מויאל , איסי , ואחרים עם ROOM CORRECTION.
לפי התיאור שלהם , ביצוע מדידות וROOM CORRECTION בחלל ההאזנה שלהם גילה בעיות באקוסטיקה של החדר (בעיה אופיינית לרוב החדרים)
שכללו לפעמים הבדלי גדולים בהיענות לתדר כך שתדרים מסויימים הונחתו ותדרים אחרים הוגברו , עם הבדלים שיכלו להגיע ל10DB ויותר
למותר לציין שבעיות אלו לא ניתנות לפתרון על ידי הגברה איכותית יותר מכיוון שהמגבר אינו מודע לחוסר האיזון שקיים בחדר ולכן לא יכול לפצות על כך
בהמשך התיאור בוצע תיקון ROOM CORRECTION של הסאונד בעזרת עיבוד דינמי באופן שמותאם לחלל שלהם
כך בסוף התהליך הסאונד תאם לפונקצית מטרה שנבחרה
לפי הפידבק , לאחר התהליך היה שינוי משמעותי ולטובה של הסאונד , איזה יופי
מעבר לזה , נורא עניין אותי הדרך והלימוד של התחום
עניין אותי מאד האם החלל שלי בעייתי ואיזה בעיות יש בו
עניין אותי התהליך , כיצד מתבצעת המדידה והתיקון
ובעיקר איך נשמע RC אחרי התיקון , זה באמת שמיים וארץ ?
חוץ מזה חלק מהחברים השתמשו בפתרונות מסחריים יקרים (עשרות אלפי שקלים)
סיקרן אותי מאד האם הפתרון חייב להיות לבעלי כיסים רחבים או שיש אופציות נוספות בתקציב צנוע
אז ניסיתי ובדקתי ..
תהליך
הרעיון בגדול זה ביצוע מדידות , חישוב פונקצית התיקון (מקדמי FIR) , והזנה שלהם לתוכנת ROON כך שיוכלו לבצע תיקון בזמן אמת
השלבים הם בגדול ..
שלב 1: מדידת חדר: מדידת החדר תיעשה על ידי מיקרופון כיול איכותי (UMIQ-1)
שלב 2: ביצוע תיקון של RC לפונקצית מטרה שנבחרה בעזרת תוכנה
שלב 3: הזנת התוצאה לROON על מנת שיבצע RC לקובץ הדיגיטלי לפני הSTREAMING
שלב 4: האזנה לתוצאה
החלל שלי הוא סלון ישראלי טיפוסי ,רמקולים רצפתיים (אופרה גרנד קאלאס) במרחק 2.4 מטר האחד מהשני ו25 סמ מהקיר
מרחק האזנה 2.6 מטר במרכז בין 2 הרמקולים
מדידות
כמו שמלת כלה שמצריכה מדידות כדי להתאים לכלה באופן מושלם ביום חתונתה ,
גם כאן נדרשות מדידות על מנת להגיע לתיקונים הנדרשים , רק שבמקום סרט מדידה כאן משתמשים במיקרופון
בחרתי להשתמש במיקרופון של UMIQ-1 , כי יש עליו חומר רב וקונצנזוס שהוא איכותי
למיקרופון יש פונקצית כיול , שהוזנה למכשיר מראש (נבחר כיול ב90 מעלות)
צפה בקובץ המצורף 64963
את המדידות עשיתי בעזרת אפליקצית HOMECURVE לIPAD (אפליקציה חינמית למדידות)
Home
HouseCurve is an iOS app for tuning audio systems. Use it for room correction, adjusting equalizers, setting subwoofer phase, choosing crossovers and more.housecurve.com
צפה בקובץ המצורף 64962
האפליקציה די זהה לREW המפורסם ומאפשרת מדידות עם מיקרופון חיצוני וכיול של המיקרופון בעזרת קובץ כיול
מניסיון התוצאה מאד דומה לREW
את הכיול ביצעתי מספר פעמים , בנקודת האזנה ,בערך 40 סמ קדימה ,40 סמ ימינה ,40 סמ שמאלה ו40 סמ אחורה
התוצאה נמצאת לפניכם בקובץ המצורף..
