ROOM CORRECTION במחיר של מנה פלאפל


ronengolanpt

אוהב את התחום
הודעות
278
מעורבות
341
נקודות
63
הקדמה
הפורום הנחמד הזה , חשף אותי לעולם של הROOM CORRECTION
היה לי מאד מעניין לשמוע על הנסיונות של החברים היקרים רן מויאל , איסי , ואחרים עם ROOM CORRECTION.

לפי התיאור שלהם , ביצוע מדידות וROOM CORRECTION בחלל ההאזנה שלהם גילה בעיות באקוסטיקה של החדר (בעיה אופיינית לרוב החדרים)
שכללו לפעמים הבדלי גדולים בהיענות לתדר כך שתדרים מסויימים הונחתו ותדרים אחרים הוגברו , עם הבדלים שיכלו להגיע ל10DB ויותר
למותר לציין שבעיות אלו לא ניתנות לפתרון על ידי הגברה איכותית יותר מכיוון שהמגבר אינו מודע לחוסר האיזון שקיים בחדר ולכן לא יכול לפצות על כך

בהמשך התיאור בוצע תיקון ROOM CORRECTION של הסאונד בעזרת עיבוד דינמי באופן שמותאם לחלל שלהם
כך בסוף התהליך הסאונד תאם לפונקצית מטרה שנבחרה
לפי הפידבק , לאחר התהליך היה שינוי משמעותי ולטובה של הסאונד , איזה יופי

מעבר לזה , נורא עניין אותי הדרך והלימוד של התחום
עניין אותי מאד האם החלל שלי בעייתי ואיזה בעיות יש בו
עניין אותי התהליך , כיצד מתבצעת המדידה והתיקון
ובעיקר איך נשמע RC אחרי התיקון , זה באמת שמיים וארץ ?

חוץ מזה חלק מהחברים השתמשו בפתרונות מסחריים יקרים (עשרות אלפי שקלים)
סיקרן אותי מאד האם הפתרון חייב להיות לבעלי כיסים רחבים או שיש אופציות נוספות בתקציב צנוע
אז ניסיתי ובדקתי ..

תהליך
הרעיון בגדול זה ביצוע מדידות , חישוב פונקצית התיקון (מקדמי FIR) , והזנה שלהם לתוכנת ROON כך שיוכלו לבצע תיקון בזמן אמת

השלבים הם בגדול ..
שלב 1: מדידת חדר: מדידת החדר תיעשה על ידי מיקרופון כיול איכותי (UMIQ-1)
שלב 2: ביצוע תיקון של RC לפונקצית מטרה שנבחרה בעזרת תוכנה
שלב 3: הזנת התוצאה לROON על מנת שיבצע RC לקובץ הדיגיטלי לפני הSTREAMING
שלב 4: האזנה לתוצאה

החלל שלי הוא סלון ישראלי טיפוסי ,רמקולים רצפתיים (אופרה גרנד קאלאס) במרחק 2.4 מטר האחד מהשני ו25 סמ מהקיר
מרחק האזנה 2.6 מטר במרכז בין 2 הרמקולים

מדידות
כמו שמלת כלה שמצריכה מדידות כדי להתאים לכלה באופן מושלם ביום חתונתה ,
גם כאן נדרשות מדידות על מנת להגיע לתיקונים הנדרשים , רק שבמקום סרט מדידה כאן משתמשים במיקרופון

בחרתי להשתמש במיקרופון של UMIQ-1 , כי יש עליו חומר רב וקונצנזוס שהוא איכותי
למיקרופון יש פונקצית כיול , שהוזנה למכשיר מראש (נבחר כיול ב90 מעלות)

umik1_pic.JPG

את המדידות עשיתי בעזרת אפליקצית HOMECURVE לIPAD (אפליקציה חינמית למדידות)

housecurveapp.JPG

האפליקציה די זהה לREW המפורסם ומאפשרת מדידות עם מיקרופון חיצוני וכיול של המיקרופון בעזרת קובץ כיול
מניסיון התוצאה מאד דומה לREW
את הכיול ביצעתי מספר פעמים , בנקודת האזנה ,בערך 40 סמ קדימה ,40 סמ ימינה ,40 סמ שמאלה ו40 סמ אחורה
התוצאה נמצאת לפניכם בקובץ המצורף..

umiq_curve.jpg


תובנות
כפי שניתן לראות , לחדר שלי יש תגובת היענות לתדר לא לינארית
התוצאות של המיצוע של המדידות מצוין בירוק כהה , בירוק חלש רואים את המדידות השונות

תובנה ראשונה היא שהמדידות זהות בתדרים הנמוכים ושונות בתדרים מ1000 הרץ ומעלה
זה אומר שכיול שיתאים לSWEET SPOT, הוא מאד נקודתי , תזיז את האוזן כמה סנטימטרים לכל כיוון ואתה במצב אחר

