דרך אגב אם ידעת טוב ואם לא יש חברות מהטובות בשוק שהדריברים שלהם זה סקאנספיקלחברת סקאנספיק הדנית
יש קיטים לבנייה עצמית
עם רכיבים מעולים
ותוצאות מדהימות
מכיר מישהו שבנה זוג
מדפיים,ושומעים פגז.
דרך אגב אם ידעת טוב ואם לא יש חברות מהטובות בשוק שהדריברים שלהם זה סקאנספיק
כן!
DIY Rocks!
אבל רק מהסיבות ה"נכונות".
הסיבה הכי לא נכונה: בשביל לחסוך כסף או מתוך חשיבה ש"החברות המסחריות עושות עלי סיבוב". אם כבר, אחרי פרוייקט או שניים תעריך יותר את היצרנים...
הסיבה הכי נכונה: אתה מעריך שממש תהנה מזה (מכל היבט והיבט של זה).
ועכשיו בפחות לקוני: ה"תגמול" של פרוייקט מוצלח אינו באיזשהו "מבחן תוצאה" מול רשימת קניות (מובן שגם זה פקטור) אלא בתחושת היצירה של משהו מאפס (טוב, לא ממש מאפס, עוד על זה בהמשך). הצלחה, גם אם צנועה בבניית מוצר אודיו חי ומנגן היא חוויה מעצימה מאוד גם אם אין לך אג'נדה תועלתנית וההבנה שתשאר אתך תשרת אותך גם כאשר תקנה/תשדך/תתבחבש עם מוצרים מן המוכן. מן הסתם רק אתה יכול לנחש אם זה מתאים לך.
אם אתה מכוון גבוה - קח בחשבון וואחד עקומת לימוד.. ועלויות גם.
זה לא שאי אפשר להשיג VFM גבוה - אפשר ואפשר, אבל זה ממש לא מובן מאליו להגיע לשם וצריך (קשה להפריז בהדגשת הנקודה הזו) להנות מהדרך. בכל מקרה, אם אתה מנסה לעשות אומדן "כלכלי" - אל תשקלל את ה"לייבור" שלך - זה יפיל כל פרוייקט . לא מזיקה גם יכולת הכחשה עלויות בלתי צפויות מראש (מי אמר כרסום front baffle ב-CNC ולא קיבל) .
לגבי קיטים: אני אישית זקוק לתחושה שהשתתפתי בתכנון (אפילו בקטנה) ולא רק בהיבטי ה"נגרות" של הפרוייקט אבל (וזה אבל משמעותי) הדרך לשם יכולה לעבור דרך קיטים "מוכנים". עבור רבים זה עובד. הקיטים מקטינים את הסיכון, יש בניהם מצויינים ואפשר להשתמש בהם כבסיס לשינוי - זה כנראה יותר קל, לפחות פסיכולוגית, מלשחק באיזון של מוצר מוכן (ויקר רצח). היבט נוסף - אם מרכיב ה"הימור" מדאיג אותך ממש - אולי היקום רומז לך שזה לא בשבילך..
עוד כמה תובנות:
כאמור, אתה לא מתחיל מאפס (להזכיר גם חברות מסחריות לא מתחילות מאפס) : יש המון ידע זמין הן מבחינת תכנונים (קלאסים ואיזוטרים ומה לא) והן מבחינת אבני בניין בכל הרמות (בראש ובראשונה אחלה דרייברים). יש גם אחלה ספקים און-ליין (הוזכרו פה שניים טובים, שניהם אמינים ושולחים לישראל בכיף).
יש ז'אנרים של DIY-רים לא פחות מז'אנרים של אודיופילים: שמרנים או "ממציאי הגלגל מחדש", אוהבי קיטים עם ידים טובות או אשפי סימולציות וחישובים, כאלה שרוצים "כמו אוטופיה" וכאלה שרוצים משהו "שונה", כאלה שרוצים תוצאה תוך שבועיים וכאלה שמתגלגלים שנים עם פרוייקט, חובבי וינטאג' ומדעני טילים שלועסים ננו-קרבון לארוחת בוקר - כולם לג'יט וכולם מהנים - נסה לנחש מי מהם הוא אתה.