צפה בקובץ המצורף 64959
תובנות
כפי שניתן לראות , לחדר שלי יש תגובת היענות לתדר לא לינארית
התוצאות של המיצוע של המדידות מצוין בירוק כהה , בירוק חלש רואים את המדידות השונות
תובנה ראשונה היא שהמדידות זהות בתדרים הנמוכים ושונות בתדרים מ1000 הרץ ומעלה
זה אומר שכיול שיתאים לSWEET SPOT, הוא מאד נקודתי , תזיז את האוזן כמה סנטימטרים לכל כיוון ואתה במצב אחר
תובנה שנייה היא שהתוכנה מראה לך מתי יש סטייה שגדולה ב3DB לכל כיוון (חגורה צהובה\שקופה בציור)
במקרה שלי ישנם ארבע הנחתות (דיפים) בתחומי התדרים הנמוכים (אזור 70-75 , 120-140 , 210-235 , ו470-530)
מדובר בתחומי תדרים יחסית לא גדולים של כמה עשרות הרצים , אבל שבהם יש הנחתה משמעותית של 5DB ויותר
אינני יודע האם להנחתות האלה תהיה תרומה משמעותית , כי אלה תחומים צרים , אבל האימפקט שם גדול
מעניין אותי לדעת איזה כלי נגינה אמור להיפגע מתדרים אלה (תופים\קונטרה באס\פסנתר\..)
התובנה השלישית היא שיש הגבר משמעותי של באסים בתחום תדרים צר של 35 עד 50 הרץ
זה תחום תדרים של באסים מאד נמוכים , אני מנחש שזה בגלל אופיו של הבאס שהוא גל ארוך ויכול להיות שבשל הפיזיקה של החדר נוצרים גלים עומדים שמתכנסים למקום הישיבה , ולכן מוזיקה שכוללת קטעים של באסים נמוכים מאד תוגבר משמעותית (לא שזה המוזיקה שאני שומע בדרך כלל )
התובנה הרביעית והאחרונה נוגעת לתדרי המיד-ריינג , שם יש הנחתה משמעותית בתחום תדרים רחב יחסית בין 2KHZ ל3.5KHZ
אני מניח שמינוס 5 DB זה משהו שאמור להיות שמיע (למרות שאין לי מושג איך זהאמור להישמע ,ואיזה כלי מנגן בתחום הזה ..)
הנה פירוט של כל המקומות שיש בהם הנחתות\הגברים (הוספתי פירוט לגרף)
צפה בקובץ המצורף 64961
המדידות האלו מעבר לתובנות מעלות גם שאלות מעניינות
1. האם טיפול אקוסטי פאסיבי ידע להעלים חלק מהבעיות האלה בקלות יחסית
2. האם חלל ההאזנה שלי יחסית סביר אקוסטית , או שיש פה בעיות קשות
3. האם טיפול RC אמור לעשות שיפור משמעותי בחלל הזה
כל כך הרבה תובנות ושאלות , נמשיך את התהליך בימים הקרובים ונדווח ..
רק בשורות טובות ולילה טוב
חרי 400hz הרמקול כבר בשליטה והחדר *כמעט* ולא משנה כלום מעל התדרים האלה -וזאת לא דעה , זאת עובדה פיזיקלית .
אם רמקול לא מהונדס נכון לא הייתי בונה על eq כדי לפתור לו את הבעיות ,וזה גם תלוי מה הבעיה ההנדסית הספיציפית שאתה מדבר עליה .בהנחה שהרמקול מהונדס נכון - הרמקול בשליטה .
בהנחה שהוא לא - אף אחד לא בשליטה ובכל חדר הרמקול ישמע שונה לחלוטין .יעזור EQ בחלק מהמצבים
אני מסכים - גם אני לא הייתי בונה .אם רמקול לא מהונדס נכון לא הייתי בונה על eq כדי לפתור לו את הבעיות ,וזה גם תלוי מה הבעיה ההנדסית הספיציפית שאתה מדבר עליה .
בלי קשר חדר ממוצע לא יהווה "איקיולייזר" לתדרים מעל 600 Hz - וזה נכון לכל דבר שמייצר גלי קול בחלל ,בלי קשר להנדסה נכונה או לא .
זה פשוט התכונות הפיזיקליות של חדר ממוצע (4 קירות מלבן , בטון) .
את הלפטופ אתה יכול לחבר לדאק אם יש לדאק כניסת USB.שאלה. יש לי בעיות בחדר האודיו הזמני שלי והחלטתי להכנס לעניין ולמדוד את החדר. אין לי מושג ירוק בנושא אז קראתי כמה מדריכים והזמנתי umik-1. כדי למדוד את המערכת ואת הרמקולים שלי בחדר אני יכול לחבר את הלפטופ לדאק ולהשתמש בו כ-output?