תובנה שנייה היא שהתוכנה מראה לך מתי יש סטייה שגדולה ב3DB לכל כיוון (חגורה צהובה\שקופה בציור)
במקרה שלי ישנם ארבע הנחתות (דיפים) בתחומי התדרים הנמוכים (אזור 70-75 , 120-140 , 210-235 , ו470-530)
מדובר בתחומי תדרים יחסית לא גדולים של כמה עשרות הרצים , אבל שבהם יש הנחתה משמעותית של 5DB ויותר
אינני יודע האם להנחתות האלה תהיה תרומה משמעותית , כי אלה תחומים צרים , אבל האימפקט שם גדול
מעניין אותי לדעת איזה כלי נגינה אמור להיפגע מתדרים אלה (תופים\קונטרה באס\פסנתר\..)

התובנה השלישית היא שיש הגבר משמעותי של באסים בתחום תדרים צר של 35 עד 50 הרץ
זה תחום תדרים של באסים מאד נמוכים , אני מנחש שזה בגלל אופיו של הבאס שהוא גל ארוך ויכול להיות שבשל הפיזיקה של החדר נוצרים גלים עומדים שמתכנסים למקום הישיבה , ולכן מוזיקה שכוללת קטעים של באסים נמוכים מאד תוגבר משמעותית (לא שזה המוזיקה שאני שומע בדרך כלל :) )

התובנה הרביעית והאחרונה נוגעת לתדרי המיד-ריינג , שם יש הנחתה משמעותית בתחום תדרים רחב יחסית בין 2KHZ ל3.5KHZ
אני מניח שמינוס 5 DB זה משהו שאמור להיות שמיע (למרות שאין לי מושג איך זהאמור להישמע ,ואיזה כלי מנגן בתחום הזה ..)

הנה פירוט של כל המקומות שיש בהם הנחתות\הגברים (הוספתי פירוט לגרף)

Curve with annotations.JPG




המדידות האלו מעבר לתובנות מעלות גם שאלות מעניינות
1. האם טיפול אקוסטי פאסיבי ידע להעלים חלק מהבעיות האלה בקלות יחסית
2. האם חלל ההאזנה שלי יחסית סביר אקוסטית , או שיש פה בעיות קשות
3. האם טיפול RC אמור לעשות שיפור משמעותי בחלל הזה

כל כך הרבה תובנות ושאלות , נמשיך את התהליך בימים הקרובים ונדווח ..
רק בשורות טובות ולילה טוב
 

תמונות מצורפות

  • umiq_curve.jpg
    umiq_curve.jpg
    KB 49.5 · צפיות: 74
  • Curve with annotations.JPG
    Curve with annotations.JPG
    KB 62.2 · צפיות: 73
  • housecurveapp.JPG
    housecurveapp.JPG
    KB 57.5 · צפיות: 73
  • Curve with annotations.JPG
    Curve with annotations.JPG
    KB 62.2 · צפיות: 44
נערך לאחרונה ב:

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,641
מעורבות
1,151
נקודות
113
פוסט מעניין .!!

אתה יודע להגיד באיזו החלקה התכנה מספקת נתונים ?

לרמקול שלך יש שני טוויטרים מקדימה ?

התופעה בתדרי המיד היי שציינת לא קשורה , ככל הנראה לחדר אלא לרמקול .( כמו 99 אחוז משאר הרמקולים בערך ).

צריך לקבל עוד נתונים על הרמקול כדי לאשר את זה סופית .

RC לא יכול לפתור את זה מפני שהתגובה על הציר ומחוץ לציר היא שונה ולא לינארית.

RC מתחיל ברמקול .

בכל מה שקשור לבאס - תוכל לשפר המון .

באיזה גובה לקחת את המדידות והאם הוא זהה ?
 

ronengolanpt

אוהב את התחום
הודעות
278
מעורבות
341
נקודות
63
"אתה יודע להגיד באיזו החלקה התכנה מספקת נתונים ?"
התוכנה מספקת נתונים בהחלקה של 1/6 אוקטבה

"לרמקול שלך יש שני טוויטרים מקדימה ?"
יפה מאד , יש לו שני טויטרים מאחורה וטויטר אחד מקדימה
(זה תצורה די מיוחדת של 3 טויטרים , שלי לא יצא להכיר ברמקולים אחרים..)
אפשר לראות את זה בתמונה המצורפת .. מעניין מה מהגרף רמז לך על הימצאות זוג טויטרים ..

grandcallas.jpg


"התופעה בתדרי המיד היי שציינת לא קשורה , ככל הנראה לחדר אלא לרמקול .( כמו 99 אחוז משאר הרמקולים בערך ).
צריך לקבל עוד נתונים על הרמקול כדי לאשר את זה סופית ."