ללמוד ללמוד ושוב ללמוד: עקרונות הפעולה (בסיסים וצפונה), יתרונות וחסרונות של הגישות השונות לתכנון, ללמוד ידע "פורמאלי" לצד טיפים מחובבים אחרים. לעניות דעתי שווה ללמוד גם כאשר אתה בונה 2-way מדפי מקיט.
מיקרופון מכוייל - חובה לכל פרוייקט שהוא "יותר" מבניית קיט מוכן.
טיפ לשלב קצת קצת יותר מתקדם - לדעתי (מדגיש שזו דעתי האישית), תכנון DIY במיטבו כאשר הוא מכוון דווקא למקומות ולגישות התכנוניות שמרבית (לא כל!) היצרנים נמנעים מהם וסיבותיהם התקפות עמם. מספר דוגמאות:
Open Baffle - שונה, מיוחד, יכול להגיע לתוצאות סוניות מדהימות (או פיאסקו מוחלט. בעצם אפשר להגיד את זה על כל הגישות).
תיבות רבע-אורך-גל - בס מטמטם ולא תוקפני מדרייברים פחות מגודלים.
הורנים - הנגרות טרפת בפני עצמה אבל יש המון מקום ליצירתיות (אני אישית לא הלכתי לשם).
תיבה סגורה - נשמע פשוט אבל בעצם הבחירה ה"קטנה" הזו אפשר ליצר תחום תחתון מדוייק ונעים גם ללא היכולת של היצרנים לערוך סימולציות בכלים מתקדמים, הידע המצטבר שלהם והכח של המנדט לעשות המון איטרציות.. הלוואי ויותר יצרנים מודרנים (ויוה מג'יקו) היו עושים תיבות סגורות..
שילוב מודולים של הגברה אקטיבית -לתכנן קרוס אנלוגי פסיבי משובח הוא לעתים אתגר אימתני עבור חובב - בהגברה נפרדת לכל ערוץ אפשר להגיע ליתרונות (סוניים, בטח סוניים) לא מעטים כאשר אפשר לשחק עם נקודות ושיפועי החיתוך ללא ה"עונש" של שינויים פיזים באמצעות DSP או קרוס אקטיבי מוכן. שוב עניין של איזה DIYer אתה רוצה להיות..
עוד קטע מגניב - נכון, לא עומד לרשותך חדר "אנ-אקואי" מתקדם (אגב, גם לא לרשות כל היצרנים הקטנים) אבל כן עומד לרשותך משהו שאין לאף יצרן בעולם - החלל המסויים שלך... אפשר לתכנן רמקול המכוון להשמע טוב אצלך - לפחות בפיין-טיוניג שלו. גישה קיצונית לעניין היא לתכנן יחד את החדר והרמקול כמקשה אחת - יש גם משוגעים-לדבר כאלה.
אל תחשוש להרביץ עבודה ידנית ממושכת - ה"לייבור" הוא משהו שיצרנים מאוד רגישים אליו בחישובי הכדאיות (וסיבה טובה לסלחנות מסויימת מצדנו לגבי תמחור ההיי-אנד). זה בדיוק המקום לא למהר ולא לדפוק חשבון למשך הפרוייקט.
יש עוד הרבה מה לומר אבל אעצור פה (בכל זאת זה לא אתר DIY). אתה מוזמן לשאול יותר ספציפית (לא רק פה וכמובן לא רק אותי ).
אם מהחפירה שלי קיבלת תחושת אמ'לק חריפה - אחת משתיים:
* תתחיל עם קיט פשוט ולא יקר.
* לך לבלוק בתרשים הזרימה שאומר "קנה רמקול מוכן"... סתם, סתם - הרבה בהצלחה.
רועי
לני,הי רועי
האגורה וחצי שלי לדיון.
1. אתה תבנה רמקול אחד אולי שניים במהלך החיים. אז אם אתה הולך על זה תבחר את הכי יקר שאתה יכול והכי מטורף שאתה יכול לדמיין.
אחרת אתה תשקיע זמן ברמקול שנשמע ונראה כמו רמקול שאפשר לקנות במחסני חשמל.
לך עד הסוף, כול יומולדת תפניק את עצמך בעוד חלק.