זה הנתונים של הקרוסאובר ברמקול
Cross-Over Freqs: 200/2,000Hz
12 dB/ott for woofers
12 dB/ott for mid-range
18 dB/ott front tweeter
12 dB/ott rear tweeters
השרטוט של הקרוסאובר מצורף , כמו שחשדת , תדר החיתוך הוא באיזור של החיתוך במיד ..
RC מתחיל ברמקול .


RC לא יכול לפתור את זה מפני שהתגובה על הציר ומחוץ לציר היא שונה ולא לינארית. RC מתחיל ברמקול .
אוקיי , אני מנחש שלרמקול יש קרוסאובר שחותך תדרים , ומצייר חלק מהדיפים שאנו רואים
אני מניח שRC אמור לפצות על חוסר הלינאריות הזה..

"בכל מה שקשור לבאס - תוכל לשפר המון ."
אוקיי , מצוין , יש למה לצפות ..

"באיזה גובה לקחת את המדידות והאם הוא זהה ?"
בערך בגובה של האוזן שלי , שאני יושב על הספה
אבדוק מחר באיזה גובה זה היה בדיוק
 

תמונות מצורפות

  • Grand_Callas_2014_2016 crossover.jpg
    Grand_Callas_2014_2016 crossover.jpg
    KB 41.1 · צפיות: 87
  • Opera_Grand_Callas_rear.jpg
    Opera_Grand_Callas_rear.jpg
    KB 85.1 · צפיות: 82
נערך לאחרונה ב:

ronengolanpt

אוהב את התחום
הודעות
278
מעורבות
341
נקודות
63
"חיכיתי לפלאפל, לא הגיע"
יגיע בקרוב , תמשיך לעקוב .. :)
 
  • Like
Reactions: omi

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,641
מעורבות
1,151
נקודות
113
רונן ,

תנסה לתת סט מדידות - בדיוק בגובה הטוויטר ( ממקום הישיבה שלך .

סט נוסף - בגובה בין הטוויטר לוופר .( וופר עליון )
 

shushu

חבר משקיען
הודעות
1,340
מעורבות
851
נקודות
113
לגבי תדר הקרוס, מה שדן אמר
לא הייתי מנסה לתקן שם הרבה, אלא להתמקד בבס ואולי לבצע tilt לעקומה ולהרים את הבייסליין של הגבוהים. באזור 1-2k להרים בעדינות ככה שלא מאבדים טבעיות של קול אנושי זמר/זמרת. לשלב גרפים ואוזן.
(צירפתי איך גרף התיקון נראה אצלי)
 

תמונות מצורפות

  • IMG_4274.jpeg
    IMG_4274.jpeg
    KB 71.8 · צפיות: 65

ronengolanpt

אוהב את התחום
הודעות
278
מעורבות
341
נקודות
63
הקדמה
לפני שאמשיך בתהליך , רציתי לשתף אותכם במאמר מעניין שקראתי בנושא

המאמר הזה נכתב על ידי שני מהנדסי סאונד מדנמרק אי שם בשנת 1974 , שנקראים Bruel & Kjaer
הם נתקלו בתופעה המוכרת של השוואת ציוד אודיו בחנות ובחירת הסטאפ שמתאים ביותר לטעמך
רק כדי לגלות שבבית הוא יכול להישמע שונה לגמרי ..

bruel.JPG


מה שיכול לגמרי לאכזב , כי חשבת שקנית סטאפ עם סאונד שאהבת בחנות ויש סיכוי לא רע שקיבלת
סאונד אחר בבית , אחרי שהשקעת ממיטב כספך , איזה באסה , ממש חתול בשק

אבל מכיון ששני הדנים האלה הם מהנדסים , אז בניגוד לשאר האנשים שהיו מתבאסים או מגלגלים את הציוד
הם החלו לחקור מדוע זה קורה ,והריצו את אחד הניסויים הראשונים בתחום הזה

הם לקחו 3 חדרים שונים לטובת הניסוי ..
rooms3.JPG


בנוסף הם לקחו 5 סטאפים שונים של רמקולים (עם אותה הגברה וכבילה) ובדקו איך נראית ההיענות לתדר של כל אחד מ5 הסטאפים ב3 החדרים השונים (לא נלאה אותכם בטכניקה של המדידה ..) זה התוצאה שהם קיבלו , השורה הראשונה זה הרמקול הראשון ב3 החדרים , השורה השנייה זה הרמקול השני וכך הלאה
SpeakersCurveRoom.JPG


מה שניתן לראות זה שבכל שורה לאותו רמקול יש הענות שונה לתדר
במילים אחרות שים את אותו הסטאפ בחדר אחר ותקבל סאונד אחר כי הסאונד מאד תלוי בפיזיקה של החדר

למיטיבי לכת , החדר השמאלי (הגדול) הוא בעל העקומה הכי נקייה , והחדר האמצעי והימני סובלים מבעייות אקוסטיות לא קטנות

מכיוון שגרפים זה נחמד ויפה , אבל הם רצו לבדוק אם גרף אחר נשמע באופן אחר
הם לקחו מדגם של אנשים (מומחי אודיו) והשמיעו להם את 5 הרמקולים ב3 החדרים
וביקשו מהם לדרג את הסאונד (ציונים האם הסאונד רזה , בהיר ,באסי , צרחני , וכדומה)
ובסוף לדרג את ההעדפה של הרמקול האהוב עליהם בכל חדר

התוצאות היו חד משמעיות , ההעדפות ודירוג הסאונד היה שונה לגמרי על ידי אותם אנשים לאותם רמקולים רק בחדרים שונים

זה מה שמסביר את התופעה , שאנחנו שומעים סטאפ מנגן, אנחנו בעצם שומעים שילוב של הסטאפ בחלל המסוים שמנגן
ולכן מה שנשמע באופן מסוים בחנות אצל הדילר , יישמע אחרת בחלל אחר (טוב יותר או פחות תלוי באלוהי האקוסטיקה)

מכיוון שמהנדסים רגילים לא רק למצוא בעיות אלא גם לפתור אותם , הם הגו את הרעיון לבצע תיקון אקטיבי של מאפייני החדר בעזרת טכנולוגיה של עיבוד אותות (מדובר בעיבוד אותות אנלוגי ולא ספרתי, באותם שנים למחשבים לא היה מספיק כוח חישוב לעיבוד אותות ספרתי , להזכירכם מדובר בשנת 1974) כאשר המטרה הייתה שעיבוד האותות יהפוך את עקום ההיענות המצוי לעקום היענות רצוי , שנקרא גם עקום מטרה
לעקום המטרה שהם בחרו הם קראו עקום B&K שזה קיצור השמות של שני המהנדסים הנכבדים , במאמר הסבירו שלא היה קנצנזוס שזה עקום המטרה האידאלי אבל זה מה שהם בחרו לנכון ..

לאחר התיקון האקטיבי , בוצע ניסוי חוזר והפעם התוצאות היו הרבה יותר חד משמעיות , הבחירה של האנשים ברמקול האהוב ובמאפייני הסאונד שלו נשאר עקבי בכל החדרים השונים

לפי המאמר הניסוי הזה היה אבן דרך בטיפול האקטיבי בסאונד , והניסוי הזה סלל את הדרך להקמת החברה BNK על שמם של המהנדסים BRUEL וKJAER , למעשה החברה חיה וקיימת עד היום , ועוסקת בתחום הAUDIO והVIBRATION ,חלקם אפילו הורכבו על החללית של נאסא שנחתהעל המאדים ושימשו לבדיקות אודיו ורעידות של כוכב הלכת הזה ..

Curiosity.jpg


יש לBNK גם קו מוצרים לשוק הביתי שאותו אתם מכירים , התוכנה שנקראת DIRAC שייכת להם

אז תוך כדי הדרך שעברתי תוך כדי למידה על תהליך עקום ההיענות ועקום המטרה נחשפתי לסיפור יפה
סיפור שמתחיל במהנדסים שמאוכזבים מרמקול שקנו שלא נשמע טוב בבית
סיפור שמסתיים בפתרון לבעיה שמוביל להקמת חברה שקיימת מעל 50 שנה ומייצרת מוצרים שהגיעו עד למאדים

bnklogo.JPG


לינק למאמר מאתר החברה

לינק לערך הויקיפדיה של החברה

רק בשורות טובות
 
נערך לאחרונה ב:

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,641
מעורבות
1,151
נקודות
113
מעניין מאוד.

יש את הנתונים האנאקואים של הרמקול שנבחן ?
 

ronengolanpt

אוהב את התחום
הודעות
278
מעורבות
341
נקודות
63
היי דן

"יש את הנתונים האנאקואים של הרמקול שנבחן ?"
יש במאמר פירוט של הרמקולים השונים , אני מניח שלפי השם אפשר לנסות ןלבדוק את הנתונים שלהם
קח בחשבון שזה ציוד וינטאג , אנחנו מדברים על שנת 74 , אז לא יודע כמה מידע יש לציוד מהשנים הללו
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,641
מעורבות
1,151
נקודות
113
היי דן