2. אלמנטים קונים רק של חברות ידועות וכאלו שחברות רמקולים משתמשות בהם, כמו אדיוטכנולוגי , סקאן ספיק, sbacostic, accuton.
3. לך על אקטיבי, רק אקטיבי. פסיבי זה הרבה ניסוי וטעייה. כול קבל או סליל בקרוס עולים הרבה כסף, זמן ועצבים.
4. אפשר לבנות הכול, את הפלטת עץ, החוטים, ואפילו את הברגים. יש חומרים מטורפים שישדרגו לך את היצירת אומנות. אל תעצור בדרך לאילת כי ראית עדר כבשים והכי טוב למילוי ברמקול זה צמר טבעי. הפיתוי גדול. תלמד לעצור ולא להכנס לשם.
5. תעתיק כמה שרק אפשר מאחרים, כאילו אתה חברה סינית.
6. הכי חשוב, רמקול הוא רהיט שיושב בסלון שלך. המראה הוא לא פחות חשוב מהסאונד. (כמובן שתלוי בגיל שלך ואם אתה רווק אז גם עץ שפירקת מארון מטבח יכול להתאים בשביל הרמקול)
בהצלחה
רוצה לומר, עם מרכיבים top shelf האחריות להוציא מזה סאונד מעולה כולה על ראשך . אני אומר "מעולה" ולא (נניח) "ראוי" כי סאונד ראוי אפשר להוציא (בתכנון נכון)גם מדרייברים צנועי יחוס. אני לגמרי אתך בעניין ההשקעה ברכיבים אבל מותר ואפילו רצוי לקחת את זה בהדרגה..
רועי
למתחילים, וללא ציוד מדידה - צודק בהחלט.הכי טוב ללכת על קיט טוב שתוכנן בידי מקצוענים.
מה שכן הבאת חשק גםהי רועי
האגורה וחצי שלי לדיון.
1. אתה תבנה רמקול אחד אולי שניים במהלך החיים. אז אם אתה הולך על זה תבחר את הכי יקר שאתה יכול והכי מטורף שאתה יכול לדמיין.
אחרת אתה תשקיע זמן ברמקול שנשמע ונראה כמו רמקול שאפשר לקנות במחסני חשמל.
לך עד הסוף, כול יומולדת תפניק את עצמך בעוד חלק.
2. אלמנטים קונים רק של חברות ידועות וכאלו שחברות רמקולים משתמשות בהם, כמו אדיוטכנולוגי , סקאן ספיק, sbacostic, accuton.
3. לך על אקטיבי, רק אקטיבי. פסיבי זה הרבה ניסוי וטעייה. כול קבל או סליל בקרוס עולים הרבה כסף, זמן ועצבים.
4. אפשר לבנות הכול, את הפלטת עץ, החוטים, ואפילו את הברגים. יש חומרים מטורפים שישדרגו לך את היצירת אומנות. אל תעצור בדרך לאילת כי ראית עדר כבשים והכי טוב למילוי ברמקול זה צמר טבעי. הפיתוי גדול. תלמד לעצור ולא להכנס לשם.
5. תעתיק כמה שרק אפשר מאחרים, כאילו אתה חברה סינית.
6. הכי חשוב, רמקול הוא רהיט שיושב בסלון שלך. המראה הוא לא פחות חשוב מהסאונד. (כמובן שתלוי בגיל שלך ואם אתה רווק אז גם עץ שפירקת מארון מטבח יכול להתאים בשביל הרמקול)
בהצלחה
ללא ציוד מדידה
פעם אלתרתי, בתוך חלל שמלכתחילה היה די שקט, שכבת בידוד נוספת על בסיס קיט של סוכה ושמיכות פוך. התחביב הזה יכול לקחת אותך למקומות משונים...צריך גם מקום מתאים לביצוע מדידות, ומתקנים מתאימים למדידת דרייברים, מעבר למערכת המדידה האקוסטית.
התחביב הזה יכול להעיף לך את הסכך...........על בסיס קיט של סוכה ושמיכות פוך.......
לני,
אגורות 2-6 שלך סבבה לגמרי (בעיני ).
במיוחד הנקודה של לדעת איפה לעצור. בעצם לקח טוב לכל אודיופיל באשר הוא ולא רק diy.