"יש את הנתונים האנאקואים של הרמקול שנבחן ?"
יש במאמר פירוט של הרמקולים השונים , אני מניח שלפי השם אפשר לנסות ןלבדוק את הנתונים שלהם
קח בחשבון שזה ציוד וינטאג , אנחנו מדברים על שנת 74 , אז לא יודע כמה מידע יש לציוד מהשנים הללו
למיטב ידעתי בשנות ה 80 - פלויד טול וחבריו מהרמן - חקרו את הנושא לעומק.במחקר זה הוצגה הספינרומה- חשיבות התגובה מחוץ לציר וה POEWER RESPONSE.
עד אז - מהנדסים לא נתנו חשיבות לסאונד מחוץ לציר - ולכן בכל חדר הרמקול היה נשמע שונה לחלוטין ולא צפוי בכל תחום התדרים- גם בתדרים מעל לתדר המעבר ( סביב 250 -350 הרץ תלוי בגודל החדר - בתדרים אלו - הרמקול הוא זניח והחדר הוא השולט לחלוטין)

מה גם - שהמדידה עצמה בוצעה ב FARFIELD אך לא כללה החזרים המייצגים את ה POWER RESPONSE שהוא הכי קרוב למה שהאוזן שומעת .
לכן המדידות - לא מייצגות את מה שהאוזן שומעת .(במחקר שצרפת) - לכן אין עקביות בתגובה של הרמקול מעל לתדר המעבר בחדרים שונים.

רמקול שמהונדס נכון היום - ישמור על אופיו הטונאלי (עדיף שיהיה חוסר אופיו הטונאלי). התגבוה היודעה המועדפת היא מאוד ברורה והוצגה במחקר של הרמן .

עדיין גם אז וגם היום - החדר שולט לחלוטין בבאס - מה ששולט על כל האיזון הטונאלי ועדיין מהווה את הגורם החשוב ביותר.
 

matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,143
מעורבות
1,620
נקודות
113
הקדמה
לפני שאמשיך בתהליך , רציתי לשתף אותכם במאמר מעניין שקראתי בנושא

המאמר הזה נכתב על ידי שני מהנדסי סאונד מדנמרק אי שם בשנת 1974 , שנקראים Bruel & Kjaer
הם נתקלו בתופעה המוכרת של השוואת ציוד אודיו בחנות ובחירת הסטאפ שמתאים ביותר לטעמך
רק כדי לגלות שבבית הוא יכול להישמע שונה לגמרי ..

צפה בקובץ המצורף 64970

מה שיכול לגמרי לאכזב , כי חשבת שקנית סטאפ עם סאונד שאהבת בחנות ויש סיכוי לא רע שקיבלת
סאונד אחר בבית , אחרי שהשקעת ממיטב כספך , איזה באסה , ממש חתול בשק

אבל מכיון ששני הדנים האלה הם מהנדסים , אז בניגוד לשאר האנשים שהיו מתבאסים או מגלגלים את הציוד
הם החלו לחקור מדוע זה קורה ,והריצו את אחד הניסויים הראשונים בתחום הזה

הם לקחו 3 חדרים שונים לטובת הניסוי ..
צפה בקובץ המצורף 64968

בנוסף הם לקחו 5 סטאפים שונים של רמקולים (עם אותה הגברה וכבילה) ובדקו איך נראית ההיענות לתדר של כל אחד מ5 הסטאפים ב3 החדרים השונים (לא נלאה אותכם בטכניקה של המדידה ..) זה התוצאה שהם קיבלו , השורה הראשונה זה הרמקול הראשון ב3 החדרים , השורה השנייה זה הרמקול השני וכך הלאה
צפה בקובץ המצורף 64969

מה שניתן לראות זה שבכל שורה לאותו רמקול יש הענות שונה לתדר
במילים אחרות שים את אותו הסטאפ בחדר אחר ותקבל סאונד אחר כי הסאונד מאד תלוי בפיזיקה של החדר

למיטיבי לכת , החדר השמאלי (הגדול) הוא בעל העקומה הכי נקייה , והחדר האמצעי והימני סובלים מבעייות אקוסטיות לא קטנות

מכיוון שגרפים זה נחמד ויפה , אבל הם רצו לבדוק אם גרף אחר נשמע באופן אחר
הם לקחו מדגם של אנשים (מומחי אודיו) והשמיעו להם את 5 הרמקולים ב3 החדרים
וביקשו מהם לדרג את הסאונד (ציונים האם הסאונד רזה , בהיר ,באסי , צרחני , וכדומה)
ובסוף לדרג את ההעדפה של הרמקול האהוב עליהם בכל חדר

התוצאות היו חד משמעיות , ההעדפות ודירוג הסאונד היה שונה לגמרי על ידי אותם אנשים לאותם רמקולים רק בחדרים שונים

זה מה שמסביר את התופעה , שאנחנו שומעים סטאפ מנגן, אנחנו בעצם שומעים שילוב של הסטאפ בחלל המסוים שמנגן
ולכן מה שנשמע באופן מסוים בחנות אצל הדילר , יישמע אחרת בחלל אחר (טוב יותר או פחות תלוי באלוהי האקוסטיקה)

מכיוון שמהנדסים רגילים לא רק למצוא בעיות אלא גם לפתור אותם , הם הגו את הרעיון לבצע תיקון אקטיבי של מאפייני החדר בעזרת טכנולוגיה של עיבוד אותות (מדובר בעיבוד אותות אנלוגי ולא ספרתי, באותם שנים למחשבים לא היה מספיק כוח חישוב לעיבוד אותות ספרתי , להזכירכם מדובר בשנת 1974) כאשר המטרה הייתה שעיבוד האותות יהפוך את עקום ההיענות המצוי לעקום היענות רצוי , שנקרא גם עקום מטרה
לעקום המטרה שהם בחרו הם קראו עקום B&K שזה קיצור השמות של שני המהנדסים הנכבדים , במאמר הסבירו שלא היה קנצנזוס שזה עקום המטרה האידאלי אבל זה מה שהם בחרו לנכון ..

לאחר התיקון האקטיבי , בוצע ניסוי חוזר והפעם התוצאות היו הרבה יותר חד משמעיות , הבחירה של האנשים ברמקול האהוב ובמאפייני הסאונד שלו נשאר עקבי בכל החדרים השונים

לפי המאמר הניסוי הזה היה אבן דרך בטיפול האקטיבי בסאונד , והניסוי הזה סלל את הדרך להקמת החברה BNK על שמם של המהנדסים BRUEL וKJAER , למעשה החברה חיה וקיימת עד היום , ועוסקת בתחום הAUDIO והVIBRATION ,חלקם אפילו הורכבו על החללית של נאסא שנחתהעל המאדים ושימשו לבדיקות אודיו ורעידות של כוכב הלכת הזה ..

צפה בקובץ המצורף 64972

יש לBNK גם קו מוצרים לשוק הביתי שאותו אתם מכירים , התוכנה שנקראת DIRAC שייכת להם

אז תוך כדי הדרך שעברתי תוך כדי למידה על תהליך עקום ההיענות ועקום המטרה נחשפתי לסיפור יפה
סיפור שמתחיל במהנדסים שמאוכזבים מרמקול שקנו שלא נשמע טוב בבית
סיפור שמסתיים בפתרון לבעיה שמוביל להקמת חברה שקיימת מעל 50 שנה ומייצרת מוצרים שהגיעו עד למאדים

צפה בקובץ המצורף 64973

לינק למאמר מאתר החברה

לינק לערך הויקיפדיה של החברה

רק בשורות טובות
וואלה, רונן, אינעל העולם.... איזה פוסט כפרה עלייך.
למדתי, החכמתי. היה מרתק. תודה!
 

matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,143
מעורבות
1,620
נקודות
113
למיטב ידעתי בשנות ה 80 - פלויד טול וחבריו מהרמן - חקרו את הנושא לעומק.במחקר זה הוצגה הספינרומה- חשיבות התגובה מחוץ לציר וה POEWER RESPONSE.
עד אז - מהנדסים לא נתנו חשיבות לסאונד מחוץ לציר - ולכן בכל חדר הרמקול היה נשמע שונה לחלוטין ולא צפוי בכל תחום התדרים- גם בתדרים מעל לתדר המעבר ( סביב 250 -350 הרץ תלוי בגודל החדר - בתדרים אלו - הרמקול הוא זניח והחדר הוא השולט לחלוטין)

מה גם - שהמדידה עצמה בוצעה ב FARFIELD אך לא כללה החזרים המייצגים את ה POWER RESPONSE שהוא הכי קרוב למה שהאוזן שומעת .
לכן המדידות - לא מייצגות את מה שהאוזן שומעת .(במחקר שצרפת) - לכן אין עקביות בתגובה של הרמקול מעל לתדר המעבר בחדרים שונים.

רמקול שמהונדס נכון היום - ישמור על אופיו הטונאלי (עדיף שיהיה חוסר אופיו הטונאלי). התגבוה היודעה המועדפת היא מאוד ברורה והוצגה במחקר של הרמן .