לגבי 1 - שמע, אני מכיר אנשים רבים שבנו הרבה יותר מרמקול אחד או שניים. אם משום שהצליח להם ואם משום שנדלקו על הקטע...
לעניין ה"הפנקה" בדרייברים ממיטב התוצרת (לצורך הדיון, ברמקול הראשון שפלוני בונה):
פעם, באיזו תוכנית בישול, נזף אייל שני במתמודד שהפגיז עם מרכיבים יקרים במיוחד - "יש לך פה ערימה של הון תועפות. אם היית מגיש את זה במסעדה היית צריך לגבות על זה 400 שקל. זה שווה לדעתך כזה מחיר עבור הסועד?" (ציטוט חופשי מהזיכרון).
רוצה לומר, עם מרכיבים top shelf האחריות להוציא מזה סאונד מעולה כולה על ראשך . אני אומר "מעולה" ולא (נניח) "ראוי" כי סאונד ראוי אפשר להוציא (בתכנון נכון)גם מדרייברים צנועי יחוס. אני לגמרי אתך בעניין ההשקעה ברכיבים אבל מותר ואפילו רצוי לקחת את זה בהדרגה..
רועי
אני קצת ביישן רוברטהתחביב הזה יכול להעיף לך את הסכך.....
RB68 - אתה יכול לפרט בבקשה באיזה רמקול /ים אתה אוחז ? - סוגי דרייברים האם קרוס אקטיבי/פאסיבי, צילומים אם זה בסדר מבחינתך וכו' ?
מעולם לא קניתי מברגה בהום סנטר..הי רועי
אם ההבדלים במחיר הדרייברים היה נגמר רק במאות שקלים אז הדילמה הייתה קלה.
לא כך הדבר.
ההבדלים יכולים להגיע לאלפי שקלים בין דרייבר פשוט לאלמנט יקר.
בגישת השקל עשרים שלי כדאי לתת לדרייבר לנגן טבעי מבלי לתקן את עקום היענות בקרוס.
קשה לתקן ולהחליק את עקום היענות.
ובדרך כלל מלווה בכאב ראש של עקבה שמשתגעת.
בשלב מסוים בחיים שלי עברתי למברגה של מקיטה. יותר יקרה מהמברגות שהייתי קונה בהום סנטר אבל ברגע שעברתי למקיטה החיים שלי נהיו קלים יותר.
אני חושב שככה זה עם דרייברים, הזול עולה יותר בעצבים והבנה של מה שאתה עושה.
מעולם לא קניתי מברגה בהום סנטר..
אבל אתה צודק לני. זול זה יקר ולהנדס את הקרוס לעשות ניסים עם הFR זה לא כיף (בשבילי - נשבע לך שאני מכיר כאלה שזה מה שמדליק אותם). בסך הכל, אם יש מסר שניסיתי להעביר - יש הרבה סוגי DIY וכולם טובים כל עוד נהנים מזה.
רועי
ריבונים זה כבר טוב......בעברי בניתי דרייברים ריבון (גם טוויטרים line source מאלומניום טהור וגם מידים - פסי אלומיניום מודבקים על מיילר) .....עדיין יש לי בבית מגנטים בכמות שיכולה להסיט מצפן במרחק 1000 ק"מ מהבית שליline source חצי פתוח מבוסס ריבונים + מיד-בס קומפקטים, יחד עם תיבה סגורה לתחום התחתון על בסיס וופר של Acoustic Elegance - מאחרוני הצדיקים לתיבות סגורות. קרוס אקטיבי לנמוכים ועוד לא החלטתי אם גם בין המיד להיי (או ששם פסיבי).
.
עדיין יש לי בבית מגנטים בכמות שיכולה להסיט מצפן במרחק 1000 ק"מ מהבית שלי
ריבונים זה כבר טוב......בעברי בניתי דרייברים ריבון (גם טוויטרים line source מאלומניום טהור וגם מידים - פסי אלומיניום מודבקים על מיילר) .....עדיין יש לי בבית מגנטים בכמות שיכולה להסיט מצפן במרחק 1000 ק"מ מהבית שלי
אני שומע עם רמקול פלאנרי - אני רואה שגם אתה חושב על טופולוגיה זו - מומלץ מאוד.