עדיין גם אז וגם היום - החדר שולט לחלוטין בבאס - מה ששולט על כל האיזון הטונאלי ועדיין מהווה את הגורם החשוב ביותר.
dan.png

הייתי חייב...
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,908
מעורבות
2,930
נקודות
113
אני נוהג להסתכל ברשימת הציוד שהשתמשו בו להקלטת דיסקים שאני קונה, ולא פעם ראיתי שציינו -- עבור הקלטות מעולות -- מיקרופונים של Bruel & Kjaer
 

ronengolanpt

אוהב את התחום
הודעות
278
מעורבות
341
נקודות
63
ב ידעתי בשנות ה 80 - פלויד טול וחבריו מהרמן - חקרו את הנושא לעומק.במחקר זה הוצגה הספינרומה- חשיבות התגובה מחוץ לציר וה POEWER RESPONSE.
עד אז - מהנדסים לא נתנו חשיבות לסאונד מחוץ לציר - ולכן בכל חדר הרמקול היה נשמע שונה לחלוטין ולא צפוי בכל תחום התדרים- גם בתדרים מעל לתדר המעבר ( סביב 250 -350 הרץ תלוי בגודל החדר - בתדרים אלו - הרמקול הוא זניח והחדר הוא השולט לחלוטין)
דן , זה מעניין מאד

בהתחלה לא הבנתי על מה אתה מדבר שאתה מדבר על תגובה בציר ומחוץ לציר , אני חובבן ולא מכיר את המושגים
אז קראתי קצת על המחקר של פלויד והחברים מהרמן שהרחיבו את העבודה של BRUEL & KJAER והוסיפו את המימד של מדידה בציר ומחוץ לציר

אני אולי אוסיף תיאור של העבודה שהם עשו בהמשך והמסקנות שהם הגיעו בהמשך כי זה לא כל כך טריביאלי להבנה ומצד שני מאד קשור לנושא של ROOM CORRECTION , למרות שאני לא יודע איך התאוריה הזאת משפיעה על תהליך המדידה
(אולי היא משפיעה על תחום התדרים שכדאי שאכוונן את הRC לתקן.. )
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,641
מעורבות
1,151
נקודות
113
דן , זה מעניין מאד

בהתחלה לא הבנתי על מה אתה מדבר שאתה מדבר על תגובה בציר ומחוץ לציר , אני חובבן ולא מכיר את המושגים
אז קראתי קצת על המחקר של פלויד והחברים מהרמן שהרחיבו את העבודה של BRUEL & KJAER והוסיפו את המימד של מדידה בציר ומחוץ לציר

אני אולי אוסיף תיאור של העבודה שהם עשו בהמשך והמסקנות שהם הגיעו בהמשך כי זה לא כל כך טריביאלי להבנה ומצד שני מאד קשור לנושא של ROOM CORRECTION , למרות שאני לא יודע איך התאוריה הזאת משפיעה על תהליך המדידה
(אולי היא משפיעה על תחום התדרים שכדאי שאכוונן את הRC לתקן.. )
זה בהחלט מעניין .
וגם מה ששלחת - לא הכרתי את זה.

זה ראוי להערצה עבורי - אנשים שמנסים לבודד מקריות לכדי מסקנות ברורות ברות ישום ויציאה מעולם המטריקס על עולם העובדות.

תחשוב על זה בצורה פשוטה - רוב ( אם לא 50 אחוז ) מהסאונד שאתה שומע הוא לא סאונד שמגיע אליך מהרמקול - אלא סאונד שמוקרן אליך בחזרה מהקירות /חלל - עד פה ברור.

עכשיו - רמקול שעקומת התדרים שלו - היא זהה מחוץ לציר ( נמדד במעלות נניח עד 90 מעלות לכל כיוון מהציר ) לזה שעל הציר (מגיע ישירות אליך ) - הסכום של שניהם יחד יהיה גרף חלק וישר גם בנקודת הקרוס.(אני ממש ממש מפשט כדי שיהיה ברור).

לחלופין - גם רמקול שהסאונד נחלש בצורה שווה (החל מתדר המעבר -שמתחתיו התדרים מתפזרים בצורה מאוד רחבה ושווה עד כדי אומני) על פני תדרים מעל לתדר המעבר ובמיוחד החל מהקרוס הלאה - גם יתן תגובה חלקה שיורדת טיםה כלפי מטה ככל שעולים בתדר .


אז מה קיבלת - עקומת מטרה מובנית ברמקול (RC מתחיל ברמקול ) -הסאונד שמגיע מהרמקול וזה זמוקרן מהחלל - זהים . המוח מרוצה.

והיה ולא - ואתה רוצה להטמיע RC - רמקול כזה "נולד" ל RC .

למה ?

קח את הסנריו השני - רמקול לא נשלט - במידה ואתה רוצה להטמיע פילטר נניח ב 2 קילו -מה הרפרנס שלך ? - הסאונד מחוץ לציר או על הציר ? אין לך דרך לסדר את זה באמת חוץ מלהרוג את החזרי הצד על ידי אקוסטיקה פאסיביתו רק לאחר מכן להטמיע פילטר. וזה לא רצוי.

אתה לא תוכל להגגיע לתגובה חלקה ולינארית שהיא תכסה את השטח של הראש שלך - וכל ס"מ שתזוז תשנה את כל התגובה.תוכל למסמר את הראש לקיר - אבל זה נראה לי קיצוני חחח

מה שיפה פה- שגם לאחר שאתה מטמיע פילטר של RC -ברמקול "שנולד" ל RC - מעל לתדר המעבר - אתה כמעט ולא מרגיש בזה -בשינוי .לפעמים כלל לא. כי שמרת על הרמקול ששמר עליך מלכתחילה.

בבאס כמובן - לרמקול אין דרך להילחם בחדר ( באופן כללי וגס)
 

ronengolanpt

אוהב את התחום
הודעות
278
מעורבות
341
נקודות
63
חישוב RC

את תהליך הEQUALIZATION שמייצר את פונקצית התיקון של הRC עשיתי באמצעות תוכנת HOUSE CURVE
בניגוד למדידה שהיא חינמית לגמריי , עבור הפונקציה הזאת נדרשתי לשלם 8$ ,מחיר של מנה פלאפל ומיץ ענבים
זה די הכי זול שהיה לי בעולם האודיו , בדרך כלל זה נגמר הרבה יותר ביוקר ..

התוכנה כוללת שני פונקציות מטרה מובנות , האחת של BRUAEL & KJAER שנקראת B&K והשנייה של HARMAN
בהמשך אפרט קצת על פונקצית המטרה השונות וכיצד לבחור , כרגע , בחרתי בB&K המפורסם
BNK AND HARMAN.JPG


בהמשך פניתי למסך הEQUALIZATION ושם היו לי מספר פרמטרים שהיה עלי למלא לפני שהתוכנה מתחילה לרוץ
הייתי צריך לקבוע מהו תחום התדרים הנדרש לתיקון (שמתי 30 עד 20000 הרץ)
(במחשבה שניה , דן טען שRC אפקטיבי בעיקר בתדרים נמוכים , אז אולי הסף העליון אמור להיות נמוך יותר .. אבל זה מה שעשיתי בינתיים)

את סוג הפילטר הגדרתי כFIR , שזה סוג האלגוריתם שלמיטב ידיעתי נעשה בו שימוש בפתרונות מסחריים (MINIDSP , TRINOV וכדומה)
הייתי צריך לקבוע מהו מקסימום ההגבר שאני מאפשר לתקן (שמתי עד 10DB)
והאם לאפשר לתוכנה לעשות רק CUTS (כיביתי את זה , לא יודע אם זה בחירה טובה או לא..)

זה התוצאה שיצאה לאחר הEQUALIZATION
Equalization2.JPG


בצבע קרם רואים אתה הענות לתדר לפני התיקון , בסגול את פונקצית התיקון במישור התדר
בכחול בהיר רואים את התוצאה לאחר התיקון , עכשיו ההיענות לתדר נראית הרבה יותר טובה וכולה נכנסת לרצועה הצהובה
(שמרמזת שהשגיאה עכשיו קטנה מ3DB) , זאת אומרת שבתאוריה פונקצית המטרה יודעת לבצע את התיקון

את התוצאות הזנתי לתוכנת הROON לפי ההסבר שיש באפליקציה בלינק הבא

בגדול זה די פשוט , צריך להזין את הקובץ שהתוכנה מייצרת בחלון הDSP בתור קובץ CONVOLUTION

roon_conv.JPG


דרך אגב התוכנה תומכת גם בפורמטים אחרים של MINIDSP וVOLUMIO
לא ניסיתי כי אני משתמש בROON אבל מי שמתשמש בפתרונות האלו זה יכול להיות מעניין

eq_roon_others.JPG


וזהו , עכשיו בלחיצת כפתור הROON מבצע עיבוד דיגיטלי לקובץ המטרה
התהליך הטכני הושלם , נשאר רק לשמוע ולתקן , נמשיך לעדכן ..
 

תמונות מצורפות

  • Equalization.JPG
    Equalization.JPG
    KB 20.7 · צפיות: 45
נערך לאחרונה ב:

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,641
מעורבות
1,151
נקודות
113
רונן ,

תענה לתגובת הגובה שמדדת בו ונסה למדוד גם על ציר המרכז בין הטוויטר לוופר ולא בגובה הטוויטר.

התגובה שאתה מראה פה - היא תגובה "צפויה " אני מניח.אכן ?

או שזו תגובה שמדדת לאחר התיקון ?
 

ronengolanpt

אוהב את התחום
הודעות
278
מעורבות
341
נקודות
63
"תענה לתגובת הגובה שמדדת בו ונסה למדוד גם על ציר המרכז בין הטוויטר לוופר ולא בגובה הטוויטר."
ההנהלה כרגע בסלון , אז זה מתעכב , אנחנו לא רוצים להפריע להנהלה :)


"התגובה שאתה מראה פה - היא תגובה "צפויה " אני מניח.אכן ?"
צפויה , מענין למדוד לאחר התיקון ולראות האם הEXPECTED שווה לACTUAL
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור